Voeding bij Chronische darmontsteking

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Voeding bij Chronische darmontsteking

~Joke~
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ~Joke~ »

Waarom probeer je niet eens een andere CB? Er zijn honden die geen rund verdragen.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Daar was ik al aan over het nadenken, maar dan kan ik het beter goed aanpakken en een eiwitrijkere CB pakken toch? Dan hoeft ze die extra eiwitten ook niet meer op een dag. Althans dat is wat ik in gedachten had ;)

Gr. jacqueline

[quote="Joke Miedema"]
Waarom probeer je niet eens een andere CB? Er zijn honden die geen rund verdragen.
[/quote]
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

Voeding bij chronische darmontsteking

Het voedsel bestaat voornamelijk uit eiwitten, vetten en in mindere mate koolhydraten. Vetten en eiwitten veroorzaken meestal geen problemen. De problemen bij een (chronische) darmontsteking worden veroorzaakt door de koolhydraten. Meer specifiek: de disaccharides en de polysaccharides zorgen voor de problemen.

Mono-Saccharides
Monosaccharides bestaan uit een enkele suikermolekuul (saccharide). De darmen zijn precies zo geconstrueerd dat ze monosaccharides door kunnen laten. Alle molekulen die groter zijn, kunnen niet in het bloed opgenomen worden. Het lichaam kan monosaccharides direct in het bloed opnemen. Er hoeven verder geen bewerkingen op losgelaten te worden (ze hoeven niet verteerd te worden). Monosaccharides (ook wel simpele suikers genoemd) komen vooral voor in fruit en honing (in de vorm van glucose en fructose).

Disaccharides
Disaccharides bestaan uit twee suiker molekulen. Ze zijn dus te groot om direct door de darmwand geabsorbeerd te worden. In de wand van het eerste deel van de dunne darm, het duodenum, worden speciale enzymen geproduceerd. Deze enzymen reageren met de disaccharides en splitsen ze in monosaccharides. Nadat ze gesplitst (verteerd) zijn, kunnen ze als monosaccharide door de darmwand in het bloed opgenomen worden. Tafelsuiker (maar ook: bruine suiker, rietsuiker, poedersuiker, etc) is een disaccharide (sucrose), evenals de suiker die van nature in melk zit (melksuiker, lactose). Voor elk verschillend type disaccharide is een ander enzym nodig. Zo is voor lactose een enzym genaamd lactase nodig en voor sucrose is sucrase nodig.

Polysaccharides
Polysaccharides bestaan (zoals de naam al zegt) uit meerdere (poly) suiker molekulen. Omdat de hond niet gebouwd is op het eten van polysaccharides, zijn deze molekulen redelijk moeilijk om te zetten naar monosaccharides. Het gebeurt in twee fasen. In de eerste fase wordt een vloeistof in de alvleesklier aangemaakt die door de darmen wordt gespoeld. In deze vloeistoffen zitten speciale enzymen die de polysaccharides (zetmelen) opbreken in disaccharides (maltose). Deze disaccharides moeten vervolgens weer omgezet worden naar monosaccharides (zie hierboven). Zetmelen (zoals in granen, aardappelen, mais, rijst, pasta, etc) zijn polysaccharides.

Het probleem
Niet alle koolhydraten worden dus goed verteerd (de darmen zijn daar niet op ingesteld). Bij (chronische) darmonsteking werken bovenstaande processen echter  helemaal niet optimaal. Het gevolg is desastreus:
Bijvoorbeeld bij het eten van boterhammen of rijst: deze bestaan voor een zeer hoog percentage uit zetmelen (tarwe). Deze zetmelen worden in de darmen overspoeld door de vloeistof uit de alvleesklier. Dit proces gaat vaak nog redelijk goed. Het grootste deel van de zetmelen wordt omgezet naar disaccharides (maltose). Nu ontstaat er echter zo een gigantische overvloed aan disaccharides, dat de enzymen (maltase) niet in staat zijn ze allemaal te verteren en om te zetten naar monosaccharides. Deze disaccharides blijven dus in de dunne darm achter, onverteerd. Dit zou geen probleem hoeven te geven: De onverteerde etensresten verdwijnen in de ontlasting zou je logischerwijs denken. Wat er echter gebeurt is het volgende: bacterieen in de darmen beginnen de onverteerde disaccharides op te eten. Als bijproduct blijft er een giftig gas achter en de bacterieen scheiden daarnaast ook nog een zuur af. De stinkende gassen veroorzaken overdruk in de darmen, met als resultaat: boeren en winderigheid. Bovendien raakt de maag ontregeld, waardoor teveel maagzuur aangemaakt wordt, met als gevolg een brandende keel en zuurbranden/kokhalsen. De zuren zorgen echter voor grotere problemen. Ze tasten namelijk zodanig de darmwand aan, dat de cellen die normaliter de enyzmen moeten produceren, nu afsterven. Ook de cellen die normaal de voedingsstoffen moeten absorberen sterven af. Bovendien zijn de zuren ontstekingbevorderend.

De vicieuse cirkel
Hier begint een zeer gemene vicieuse cirkel die moeilijk te doorbreken is.
Bij de volgende maaltijd, speelt bovenstaand proces zich nogmaals af. Er zijn echter al minder gezonde darmwandcellen over, waardoor er ook minder enzymen aanwezig zijn. Resultaat: nog meer onverteerde etensresten en dus nog meer zuur en gas, waardoor vervolgens de darmwand nog verder beschadigd wordt. De darmwand raakt na verloop van tijd zodanig beschadigd dat de voedselopname sterk achteruit gaat doordat de voedselabsorberende darmwandcellen bijna allemaal vernietigd zijn. Bovendien kan de darmwand, zoals ik al eerder zei helemaal geen onverteerde disaccharides absorberen. Op het moment dat de hond een boterham eet, voert hij niet zichzelf, maar voert hij de verkeerde bacterieen in haar darmen. Het gevolg is een tekort aan vitaminen en mineralen (die worden ook niet opgenonen door de sterk beschadigde darmwand) met als veelvoorkomend gevolg chronische vermoeidheid met als oorzaak bloedarmoede (B12 en foliumzuur) en eiwittekorten.

De oplossing
De oplossing ligt voor de hand: voortaan geen complexe koolhydraten meer eten!
Onder complexe koolhydraten verstaan we: disaccharides en polysaccharides.
Dit betekent voornamelijk dat de hond geen brood, crackers, koekjes, rijst, pasta, aardappelen, mais, suikerbevattend en melkbevattende voedsel meer kan eten. Dit lijkt heel erg extreem.
De lijst met toegestaan voedsel is echter ook nog zeer groot: fruit, vlees, vis, groenten, In het begin is het moeilijk om door te zetten. Als na een paar dagen of weken echter blijkt dat de symptomen sterk beginnen af te nemen, dan neemt de motivatie sterk toe. Het is erg belangrijk om streng aan het dieet te houden. Een enkel koekje zal de symptomen weer terug kunnen laten keren.
Binnen een maand na het begin van het dieet kan je mogelijk al resultaten terug zien in de bloedwaarden.
Henk en Donja
4-sterren
4-sterren

Bericht door Henk en Donja »

Die van mij heeft ook een hele tijd met verteringsproblemen rondgelopen en voor haar hielp het heel goed om vuile pens te geven. Van dit uit ben ik steeds gaan zoeken naar een voertje dat zij goed verdraagt en ben zo uitgekomen op smuldier compleet waar ook veel pens in zit.

Het blijft echter heel erg oppassen dat Donja geen rotzooi vreet als ze uitgelaten wordt, dan is haar vertering direct weer van slag.
Kuszco
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kuszco »

[quote="tt-tjes"]

Hij kan alleen maar tegen Solgar advanced multi billion dophilus (jammer genoeg),
[/quote]

Ik gebruik ook Solgar advanced multi billion dophilus bij alletwee mijn labs.
Is dat spul niet goed?Of is het alleen omdat het prijzig is?
Ik ben er eigenlijk wel tevreden over.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

als je bij een hond met darmproblemen probiotica wil toevoegen en zeker wil zijn dat er geen lactose in zit is er maar een manier om het echt voor elkaar te krijgen. Je koopt een yoghurt maker en ga aan de slag met zelf yoghurt maken. Het is niet moeilijk, als je eenmaal weet hoe je het moet doen is het zo gepiept. Waarom zelf maken. Nou omdat de yoghurt die je in de winkel koopt standaard 4 - 9 uur gegist is, waardoor nog lang niet alle lactose is omgezet door de yoghurt "plantje" als je zelf yoghurt maakt voor zieke darmen dan laat je de gistings process minimaal 24 uur doorgaan, dan is vrijwel alle lactose omgezet, dus, "geen" lactose meer.
Dan moet je ook nog kijken welke yoghurt cultuur (plantjes) je gebruik, want niet alle probiotica worden door een zieke darm even goed verdragen.
De kulturen die je wel wil zijn:

L. Bulgaricus (yoghurt bacterie)
S. thermophilus (yoghurt bacterie)
L. acidophilus (probiotica)

De andere probiotica (vooral Bifidobacterium) zijn voor de zieke darm niet zo gewenst.
Je kan de yoghurt starters kopen met alleen deze ingredienten.
Bijvoorbeeld van yógourmet of van custom probiotics starter.

Ik denk dat ik zou kiezen voor geen yoghurt of andere vormen van probiotica en gewoon op rauw vlees zelf zou gaan samenstellen, is mischien niet de makkelijkste route, maar je weet dan precies wat je er in stopt. In de loop der tijd als het goed gaat kan je weer dingen als probiotica (yoghurt) voorzichtig gaan proberen toe te voegen.
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

@ Antonia, wat is de bron van het stuk die jij heb geplaatst? ik ben erg benieuwd omdat het erg lijkt op het schrijven van Elaine Gottschall (Breaking the Vicious Cycle) ;)
lightning
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door lightning »

1 van mijn honden heeft ook een darm probleem een hele zware zelf en zij zit wel aan de pred... vind het knap dat jij ander voedsel kan geven dit hondje kan dus echt niks hebben behalve 1 soort brok van de DA :'( ik wou dat ik dit allemaal kon geven aan mijn hond.

mijn complimenten voor jou hoor en ik hoop dat je iets vind... is duck misschien niks voor je hond? daar heb je ook een versie van dat speciaal is voor gevoelige darmen of zo
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

[quote="Kuszco"]
Ik gebruik ook Solgar advanced multi billion dophilus bij alletwee mijn labs.
Is dat spul niet goed?Of is het alleen omdat het prijzig is?
[/quote]

Het is heel goed spul, maar zo verschrikkelijk duur :(
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

[quote="conleeuw"]
@ Antonia, wat is de bron van het stuk die jij heb geplaatst? ik ben erg benieuwd omdat het erg lijkt op het schrijven van Elaine Gottschall (Breaking the Vicious Cycle) ;)
[/quote]

Ik ken de juiste bron niet, ik heb het via een vriendin die zelf de ziekte van Crohn heeft en het specifieke koolhydraten dieet volgt. Met medicijnen en dit dieet heeft zij haar Crohn redelijk onder controle.
Sultan
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sultan »

Even ingaan op melkproducten en yoghurt producten bij de Ziekte van crohn. Ik ben zelf al jaren Crohn-patient. Ik volg geen dieet, kan alleen een aantal etenswaren niet goed verdragen, en ook dat wisselt heel sterk, maar mn vis-producten en schaaldieren vallen bij mij vaak heel erg slecht.
Voor wat de melkproducten aangaat, ik kan alleen echte volle melk verdragen. Daarnaast maak ik voor mezelf en voor de honden kefir, een soort yoghurt met goede bacterie-culturen. Het lastigste is om aan een goede "bloem" te komen, de gedroogde variant ben ik zelf niet zo weg van.
Ik maak de kefir met houdbare volle melk, en het heeft bij mij alleen maar een hele positieve uitwerking op de darmen, zelfs als ik een flinke opspeling van de Crohn heb, kan ik die met de kefir goed onder controle krijgen.
Ik ben ooit wel lactose-intolerant geweest, maar ben hier overheen gekomen door langzaamaan yoghurt te gaan eten, en inmiddels drink ik weer volop melk, zij het enkel en alleen volle melk, halfvol en mager word ik dus wél ziek van.
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

[quote="Antonia"]
Ik ken de juiste bron niet, ik heb het via een vriendin die zelf de ziekte van Crohn heeft en het specifieke koolhydraten dieet volgt. Met medicijnen en dit dieet heeft zij haar Crohn redelijk onder controle.
[/quote] ;D ;D dat is dus dezelfde dieet die ik volg, en dan klopt het, de stuk die jij aanhaalt komt van Elaine Gottschall (Breaking the Vicious Cycle) zij heeft de specifieke koolhydraten dieet ontwikkeld.  ;)
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

[quote="conleeuw"]
;D ;D dat is dus dezelfde dieet die ik volg, en dan klopt het, de stuk die jij aanhaalt komt van Elaine Gottschall (Breaking the Vicious Cycle) zij heeft de specifieke koolhydraten dieet ontwikkeld.  ;)
[/quote]

Weer wat wijzer geworden! Ik vind het verhaal achter dit dieet heel logisch klinken. En je kunt het misschien niet helemaal vergelijken, maar het moeilijk verteren van de bepaalde koolhydraten gaat volgens mij ook op voor honden.
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

[quote="Antonia"]
Weer wat wijzer geworden! Ik vind het verhaal achter dit dieet heel logisch klinken. En je kunt het misschien niet helemaal vergelijken, maar het moeilijk verteren van de bepaalde koolhydraten gaat volgens mij ook op voor honden.
[/quote]het gaat in principe voor bijna alle zieke darmen op.
getomaci
1-ster
1-ster

Bericht door getomaci »

Hoi connie,

Hier weer eens een vraagje van Ton v Vliet,
Aan gezien ik nog steeds bezig ben met zoeken,leek me dit wel wat waar jij het hier over had.
Als ik een yoghurt maker koop wat moet er dan in voor mijn Iertje,ik wil hem zo graag een beetje aan laten komen maar hij heeft nog steeds de dunne.
Ik had kefir gekocht maar nou lees ik hier weer dat er nog lactose in zit dus durf ik hem dat toch weer niet te geven.
Graag advies

Groet Ton

[quote="conleeuw"]
als je bij een hond met darmproblemen probiotica wil toevoegen en zeker wil zijn dat er geen lactose in zit is er maar een manier om het echt voor elkaar te krijgen. Je koopt een yoghurt maker en ga aan de slag met zelf yoghurt maken. Het is niet moeilijk, als je eenmaal weet hoe je het moet doen is het zo gepiept. Waarom zelf maken. Nou omdat de yoghurt die je in de winkel koopt standaard 4 - 9 uur gegist is, waardoor nog lang niet alle lactose is omgezet door de yoghurt "plantje" als je zelf yoghurt maakt voor zieke darmen dan laat je de gistings process minimaal 24 uur doorgaan, dan is vrijwel alle lactose omgezet, dus, "geen" lactose meer.
Dan moet je ook nog kijken welke yoghurt cultuur (plantjes) je gebruik, want niet alle probiotica worden door een zieke darm even goed verdragen.
De kulturen die je wel wil zijn:

L. Bulgaricus (yoghurt bacterie)
S. thermophilus (yoghurt bacterie)
L. acidophilus (probiotica)

De andere probiotica (vooral Bifidobacterium) zijn voor de zieke darm niet zo gewenst.
Je kan de yoghurt starters kopen met alleen deze ingredienten.
Bijvoorbeeld van yógourmet of van custom probiotics starter.

Ik denk dat ik zou kiezen voor geen yoghurt of andere vormen van probiotica en gewoon op rauw vlees zelf zou gaan samenstellen, is mischien niet de makkelijkste route, maar je weet dan precies wat je er in stopt. In de loop der tijd als het goed gaat kan je weer dingen als probiotica (yoghurt) voorzichtig gaan proberen toe te voegen.

[/quote]

Plaats reactie