Marion schreef:
Voor Tommie, een Jack Russell van 1,5 jaar oud, heb ik het volgende menu bedacht. Ik ben benieuwd wat jullie reacties zijn!
Ik heb ervoor gekozen iedere dag evenveel g/f mix te geven, omdat het mij makkelijker leek steeds porties van 30 gr in te vriezen

Oh, maar dat is prima hoor, iedere dag dezelfde hoeveelheid!
Omdat ik maar weinig nodig heb is het misschien handig om alles voor 1 maand tegelijk te maken en in te vriezen, of mis ik dan de nodige afwisseling? Als ik dit niet doe moet ik ws halve komkommers, halve courgettes enz gaan gebruiken, en dat vind ik zonde, aangezien ik die ws zelf niet mee opmaak.
Bedoel je groentemix maken voor 1 maand? Of bedoel je iets anders voor 1 maand? Ik las laatst in mijn volkomen diepvries boek dat je rauwe groentes maar drie weken kunt invriezen. Ik weet niet of die ene week nou persee zoveel uit maakt hoor, maar verder dan 1 maand zou ik zelf niet gaan.
Verder heb ik ervoor gekozen de RMB´s ´s avonds te geven, dan heb ik zelf meer tijd om erbij te blijven, en ik vind het ook een mooi moment voor hem om lekker te gaan liggen scheuren/trekken/kluiven.
Ook prima! Ik doe dat trouwens ook. Hoewel veel mensen zeggen dat, als je het 's morgens geeft, ze de hele dag hebben om het te verteren, ik vind ze overdag ook te onrustig om hun bot te verteren.
Komt ie

:
Maandag
* groentemix 30 gr + 25 gr rundvlees + 1 eetl. zeewier
* Konijnkarkas (vlees+bot)100 gr + 1 eetl. yoghurt + 1 eetl. visolie
Dinsdag
* groentemix 30 gr + 25 gr runderhart + 25 gr kalfsnier (of ander orgaanvlees ter afwisseling)
* kippenvleugel 100 gr + rauw ei
Woensdag
* groentemix 30 gr + 30 gr kalkoenvlees + 1 eetl. visolie + 1 eetl. zeewier
* lamsrib 50 gr + 1/2 banaan als extraatje
Donderdag
* groentemix 30 gr + 30 gr vuile pens + 1 eetl. visolie
* kalfsrib 100 gr + 1 eetl. huttekase
Vrijdag
* groentemix 30 gr + kalkoenvlees 25 gr
* Sardientjes (of andere rauwe vis ter afwisseling bv koolvis van de Aldi???) 50 gr
Zaterdag
* groentemix 30 gr + 25 gr orgaanvlees (lever, hart of nieren?) + 1 eetl. visolie
* konijnkarkas 100 gr + 1/2 banaan als extraatje ´
Zondag
* groentemix 30 gr + 25 gr rundvlees + 1 eetl yoghurt + 1 eetl visolie
* kalfsrib 100 gr
Ik neem aan dat de percentages in orde zijn he? (tenslotte had je zelf al zo'n goede berekening gemaakt). Dus dat ga ik niet meer narekenen (lui dat ik ben

).
Ik denk dat je ipv 1 eetlepel zeewier ook wel minder kunt geven want is dat niet veel, 1 eetlepel?
Verder vind ik de afwisseling goed hoor! Ik telde 1 keer pens he? Mag je wel vaker geven hoor (vuile pens dan he). Is erg gezond!
Koolvis van de Aldi: dat kan wel, maar ik weet niet of dit filets zijn of dat het de hele vis is? De sardientjes zijn natuurlijk heel, met kop en graat en orgaantjes en juist in de kop, organen en de graten zitten veel voedingsstoffen! Dit zit dus niet in koolvisfilet... Je zou wel hele/rauwe makreel of hele/rauwe wijting kunnen geven!
Als er gesproken wordt over konijnkarkas, pak ik dan een heel konijn en snijd ik die in stukken? En gooi ik de poten dan weg, omdat die te hard zijn? Of bv alleen het vlees van de poten bewaren?
Ja, je kunt een heel konijn nemen, dit in stukken snijden en in porties invriezen en steeds een stuk geven. Je kunt ook gewoon 1 deel konijn + bot kopen en dit geven. Als je hond net overgeschakeld wordt, dan zou ik het eten van bot sowieso rustig aan opbouwen. En eerst eens even een tijdje alleen kippennekken geven. Als jouw hond een gevorderde barf-hond is geworden, dan zou ik zelf ook de poten van het konijn voeren hoor. Maar nu nog even niet.
Dus, even beginnen met kippennekken, dan met kipkarkas en vleugels (inknippen!) en dan langzaam bijv. konijn toevoegen. Dan lamsbot en kalfsbot toevoegen. En, ondertussen natuurlijk jouw hond goed bestuderen. Ontlasting, vertering, hoe eet hij de botten (kluift hij afdoende): allemaal goed in de gaten houden hoe hij op de verschillende voedingsmiddelen reageert.
Ook lees ik wel eens dat mensen een heel kuiken of een hele kip geven. Eet de hond dan wel de poten, of worden die er eerst af gehaald, of hoe moet ik dat zien?
Ik neem inderdaad hele eenden, parelhoenen en kippen en deze hak ik bijv. door de helft. Mijn Dalmaten krijgen dan ieder de helft en Whoofer krijgt wat kleinere stukjes karkas. Maar, ze eten hier alles, dus ook de poten. Maar, mijn honden zijn gewend aan het eten van botten. Trouwens, kippen en eenden en parelhoenen worden op jonge leeftijd geslacht en dus zijn die poten (botten) niet zo hard. Maar, nu nog even niet geven!
Ik denk dat het bij mijn hond moeilijk is om een keer een hele kip of konijn te geven als traktatie, omdat ie dan de rest van de week al bijna niets meer zou mogen eten

. Ja, veel te veel! Maar je zou inderdaad wel een kip in stukken kunnen hakken en deze in porties kunnen verdelen. Of gewoon vleugels en nekken en karkassen kopen. Ik denk dat dat voor jou en jouw hond misschien wel zo makkelijk is hoor!
Nou ik hoop op commentaar op mijn voor de eerste keer zelf samengestelde menuutje!!!
groetjes Marion
Alsjeblieft! Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes, Lizzy