GNRH implantaat

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: GNRH implantaat

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bartje schreef: Nou breekt mijn klomp!! Dat ik hier moet lezen dat velen hun reuen of teven willen laten 'helpen' omdat niet 'helpen' allerlei moeilijkheden met zich mee brengt.
Ik heb een dominante reu type 'klootzak': erg zeker van zichzelf, fixeert iedereen, luistert dan ook nergens naar (maar vechten doet hij niet) en twee teven. Met de ene zal ik nooit een nestje fokken. Maar 'helpen' is nog nooit in mijn hoofd opgekomen. Natuurlijk zal het zo zijn dat het ongeholpen teefje meer kans heeft op ziekte x en dat mijn reu lastig is in de omgang. Maar hoort dat niet bij de sport van hondenhouden? Heb ik een reu om hem als een mietje door het leven te laten gaan? (sorry mietjes!). Ik heb zelf ook nooit gebaard, denk je dat ik nu mijn borsten laat verwijderen omdat ik meer kans loop op een enge ziekte? That's life!!

Bartje
Nou Bartje, dit onderwerp gaat juist over mensen die hun hond niet willen laten 'helpen' ;). Ik denk dat je dit topic misschien even opnieuw moet lezen, zeg maar. En verder denk ik dat het iedereen vrij staat om z'n hond te laten castreren. Of niet. Ik denk dat wij hier juist proberen daar leuk en goed en op niveau over te discussieren, zonder daarbij te vervallen in het oordelen.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Bartje schreef: Ik heb een dominante reu type 'klootzak': erg zeker van zichzelf, fixeert iedereen, luistert dan ook nergens naar (maar vechten doet hij niet)
Tsja eigenlijk moet ik hier niet eens op reageren  :o maar ik kan het niet laten.
Jij kan dit de sport van het honden houden noemen, maar ik vind het weinig sport om een hond te hebben die iedereen fixeert en nergens naar luistert. Persoonlijk vind ik dat je met zo'n hond niet eens in een losloopgebied moet komen. Hij kan dan wel nooit vechten, maar hij jaagt wel andere honden en andere hondenbaasjes de stuipen op het lijf met z'n gedrag.
Weet je wat ik  een sport vind? Als je een stoere dominante reu hebt die voor bijna 100% onder appèl staat, die niet fixeert en goed luistert. En mij lukt dat niet, noem me een waardeloze baas, dat mag. Maar mijn hond kan nu overal los lopen, kan mee met de hondenuitlaat en kan ontspannen met z'n baasje wandelen. En je wilt niet weten hoe blij ik daarvan word  :) Dan maar een mietje....... (wat hij trouwens nog steeds niet is)
Caroline A.
3-sterren
3-sterren

Bericht door Caroline A. »

:bigarmhug: INDY  :groupwave2:
Ine
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Ine »

Bartje schreef: Nou breekt mijn klomp!! Dat ik hier moet lezen dat velen hun reuen of teven willen laten 'helpen' omdat niet 'helpen' allerlei moeilijkheden met zich mee brengt.
Ik heb een dominante reu type 'klootzak': erg zeker van zichzelf, fixeert iedereen, luistert dan ook nergens naar (maar vechten doet hij niet) en twee teven. Met de ene zal ik nooit een nestje fokken. Maar 'helpen' is nog nooit in mijn hoofd opgekomen. Natuurlijk zal het zo zijn dat het ongeholpen teefje meer kans heeft op ziekte x en dat mijn reu lastig is in de omgang. Maar hoort dat niet bij de sport van hondenhouden? Heb ik een reu om hem als een mietje door het leven te laten gaan? (sorry mietjes!). Ik heb zelf ook nooit gebaard, denk je dat ik nu mijn borsten laat verwijderen omdat ik meer kans loop op een enge ziekte? That's life!!

Bartje
Misschien iets beter lezen, voor je een oordeel hebt over mensen, die je niet kent.
Bartje
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Bartje »

Wat een felle reakties allemaal! :-\
Ik geloof niet dat ik ook maar ergens in mijn stukje een oordeel over iemand heb gegeven. Ik heb ook niet geschreven dat ik trots ben op mijn stoere bink of dat ik hem laat loslopen waar hij anderen zou kunnen hinderen. Ik heb aan de hand van mijn eigen situatie willen uitleggen dat er ook met intakte honden goed te leven is. Met aanpassingen: zo kan mijn reu niet overal zomaar loslopen (ook ik schiet waarschijnlijk als opvoeder tekort, een andere baas zou het misschien wel lukken zijn macho-gedrag in goede banen te leiden) en zo houd ik ook mijn loopse teven aan de lijn.
Ik heb mij alleen verbaasd. Op dit forum stralen alle berichten respect voor de hond uit. (Dit is een oordeel! ;) ) Je voert je hond naar zijn aard (vlees), je neemt zijn lichamelijke integriteit als leidraad (geen onnodige medicijnen, entingen ed). En in het verlengde daarvan  zou ik gedacht hebben dat sterilisatie/castratie, op welke wijze dan ook, geen item zou zijn.
Maar dat is het voor sommige mensen dus wel. Ook goed, inderdaad maakt iedereen daarin zijn eigen keuzes. Overal in trouwens.

Overgens ga ik erop voorhand van uit alle schrijvers op dit forum hetzelfde willen: ervaringen delen om je hond in harmonie met zichzelf en zijn omgeving te laten leven.
Deesje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Deesje »

ervan uitgaand dat je handelt naar eer en geweten om je hond een zo fijn moglijk leven te bieden kan ik me voorstellen dat castratie/ sterilisatie daarbij hoort.. een hond die namelijk niet goed hond kan zijn omdat hij door zijn hormonen gedragsmatig de mist in gaat en daardoor niet met andere honden om kan gaan (terwijl het wel een roedeldier is..) en vervolgens niet los mag, op zijn kop krijgt omdat ie niet luistert en dus geen prettige relatie met zijn baas (roedelleider) heeft is misschien beter af als hij een handje 'geholpen' wordt en vervolgens wel goed functioneert..

een hond in een roedel met 'gedragsproblemen' valt buiten de groep en staat er alleen voor.. zal vervolgens zijn gedrag aanpassen (of niet en trekt dan aan t kortste eind).. een hond in onze (mensenwereld)roedel hoeft dit niet omdat hij toch in zijn primaire behoefte voorzien wordt ook als hij niet met andere honden om kan gaan... (corrigeer mij als dit niet klopt...)

een hond die beperkt wordt door zijn gedragsproblemen is niet happy.. als hij door een implantaat of castratie/sterilisatie wel happy hond kan zijn is dat mijns inziens voor alle partijen beter.. en net het feit dat mensen er hier over nadenken (ook gezondheidstechnisch) en het proberen zonder direct definitieve gevolgen vind ik erg bewonderenswaardig..
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bartje schreef: Wat een felle reakties allemaal! :-\
Ik geloof niet dat ik ook maar ergens in mijn stukje een oordeel over iemand heb gegeven. Ik heb ook niet geschreven dat ik trots ben op mijn stoere bink of dat ik hem laat loslopen waar hij anderen zou kunnen hinderen. Ik heb aan de hand van mijn eigen situatie willen uitleggen dat er ook met intakte honden goed te leven is. Met aanpassingen: zo kan mijn reu niet overal zomaar loslopen (ook ik schiet waarschijnlijk als opvoeder tekort, een andere baas zou het misschien wel lukken zijn macho-gedrag in goede banen te leiden) en zo houd ik ook mijn loopse teven aan de lijn.
Ik heb mij alleen verbaasd. Op dit forum stralen alle berichten respect voor de hond uit. (Dit is een oordeel! ;) ) Je voert je hond naar zijn aard (vlees), je neemt zijn lichamelijke integriteit als leidraad (geen onnodige medicijnen, entingen ed). En in het verlengde daarvan  zou ik gedacht hebben dat sterilisatie/castratie, op welke wijze dan ook, geen item zou zijn.
Maar dat is het voor sommige mensen dus wel. Ook goed, inderdaad maakt iedereen daarin zijn eigen keuzes. Overal in trouwens.

Overgens ga ik erop voorhand van uit alle schrijvers op dit forum hetzelfde willen: ervaringen delen om je hond in harmonie met zichzelf en zijn omgeving te laten leven.
Nou, ik ben dus ook niet pro-castratie. Niet voor de reu. Niet voor de teef.

Maar jouw opmerking in juist dit onderwerp ligt bij mij inderdaad een tikje gevoelig (en ik word hier niet eens aangesproken). Al deze mensen die een implantaat hebben laten plaatsen of dat van plan zijn te gaan doen: die willen dus eigenlijk niet castreren. En deze mensen betrachten dan zoveel zorgvuldigheid dat ze eerst zo'n (rete duur) implantaat laten plaatsen om te kijken of het de reu uberhaubt wel goed bekomt, een castratie. En in dit jaar kunnen zij dusdanig met de hond aan de slag (zonder dat de hond geplaagd wordt door testosteron), dat een castratie mogelijk over een jaar niet eens meer nodig is. En dat hopen ze te bereiken, zo niet pro castratie zijn deze mensen. Dus het betreft hier een clubje mensen die met de grootst mogelijke zorgvuldigheid te werk gaan en helemaal niet van de 'direct ballen afhakken' categorie zijn. En juist die mensen, die spreek jij in dit topic aan. En dat wekt gevoelens op ja. Dat klopt. Ik vond dat persoonlijk niet fair, de manier waarop jij deze mensen in dit topic aan sprak. Gezien het enorme verantwoordelijkheidsgevoel deze mensen hebben en de zorgvuldigheid waarmee ze te werk gaan. Vandaar mijn felle reactie. No hard feelings.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 16 okt 2007, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ine
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Ine »

Dank je Lizzy, je hebt het heel netjes uitgelegd! :-*
Het is idd niet mijn bedoeling om Luuk van bijna 6 te laten castreren, maar het implantaat biedt mij de tijd en misschien de rust, om het gedrag in die periode positief te keren.
margreet
5-sterren
5-sterren

Bericht door margreet »

Dank je Lizzy,wat een mooie duidelijke uitleg geef je weer :-*
Bartje,een gecastreerde reu is echt niet altijd een mietje hoor,ik kan je er tig opnoemen die normaal functioneren,ik vind je uitspraken erg kort door de bocht.
Ik heb dus ook een reu die niet los kan,altijd ben je op je hoede,met een wedstrijd zit je altijd apart om geen ellende te krijgen en geloof me ik heb er zat aan gedaan,maar het lukt gewoon niet om dit gedrag eruit te krijgen.
Ik denk dat hij een veel leuker leven zal krijgen als we dit gedrag mede dankzij het implantaat kunnen verbeteren.
Ik heb nog een intacte reu in huis en ook daar zal het een stuk prettiger leven zijn als dit gedrag verbetert.
Ik wilde eigenlijk niet reageren,maar je oordeelt naar mijn idee wel erg makkelijk over onze handelingen terwijl je geen flauw benul hebt van de juiste situaties.
treasure
1-ster
1-ster

Bericht door treasure »

en laten we niet vergeten dat we allemaal de vrijheid hebben om onze eigen keuzes te maken,met of zonder de goedkeuring van anderen ;)
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

Nou Ine en Margreet ik hoor graag jullie bevindingen over het implantaat.
Ik vind het een hele stap die jullie nemen en hoop dan ook dat het gaat werken.
Ik heb een reu van 2 jaar die ook niet aangenaam is aan de lijn maar los gaat het goed.
Voor mij op dit moment hoop ik met training dit gedrag te kunnen ombuigen,lukt dit na verloop van tijd niet dan kijken we verder.

Succes

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

wie kan mij een telefoonnummer geven waar ik naar toe moet bellen om een afspraak te maken voor zo'n implantaat ? Storm gaat er ook aan geloven ik hoop dat hem dat qua haantjes gedrag wat rustiger maakt .
margreet
5-sterren
5-sterren

Bericht door margreet »

henneke schreef: wie kan mij een telefoonnummer geven waar ik naar toe moet bellen om een afspraak te maken voor zo'n implantaat ? Storm gaat er ook aan geloven ik hoop dat hem dat qua haantjes gedrag wat rustiger maakt .
Zoek het ff op voor je en stuur een pb ;)
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

afspraak gemaakt voor volgende week woensdag  ;)
margreet
5-sterren
5-sterren

Bericht door margreet »

henneke schreef: afspraak gemaakt voor volgende week woensdag  ;)
ben heeeeeeel benieuwd ;)

Plaats reactie