Heb jij 2 ongecastreerde katers rondlopen? Kan je wat meer vertellen over hun gedrag (oa mbt sproeien en gedrag naar de andere katten toe)?eefje schreef: wie zegt er dat ze een stressvol leven hebben dan als ze niet geholpen zijn?
ik heb hier 2ongeholpen katten en die hebben echt geen stress,de kater die wel geholpen is heeft stress,die moet tegen die andere 2opboksen lijkt het wel........
Ik ben dus wel benieuwd hoe jij ziet dat een kat doordat ie nog niet geholpen is een stressvol leven heeft?
en ik ben het dus deels wel eens met de stelling dat je het liefst helemaal niet gaat snijden in een beest als het niet nodig is.
Ze zijn toch niet voor niks zo gemaakt?
groetjes eefje
Vroegcastratie
Moderators: koekje, pearlsofpassion
Re: Vroegcastratie
Die zijn er dus niet. Vroege castratie werd aanvankelijk gedaan om het zwerfkatten probleem aan te pakken en vanuit dit oogpunt wegen de nadelen natuurlijk niet op tegen de voordelen. Het is dan ook niet vreemd dat ze in amerika niet staan te springen om een langtermijn onderzoek. Bij honden wordt er gelukkig meer onderzoek verricht en daar is dus uit gekomen dat vroege castratie op latere leeftijd een grotere kans op botkanker geeft. Als (ras)kat eigenaar en als fokker staat niet het minimaliseren van de zwerfkatten populatie voorop, maar de zorg voor het individuele dier. Er zijn dus geen voordelen te behalen met een vroege castratie wanneer het individuele dier voorop staat (mits je toch wil castreren met 7 mnd), de nadelen wegen daarom des te zwaarder.Mieuw schreef: Er word nu al ongeveer een jaartje of 20 vroeggecastreerd in Amerika en Australië. Lange termijn onderzoeken kunnen dus echt wel uitgevoerd worden, en zullen er ook heus wel zijn.
Ik heb een wondhond uit spanje (Ibiza) en daar worden zowel de teefjes als reuen standaard gecastreerd bij binnenkomst. Ook hier wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Wanneer ik een stamboom greyhound zou kopen in nederland zou het als een lul op een drumstel slaan om dan ook gelijk maar alle nederlandse greyhounds standaard te castreren, dit heeft niets meer te maken met de problematiek in spanje. Hetzelfde gebeurt met raskatten in amerika en nu ook in nederland. Dit heeft niets meer te maken met de populatie zwerfkatten.
Laatst gewijzigd door Rosita op do 03 mei 2007, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Helen,
nee ik heb 2 katten maar had moeten zeggen 1kater en 1poes,ongeholpen
en we hebben er dus een logeerkater die geholpen is bij.
De ongeholpen beesten doen gewoon normaal,de kater sproeit niet en als ie al sproeit doet ie het nog steeds netjes in de bak,ook os hij niet gestressed of raar vanwege eventuele hormonen(ik vind hem superrelaxed)
Ook de poes is hartstikke leuk en gezellig en oke het is een verleidster en ik moet echt opletten dat zodra de dame maar enigzins krolsheid gaat vertonen dat ik dan toch(helaas) de kater zal moeten laten helpen,ik wil het niet maar het zijn geen raskatten en ik ben zeker wel van mening dat er al veel te veel katten in de asiels en op straat zitten.
De kater word 10mnd nu en de poes is een half jaar oud,ik probeer het dus echt zo lang mogelijk uit te stellen en stel dat er ooit daardoor toch een nest komt dan zal ik de kittens net zo lang houden tot er een baasje voor komt,ik zal ze als ik ze niet aan een nieuw huis kan helpen niet naar het asiel brengen ofzo.
Maar nogmaals ik wil helemaal niet dat het zover komt maar het allerliefst zou ik de dame en heer helemaal intact halen,gewoon zoals ze zijn.
Oja en nog even over stress,die ongeholpen kater is de oudste van het stel en die is echt niet leuk,heel gemeen naar de andere 2 en heel opdringerig,bijna geen echte kat als ik hem vergelijk met die andere 2.
groetjes eefje
De ongeholpen beesten doen gewoon normaal,de kater sproeit niet en als ie al sproeit doet ie het nog steeds netjes in de bak,ook os hij niet gestressed of raar vanwege eventuele hormonen(ik vind hem superrelaxed)
Ook de poes is hartstikke leuk en gezellig en oke het is een verleidster en ik moet echt opletten dat zodra de dame maar enigzins krolsheid gaat vertonen dat ik dan toch(helaas) de kater zal moeten laten helpen,ik wil het niet maar het zijn geen raskatten en ik ben zeker wel van mening dat er al veel te veel katten in de asiels en op straat zitten.
De kater word 10mnd nu en de poes is een half jaar oud,ik probeer het dus echt zo lang mogelijk uit te stellen en stel dat er ooit daardoor toch een nest komt dan zal ik de kittens net zo lang houden tot er een baasje voor komt,ik zal ze als ik ze niet aan een nieuw huis kan helpen niet naar het asiel brengen ofzo.
Maar nogmaals ik wil helemaal niet dat het zover komt maar het allerliefst zou ik de dame en heer helemaal intact halen,gewoon zoals ze zijn.
Oja en nog even over stress,die ongeholpen kater is de oudste van het stel en die is echt niet leuk,heel gemeen naar de andere 2 en heel opdringerig,bijna geen echte kat als ik hem vergelijk met die andere 2.
groetjes eefje
Ik vind dat je het niet met elkaar kan vergelijken.eefje schreef: Hoi Helen,
groetjes eefje
Je schrijft zelf dat de gecastreerde kater een logeerkater is. Voor het zelfde geld is hij zo gestresst en gemeen tegen de anderen omdat hij zich helemaal niet thuis voelt bij jou. Misschien is hij wel gewend om een ander soort leven te leiden (solitair, altijd binnen, altijd buiten, etc.), of 'klikt' het gewoon niet tussen (één van) jouw katten en hem (net zoals bij mensen waarbij je de ene persoon wel mag en de andere niet, geld dit ook voor katten). Of het bankstel staat hem in de weg. Noem maar wat... Maar ik vind om zijn gecastreerde status aan te wijzen als reden voor zijn gestresste leven ietsje te kort door de bocht. En zelfs al zou het zo zijn, voor het zelfde geld word hij op de kop gezeten door de open kater, omdat díe teveel last heeft van z'n hormonen... Katten zijn reuze slimme dieren en kunnen op heel slinkse wijze elkaar het leven zuur maken, zonder dat je dat als mens direkt door hebt.
En een open kater van 10 maanden is echt nog niet te vergelijken met een open kater van een jaartje of 3-5-7. Hij komt pas net kijken. Idem dito voor het poesje.
Wacht maar tot zij een keertje of 3 krols is geweest, d'r longen uit d'r lijf mauwt, allerhande ontsnappingspogingen doet en/of een baarmoederontsteking krijgt. Nee hoor... geen stress...
Inderdaad zijn ze niet voor niets zo gemaakt, maar een open kat, moet zich voortplanten, dat zit in hun natuur (kijk maar hoe hard het gaat in de wilde katten colonies, het zijn net konijnen). Als je ze open laat, maar ze zich niet laat voortplanten veroorzaak je dus stress. Dan kun je maar beter voorkomen dat het dier ongelukkig in z'n vel zit.
En dan nog 1 ding, katten zijn níet te vergelijken met honden, dus eventuele onderzoeksresultaten die van toepassing zijn op honden hoeven niet automatisch voor katten ook te gelden.
Hoi Mieuw,
ik wil niet zeggen dat ik ze open laat als dat problemen voor de kat of ons oplevert en ik weet ook uit ervaring dat katten heel slim zijn zeker als de geslachtsdriften toenemen.
Onze kater is nog intact omdat ie vanwege medische redenen niet onder narcose kon maar ik wil het zowieso uitstellen zolang als mogelijk.
En betreft die logeerkater,hij was hier net 1dag en wilde gewoon de baas zijn,hij gaat speciaal die andere 2 opzoeken om ze het hele huis door te meppen.
Ik denk dat die andere 2eerder gestressed raken/zijn geweest dan dat hij dat is maar goed.
Ik veroordeel jou niet omdat je vroeg ingrijpt,veroordeel mij dan ook niet omdat ik het uitstel,we hebben gewoon onze eigen mening.
Ik ben al heel mijn leven lang tussen de katten en de laatste 10 jaar maak ik het allemaal wat bewuster mee,ik weet echt wanneer een kat gestressed is,en als dat moment hier te vaak voorkomt gaat zeker te weten 1 of beide katten onder het mes,ik wil de poes 1keer krols laten worden en daarna wil ik haar laten helpen en de kater mag zodra hij gezond is ook,ik wil nl geen sproeier en ik wil ook geen kleintjes,laat dat duidelijk zijn.
Ik ben alleen niet voor zo vroeg laten helpen en het allerliefst zou ik ze helemaal niet laten helpen maar dat is niet realistisch(ook omdat ik ze niet gescheiden kan houden)
groetjes eefje
ik wil niet zeggen dat ik ze open laat als dat problemen voor de kat of ons oplevert en ik weet ook uit ervaring dat katten heel slim zijn zeker als de geslachtsdriften toenemen.
Onze kater is nog intact omdat ie vanwege medische redenen niet onder narcose kon maar ik wil het zowieso uitstellen zolang als mogelijk.
En betreft die logeerkater,hij was hier net 1dag en wilde gewoon de baas zijn,hij gaat speciaal die andere 2 opzoeken om ze het hele huis door te meppen.
Ik denk dat die andere 2eerder gestressed raken/zijn geweest dan dat hij dat is maar goed.
Ik veroordeel jou niet omdat je vroeg ingrijpt,veroordeel mij dan ook niet omdat ik het uitstel,we hebben gewoon onze eigen mening.
Ik ben al heel mijn leven lang tussen de katten en de laatste 10 jaar maak ik het allemaal wat bewuster mee,ik weet echt wanneer een kat gestressed is,en als dat moment hier te vaak voorkomt gaat zeker te weten 1 of beide katten onder het mes,ik wil de poes 1keer krols laten worden en daarna wil ik haar laten helpen en de kater mag zodra hij gezond is ook,ik wil nl geen sproeier en ik wil ook geen kleintjes,laat dat duidelijk zijn.
Ik ben alleen niet voor zo vroeg laten helpen en het allerliefst zou ik ze helemaal niet laten helpen maar dat is niet realistisch(ook omdat ik ze niet gescheiden kan houden)
groetjes eefje
Eefje, ik denk idd dat een katertje van 10 mnd nog echt niet te vergelijken is met een volwassen kater.....10 mnd is nog echt heel jong en hij is lichamelijk nog lang niet volledig ontwikkeld. De meeste katers van fokkers die ik ken zijn op die leeftijd nog niet gaan sproeien. Dat kwam een stuk later. Ook ken ik meerdere ongeholpen poezen. Ik vind ze echt zielig. Zo ben ik een keer bij een fokker langsgeweest die 2 krolse poezen had. Allemachtig wat een ellende...De godganse avond joelen en krijsen en zoeken naar uitgangen. Nee, echt niet prettig. Niet een beetje niet, maar echt helemaal niet.....Ik zou ze dat nooit aan willen doen. Wat een stress, wat een onrust...
Ik ken maar een paar open katers. Een paar ervan moeten gewoon alleen zitten, omdat ze anders de poezen (ook de geholpen) echt lastig vallen en half verkrachten. En de anderen zitten alleen ivm sproeien. Ik ken ook een fokster waarbij de katers open zijn en broekjes aanhebben en gewoon in de groep leven. Maar bij haar zijn meerdere malen 'ongelukjes' gebeurd. Dat kan in mijn ogen gewoon echt niet.
Ik ken maar een paar open katers. Een paar ervan moeten gewoon alleen zitten, omdat ze anders de poezen (ook de geholpen) echt lastig vallen en half verkrachten. En de anderen zitten alleen ivm sproeien. Ik ken ook een fokster waarbij de katers open zijn en broekjes aanhebben en gewoon in de groep leven. Maar bij haar zijn meerdere malen 'ongelukjes' gebeurd. Dat kan in mijn ogen gewoon echt niet.
Hoi Eefje,
Het was niet de bedoeling om je het gevoel te geven dat je ik veroordeel. Dat doe ik namelijk ook niet.
Wel heb ik op voornamelijk jouw argumenten, maar ook op enkele anderen, m'n mening gegeven. Ik blijf het sneu vinden om katten te laten 'ruiken' aan voortplanting (door te lang te wachten tot ze gaan sproeien/krols worden) en het ze daarna alsnog af te nemen. Dan kan je er maar beter vroeg bij zijn in het kader van 'wat niet weet, wat niet deert'.
Het was niet de bedoeling om je het gevoel te geven dat je ik veroordeel. Dat doe ik namelijk ook niet.
Wel heb ik op voornamelijk jouw argumenten, maar ook op enkele anderen, m'n mening gegeven. Ik blijf het sneu vinden om katten te laten 'ruiken' aan voortplanting (door te lang te wachten tot ze gaan sproeien/krols worden) en het ze daarna alsnog af te nemen. Dan kan je er maar beter vroeg bij zijn in het kader van 'wat niet weet, wat niet deert'.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Eerlijk gezegd ben ik het met jou eens. Niet dat ik mijn katten op 10 weken zou laten castreren zonder meer informatie over de gevolgen, maar niet castreren vind ik eigenlijk om psychische redenen geen optie.Mieuw schreef: Hoi Eefje,
Ik ken een aantal fokkers met intacte katers, die dus wel mogen dekken, en als ik het zo bekijk vind ik dat ze geen echt leuk leven hebben in de meeste gevallen. De katers die in huis leven wonen meestal in een aparte kamer in hun eentje, zonder al te veel mens-contact. Sommige hebben een kattenkooi in de tuin waar de kater regelmatig in mag, da's al beter. Maar iha is het een leven van eenzame opsluiting afgewisseld met af en toe een poes dekken.
En ik heb ervaring met intacte poezen, van vroeger, die maakten nou ook niet de indruk dat ze dat vrijwel continu krols zijn in het voorjaar en najaar echt fijn vonden. Kijk, als ze elke krolsheid gedekt zouden worden, zoals 'de natuur' het bedoeld heeft, dan voldoen ze aan hun instinctieve verlangens en leven ze niet onder voortdurende voortplantingsdruk. Maar als je dat niet toelaat is het echt niet leuk voor de poes in kwestie. Wel de drang maar er niet aan kunnen voldoen. En dan niet zoals een hond 2x per jaar een week ofzo, maar maanden achter elkaar elke 2 a 3 weken.
Nog helemaal afgezien van het feit dat je er als eigenaar compleet horendol van wordt, van die krijsende spuitende katers en kroelende en joelende poezen.
hallo allemaal,
ik weet dat de poezen die ik meegemaakt heb en krols werden idd helemaal niet lekker in hun vel zaten en ook voor de mensen was het helemaal niet leuk.
De kater gaat binnenkort onder het mes,als de dierenarts hem goed gezond vind mag ie,we zitten nl echt niet op alle dingen te wachten die er in het verschiet liggen maar ik heb al eens eerder verteld,beide katten zijn ziek geweest toen ze hier kwamen en hebben een achterstand in de groei,daar ik niet wilde dat die achterstand blijvend zou zijn of enigzins andere problemen zou veroorzaken heb ik het uitgesteld,en ja elke keer als ik maar dacht dat het kon werd meneer weer ziek,de niesziekte ging maar niet helemaal weg.
Momenteel gaat het heel goed en de ingreep zal dus zeker ook hier gaan plaatsvinden.
Toch denk ik nog steeds dat ook intacte katten niet altijd stress hoeven te hebben,ik ken mensen met (ras)katten die totaal geen uitbreekproblemen hebben,geen sproeiers enz enz maar goed daar zijn ook geen poezen in huis,dat zal zeker van invloed zijn,ben ik me bewust van.
nou ja goed ieder zijn mening,ik hoop dat het hier nog heel even goed kan gaan.
groetjes eefje
ik weet dat de poezen die ik meegemaakt heb en krols werden idd helemaal niet lekker in hun vel zaten en ook voor de mensen was het helemaal niet leuk.
De kater gaat binnenkort onder het mes,als de dierenarts hem goed gezond vind mag ie,we zitten nl echt niet op alle dingen te wachten die er in het verschiet liggen maar ik heb al eens eerder verteld,beide katten zijn ziek geweest toen ze hier kwamen en hebben een achterstand in de groei,daar ik niet wilde dat die achterstand blijvend zou zijn of enigzins andere problemen zou veroorzaken heb ik het uitgesteld,en ja elke keer als ik maar dacht dat het kon werd meneer weer ziek,de niesziekte ging maar niet helemaal weg.
Momenteel gaat het heel goed en de ingreep zal dus zeker ook hier gaan plaatsvinden.
Toch denk ik nog steeds dat ook intacte katten niet altijd stress hoeven te hebben,ik ken mensen met (ras)katten die totaal geen uitbreekproblemen hebben,geen sproeiers enz enz maar goed daar zijn ook geen poezen in huis,dat zal zeker van invloed zijn,ben ik me bewust van.
nou ja goed ieder zijn mening,ik hoop dat het hier nog heel even goed kan gaan.
groetjes eefje
Ik ben dus zo iemand die een intacte kater in huis heeft. Hij is nu ruim 2 jaar. Ik zal niet zeggen dat het geen enkel probleem is, het is zeker niet makkelijk een hele kater in huis. Ja, hij plas soms. Dat is met name wanneer er buiten de afgezette tuin een (gecastreerde) kat de boel onveilig maakt. Hij sproeit dus alleen wanneer hij zijn territorium extra wil afzetten. Dat is vervelend en levert extra schoonmaakwerk op. Het dier heeft een geweldig leven vind ik zelf. Loopt in huis met de anderen en slaapt elke nacht bij mij op bed. Ik heb ook een intacte poes, nog jong. Nu 2 keer krols geweest en ik snap werkelijk niet wat daar zielig aan is. Kijk als ze om de week krols wordt is het een ander verhaal, dan gaat de poes er, ook fysiek, onder lijden. Ik had zo'n poes en zij is meteen gecastreerd.
Mindere periode is als de poes krols is en ze niet bij elkaar mogen, dat is echt niet leuk. Maar ja dat is maar een paar dagen, de andere weken gaat het allemaal gewoon zijn gangetje.
Het is dus zeker niet zo dat elke dekkater maar zielig alleen opgesloten zit en niet onder de mensen/dieren komt!
Mindere periode is als de poes krols is en ze niet bij elkaar mogen, dat is echt niet leuk. Maar ja dat is maar een paar dagen, de andere weken gaat het allemaal gewoon zijn gangetje.
Het is dus zeker niet zo dat elke dekkater maar zielig alleen opgesloten zit en niet onder de mensen/dieren komt!
Dat wilde ik dus ook nog schrijven, maar ik zat vanmiddag op m'n werk en m'n leidinggevende zat nogal chagarijnig op m'n scherm mee te kijken, dus ik ben maar gestopt.Loeka schreef: Het is dus zeker niet zo dat elke dekkater maar zielig alleen opgesloten zit en niet onder de mensen/dieren komt!
Echt niet elke dekkater bij een cattery zit in een achteraf kamertje of in een ren in de tuin. Al komt het jammergenoeg wel veel voor. Ik heb zelf geen kater, maar ik let er bij het uitzoeken voor de katers van mijn poesjes wel goed op hoe hij leeft en verzorgt word. Katers die te weinig menselijk contact hebben zal ik niet benaderen voor een dekking omdat ik het op die manier alleen maar in stand hou. En zoals ik ook al eerder gezegd heb, heb ik hier een half jaartje David, een dekkater uit Denemarken te logeren gehad, die vrijwel niet sproeide en gewoon vrij door het huis kon lopen.
Ik vind open katers in die zin ook niet zo zielig als ze open zijn, als ze maar kunnen doen waar de natuur ze voor gemaakt heeft, nl dekken. Zijn ze wel open, en kunnen/mogen ze niet dekken, of kunnen/mogen ze wel dekken maar zitten ze alleen in een klein kamertje (ook niet zoals ze natuur het bedoeld heeft) dan mogen ze wat mij betreft zo snel mogelijk gecastreerd worden.