GNRH implantaat
Moderator: Lizzy
Re: GNRH implantaat
Om het nog saaier te maken.
Ik ook

- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Jullie geduld wordt nog even op de proef gesteld hoor, het duurt 3 weken voordat er geen testosteron meer in het bloed is.
-
Caroline A.
- 3-sterren

En, hoe gaat het met Indy?
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Zo Indy is een stoere bikkel hoor, hij gaf geen krimp toen die dikke naald er in ging. Hij mag nu een paar dagen niet zwemmen, maar dat doet íe toch al nooit.
Wat wel goed is om te weten, is dat de eerste 3 weken het testosteron stijgt en dat het gedrag kan intensiveren. Extra opletten dus. Maar als het dus niet toeneemt, is dat misschien ook weer een aanwijzing dat z´n hormoontjes er niks mee te maken hebben.
Ik kwam toevallig degene die onderzoek doet naar gedragsveranderingen door het implantaat tegen op de gang. De resultaten zijn echt heel hoopgevend bij fretten. Agressie neemt af en spelgedrag keert terug. Bij honden hebben ze helaas nog weinig gegevens over het gedrag. Ze zijn hard op zoek naar mensen die mee willen doen aan het onderzoek. Ze hadden subsidie aangevraagd bij de raad van beheer, maar niet gekregen. Dat is jammer, want anders zouden mensen gratis mee kunnen doen.
Als er mensen belangstelling hebben voor het onderzoek kunnen ze mij pb-en. Je hoeft alleen de kostprijs van het implantaat te betalen.
Het is de bedoeling dat het produkt eind van het jaar op de markt komt in NL, ze zijn nu bezig met de registratie.
Wat wel goed is om te weten, is dat de eerste 3 weken het testosteron stijgt en dat het gedrag kan intensiveren. Extra opletten dus. Maar als het dus niet toeneemt, is dat misschien ook weer een aanwijzing dat z´n hormoontjes er niks mee te maken hebben.
Ik kwam toevallig degene die onderzoek doet naar gedragsveranderingen door het implantaat tegen op de gang. De resultaten zijn echt heel hoopgevend bij fretten. Agressie neemt af en spelgedrag keert terug. Bij honden hebben ze helaas nog weinig gegevens over het gedrag. Ze zijn hard op zoek naar mensen die mee willen doen aan het onderzoek. Ze hadden subsidie aangevraagd bij de raad van beheer, maar niet gekregen. Dat is jammer, want anders zouden mensen gratis mee kunnen doen.
Als er mensen belangstelling hebben voor het onderzoek kunnen ze mij pb-en. Je hoeft alleen de kostprijs van het implantaat te betalen.
Het is de bedoeling dat het produkt eind van het jaar op de markt komt in NL, ze zijn nu bezig met de registratie.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Nog een interessante link:
http://www.acc-d.org/Suprelorin
Reasons not to castrate
The implant is more humane than surgery; many dog owners, particularly men and or for cultural reasons would prefer to leave their dogs intact; 'show' dogs also need to be intact for shows; and people may want to breed their dog later on (fertility is shown to return after treatment stops) but might be having behavioural issues for the first few years
Suprelorin, manufactured by Peptech Animal Health, is an Australian invention. The company has patented the material in the implant that allows the active ingredient to release slowly over time. The small implant (12mm long and 2.3mm thick) does not have to be removed - it softens and dissolves over time.
http://www.acc-d.org/Suprelorin
Reasons not to castrate
The implant is more humane than surgery; many dog owners, particularly men and or for cultural reasons would prefer to leave their dogs intact; 'show' dogs also need to be intact for shows; and people may want to breed their dog later on (fertility is shown to return after treatment stops) but might be having behavioural issues for the first few years
Suprelorin, manufactured by Peptech Animal Health, is an Australian invention. The company has patented the material in the implant that allows the active ingredient to release slowly over time. The small implant (12mm long and 2.3mm thick) does not have to be removed - it softens and dissolves over time.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op wo 13 jun 2007, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Even een update:
het gaat dus echt super met Indy
. De eerste dagen nadat het implantaat was ingebracht, merkte ik wel dat hij een ietsiepietsie dominanter was, maar dit duurde maar even. Na vijf dagen waren z´n ballen duidelijk kleiner. En ik merk dus echt dat hij een stuk minder opgefokt is. Hij laat zich makkelijk afleiden met andere honden in de buurt en neemt voor het eerst ook beloningen aan. Voorheen was hij echt totaal onbereikbaar als er een andere hond in het vizier kwam. Ik weet nog niet of hij nu aardiger is tegen reuen, want dat kun je natuurlijk niet zomaar ff uitproberen met onbekende honden. Maar ik kan in ieder geval conflicten voorkomen doordat hij meer op mij gericht is.
Ik heb Indy nooit laten castreren, omdat de resultaten daarvan vaak zo tegenvallen en het een verhoogde kans geeft op tumoren. De onderzoeken van het implantaat bij fretten hebben trouwens aangetoond dat deze vorm van castratie bij de fret gunstigere effecten heeft op het gedrag dan een echte castratie.
Alternatieven voor castratie bij fretten
Het onderzoek betreft de effectiviteit van een GnRH-implantataat als alternatief voor castratie bij mannelijke fretten. De eerste resultaten zijn positief, omdat het GnRH-implantaat niet alleen de voortplanting voldoende tegen houdt, maar het blijkt dat de geur van fretten met een implantaat minder onaangenaam is en het gedrag is een stuk beter dan dat van hun gecastreerde soortgenoten.
Deze resultaten zijn verzameld bij eigenaren in nederland die het implantaat gratis mogen uitproberen. Helaas is het voor hondeneigenaren niet gratis, omdat er geen onderzoeksgeld voor is.
Ik heb nog een pdf met engelstalige onderzoeksresultaten, wie hierin geinteresseerd is moet mij maar even z´n emailadres pb-en.
het gaat dus echt super met Indy
Ik heb Indy nooit laten castreren, omdat de resultaten daarvan vaak zo tegenvallen en het een verhoogde kans geeft op tumoren. De onderzoeken van het implantaat bij fretten hebben trouwens aangetoond dat deze vorm van castratie bij de fret gunstigere effecten heeft op het gedrag dan een echte castratie.
Alternatieven voor castratie bij fretten
Het onderzoek betreft de effectiviteit van een GnRH-implantataat als alternatief voor castratie bij mannelijke fretten. De eerste resultaten zijn positief, omdat het GnRH-implantaat niet alleen de voortplanting voldoende tegen houdt, maar het blijkt dat de geur van fretten met een implantaat minder onaangenaam is en het gedrag is een stuk beter dan dat van hun gecastreerde soortgenoten.
Deze resultaten zijn verzameld bij eigenaren in nederland die het implantaat gratis mogen uitproberen. Helaas is het voor hondeneigenaren niet gratis, omdat er geen onderzoeksgeld voor is.
Ik heb nog een pdf met engelstalige onderzoeksresultaten, wie hierin geinteresseerd is moet mij maar even z´n emailadres pb-en.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Klinkt hartstikke goed! FIjn dat het zo uitpakt, is toch wel een hele opluchting!
-
Ziviaantje
- 4-sterren

Beetje late reactie, maar ik lees dit topic nu pasLizzy schreef: Ohhwww, wacht ff!
In feite krijgt dus 12% van de intacte teven kwaadaardige melkklierkanker. 88% krijgt het niet. OK, goed om te weten. Duidelijke cijfers.
Maar dat implantaat, zorgt dat er ook voor dat een teef niet meer loops wordt? Vertel, mijn oren staan gespitst! En als je dit implantaat dan gebruikt, verklein je dan ook het risico op melkklierkanker?
Ik kan me voorstellen dat je moet dubben. Maar ik vind het rete-de-moeite-waard om hier meer over te weten en het mogelijk zelfs uit te proberen!
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik ben helemaal vergeten een update te geven, het gaat ook zo geweldig
.
Indy is echt een andere hond geworden. Hij lijkt wel weer een pup. Het is wel even wennen voor mij, want nu vliegt hij op honden af om er mee te spelen ipv te gaan knokken. Hij mag natuurlijk ook niet zomaar op andere honden afstormen, maar het is in ieder geval fijn dat hij niet meer zo gefixeerd is op mogelijke slachtoffers. Hij rent nu vrolijk rond, ipv dat hij overal loopt te snuffelen en kijken. Zelfs het markeergedrag is grotendeels verdwenen
. Fixeren doet hij wel nog steeds, maar ik kan hem nu beter afleiden.
Aan de riem is het wel meer oppassen geblazen, want hij valt soms uit. Dat deed hij eerst nooit en doet hij waarschijnlijk nu uit onzekerheid. Hij is eigenlijk nog maar 3 keer uitgevallen sinds het implantaat er in zit, dus het valt best mee.
Eigenlijk is hij juist actiever ipv slomer geworden, hij is ook geen grammetje aangekomen terwijl hij dezelfde hoeveelheid voer krijgt.
Ik had niet verwacht dat het zo goed zou werken, maar volgens de onderzoekster doet het precies wat zij er van verwachtte.
Indy is echt een andere hond geworden. Hij lijkt wel weer een pup. Het is wel even wennen voor mij, want nu vliegt hij op honden af om er mee te spelen ipv te gaan knokken. Hij mag natuurlijk ook niet zomaar op andere honden afstormen, maar het is in ieder geval fijn dat hij niet meer zo gefixeerd is op mogelijke slachtoffers. Hij rent nu vrolijk rond, ipv dat hij overal loopt te snuffelen en kijken. Zelfs het markeergedrag is grotendeels verdwenen
Aan de riem is het wel meer oppassen geblazen, want hij valt soms uit. Dat deed hij eerst nooit en doet hij waarschijnlijk nu uit onzekerheid. Hij is eigenlijk nog maar 3 keer uitgevallen sinds het implantaat er in zit, dus het valt best mee.
Eigenlijk is hij juist actiever ipv slomer geworden, hij is ook geen grammetje aangekomen terwijl hij dezelfde hoeveelheid voer krijgt.
Ik had niet verwacht dat het zo goed zou werken, maar volgens de onderzoekster doet het precies wat zij er van verwachtte.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Dat klinkt hartstikke positief zo! Goed joh!
Tjonge, wat een bliksemsgoed resultaat! Ik ben zo blij voor jou en voor Indy! Ik vind het echt een buitengewoon interessant ding, dat implantaat!*Dorothea* schreef: Ik ben helemaal vergeten een update te geven, het gaat ook zo geweldig.
Indy is echt een andere hond geworden. Hij lijkt wel weer een pup. Het is wel even wennen voor mij, want nu vliegt hij op honden af om er mee te spelen ipv te gaan knokken. Hij mag natuurlijk ook niet zomaar op andere honden afstormen, maar het is in ieder geval fijn dat hij niet meer zo gefixeerd is op mogelijke slachtoffers. Hij rent nu vrolijk rond, ipv dat hij overal loopt te snuffelen en kijken. Zelfs het markeergedrag is grotendeels verdwenen. Fixeren doet hij wel nog steeds, maar ik kan hem nu beter afleiden.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Ja ik ook hoor, ben echt razend enthousiast, al snappen de meeste mensen in mijn omgeving niet waarom ik niet "gewoon" voor castratie ga. Is toch veel makkelijker? Ben je er in één keer vanaf. Nou ik houd het mooi bij het implantaat. Het is misschien wel duurder, maar ik heb er een beter gevoel bij.Lizzy schreef: Tjonge, wat een bliksemsgoed resultaat! Ik ben zo blij voor jou en voor Indy! Ik vind het echt een buitengewoon interessant ding, dat implantaat!
ik vind het zo onwijs geweldig voor jou en vooral voor Indy dat het zo goed gaat 
is dat uitvallen aan de lijn trouwens bekent bij het implantaat ?
-
Fynn
- 5-sterren

- Contacteer:
Hoi Dorothea
Wat geweldig dat het zo goed werkt en zo snel al.
Ik was weer al benieuwd hoe het ging
Mensen kunnen soms zo kort door de bocht reageren maar ik begrijp dat je dit probeert hoor.
Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Wat geweldig dat het zo goed werkt en zo snel al.
Ik was weer al benieuwd hoe het ging
Mensen kunnen soms zo kort door de bocht reageren maar ik begrijp dat je dit probeert hoor.
Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Nou er is nog helemaal niks bekend over gedragsveranderingen bij honden (wel bij fretten), wij zijn proefkonijn. Maar ik heb veel overleg met de gedragsdeskundige die het onderzoek doet en die zei dat het voortkomt uit onzekerheid. En dat klopt wel, want Indy is een stuk minder zelfverzekerd, als hij losloopt zoekt hij steeds oogcontact met mij tijdens spannende situaties.henneke schreef: ik vind het zo onwijs geweldig voor jou en vooral voor Indy dat het zo goed gaat
Nu moet ik het uitvallenwel even nuanceren. Hij is tot nu toe 3 keer uitgevallen aan de riem en al die keren was het tijdens dezelfde wandeling van het dalmatierforum en stond ik niet op te letten. Volgens omstanders gebeurde het 1 keer omdat een BC hem heel strak fixeerde, 1 keer omdat een hond al de hele tijd met een hoge houding grommend om hem heen liep te draaien en 1 keer was er tussen andere honden een conflict waar meneer zich mee wilde bemoeien.
Dus eigenlijk maak ik me niet zo´n zorgen om dat uitvallen, ik moet gewoon weer even meer opletten en niet zo met m´n medewandelaars lopen beppen (maar ja het was ook errug gezellug
Maar los ging het dus prima tijdens die wandeling. Ik hield hem wel de hele tijd in de gaten en als het even spannend werd, riep ik hem bij me (en dan kreeg hij een frolicje
Tijdens de dagelijkse wandelingen lijn ik hem nog steeds aan als ik onbekende honden zie. Het vertrouwen is er gewoon nog niet, stom hè want het gaat harstikke goed er is al 8 weken niet geknokt 8) .