Vannacht werd ik wakker van vreselijk gekrijs en gegil
De enige kater was schijnbaar zijn 3 zusjes aan het pakken
Morgen gaat de eerste richting Da.
Ze gaan straks in ieder geval niet als maagd door het leven
zover wou ik het hier niet laten komen hoor haha,de poes is pas 3maanden en de kater nu 6mnd oud en ik mag toch hopen dat hij die baby niet gaat verkrachten als ie er zin in krijgt
Hoi,
ik ben geen deskundige, maa die vergissing is vast vaker gemaakt?
Ik heb de fokker van onze coons wel eens horen zeggen " ik wist n iet dat hij het al kon" en dat was een zeeer ervaren fokker!
Tsja..better safe, then sorry?
:-)
Inge
Hoi,
zoals ik al zei, ik heb er geen verstand van, onze katten waren al geholpen of zijn vrij vlot geholpen. Ik zie het bezwaar niet zo van vroeg castreren...is het niet gewoon net zo'n bakerpraatje als dat het voor een poes beter is om tenminste 1 nestje te krijgen? (hemel beware ons land als alle poezen 1 nestje zouden krijgen!)
Inge
eefje schreef:
voor de mensen met katers:
waaraan kan ik het een beetje herkennen dat een jonge kater toch wel neigingen gaat vertonen van sproeien?
toen ik thuis woonde waren de katers al geholpen voordat ze het maar in hun hoofd konden halen dus ik heb geen idee hoe ik het herken.
of moet ik echt gewoon wachten totdat het leed al geschied is?
groetjes eefje
De cattery waar ik mijn mannen heb opgehaald zei dat je op een gegeven moment aan de urine kunt ruiken dat ze volwassen worden.
De plas van de kater gaat veel sterker ruiken. Ik kon het verschil heel goed ruiken.
Op een gegeven moment heb je zoiets van "zo wat komt er een lucht uit die kattebak"
Het hoeft echter niet zo te zijn dat ze dan gaan sproeien. Sommige katers sproeien gewoon niet en sommige poezen wel
Ik heb het risico niet genomen en heb ze daarna laten castreren. De heren zijn hier op een leeftijd van 9 en 10 maanden "geholpen".
nou ik wil ook niet dat ze een nest gaan krijgen hoor maar kan me wel voorstellen dat het wellicht voor de groei van invloed is wanneer je de kat laat helpen.
Ik wil de kater zo lang als mogelijk laten lopen omdat ie een flinke achterstand heeft ivm ab kuren de eerste 4mnd van zijn leven,ik wil hem dus even de kans geven daar goed van te herstellen en dan pas het mes erin.
Voor de poes maakt het mij niet uit,even afhankelijk hoe erg de krolsheid is maar als die erg heftig is gaat daar ook het mes in zodra de krolsheid dan over is.
voorlopig is het(als het goed is) voor de poes dus nog niet van toepassing maar ze moeten over 2weken weer een enting hebben en dan zal ik het ook aan de DA vragen wat hij aanraadt.(of de poes eventueel aan de pil moet om onverwachte nestjes te voorkomen)
Vorig jaar hebben we onze poes en kat laten helpen, ze zijn in de late lente geboren (weet niet prcies, waren opvangkittens) en de DA zei dat je ze voor het lengen van de dagen moet castreren, omdat ze zich dan vooral voortplanten. Dat is nu dus, en op de marktplaats staan (erg genoeg) veel advertenties van; " onze poes is krols, wie heeft een kater te leen" dus het lijkt te kloppen...
Misschien is de pil inderdaad een verstandige (tijdelijke) optie?
Inge
oh maar ze is pas 12weken,of klinkt dat nu heel dom?
ik heb nl altijd begrepen dat ze pas vruchtbaar zijn vanaf ong.6mnd.
anders ga ik gewoon eens bellen van de week,ik heb nog niet het idee dat de kater op poezenjacht is maar ja idd zit een ongeluk in een klein hoekje en ik wil ook niet dat we straks een probleem hebben omdat de poes veel te vroeg zwanger is geworden terwijl ik dat dus helemaal niet wil hebben,nooit niet maar zeker niet nu al.
Uit persoonlijke ervaring denk ik dat het ook een klein beetje van poes tot poes en van kater tot kater afhangt, wanneer ze er 100% "klaar" voor zijn.
Garfield was bijna 8 maanden en die wist volgens mij nog altijd niet dat hij een mannetje was ??? (en volgens mij zal hij het nooit meer weten )
Maar vb de poes van één van mijn vriendinnen was amper 5 maandjes oud, van krolsheid niets gemerkt maar enkele weken later lagen er wel ineens 3 kittens in huis
Of jouw katertje zijn groei achterstand nog zal inhalen, weet ik eigenlijk niet. Ik heb een goeie vriend die een katertje heeft grootgebracht dat als kitten van 9 weken kattenziekte heeft gehad, en een vriendin die een katertje met verteringsproblemen heeft gehad het eerste half jaar van zijn leventje. Beide katers zijn nooit gecastreerd, op dit ogenblik ouder dan 1.5 jaar en zijn nog stééds de helft kleiner dan hun soortgenoten.
Laatst gewijzigd door *Inge* op wo 17 jan 2007, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
tieneke schreef:
Vannacht werd ik wakker van vreselijk gekrijs en gegil
De enige kater was schijnbaar zijn 3 zusjes aan het pakken
Morgen gaat de eerste richting Da.
Ze gaan straks in ieder geval niet als maagd door het leven
nou hij is nu wel aardig aan het groeien maar is nog echt niet groot te noemen(heb ik het niet over zijn zaakje want dat is duidelijk aanwezig )
ik wil gewoon proberen het zo lang mogelijk te rekken,hij komt niet buiten dus daar kan het geen kwaad en zolang de poes niet vruchtbaar is komen er geen jonkies denk ik dan?
moet het ,dan gebeurt het maar het liefst zo laat mogelijk.
Ik doe liever de poes nu aan de pil ook al is ze zo jong als dat ik hem al laat helpen,gewoon omdat hij nog niet hersteld is........en zij is wel sterk.
tieneke schreef:
Ja misschien een optie,alleen hierna nog de Da die waarschijnlijk getectileerd wordt voor het leven
Vangkooi op zijn kant zetten, iets schuin houden en de poes van onderaf snel een prik in de bil geven door de tralies heen. Soms moet je wel even gedult hebben tot de poes stil zit Wij hebben een jaar of 4 geleden voor de dierenbescherming tientallen verwilderde katten geholpen, was altijd weer spannend
nou ik denk dat het bij onze kater idd zover is,sproeien doet ie dus (nog)niet maar hij is rijp hoor.
Heb net de bakken verschoond en idd hij ruikt behoorlijk sterk.
toevallig ging ie net zitten plassen toen ik het ging doen dus kon gelijk even ruiken
opletten dus maar en gelijk de pil vragen voor het poezenkindje.
Mocht er een ongelukje plaatsvinden bij de binnenkatten dan kan de poes (en uiteraard de kater)toch direct zodra de krolsheid achter de rug is gecastreerd worden. Wel de dierenarts vertellen wat er gebeurd is.
Dat van een nestje laten krijgen is inderdaad een bakerpraatje, dat van dat blaasgruis in relatie met vroegcastratie ook, dat is meer een voedingskwestie want ook ongecastreerde katers kunnen blaasgruis krijgen maar castratie voordat de groeischijven op natuurlijke wijze sluiten, kan wel degelijk een hele nare kwaal (epifysiolyse) en een heel agressieve maar zeldzame vorm van kanker veroorzaken.