Beginner

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Beginner

Liinaa
1-ster
1-ster

Bericht door Liinaa »

Een droogmachine ga ik pas aanschaffen als ik zeker weet dat mijnheer het lust. Ik zal volgende keer eens runderlever proberen. Ik had het gedaan volgens jouw aanwijzingen: op bakpapier in de oven op 50 graden met de deur een stukje open. Het heeft er 3,5 uur ingestaan en was toen echt droog (maar dat kwam natuurlijk ook omdat het een dunne plak werd). Maar ik vond het al niet lekker gaan bij het snijden, toen de stukjes op de bakplaat lagen leken ze al uit te lopen  ??? Blijkbaar blijft kippenlever niet stevig genoeg na het snijden. Sowieso is de textuur van runderlever natuurlijk al wat steviger dan kippenlever, dus wel logisch (duh!  ::)). Op naar het volgende experiment!  ;)
grover
1-ster
1-ster

Bericht door grover »

[quote="Liinaa"]
Heb maar even gebeld. Ze zitten nog steeds in Amsterdam, maar nu een paar honder meter verder: Van Woustraat 228. Ze zijn bezig met een nieuwe website, vandaar de verouderde informatie daar.
[/quote]

Even een aanvulling ;)

De winkel heet nu: zoo-natuurlijk.
Tannetje heeft er nog steeds haar praktijk op de maandag. Op een andere dag zit er nog een dierenarts, ik weet alleen even niet of dat op dinsdag of donderdag is. ik meen dinsdag.
oh en dropje is mee verhuisd ;)
Liinaa
1-ster
1-ster

Bericht door Liinaa »

Even een update: het gaat de goede kant op! Krishna is sinds afgelopen zaterdag volledig brok- en blikvrij! De kvv gaat er vlot in, zónder ondergemengde Almo. Vanochtend was wat dat betreft een vuurdoop (hij kreeg tot afgelopen vrijdag brokken, omdat ik 's ochtends niet de tijd heb om te wachten tot mijnheer zich er met lange tanden bij neerlegt) en dat ging heel soepel. Het hele bakje in 10 minuten leeg! Hij begint ook echt lol te krijgen in het kauwen, alleen moet ik het kauwstaafje wel vasthouden  ::)
Deze week gaan we aan de slag met het "echte" werk: de lappen (nou ja, stukjes  ;)) vlees en bot. Alleen die kippennekken hé... Die heb ik nog steeds niet te pakken gekregen  :-\ Ik heb het afgelopen weekend geprobeerd bij de poelier op de markt en daar kreeg ik als antwoord dat ze dat niet meer mogen verkopen  ::) Nu heb ik dus alle opties hier in de buurt gehad... En ik wil toch eerst even kijken of dat goed gaat, voordat ik voor minimaal €30 vlees van Canis Naturalis in mijn vriezer stop. Volgende week ben ik vrij en dan kan ik naar een slager in Amsterdam die wel meer slachtafval verkoopt voor huisdieren, dus misschien slaag ik daar en anders zeker wel in België, waar ik eind volgende week ook heen ga.
Maar wat kan ik in de tussentijd geven? Zijn kippenvleugeltjes (daar kan ik wel aankomen) ook geschikt als beginnersbot? Dat lijkt mij toch net een fractie harder dan kippennekjes  ???
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Hartstikke goed joh! Goed dat je hebt doorgezet  :-*

Vervelende poelier  >:( onzin 'mogen we niet verkopen' wil 'ie gewoon niet.
Nou moet ik zeggen dat ik altijd een krat tgegelijk koop, da's een kilo of 10, 12, losse kilootjes verkopen ze hier ook niet. Idem voor karkassen, dat gaat ook per krat.
Tja, hoe kom je daar nou makkelijk aan?
Ik zou zeggen, post eens een topic bij de hondensectie Zelf samenstellen, misschien zijn er mensen in jouw buurt die nekken kunnen krijgen en jou een kilo willen afstaan. Helaas is Amsterdam niet naast mijn deur, anders kon je een kilo krijgen.
Vleugels zijn op zich ook goed te eten maar de botten zijn idd een stuk harder. Rus en ribben zijn weer zachter trouwens. Een snoeischaar en/of hamer doen wonderen!
grover
1-ster
1-ster

Bericht door grover »

Als je op zoek bent naar kippennekjes, bij Zoo natuurlijk in amsterdam zijn ze wel te krijgen. Volgens mij heeft ze nu ook iets van ganzenek maar dat weet ik even niet zeker.
Verder verkopen ze ook karkassen enzo. Als je wil kan ik voor je informeren.

Heb je de poelier op de albert cuijp al geprobeerd?
Liinaa
1-ster
1-ster

Bericht door Liinaa »

Volgende week ben ik vrij en ik was inderdaad van plan om langs de Albert Cuyp te gaan (moet ook bij De Peperbol langs voor mezelf  ;)). Mijn oude slagertje in Amsterdam (die wel "slachtafval" voor huisdieren verkocht) blijkt voorgoed gesloten te zijn  :'( (ben ik net op tijd verhuisd) en op de terugweg wilde ik weer bij Zoo Natuurlijk langs, want ik ga nogal hard door de Bandit en Carnibest heen nu hij geen brokken meer eet, dus dan kijk ik daar ook even. Bedankt voor de tip!
Liinaa
1-ster
1-ster

Bericht door Liinaa »

Nou, ik ben (eindelijk!) geslaagd met de kippennekjes (Albert Cuyp hé, daar hebben ze alles  ;)), maar... het eten ervan gaat niet van harte  :-\ Ik heb, zoals aanbevolen, de nekjes platgeslagen en in stukjes geknipt. Toen nam hij een stukje nek in zijn bekje, ging kauwen, maar op het moment dat hij een stukje bot voelde, werd het stukje uitgespuugd en ging hij er omheen staan draaien alsof de kip nog leefde  ::) Eng hoor, die kippennekjes, ze zouden je zo kunnen bespringen  ::) Hij heeft in totaal maar 3 stukjes gegeten en de botjes daarvan laten liggen  :-\
Daarna gingen we een paar daagjes weg en "op locatie" is kvv makkelijker, dus geen kippennekjes meer (wel een stukje kogelbiefstuk, vond mijnheer niet te versmaden, hoezo een luxekat?  ;D). Vanavond proberen we het weer, fingers crossed. Ik hoop dat het een kwestie van wennen is, want tot nog toe is het barfen geen succes  :( Lever hoeft hij niet, de konijnenniertjes die ik afgelopen weekend wist te bemachtigen ook niet en de kippennekken dus ook niet. Ik zie niet goed hoe ik een compleet menu zal moeten maken als mijnheer geen orgaanvlees en geen vleesbot wil, blijft alleen nog spiervlees over  :-\
De kvv gaat wel als een tierelier, dus hij is nu al 3 weken brokkenvrij, en dat op zich is natuurlijk al erg mooi  :) Ik ga nog even verder met het introduceren van barf, maar heb wel al besloten dat als het écht niet gaat, ik een gehaktmolen aanschaf en zijn wekelijkse barfmenu dan maar gewoon door de mangel haal, met af en toe een lapje spiervlees voor het tandjespoetsen. Hij doet het prima op de Carnibest en Bandit, maar zo weet ik precies wat erin gaat en dat is ook prettig.

Extra tips om de kippennekjes en orgaanvlees aantrekkelijker te maken blijven natuurlijk welkom, want voorlopig geef ik nog even niet op  ;)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Op zich prima dat hij de kvv zo goed eet, menig katteneigenaar is groen van jaloezie  ;D
Met be barf moet je denk ik gewoon geduld hebben. Mengen met de kvv, aanbieden als hij honger heeft, desnoods ff de kook over de lever, blikje vis erdoor, malen ...
AL eet hij maar grotere stukken vlees, dat scheelt al enorm voor het gebit.
Liinaa
1-ster
1-ster

Bericht door Liinaa »

Ja, daar heb je wel gelijk in, ik mag allang blij zijn dat hij geen brokken meer eet.  :)
Ik had in een ander topic de menu's van een aantal forummers gelezen en zag dat er mensen zijn die het wekelijkse menu in de juiste percentages door de gehaktmolen draaien en dat in porties invriezen. Dat lijkt me wel handig, die zelfgemaakte kvv. Het gebruiksgemak van kvv gecombineerd met zelf samenstellen en weten wat ze eten. Dan hou ik wel een deel van het weekrantsoen spiervlees apart om dat dan wel in zijn geheel te geven zodat hij goed moet kauwen. Lijkt me een mooie gulden middenweg  ;)
Vooralsnog kijk ik het nog een maandje aan en probeer ik het "op zijn barfs" aan te bieden. Wie weet bedenkt hij zich nog  ;) Hoewel het jammer was dat hij zijn kippennek niet hoefde, was het wel lachen. Hij besloop het ding echt alsof het nog gedood moest worden ;D
Liinaa
1-ster
1-ster

Bericht door Liinaa »

Raad eens wie er bijna een hele kippennek (tot moes geslagen en in stukken gesneden) op heeft...  :D Hij doet er wel bijna 2 uur over en het ding is nog niet helemaal op en als ik volledig ga barfen moet hij er minstens 2 per keer opeten om aan de percentages te komen, dus nog een lange weg te gaan, maar dit voelt toch weer als een kleine overwinning  ;)
Wel weer hilarische taferelen met de kippennek  ;D Gaat ie het ding vanop een veilige afstand zitten beloeren, even wat tikken uitdelen met maximaal gestrekte poot en als dan blijkt dat het ding niet terugbijt, gaat ie er wat aan zitten likken, om er dan, als het écht veilig lijkt aan te gaan knabbelen. Raar beest...  ::)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

;D ;D ;D ;D ;D klinkt zeeeeeer bekend  ;D ;D ;D
Mijn grote rooie ex-kater Knor was in het begin panisch bang voor dat enge dooie beest in z'n bakje. Op een meter of 2 afstand met dikke staart en haren overeind staan blazen en dan in volle vaarr trap af bocht om knal door het kattenluik beng tegen de schutting ervandoor  ;D ;D ;D
En dat was dan vanwege een stukje kippenhart  ::)

Maar het gaat de goeie kant uit! Het wordt nog een echte barfer!
Zeg maar tegen hem dat mijn Kruimel, 16, 1.5 kilo, nauwelijks gebit, een niet te dikke kippennek in 5 minuten soldaat maakt  ;D
Liinaa
1-ster
1-ster

Bericht door Liinaa »

:2funny: Echte helden zijn het! ;D
Hij had hem, op 2 kleine stukjes en wat botjes na, uiteindelijk wel op. Maar toen was het alweer 22.30 ??? Maar ik was toch wel trots! :) Morgen ga ik op zoek naar kalfslever. Kijken of hij dat lekkerder vindt dan kippenlever, want dat was al tot 2 keer toe geen succes. Ach, maak ik van de rest van de levertjes (ik dacht slim te zijn en groot in te kopen ::)) wel paté voor onszelf. Hier eten wij de tafelrestjes ipv de dieren ;D

Plaats reactie