Loeka schreef:
Hoi Mieuw,
PL das geen beste diagnose, zeker niet als ze er zoveel last van heeft. Mag ik vragen waar/door wie je ze hebt laten testen? Een orthopeed of een da?
PL komt ook bij de somali en abessijn voor helaas. Vreselijke kwaal, een operatie is niet niks mocht het noodzakelijk zijn.
Ik heb er overigens nog nooit van gehoord dat kat zijn spieren te strak aanspant. Daar zou een goede tester toch mee om moeten kunnen gaan. Als het een te ondiepe groef betreft moet dit altijd te voelen zijn... PL hoeft overigens niet altijd erfelijk te zijn. Het kan ook door een ongeval oid komen...
Sterkte!
Tja, ik heb er te weinig verstand van om er op dit moment iets zinnigs over te kunnen zeggen. Als je me nog door kunt verwijzen naar goede lectuur houd ik me aanbevolen.
Ze zijn getest door mijn eigen DA, maar misschien was een orthopeed wel beter geweest

Ik heb me in elk geval wel voorgenomen om binnenkort al mijn andere katten nogmaals te laten nakijken, want blijkbaar geeft 1 test niet altijd een sluitende diagnose.
Hij heeft goed gevoeld, en het knieschijfje was wel naar binnen te bewegen (mediaal?), maar niet naar buiten (lateraal) en/of schuin. Het knieschijfje van haar andere poot zit prima op z'n plek.
Op dit moment had de DA het nog helemaal niet over een operatie, hij zei dat voor het dier individueel er prima mee te leven valt, maar dat het voor het ras vaak wel van invloed is. Nou ja, da's begrijpelijk. Misschien is een operatie alleen van toepassing op de hele erge gevallen. Hopelijk komt het bij Fried niet zo ver.
Ik heb hem op de man af gevraagd wat zijn fokadvies was, en hij zei dat als ik een betere keus had, ik die betere keus dan moest nemen. Maar hij zei ook dat het niet slim was om elke kat die iets heeft, gelijk maar te laten castreren (ivm verkleining van de genenpool). In dat geval adviseerde hij me een partner te zoeken die perfecte knietjes heeft en ook alleen maar nakomelingen voor de fok te verkopen, die ook perfect getest zijn (maar goed, na deze ervaring vraag ik me dus af hoe betrouwbaar die testen zijn...)
Of het door een ongeval komt weet ik niet. Frieda is wel een stoethaspeltje en loopt regelmatig in 7 sloten tegelijk, maar ze heeft nog nooit echt iets aan haar achtergestel gehad wat dit eventueel zou kunnen veroorzaken. Ik kan alleen wel nog een persoonlijke ervaring aan het lijstje toevoegen, waar ik misschien ook een verklaring uit zou kunnen halen. Dat is namelijk dat ik ook regelmatig gigantische last heb van m'n rechterknieschijf. Ik ben er inmiddels een paar keer mee bij de dokter en de fysio geweest. Het is in mijn geval zo, dat ik te weinig sport (

). Daardoor worden de spieren en banden in m'n benen te slap en die kunnen m'n knieschijf dan niet meer op z'n plek houden (het gevolg is dat er geen kniesmeer meer word aangemaakt in m'n knie, en ook het kraakbeen aan de binnenkant schuurt over elkaar, op dit soort dagen ga ik door de grond van de pijn, dus ik kan me goed voorstellen hoe Frieda zich moet voelen).
In elk geval, volgens mijn doc en fysio moet het met mijn knie weer helemaal goedkomen als ik meer zou sporten en de spieren, pezen en banden in m'n benen sterker maak. Nou moet ik toegeven dat Fried ook niet bepaald van het sportieve type is, dus wellicht heeft zij iets vergelijkbaars? (of klinkt het heel stom en/of als zoeken naar een excuus wat ik nu zeg??)