Linga niet in orde.

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Linga niet in orde.

Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Connie, we zijn het weer eens eens  :-*
Ik vind onder 'medisch noodzakelijk' ook vallen dat een hond weken achter elkaar zich naar en akelig en depri en ziekjes voelt, en dat twee keer per jaar. Kijk, als je een hond hebt die een weekje uit haar doen is en daarmee is de kous af is het echt wat anders dan een hond die wekenlang superloops is, kerels achterna wil, fysiek uit haar doen, en dan nog eens weken erachteraan hevig schijnzwanger met alle narigheid van dien. Dat is zo enorm ontwrichtend voor het welbevinden van een hond, ik vind dat dat ook onder 'noodzakelijk' valt.
Loops en niet gedekt en niet zwanger is ook, sec gezien, een onnatuurlijke situatie, je grijpt daarmee al sterk in in de 'normale' gang van zaken. Ze is fysiek en mentaal helemaal voorbereid op een nestje krijgen en wij grijpen daarin in, verhinderen dat, en gooien daarmee de hele boel in de war. Dan vind ik het niet gek als je niet wilt fokken om dan het loops worden ook te voorkomen. Ik heb dat met Tara ook gedaan, geen spijt van gehad, het leven is voor haar zo veel plezieriger dan 2x per jaar een speelbal van hormonen en onvervulde verlangens te zijn.Ook voor mijn vorige teef was loops en schijnzwanger een gigantisch belastend proces, ook van die castratie heb ik geen spijt gehad. Ze werden allebei veel evenwichtiger en naar mijn interpretatie ook gelukkiger.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Kruimel schreef: Ik vind onder 'medisch noodzakelijk' ook vallen dat een hond weken achter elkaar zich naar en akelig en depri en ziekjes voelt, en dat twee keer per jaar. Kijk, als je een hond hebt die een weekje uit haar doen is en daarmee is de kous af is het echt wat anders dan een hond die wekenlang superloops is, kerels achterna wil, fysiek uit haar doen, en dan nog eens weken erachteraan hevig schijnzwanger met alle narigheid van dien. Dat is zo enorm ontwrichtend voor het welbevinden van een hond, ik vind dat dat ook onder 'noodzakelijk' valt.
Loops en niet gedekt en niet zwanger is ook, sec gezien, een onnatuurlijke situatie, je grijpt daarmee al sterk in in de 'normale' gang van zaken. Ze is fysiek en mentaal helemaal voorbereid op een nestje krijgen en wij grijpen daarin in, verhinderen dat, en gooien daarmee de hele boel in de war. Dan vind ik het niet gek als je niet wilt fokken om dan het loops worden ook te voorkomen. Ik heb dat met Tara ook gedaan, geen spijt van gehad, het leven is voor haar zo veel plezieriger dan 2x per jaar een speelbal van hormonen en onvervulde verlangens te zijn.Ook voor mijn vorige teef was loops en schijnzwanger een gigantisch belastend proces, ook van die castratie heb ik geen spijt gehad. Ze werden allebei veel evenwichtiger en naar mijn interpretatie ook gelukkiger.
Helemaal waar. Daarnaast zijn het vooral de hormonen tijdens de schijnzwangerschap die een verhoogde kans op mammatumoren geven.
Maar toch blijft het een lastige beslissing. En waarom? Omdat het gelijk zo definitief is. Het is een prachtige hond. En stel dat Lizzy in de toekomst toch de mogelijkheid heeft om een nestje te fokken (wat ze diep in haar hart heel graag wil), dan kan dat niet meer. En verder heeft ze al een hond die incontinent is en is ze (denk ik)  terecht bang dat dat weer gebeurt. Want laten we wel wezen, 10% van de gecastreerde teven wordt incontinent.
Het blijft gewoon rot.
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Jeetje,das een moelijke beslissing.Wel,niet!!
Lizzy sterkte met de keuze
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

*Dorothea* schreef: Helemaal waar. Daarnaast zijn het vooral de hormonen tijdens de schijnzwangerschap die een verhoogde kans op mammatumoren geven.
Maar toch blijft het een lastige beslissing. En waarom? Omdat het gelijk zo definitief is. Het is een prachtige hond. En stel dat Lizzy in de toekomst toch de mogelijkheid heeft om een nestje te fokken (wat ze diep in haar hart heel graag wil), dan kan dat niet meer. En verder heeft ze al een hond die incontinent is en is ze (denk ik)  terecht bang dat dat weer gebeurt. Want laten we wel wezen, 10% van de gecastreerde teven wordt incontinent.
Het blijft gewoon rot.
Ja precies, exact! En daar komt ook nog eens bij: Linga heeft een prachtig karakter. Ze is super stabiel, ze is om de donder nergens bang voor, ze is zelfverzekerd en ze is soms ook ronduit een kattekop ;D. Maar haar karakter wil ik eigenlijk graag zo houden zoals het nu is. En als je castreert, is er toch een kans dat ook dat veranderd. Sommige teven worden stabieler, omdat ze geen last meer hebben van hormone-swings, maar ik heb ook wel gelezen dat teven pittiger worden, kattiger worden, vooral tegen andere teven en pups. Nou, dAt zou ik dus echt heel jammer vinden, want nu is ze gewoon Miss Perfect.

Maar ja, ondertussen is Ling nog steeds zichzelf niet. Ze eet nog steeds met lange tanden en als ze de kans krijgt, ligt ze opgerold denkbeeldige puppies te voeden... Ook piept ze nog steeds, de hele dag. Alsof ze naar "iets" op zoek is.

Waardeloze situatie zeg, dit....
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

Wat vervelend dat het nog steeds niet goed gaat met linga  :-\

Hoe lang geef je nu ablavetsem?
Magic
4-sterren
4-sterren

Bericht door Magic »

Het is er mischien niet voor gemaakt maar Indira had laatste loopsheid ook in eens na 8 weken super schijnzwanger gedrag ik ben haar Rescue Bach gaan geven moet zeggen het werkte!
Al eet zij wel gewoon eerder meer graag en teveel dan minder of met lange tanden ,nu houd ik daar rekening mee en krijgt ze bijna 3 kwart van haar normale eten tot de helft minder.

Sterkte , en nog wat tips die de andere ook al gaven.

Haar voor al niet zielig vinden! Veel met haar doen, afleiding andere dingen dan normaal, niet aan de tepels zitten of daar aaien, gehoorzaamheids oefeningen of truukjes aan leren. En veel mee nemen bv naar het dorp /stad ook op bezoek minder eten geven en heel veel beweging. Is ze piepers / handoeken aan het verzorgen haal die dan weg  en andere speeltjes geven.

Een kennis die al jaren fokt van mij vertelde dat schijnzwangerschap in feite 4 maand duurt.
Het duurt namelijk twee maand eer het op zijn ergst is, maar ook weer twee maand eer het helemaal weg is en alles lichamelijk, hormonaal en geestelijk weer in oude staat is.
Laatst gewijzigd door Magic op ma 09 apr 2007, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Boefke

Bericht door Boefke »

Ik heb nog niet zoveel kaas gegeten van teefjes en alles wat daarbij komt kijken, maar op aanraden van een GT en DA hebben wij Radja een antiloopsheidprik gegeven. Zij zei dat het effect van die prik op haar gedrag enigszins te vergelijken kan zijn met een sterilisatie en dat je daardoor wellicht kunt zien wat het effect van een sterilisatie op haar karakter kan zijn. Niets is zeker natuurlijk. Ik had wel iets tegen die hormonen maar heb me laten vertellen dat een teefje zelf na loopsheid veel meer hormonen aanmaakt dan die prik geeft. Maar goed, wij willen in principe steriliseren, tenzij Radja na deze prik plotseling in een of ander monster verandert.
Sterkte met Linga! (Wel leuk natuurlijk een nestje. Ik vind je er bij uitstek geschikt voor.)
*Natasja*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Natasja* »

Boefke schreef: Ik heb nog niet zoveel kaas gegeten van teefjes en alles wat daarbij komt kijken, maar op aanraden van een GT en DA hebben wij Radja een antiloopsheidprik gegeven. Zij zei dat het effect van die prik op haar gedrag enigszins te vergelijken kan zijn met een sterilisatie en dat je daardoor wellicht kunt zien wat het effect van een sterilisatie op haar karakter kan zijn. Niets is zeker natuurlijk. Ik had wel iets tegen die hormonen maar heb me laten vertellen dat een teefje zelf na loopsheid veel meer hormonen aanmaakt dan die prik geeft. Maar goed, wij willen in principe steriliseren, tenzij Radja na deze prik plotseling in een of ander monster verandert.
Sterkte met Linga! (Wel leuk natuurlijk een nestje. Ik vind je er bij uitstek geschikt voor.)
Radja woont toch nog niet bij jullie, of heb ik iets gemist?  :-\ Had je dan niet beter met de antiloopsheidsprik kunnen wachten tot ze een tijdje bij jullie woont, om te kijken hoe haar karakter zich bij jullie ontwikkelt?
*Natasja*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Natasja* »

Lizzy schreef: Maar ja, ondertussen is Ling nog steeds zichzelf niet. Ze eet nog steeds met lange tanden en als ze de kans krijgt, ligt ze opgerold denkbeeldige puppies te voeden... Ook piept ze nog steeds, de hele dag. Alsof ze naar "iets" op zoek is.

Dat is echt zwaar waardeloos... :(
Boefke

Bericht door Boefke »

*Natasja* schreef: Radja woont toch nog niet bij jullie, of heb ik iets gemist?  :-\ Had je dan niet beter met de antiloopsheidsprik kunnen wachten tot ze een tijdje bij jullie woont, om te kijken hoe haar karakter zich bij jullie ontwikkelt?
Dat was in bepaalde opzichten de meest ideale optie geweest. In andere opzichten niet. Uiteindelijk hebben we hiervoor gekozen.
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Getver, wat ontzettend naar zeg; voor Linga en voor jullie... Sterkte!  :flowers:
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Wat vervelend zeg, dat Linga nog steeds haarzelf niet is.
Is inderdaad vreselijk moeilijk he, om zo'n beslissing wel of niet te nemen.
Ik heb er bij Jane ook lang over gedaan, maar bij haar ben ik blij dat ik toch gekozen heb voor sterilisatie, want haar baarmoeder zag er niet helemaal super meer uit, als ik niks had gedaan had ze uiteindelijk wel een flinke ontsteking gekregen. Qua karakter weet ik nu nog niet hoe het uitpakt. is nog te snel denk ik.
Ik merk wel dat ze weer veel vrolijker is, veel meer haarzelf, heb weer een halve puber in huis. :D
Dus voor Jane is het een goede keus geweest.
Maar ja, dat weet je vooraf niet altijd.
In ieder geval succes met je meisje en met de keus die je wel of niet moet maken. :-*
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Lizzy schreef: Maar ja, ondertussen is Ling nog steeds zichzelf niet. Ze eet nog steeds met lange tanden en als ze de kans krijgt, ligt ze opgerold denkbeeldige puppies te voeden... Ook piept ze nog steeds, de hele dag. Alsof ze naar "iets" op zoek is.

Je hebt het vast wel ergens gezegd hoor, maar ik kan het niet vinden. Waarom geef je haar geen regulier middel zoals bv galastop?
Ik heb trouwens nog een artikel over schijnzwangerschap en middelen die je kan toedienen (helaas geen alternatieve middelen). Als je het wilt hebben dan mail ik het wel even.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

*Dorothea* schreef: Je hebt het vast wel ergens gezegd hoor, maar ik kan het niet vinden. Waarom geef je haar geen regulier middel zoals bv galastop?
Ik heb trouwens nog een artikel over schijnzwangerschap en middelen die je kan toedienen (helaas geen alternatieve middelen). Als je het wilt hebben dan mail ik het wel even.
Ja, graag :-*!

Waarom ik geen galastop heb geprobeerd? Ehh.... Omdat ik daar niet eens over na heb gedacht.... :-\
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Lizzy schreef: Ja, graag :-*!

Waarom ik geen galastop heb geprobeerd? Ehh.... Omdat ik daar niet eens over na heb gedacht.... :-\
Hij is onderweg.....

Plaats reactie