Hallo allemaal,
Ik heb verschrikkelijk mijn best gedaan en hier is dan mijn eerste volledige Barf-menu voor onze twee bullen.
Willen jullie hier naar kijken en vertellen wat je er van vindt?
Weekmenu: Britt 5% Daisy 4%
Ma. Kippennekken 600 500
Groentenmix met yoghurt en honing 150 150
Rundlever 200 150
Kopvlees 200 100
Di. Lamsribben 600 500
Fruit 150 150
Rundnieren 200 100
Geitensnippers 200 150
Wo. Kippenvleugels 600 500
Groentenmix met huttenkase 150 150
Lamshart 200 100
Rundvlees/gehakt 200 150
Do. Zalmkop 700 350
Fruit 150 150
Kippenmagen/hart 200 150
Kipfilet 200 150
Vr. Kalkoennekken 600 500
Fruit 150 150
Pens 500 500
Za. Kippennekken 600 500
Groentenmix met yoghurt en honing 150 150
Makreel of sardien 300 200
Zo. Lamsribben 500 350
Eendepoten 500 350
Ik ben benieuwd of ik het begrepen heb.
Groetjes Corrie
Mijn eerste menu
Moderator: Lizzy
Re: Mijn eerste menu
Qua percentages heb ik even alleen naar Britt gekeken en kom ik op (afgerond):
59% vleesbot
14% vlees/makreel of sardien (zalmkop zit bij vleesbot)
16% orgaanvlees
11% groentemix + diversen
De percentages zijn op zich hartstikke prima!! Mochten je honden wat hard/wit poepen, verlaag het percentage bot dan gerust met 10% en geef wat meer vlees.
Nou, ik tel zomaar 7 verschillende diersoorten dus qua afwisseling subliem! Orgaanvleessoorten bevatten ook hartstikke veel afwisseling! Prachtig hoor!
Ja, je hebt het echt helemaal begrepen, wat mij betreft. Het ziet er gewoon super afwisselend en super goed uit. Je hoeft overigens niet iedere dag orgaanvlees te geven hoor. Maar het mag wel, als je dat gemakkelijk vindt.
59% vleesbot
14% vlees/makreel of sardien (zalmkop zit bij vleesbot)
16% orgaanvlees
11% groentemix + diversen
De percentages zijn op zich hartstikke prima!! Mochten je honden wat hard/wit poepen, verlaag het percentage bot dan gerust met 10% en geef wat meer vlees.
Nou, ik tel zomaar 7 verschillende diersoorten dus qua afwisseling subliem! Orgaanvleessoorten bevatten ook hartstikke veel afwisseling! Prachtig hoor!
Ja, je hebt het echt helemaal begrepen, wat mij betreft. Het ziet er gewoon super afwisselend en super goed uit. Je hoeft overigens niet iedere dag orgaanvlees te geven hoor. Maar het mag wel, als je dat gemakkelijk vindt.
[quote="Lupa"]
maar 59% vlees bot, dat betekent toch dat de helft ongeveer bot is?
dus spier vlees komt dat toch op 29%?
[/quote]
Ik reken zo niet. Want dan moet je de 59% ook geen vleesbot noemen. Dan moet je stellen 29,5% kaal bot en 29% spiervlees. Maar dan ga je er vanuit dat de vleesbotten ook allemaal 50% bot en 50% vlees waren.... En ik vind dat het hele percentage-gebeuren hier niet gemakkelijker op wordt, vandaar dat ik praat over 59% vleesbot en 14% vlees. Dat is dus puur het losse vlees (kopvlees, geitensnippers, gehakt, kipfilet, etc).
maar 59% vlees bot, dat betekent toch dat de helft ongeveer bot is?
dus spier vlees komt dat toch op 29%?
[/quote]
Ik reken zo niet. Want dan moet je de 59% ook geen vleesbot noemen. Dan moet je stellen 29,5% kaal bot en 29% spiervlees. Maar dan ga je er vanuit dat de vleesbotten ook allemaal 50% bot en 50% vlees waren.... En ik vind dat het hele percentage-gebeuren hier niet gemakkelijker op wordt, vandaar dat ik praat over 59% vleesbot en 14% vlees. Dat is dus puur het losse vlees (kopvlees, geitensnippers, gehakt, kipfilet, etc).
-
Bullen
- 1-ster

- Contacteer:
Dank jullie voor het commentaar.
Ik was vergeten te vertellen dat dit menu excl. de supplementen van 10 % zijn (oa, de yoghurt en huttenkase) dus de percentages vallen iets lager uit
Mijn honden eten twee maal per dag, eenmaal een maaltijd vleesbot, en eenmaal een maaltijd van groenten, vlees en orgaan.
Lizzy,
Als ik orgaanvlees niet iedere dag voer dan worden de hoeveelheden groter, en ik had begrepen dat het niet verstandig is om in keer bv een pond lever/nier/hart te voeren.
Is dat dan niet zo?
Verder heb ik nog een vraag.
Is dit menu afwisseld genoeg om dat een aantal weken achter elkaar te herhalen?
Groetjes en bedankt
Corrie
Ik was vergeten te vertellen dat dit menu excl. de supplementen van 10 % zijn (oa, de yoghurt en huttenkase) dus de percentages vallen iets lager uit
Mijn honden eten twee maal per dag, eenmaal een maaltijd vleesbot, en eenmaal een maaltijd van groenten, vlees en orgaan.
Lizzy,
Als ik orgaanvlees niet iedere dag voer dan worden de hoeveelheden groter, en ik had begrepen dat het niet verstandig is om in keer bv een pond lever/nier/hart te voeren.
Is dat dan niet zo?
Verder heb ik nog een vraag.
Groetjes en bedankt
Corrie
Dat is heel prima!Bullen schreef: Dank jullie voor het commentaar.
Ja, ik doe dat wel. En dan voer ik er altijd wel een vleesbot achteraan van een wat groter dier zoals lam, geit of kalf. De ontlasting is dan soms de dag erop wat dunner, maar goed ja, daar zit ik dus niet zo mee.Lizzy,
Is dat dan niet zo?
Dit is zeker afwisselend genoeg! Weet je, het is zelfs zo afwisselend genoeg dat je het makkelijk tot in de lengte van dagen kunt blijven voeren, dit menu. En je kunt gaanderweg altijd kleine aanpassingkjes doen om het te perfectioneren voor je hond. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit meer nieuwe menu's maak. Mijn honden krijgen standaard het volgende te eten:Verder heb ik nog een vraag.
Groetjes en bedankt
Corrie
Maandagochtend t/m zondagochtend: 3 keer kipkarkas/vleugel, 2 keer kalkoennek, 2 keer parelhoenkarkas of eendkarkas.
Maandagavond t/m zondagavond: 2 keer runderkopvlees met groente en gemalen noten/zaden, 2 keer pens met groente en herten of geiten of lamsribben of kalfswervels en ei, 1 keer orgaanvlees als nier, lever, tong, hart, long (van rund, lam, geit, kip), etc. met groente en herten of geiten of lamsribben., 1 keer vette vis, 1 keer hertenvlees of lamsvlees met groente.
En als ik eens kwartel of een ander vlees kan scoren: dan krijgen ze dat in plaats van iets uit het standaard menu.