verdienen aan rauwe voeding?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: verdienen aan rauwe voeding?

conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

kijk, ik heb er helemaal geen probleem mee als iemand de moeite doet om alle barf onderdelen te verzamelen en grootschalig in te kopen als ze het dan wil doorverkopen aan de barfer die niet de tijd heb of stad en land wil afreizen voor de verschillende barf onderdelen mag de verkoper er echt wel winst aan overhouden. Ik zelf vindt het zoeken en vooral vinden nogal een sport, maar ben vandaag bezig geweest met paketjes maken voor Nana, die gaat straks naar huis en gaat ook barf blijven eten, haar baasje vindt het allemaal te moeilijk/complex/rompslomp om alle onderdelen van her en der te verzamelen en dan te gaan rekenen... dus heb zij mij gevraagd of ik het voor haar alvast in hapklare paketjes wil doen. Nu heb ik voor 30 dagen Barf samengesteld en in vries zakjes gedaan. Zo kan zij gewoon een maand lang barf voeren zonder ook maar een moment te hoeven zoeken of verzamelen. Ik zal dit in de toekomst ook voor haar doen. Ik kan mij voorstellen dat het voor iemand die dit als professie wil doen een ideale gelegenheid is om een paar centen te verdienen, waarom niet. Je zou een klant hebben aan de baasje van Nana. Nu heb ik vanaf vanavond Bo op bezoek, die gaat ook Barf eten, wil haar baasje doorgaan met barf, dan zit het er in dat ook voor Bo voorverpakte paketjes gemaakt zal worden..... voor deze mensen zou een verkoop punt waar alles al verzameld is ideaal zijn ;)
geer
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door geer »

Ik snap wel precies wat Fido bedoelt, heb er ook vaak over nagedacht, maar weet niet zo snel een oplossing. Als je als dierenarts, of als dierenwinkel finaal achter rauw gaat staan, wat in zou houden dat je de brokjes de deur uit zou doen, ga je nat. Draait niet, werkt niet. Misschien dat mensen de eerste tijd bij jou blijven kopen, ookal is het iets duurder, omdat het 'veilig' is (de dierenarts heeft het), maar zodra mensen zich inlezen en fanatieker worden gaan ze op zoek naar goedkoper materiaal. Wil je als dierenarts rauw promoten maar hou je toch de brokjes ernaast, hoor je vaak (niet hier hoor) dat je niet zuiver op de graat bent. Maar je kan niet anders. En als je het vergelijkt met brokken; als je een hond op brokken zet ben je met een zak van 15 kilo voor een gemiddelde hond wel even zoet. Bovendien kwak je die zak ergens in de schuur, klaar. Wil je rauw voeren, dan koop je al snel een extra vriezer. En als je toch die extra ruimte hebt, dan wil je hem liefst zo goedkoop mogelijk, zo snel mogelijk gevuld. Scheelt tijd, en je hebt de ruimte toch al... Pas als er zoveel Barfers komen dat het slachtafval schaars wordt, dan heb je een ingang.

Je moet creatief zijn en je richten op de juiste doelgroep. Neem Canis Naturalis, de thuisbezorgservice. Relatief gezien erg duur. Althans, als ik de tijd zou hebben om twee keer per week naar de markt in de stad te fietsen, zou ik dezelfde spullen voor veel minder geld kunnen krijgen. Maar die tijd heb ik niet. Of...ik heb hem wel, maar ik gebruik mijn weekend liever voor andere dingen. En ik heb bijvoorbeeld zo'n kleine vriezer dat het voor mij de moeite niet loont om voor een leuk prijsje naar Rotterdam te rijden. En dus vind ik het prima om relatief veel geld te betalen voor een bezorgservice die mij alles kant en klaar aanlevert.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Ik heb echt superadressen en de 2 vriezers van ruim 1000 kilo liggen afgeladen voor heel erg weinig geld,verpakken en hakken plus alles invriezen is een eitje,snel verdient hoor als de vriezers weer voor maanden heerlijk vol zitten!de tijd dat ik nog kvv voerde en af en toe loeidure barfprodukten was nu niet bepaald goedkoop te noemen met 2 opgroeiende Leonbergers, mede daarom ben ik fultime gaan barfen en ben dus best bereid om er wel wat verder voor te rijden(combineren) maar dan nog eten ze hier voor heel erg weinig geld in de maand,in Nederland had ik ook zeer goedkope adressen van zo rond de 1 euro p/kg,hier hebben we zelfs adressen waar het haast gratis is dus de tijd hebben we er graag voor over en zijn dan samen weer blij dat de hondjes weer super kunnen eten voor lekker weinig.
Denk dat als ze het verpakte barfmateriaal duurder zouden maken er waarschijnlijk mensen(die geen tijd hebben om zelf op barfjacht te gaan) zijn die weer terug gaan naar de brokkies omdat het dan net effe te duur wordt.....denk toch niet dat dit de bedoeling is?
geer
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door geer »

tieneke schreef: Ik heb echt superadressen en de 2 vriezers van ruim 1000 kilo liggen afgeladen voor heel erg weinig geld,verpakken en hakken plus alles invriezen is een eitje,snel verdient hoor als de vriezers weer voor maanden heerlijk vol zitten!de tijd dat ik nog kvv voerde en af en toe loeidure barfprodukten was nu niet bepaald goedkoop te noemen met 2 opgroeiende Leonbergers, mede daarom ben ik fultime gaan barfen en ben dus best bereid om er wel wat verder voor te rijden(combineren) maar dan nog eten ze hier voor heel erg weinig geld in de maand,in Nederland had ik ook zeer goedkope adressen van zo rond de 1 euro p/kg,hier hebben we zelfs adressen waar het haast gratis is dus de tijd hebben we er graag voor over en zijn dan samen weer blij dat de hondjes weer super kunnen eten voor lekker weinig.
Denk dat als ze het verpakte barfmateriaal duurder zouden maken er waarschijnlijk mensen(die geen tijd hebben om zelf op barfjacht te gaan) zijn die weer terug gaan naar de brokkies omdat het dan net effe te duur wordt.....denk toch niet dat dit de bedoeling is?
Ja, maar waar het om gaat...

We juichen hier allemaal toe dat er meer dierenartsen moeten komen die pro-Barf zijn. Die niet bij iedere klacht met dieetbrok X aankomen, maar die aanraden om rauw te voeren. Probleem voor dierenartsen is echter dat er een behoorlijk leuke marge op dieetbrok X zit, maar niet op Barf of KVV. En dus heb je de keuze, of je raadt rauw aan maar redt het niet, of amper. Of je blijft brokken aanraden en houdt zo iets in stand wat je principeel niet in stand wil houden.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

geer schreef: Ja, maar waar het om gaat...

We juichen hier allemaal toe dat er meer dierenartsen moeten komen die pro-Barf zijn. Die niet bij iedere klacht met dieetbrok X aankomen, maar die aanraden om rauw te voeren. Probleem voor dierenartsen is echter dat er een behoorlijk leuke marge op dieetbrok X zit, maar niet op Barf of KVV. En dus heb je de keuze, of je raadt rauw aan maar redt het niet, of amper. Of je blijft brokken aanraden en houdt zo iets in stand wat je principeel niet in stand wil houden.
Er zijn maar weinig dierenartsen die iets in stand houden waar ze principieel tegen zijn. Zo'n vaart loopt het niet met da's die het licht zien dus ik denk dat er ook niet veel animo is om vers te gaan verkopen.

Het idee van Fido is erg idealistisch. Laten we met zijn allen iets meer betalen om zo de marge voor een da of ondernemer iets groter te maken zodat rauwe voeding meer bekendheid zal gaan krijgen.

Ik ben daar niet voor. Ik vind dat niet mijn taak maar die van de ondernemer. Overigens is het ook niet te doen met 12 honden die rauw eten want daar lopen we gewoon op leeg.  Net als anderen vind ik het ook een sport om voor zo weinig mogelijk zoveel mogelijk in de vriezer te krijgen maar ik kies zeker voor gemak. Kip wordt gehaald bij een slachterij die alles al per kilo verpakt, ribben worden gezaagd bij het IC enz enz En alles wat we halen moet in een straal van max 30 km liggen.

Met 12 honden is het anders geen doen en zijn we ieder weekend aan het snijden en verpakken.
geer
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door geer »

Erna schreef: Er zijn maar weinig dierenartsen die iets in stand houden waar ze principieel tegen zijn. Zo'n vaart loopt het niet met da's die het licht zien dus ik denk dat er ook niet veel animo is om vers te gaan verkopen.

Het idee van Fido is erg idealistisch. Laten we met zijn allen iets meer betalen om zo de marge voor een da of ondernemer iets groter te maken zodat rauwe voeding meer bekendheid zal gaan krijgen.

Ik ben daar niet voor. Ik vind dat niet mijn taak maar die van de ondernemer. Overigens is het ook niet te doen met 12 honden die rauw eten want daar lopen we gewoon op leeg.  Net als anderen vind ik het ook een sport om voor zo weinig mogelijk zoveel mogelijk in de vriezer te krijgen maar ik kies zeker voor gemak. Kip wordt gehaald bij een slachterij die alles al per kilo verpakt, ribben worden gezaagd bij het IC enz enz En alles wat we halen moet in een straal van max 30 km liggen.

Met 12 honden is het anders geen doen en zijn we ieder weekend aan het snijden en verpakken.
Ik snap het van beide kanten. Vanuit de hondenbezitter zoals jij beschrijft 100% en vanuit de dierenarts ook. Ik heb twee jaar bij Tannetje gewerkt die wel principieel is en heb daar regelmatig mensen doorverwezen naar de slager aan de overkant, die dingen had die wij niet hadden. Of die dingen goedkoper kon aanbieden. En ik heb ook regelmatig op andere fora gelezen dat Tannetje zelf fabrikant is (ookal is Huub dat), en dus zakkenvuller en niet eerlijk. Want zo gaat het al snel. Nu is Tan vrij goed in het zich niet aantrekken van dergelijke aantijgingen, maar het zijn wel degelijk de aantijgingen die mij, als enthousiast (ex-)medewerkster, enorm storen. Het moet goedkoop en verdien je er iets aan, dan ben je fout bezig. Dat lees je wel degelijk. Maar in mijn huidige werk merk ik wel degelijk dat er bij behoorlijk wat dierenartsen een groeiende interesse en een groeiende vraag is naar rauwe voeding. En er zijn ook gerust een boel die wel degelijk weten wat er speelt en er wel degelijk voor open staan... Maar vaak houdt het daarbij op, omdat er te weinig marge op zit om er actief iets mee te gaan doen. Een hoge prijs houdt de consument wellicht tegen om overstag te gaan, een te lage prijs houdt de dierenarts tegen om overstag te gaan...
Hugo49
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Hugo49 »

geer schreef: Ik snap het van beide kanten. Vanuit de hondenbezitter zoals jij beschrijft 100% en vanuit de dierenarts ook. Ik heb twee jaar bij Tannetje gewerkt die wel principieel is en heb daar regelmatig mensen doorverwezen naar de slager aan de overkant, die dingen had die wij niet hadden. Of die dingen goedkoper kon aanbieden. En ik heb ook regelmatig op andere fora gelezen dat Tannetje zelf fabrikant is (ookal is Huub dat), en dus zakkenvuller en niet eerlijk. Want zo gaat het al snel. Nu is Tan vrij goed in het zich niet aantrekken van dergelijke aantijgingen, maar het zijn wel degelijk de aantijgingen die mij, als enthousiast (ex-)medewerkster, enorm storen. Het moet goedkoop en verdien je er iets aan, dan ben je fout bezig. Dat lees je wel degelijk. Maar in mijn huidige werk merk ik wel degelijk dat er bij behoorlijk wat dierenartsen een groeiende interesse en een groeiende vraag is naar rauwe voeding. En er zijn ook gerust een boel die wel degelijk weten wat er speelt en er wel degelijk voor open staan... Maar vaak houdt het daarbij op, omdat er te weinig marge op zit om er actief iets mee te gaan doen. Een hoge prijs houdt de consument wellicht tegen om overstag te gaan, een te lage prijs houdt de dierenarts tegen om overstag te gaan...
Eigenlijk is het heel raar wat je nu schrijft...Een dierenarts is toch dierenarts en geen brokjesverkoper? Een dierenarts zou zijn praktijk toch draaiende moeten houden door zieke dieren te behandelen en niet door brokjes te verkopen? Nu is het net zo alsof een dierenarts zijn bestaansrecht heeft doordat hij brokjes verkoopt. En als dat inderdaad zo is dan is de gehele dierenartsen wereld ergens goed de mist in gegaan.

Overigens wat je zegt over Tannetje en voer maken heb ik ook vaak gelezen en is natuurlijk ook hartstikke krom. In Nederland is geld verdienen nog steeds een vies woord en mag blijkbaar niet. Dat zie je ook altijd aan de verschillende topics over verkooppunten die een bepaald bedrag vragen voor een kilo KVV. Die mensen schijnen ook niets te mogen verdienen aan al hun werk.

Een ondernemer mag van mij uiteraard zijn geld verdienen maar ik ben het niet eens met de stelling dat wij (klanten en rauwvoerders) uit idealistische motieven meer zouden moeten betalen om meer mensen over de streep te trekken.

* Sorry onder manlief zijn account geplaatst en ik kan het niet meer wijzigen.....Dit was dus Erna
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Sec gezien is het gewoon een feit dat je van je principes niet kunt leven. Van principes kun je niet eten.

Als je dierenarts bent en je promoot vers/rauw: dan snijd je je zelf twee maal in de vingers: het aandeel vers levert je te weinig op om lekker mee te verdienen (zoals een brokkie - en mensen begrijpen het misschien niet maar je winst aan vers ligt gewoon zo veel malen lager dan bij een brokkie omdat je kosten met vers zoveel hoger zijn) en bovendien zorg je er voor dat het aantal zieken dieren in je praktijk met rappe schrede afneemt. Honden die vers/rauw eten, en vooral zelf samengesteld (is mijn eigen ervaring): die komen nauwelijks bij de dierenarts.

En moet je het als dierenarts dus eerst hebben van honden die ziek worden van de brokken en entingen en wormenmiddelen: nu moet je ineens je geld verdienen aan vers. En zodra dierenartsen dan het spelletje gaan spelen "Je moet vers geven en daar heb je mij voor nodig", dat is het moment dat je de barfers/rauwvoerders op je nek krijgt. Want dat is nou net niet waar je dierenartsen voor nodig hebt.... En dat staat zo lijnrecht tegen onze principes. Want wij willen qua voer de eigenaar juist zelfstandig maken. Ik denk dat dit de reden is voor de hoeveelheid kift omtrent rauw/vers en commercieel. En dat er daarom vooral met argus-ogen naar dierenartsen wordt gekeken. En ben je te betrappen om niet-principieel gedrag, terwijl je jezelf wel pro-vers noemt: dan hang je.

En dus kun je je, als je je als vers/rauw dierenarts profileert, geen enkele 'misstap' veroorloven. Je kunt geen brokken verkopen, je kunt eigenlijk (bij sommige mensen) geen versvlees aanbevelen, je mag zelf natuurlijk geen versvlees maken want dan 'doe je het alleen maar daarom', je mag eigenlijk niks en je moet heiliger zijn dan de paus. Ik geloof dat bij heel veel groeperigen er maar 1 iemand is die tot nu toe deze toets heeft doorstaan en dat is Tom Lonsdale. De rest is min of meer al afgemaakt. Wat Lonsdale thuis overigens uit zit te spoken en of ie principieel kan zijn omdat hij bijvoorbeeld 50 miljoen van zijn pappie heeft geerft: dat weet niemand.   

Maar logisch is het allemaal wel een beetje. Het principe van het zelf samenstellen van voeding staat op de fundering dat hondeneigenaren zelf heel gemakkelijk het voer kunnen maken voor hun hond. Versvleesvoerfabrikanten, dierenartsen die versvlees maken, dierenartsen die versvlees verkopen, etc. etc. die tornen allemaal (mogelijk) aan dat principe. Aan die fundering. En dat wordt gewoon in meer of mindere mate niet geaccepteerd. En ik vind dat ook wel een beetje logisch. Sommige dingen gaan mij ook te ver. Ik krijg ook ontzettende jeuk als pro-vers dierenartsen roepen dat zelf samenstellen heel moeilijk is (omdat ze bijvoorbeeld graag een prakkie versvlees verkopen. Ik noem maar wat). 

Dus let's face is: als dierenarts kun je geen geld verdienen aan vers en niet rijk worden van rauw. En dus moet je je principes verloochenen, brokken douwen en een vette boterham verdienen. Of je blijft bij je principes en je moet genoegen nemen met (heel) weinig. En dus inzien en accepteren dat het goud niet ligt bij vers/rauw. Dit is gewoon te slecht te combineren met het feit dat mensen zelfstandig voor het eten van hun hond kunnen zorgen. Of je moet principieel blijven, inzien dat je hier niet de hoeveelheden geld mee gaat verdienen die je wil verdienen en dus een andere line of business zoeken. Zo simpel is het, in mijn ogen.

En nou weet ik wel dat we dierenartsen juist heel goed kunnen gebruiken in het promoten van verse voeding... Maar als ze er niet aan kunnen verdienen, is het commercieel volstrekt oninteressant, om pro-vers te zijn (er moet toch gegeten worden, nietwaar?). En dat is exact wat Fido en Geer nu aanhalen. We kunnen juist dierenartsen zo goed gebruiken, want veel mensen geloven vooral de man/vrouw met witte jas. Dit is dus het dilemma. Ik heb ook geen idee hoe je dit op moet lossen. Je kunt aan de fanatieke barfers/rauwvoerders vragen om minder streng te zijn. Je kunt hen vragen wat meer te gaan betalen, voor het goede doel. Gaat dat werken? Nope. Sommige mensen vinden het nou eenmaal leuk om de splinter in andermans ogen te zien en die uit te vergroten. En andere mensen hebben nou eenmaal niet het geld op de rug groeien om bij jullie te komen kopen.

Poeh. Wat een dilemma. Interessant topic Fido!
Boefke

Bericht door Boefke »

geer schreef:Je moet creatief zijn en je richten op de juiste doelgroep. Neem Canis Naturalis, de thuisbezorgservice. Relatief gezien erg duur. Althans, als ik de tijd zou hebben om twee keer per week naar de markt in de stad te fietsen, zou ik dezelfde spullen voor veel minder geld kunnen krijgen. Maar die tijd heb ik niet. Of...ik heb hem wel, maar ik gebruik mijn weekend liever voor andere dingen. En ik heb bijvoorbeeld zo'n kleine vriezer dat het voor mij de moeite niet loont om voor een leuk prijsje naar Rotterdam te rijden. En dus vind ik het prima om relatief veel geld te betalen voor een bezorgservice die mij alles kant en klaar aanlevert.
Precies! Zoals al eerder gesteld door anderen het is aan de ondernemer om slim te ondernemen. Ik denk dat het voor heel veel mensen veel aantrekkelijker kan worden wanneer je afgepaste porties barf dichtbij kunt kopen of kunt laten brengen. Als ik Canis Naturalis zou kunnen betalen (ik vind ze helemaal niet zo duur, maar ik ben echt arm op dit moment) zou ik daar ook alles bestellen. Lijkt me heerlijk. Maar ik zou dat niet doen omdat ik CN een hart onder de riem wil steken, of om een hoger doel te spekken. Nee hoor, puur uit eigenbelang.
Er is een groep mensen die er plezier aan beleeft om zelf te shoppen en te scoren. Ik hoor daar zelf niet bij. Teneerste zit ik niet graag vaak hele einden op de weg en ten tweede beleef ik geen plezier aan het tot mijn oksels in de vleesmassa staan om porties te verpakken. Toch doe ik het, omdat ik er het nut van inzie en het over heb voor mijn dieren. Maar als iemand anders het voor me wil doen: graag! Zo zullen er nog heel veel mensen zijn. Ik denk uiteindelijk dat die groep zelfs veel groter zou zijn dan de groep die voor zijn lol zelf op pad gaat als er meer mensen vers/barf zouden voeren.
In Adam zit een scharrelslager die maalt 'afval'vlees tot hondenvoer en verkoopt dat in de winkel. Het heet geen barf en geen kvv. Hij is constant uit verkocht...
Hanny
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hanny »

Mijn idee is niet haalbaar, maar wat zou het gemakkelijk zijn, als de dierenarts helemaal geen branch vreemde produkten zou verkopen. Dan kunnen ze adviseren, wat ze zelf willen en heeft dat geen financiële gevolgen.
Verder lijkt het me heel normaal, dat er winst gemaakt wordt op rauwvoeding, maar die winst hoort mijns inziens niet bij een arts, maar bij producent en verkoper.
Liever niet bij iemand, die twee petten draagt.

Hanny
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hanny schreef: Mijn idee is niet haalbaar, maar wat zou het gemakkelijk zijn, als de dierenarts helemaal geen branch vreemde produkten zou verkopen. Dan kunnen ze adviseren, wat ze zelf willen en heeft dat geen financiële gevolgen.
Verder lijkt het me heel normaal, dat er winst gemaakt wordt op rauwvoeding, maar die winst hoort mijns inziens niet bij een arts, maar bij producent en verkoper.

Hanny
Je bedoeld eigenlijk dat een DA zich gewoon niet met voeding moet bemoeien, het niet moet verkopen? Net zoals een huisarts ook geen groente en fruit verkoopt? Mmmm..... interessante gedachtengang. Volgens mij heb je hier een punt. Ik zie eigenlijk ook niet zo waarom een DA persee brokken of vers moet verkopen. Doet een HA toch ook niet en die verdiend toch ook z'n geld? Hee geinig, werpt weer eens een ander licht op de zaak!
Dogshome
2-sterren
2-sterren

Bericht door Dogshome »

Hanny schreef: Mijn idee is niet haalbaar, maar wat zou het gemakkelijk zijn, als de dierenarts helemaal geen branch vreemde produkten zou verkopen. Dan kunnen ze adviseren, wat ze zelf willen en heeft dat geen financiële gevolgen.

Hanny
Zou niet eens zo gek zijn, maar ben bang dat het inderdaad niet gaat lukken.
Ben ook blij dat onze da nooit over voer begint met ons,
hij weet dat ze barf/kvv krijgen.
Wij komen bijna nooit bij de da want ze mankeren nooit wat,
maar die keer dat we gaan krijgen ze alleen maar complementen.
Zoals laats over hun gebit,en dan geniet ik :)
roefus

Bericht door roefus »

Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen bereid is om stad en land af te reizen om aan rauwvoeding te geraken.
Genoeg mensen met slechts één of twee hondjes, die geen kilo's per dag verslinden, en die volgens mij dan ook best wat meer per kilo willen besteden, voor het gemak.
Een kippie koop je op de hoek en voor de wat exclusievere vleesbotjes kun je dan ook dichtbij terecht.Of het laten bezorgen.  Ideeal lijkt mij.
Houden ze ook nog tijd over om eens voor de hockeyclub van dochterlief te rijden in het weekend en om eens langs de voetballijn te staan bij het zoontje (ik noem maar iets).

Maar ik begrijp eigenlijk niet goed, waarom dit alles ondergebracht moet worden in een dierenartsenpraktijk.
Het mag van mij, maar ik zou er geen voorstander van zijn.
Zoals ik er evengoed niets van zou moeten hebben als een dierenarts (met een andere gedachtengang) mij zijn 'perfecte' merk brokjes zou voorschrijven.

Als er een markt voor is, voor rauwvoer, dan ontstaat die markt wel.
Altijd ondernemers die 'het gat in de markt' ontdekken.
En ja, dan wordt eraan verdiend, want voor niks gaat de zon op.
En wat is daar mis mee?

En als er geen markt voor is, dan moet je er niet aan beginnen.
Denk dat een goed ondernemersplan al opheldering geeft.
Ik geloof niet in een filantropische gedachtengang, op dit gebied.
amiwoods
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door amiwoods »

Lizzy schreef:
Wat ik ook denk is dat mensen geen flets idee hebben wat het inhoud om eigen ondernemer te zijn. En dat ze al helemaal geen flets idee hebben wat het inhoud om BARFspullen te verkopen. Men vergeet dat er vlees gehaald moet worden (meestal niet om de hoek), het verpakt moet worden, invroren moet worden, opgeslagen moet worden in vriezers, een winkelpand betaald moet worden, busjes rond moeten rijden, personeel moet worden aangenomen en betaald. En de gemiddelde Nederlander denkt dat zo'n bedrijf als het jouwe door 1 persoon kan worden gerund. Maar als mensen dus even nadenken, dan snappen ze toch ook wel dat jij (of welk bedrijf dan ook) niet op 3 plaatsen tegelijkertijd kan zijn en dus niet en vlees kan gaan halen en vlees kan opslaan en de winkel kan runnen, allemaal tegelijkertijd. En om zelf nog van je zaak te kunnen snavelen (eten), moet je dus echt wel heel veel pens verkopen hoor, dat je voor misschien 50 eurocent inkoopt, voor 10 eurocent laat verpakken en opslaan en voor 5 eurocent in de winkel ligt en je 100 euro kwijt bent aan je personeel (ik roep nu gewoon maar wat bedragen he. Het gaat er mij om dat mensen snappen dat het niet alleen een kwestie is van lamsribben inkopen en voor 4 keer zoveel verkopen - de kosten die een gemiddelde ondernemer heeft zijn hoog en volstrekt onderschat, denk ik). Mensen hebben echt geen weet. Ik denk dat jij (en andere ondernemingen) zich de krampen werken voor weinig. Voor een heel groot deel werkt bovenstaande denk ik ook voor de verkooppunten van kant en klaar versvlees. Heel veel werk voor weinig....
ik ben nu ondertussen 8 jaar zelfstandige begonnen met de trimsalon en daarlangs wat verzorgingsproducten, en daarlangs had ik een vriezertje met KVV staan. ik had te weing tijd om naar barfadresje te zoeken en ze kregen af entoe wat uit de supermarkt.
dan kon ik groter inkopen voor mijn eigen honden en tegelijkertijd hoefden mijn trimklanten niet te zoeken naar een vers voer. echt verdienen deed ik er niet op maar quite spelen om je eigen honden mee te voeren. ik hoefde er dan ook niet veel voor te doen, het werd aan huis geleverd, en ik hoefde dat zo maar in de vriezer te zetten.

nu ik hier op zeeuws-vlaanderen woon merkte ik al snel dat leveranciers niet bereidwillend zijn om ook dit deel van nederland te bevoorraden, bij heel veel bedrijven zie je het regeltje erbij staan "bezorging door heel nederland, met uitzondering van Zeeuws-vlaanderen".
dus wil je hier aan je spullen komen, moet je er ver voor rijden. en altijd een tol tunnel door.
de Barf-spulletjes haalden we eerst alleen voor onze eigen honden en omdat we er altijd rond de 10 hebben kan je groter in kopen en ben je voordeliger uit.
mijn trimklanten tonen steeds meer interesse voor het voere van rauwe voeding.
mijn eigen DA stuurt nu alles door wat ze op rauwe voeding wil hebben, ze wil zelf niet investeren in vriesruimte om het erbij te verkopen.
uiteindelijk verkoop je dan wel eens wat barf spul door, maar je bent dan ook eigenlijk gek om dat voor dezelfde prijs te doen als je het voor inkoopt, het is wel jou vriezer die stroom vreet en jou tijd dat je staat in te pakken en je adresjes afrijdt.
ik merk heel sterk dat mensen het wel handig vinden dat het al kant en klaar voor verpakt is. door de grote vraag groeien we nu eigenlijk al letterlijk uit ons jasje.
prijsverhogingen zijn niet leuk voor je klanten, maar wel noodzakelijk, ook je eigen kosten worden ieder keer hoger, kijk maar eens even naar de energieprijzen, kosten die je maakt moeten wel gecompenseerd worden. en dat snappen de klanten ook wel, in de salon is dat ook, ieder jaar mokken ze even dat je duurder bent geworden.
op dit moment kan dat nog steeds tegen scherpe prijzen en goede afspraken met leveranciers, maar ook ik merk dat een aantal slagers die eerst voor een redelijk bedrag konden leveren, willen mee profiteren. ok is ook niets mis mee. als ze wel kwaliteit blijven leveren, en daar schort het de laatste tijd nog al eens aan. slagers snappen ook niet altijd wat je nu wel en niet aan een hond mag geven. bv. botten die niet geschikt zijn voor de hoofdprijs willen verkopen.
als ik iets niet geschikt vind laat ik het ook gerust staan en zoeken ze het maar uit. als je 10 vleeskratten vol met ongeschikte botten laat staan zijn ze daar niet blij mee.
ondernemen kost geld  en de tijd en energie die je er aan kwijt bent compenseert bij lange na niet een volwaardig loon. bij een baas ben je echt beter af.
ondanks dat het hard werken is voor weinig zou ik nooit meer voor een baas willen werken. ik vind het leuk om te doen en vertel er graag over.
maar voor niets gaat de zon op ;)
macgirlie
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door macgirlie »

Ik heb er persoonlijk geen enkele moeite mee iets meer te betalen voor mijn hondenvoeding als dat keurig kant en klaar bij mij aan de deur wordt afgeleverd. Ik ben ook geen type dat stad en land af gaat om vlees te scoren, en dan als een soort slagersknecht dat allemaal te gaan portioneren en te verpakken. Ik ben nu eenmaal niet zo'n held wat vlees aangaat. Dus degene die dat voor mij doet, hoort voor zijn/haar arbeid en kosten betaald te worden. Klaar, punt, uit!

En zoals bij alle producten die verkocht worden geldt, hoe meer er afgenomen wordt hoe lager de kostprijs wordt en kunnen de wederverkopers ook een goede marge ontvangen zodat het wel interessant wordt. Ik denk dat de meeste dierenspeciaalzaken die zowel brok als kvv c.q. barfartikelen verkopen, nog steeds het meest verdienen aan de brokken. Die marges zijn waarschijnlijk beter omdat er gewoon zoveel meer van wordt afgenomen. Zo zit marktwerking nu eenmaal in elkaar.

Maar het is aan de producent van anderssoortige producten om de consumenten aan zijn kant te krijgen door goede voorlichtingscampagnes, advertenties etc. maar ook door te proberen betere inkoopprijzen te verkrijgen van hun leveranciers zodat er voldoende marge op zit voor alle betrokken partijen. Ik heb er overigens geen enkele moeite mee als die marge niet direct wordt vertaald naar goedkopere consumentenprijzen maar wordt gebruikt om de consument beter bekend maken met KVV/Barf.  Successtories genoeg om hun verhaal te ondersteunen. En uiteindelijk zal dit alles dan ook invloed gaan hebben op de prijs.

De grote vraag is: kunnen de KVV/Barf producenten opboksen tegen de vele economische belangen die gebaat zijn bij de brokkenverkoop? De meeste brokkenfabrikanten zijn supergrote concerns met veel marketingcapaciteit, die naast hun brokken ook nog velerlei andere producten maken om honden een gezonder leven te geven (lees om de problemen die hun brokken veroorzaken, weer op te lossen!) en daarnaast ook nog eens 95% van de dierenartsen aan hun zij hebben staan, die zoals we allen weten meestal geen bal verstand hebben van gezonde voeding en alleen dat adviseren wat het best bij hun portemonnaie past.

Ik ben overigens ook van mening dat, zolang het onderwerp voeding niet serieus wordt onderwezen tijdens de opleiding Diergeneeskunde, dierenartsen zich ver moeten houden van de verkoop van huisdiervoeding.

Plaats reactie