beestenboel schreef:
is prima hoor dat je het er niet mee eens bent

, maar het is een feit dat een hond meer omega 6 nodig heeft dan omega 3. Dus het is prima dat ze veel omega 6 binnen krijgen via voeding.
Omega 9 is niet zinloos als je langere tijd extra omega 3 geeft. Inderdaad als je geen grote hoeveelheden geeft hoeft het niet per see, maar ik zou het wel doen als je het langere tijd geeft.
Ik ben zelf orthomoleculair adviseur en heb door studie om mijn vakkennis op te bouwen bepaalde kennis opgebouwd over dit soort onderwerpen, het zijn dus niet dingen die ik zomaar roep. Ik dacht misschien wordt het gewaardeerd dat ik deze kennis met jullie deel
Natuurlijk stellen we het hartstikke op prijs wanneer je je kennis deelt. Maar als ik vind dat het niet klopt, wat je schrijft (ik kom zelf ook niet echt uit een ei, hoewel ik natuurlijk ook niet alles weet!), mag ik dat toch zeggen? Ik ben het om de volgende redenen niet met je eens:
Wetenschappelijk staat het absoluut nog steeds niet vast wat de behoeftes van een hond zijn aan omega 3 en 6 vetzuren. En dus weten we ook nog steeds niet welke balans nou te prefereren valt. En wat voor de mens geldt, geldt niet automatisch ook voor de hond. Wetenschappelijk is er geen enkel bewijs dat omega 9 vetzuren noodzakelijk zijn. Ergo, omega 9 vetzuur is een niet essentieel vetzuur. De hond maakt het zelf aan. Als je ook kijkt naar de natuurlijke bronnen van dit vetzuur, kun je je met recht afvragen wat een hond daar mee moet....
Recente studies tonen aan dat een hond mogelijk een verhouding vetzuren nodig heeft : omega-6:omega-3 ratio van 5:1 to10:1. Maar, dit is volstrekt afhankelijk van wat de hond aan vetzuren via de voeding binnen krijgt. Er zijn inmiddels ook studies waaruit blijkt dat de verhouding 1:1 mag zijn.
Kijken we naar de gemiddelde voeding die een hond binnen krijgt (en dan heb ik het over zelf samengestelde menu's, niet over kant en klare brokjes of blik of rauwe prakjes): dan krijgt de hond middels zijn voeding grote hoeveelheden omega 6 vetzuur binnen en nauwelijks omega 3 vetzuren. Zoals ik jou niet hoef te vertellen (maar misschien wel nuttig voor andere leden): komt EPA en DHA vooral voor in vette vis. Alle type omega 6 vetzuren kunnen gevormd worden uit linolzuur. Natuurlijke bronnen voor omega 6 vetzuren zijn (even niet de plantaardige olie meegerekend): kip, vlees, botten, orgaanvlees. Dat krijgt een hond met zelf samengestelde voeding zat binnen. Gemiddels bestaat z'n menu voor zo'n 80% uit vleesbotten, vlees, orgaanvlees. En een leuk deel daarvan is toch wel kippenbot. Gemiddeld genomen krijgt een hond, wanneer je geen supplementen geeft en weinig/geen vette vis voert, de volgende verhoudingen binnen: omega-6:omega-3 ratio van 20:1 a 40:1 (afhankelijk van wat je verder nog voert). Met andere woorden: je moet wel behoorlijk veel omega 3 vetzuur voeren wil je deze balans verstoren.
En hoe kan dat nou? We voeren onze honden toch natuurlijke voeding? Een bewezen feit is dat wolven in de vrije natuur (die in een gezond habitat leven - er zijn inmiddels veel plekken op aarde waar de wolf niet meer natuurlijk/gezond eet en waar de gezondheid van de wolven achteruit gaat en er vooral huidproblemen bij wolven voor komen) geen tekort aan omega 3 vetzuren hebben. En dat zij een prima balans tussen vetzuren hebben. Dat komt omdat de wilde prooi van de wolf nog rijk is aan omega 3 vetzuren. En bio-industrie-plof-dieren zijn niet rijk aan omega 3 vetzuren. Ergo, ze zijn rijk aan omega 6 (tjonge, de mens is daar ook lekker in doorgeslagen natuurlijk! In de jaren 60/70 werd er overal geroepen dat linolzuur zo goed was voor hart en bloedvaten en we moesten allemaal aan de Becel. Daar plukken we nu nog steeds de zure vruchten van...). En omdat wolven wel degelijk plantaardige kost tot zich nemen! (rijk aan ALA). En omdat wolven in sommige gebieden ook vette vis eten.
Met andere woorden: je moet dus erg veel visolie capsules aan je hond voeren wil je de balans verstoren en een tekort ontstaan aan omega 6. En nou pleiten wij op Barfplaats om de hond zoveel mogelijk natuurlijke bronnen te voeren, ook van omega 3 vetzuren. Dus, vette vis, groente, algen zoals chlorella, rauwe noten, etc. Maar, er zijn dus honden die geen rauwe vis happen. En deze kun je dus best visolie geven, zonder dat je allerlei omega 6 vetzuren zoals plantaardige olie moet gaan toedienen. En honden met huidproblemen: die kun je zelfs best iedere dag visolie geven, zonder dat je bang hoeft te zijn voor een onbalans. Nog steeds zonder het toedienen van extra omega 6. Want de onbalans zoals we die nu kennen: die vangen we zomaar niet even op.... En natuurlijk pleiten we er hier niet voor om je hond iedere dag vol te storten met visolie-capsules!
Dus, ik zeg niet dat een hond geen omega 6 nodig heeft, ik zeg alleen dat een hond die in ruime mate binnen krijgt. Ik zeg ook niet dat je iedere dag grote hoeveelheden visolie bij je hond naar binnen moet kappen. Maar een paar keer per week een halve dosering van wat je normaal als mens in neemt; dat is prima. In mijn ogen.
Dus ja, ik ben heel benieuwd naar details waarom jij vindt dat je omega 6 vetzuren en omega 9 vetzuren moet supplementeren! Want misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.
(overigens is in mijn ogen de balans tussen omega 3 en 6 in de gemiddelde kant en klare voeding ook niet bepaald OK, maar dat is weer een andere discussie).