Drogen van vlees

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Drogen van vlees

dorinekok

Bericht door dorinekok »

Ik heb het in een gewone oven en in een hete lucht oven gedaan. De gewone oven kan ik niet goed instellen dus was het een kwestie van gokken. Het is er al met al maar 2 uur in gebleven.
In de hete luchtoven kan ik de temperatuur beter instellen en duurde het 3 uur. Het is nu alweer 3 weken geleden en alles ziet er nog goed uit. Je moet inderdaad denk ik voldoende droog drogen.
dorinekok

Bericht door dorinekok »

en hele dunne reepjes snijden
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Als je een vlijmscherp koksmes gebruikt en je gebruikt vlees wat praktisch bevroren is, kun je het wel goed met de hand snijden.
Happy Tail
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Happy Tail »

ik heb een mooi koksmes (horeca verleden) en ik snijdt mooie dunne plakjes. ik laat het minimaal 8 uur drogen en dan haal ik eruit wat droog is. de rest mag nog even blijven liggen.
ik bewaar alles gewoon op kamer temp in de kast en niets schimmel of wat dan ook, na een maand is alles op.
heb de 250 watt machine en leg ongeveer 3 kg op 5 plateaus. mar ik denk dat het meer te maken heeft met hoe dun je het kan snijden, zodat het ook echt kan drogen. spiervlees snij ik daarom licht ontdooit, dan kun je mooi plakjes snijden en die nog eens platter maken
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Met een vlijmscherp mes snij is lichtbevroren lever in dunne plakken.
Dan hou ik altijd een 'kontje' over en dat vries ik weer in als portie lever voor 1 van de honden, dan heb ik meteen normale porties i.p.v. die grote hompen.
Met een grote groep honden zoals jij verzorgt Cindy, lijkt een snijmachine me een goede investering!

Ik heb een Stockli droger met 5 korven. In de onderste korven leg ik de dikste stukken vlees en bovenin de dunste. Ik laat het er ca. 10-12 uur in zitten.
Ik vries het in in weekporties.
Willemijn
3-sterren
3-sterren

Bericht door Willemijn »

Ik zoek op internet naar die droogmachines maar op welke zoekterm ik ook zoek er komen alleen wasdrogers uit!
Hoe heten die apparaten officieel? Of heeft iemand een link?
Chaos
3-sterren
3-sterren

Bericht door Chaos »

Willemijn schreef: Ik zoek op internet naar die droogmachines maar op welke zoekterm ik ook zoek er komen alleen wasdrogers uit!
Hoe heten die apparaten officieel? Of heeft iemand een link?
Die van mij komt van http://www.dutchcz.com/
Willemijn
3-sterren
3-sterren

Bericht door Willemijn »

Chaos schreef: Die van mij komt van http://www.dutchcz.com/
Zijn wel wat prijzig.
Doen jullie er nog meer mee dan alleen vlees drogen?
Chaos
3-sterren
3-sterren

Bericht door Chaos »

Willemijn schreef: Doen jullie er nog meer mee dan alleen vlees drogen?
O jawel. Je kunt er ook vruchten in drogen zoals appels, banaan en ananas. Lekker als gezonde snack. Ik heb pas geleden "zon"gedroogde tomaatjes gemaakt. Die bewaar ik in olie.
M'n schoonzus droogt er ook vlees en groentes mee voor haar eigen rugzak-wandelvakanties van 3 weken!
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik snijd alles in kleine stukjes voor beloningssnoepjes, het ligt dan zo'n 10 uur te drogen. Circa 3 roosters per kilo. Ik wissel regelmatig de roosters, dwz de bovenste leg ik dan onder op, op die manier droogt het gelijkmatiger. Ik bewaar de voorraad in een of meerdere dozen in de koelkast, als het goed droog is is het voldoende geconserveerd en hoef je het niet in de vriezer te bewaren.
Plakken heb ik ook wel eens gedroogd (pens, tong) om mee te nemen op vakantie. Dat behandel ik op dezelfde manier. Op vakantie heb ik het ongekoeld bewaard en het laatste was na vier weken nog helemaal goed.
Willemijn
3-sterren
3-sterren

Bericht door Willemijn »

Ik weet weinig van het drogen van voedsel af maar gaat de voedingswaarde niet achteruit?
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Ik zou het je niet durven zeggen Willemijn, ik gebuik mijn gedroogde vlees alleen als beloningssnoepjes.
Willemijn
3-sterren
3-sterren

Bericht door Willemijn »

Nynke F schreef: Ik zou het je niet durven zeggen Willemijn, ik gebuik mijn gedroogde vlees alleen als beloningssnoepjes.
Dat zou mijn bedoeling ook zijn maar ik lees hier (of in een ander topic) dat mensen het ook gebruiken op vakantie. Zelf of voor de hond.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Als je op de juiste temperatuur droogt, niet te heet, dan neemt de voedingswaarde maar weinig af.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

De gedroogde pens voor de vakantie was voor de hond bedoeld  :D
De voedingswaarde neemt niet veel af. Het gewicht wel dus je moet dan veel minder voeren. Bij het spul wat ik meenam op vakantie heb ik dan ook zowel vóór als ná het drogen de pens gewogen zodat ik wist hoeveel ik ervan kon geven.

Plaats reactie