@flin; (ben niet gewend aan het gebruik van die dingen , dus voor de zekerheid maar 2)
geur en smaak zijn denk ik nauw met elkaar verweven. als iets anders ruikt dan eerder zal het ook anders smaken.
textuur speelt denk ik een belangrijke rol.
en idd de ervaring laat zien dat bepaalde voorkeuren geen statisch iets zijn.
voor de kat die het nu puur eet moest het eerst flink aangelengd zijn met water zodat ze het op kon lebberen,
nu ze wat verder is wil ze het zo dun niet meer eten, maar eet het nu met iets water losgeroerd, helemaal zonder vindt ze ook niet wat (nu).
Ik zou moeten googlen voor het onderliggend artikel wat ik laatst las, maar katten hebben beduidend mínder smaakpapillen dan bijvoorbeeld honden en mensen. Katten proeven dus inderdaad vooral met hun neus..
Vandaar de enorme hoeveelheid geur- en smaakstoffen van brok- en blikvlees. Ruik het verschil maar eens tussen honden- en kattenvoer! En zie daar ook waarom katten veel moeilijker overgaan op vers: het is namelijk niet zo lekker geurend en smaakvol..
Ik denk echt dat het voor katten belangrijker is dan voor honden om te leren dat vlees het enige is wat ze krijgen. En als ze dat niet opeten, dan hebben ze niks meer... Dat is een knop die moet omgaan... En zolang je dus brok blijft voeren naast je vlees, blijft dat vlees in vergelijking geur- en smaakloos.
@anthraciet; ik zie net aan het begin vh topic dat je nog maar net begonnen bent met de honden!
ik zou zeggen doe maar rustig aan, je kunt ook aan je katten beginnen als je al wat langer met je honden bezig bent en dat goed op een rij hebt, wordt het denk ik ook al wat makkelijker door.
@chubby, zie eerder ervaring laat zien dat dat absoluut niet zo hoeft te zijn.
en proeven doe je idd met je neus, wij, honden en vooral ook katten. niet voor niks dat katten met niesziekte of om andere reden dicht zittende neus niet eten. als wij iets eten of drinken met dichtgeknepen neus en dichte ogen kunnen we het ook niet goed thuisbrengen.
@chubby, zie eerder, aanvulling.
zoals ik al eerder zei, het heeft geen zin om de katten proberen te pushen voor iets waar ze nog niet klaar voor zijn. het lichaam heeft ook tijd nodig om eraan te wennen om het te kunnen verdragen, ga ik of de katten te snel (in opschroeven vd hoeveelheid) dan wordt het geregurgiteerd en daar schiet niemand iets mee op.
Mijn katten gingen makkelijk over, maar bovenstaande kan wel een goede verklaring zijn m.i.
Katten hebben minder dan 500 smaakpapillen. De mens heeft er 9000 en een hond 1500.
De kat is een macrosmaat. Dat betekent dat het reukcentrum in de hersenen sterk ontwikkeld is. De smaakzin van de kat is hier nauw mee verbonden. Alle smaakinformatie komt immers terecht in de geurzone van de hersenen. Of iets smakelijk is proeft de kat dus met haar sterk ontwikkelde reukzin. De kat heeft ongeveer 60 miljoen reukcellen. Een hond heeft er zelfs 150 miljoen en de mens amper 20 miljoen.
ik ben blij voor jouw dat jouw katten zo gemakkelijk overgingen (misschien jonger?) maar die makkelijke katten kun je niet tot de norm maken voor alle katten.
wat ik aan wou geven is dat ,in dit geval mijn, katten niet bewust dwars liggen of tegendraads of verwend zijn of hoe je het noemen wilt, dat daar bepaalde dingen meespelen waar die katten zelf geen invloed op hebben en dat er daarnaast nog een fysieke komponent kan zijn;het lichaam verdraagt het gewoon niet en gooit het eruit voordat het de maag bereikt.
maddoc schreef:
als wij iets eten of drinken met dichtgeknepen neus en dichte ogen kunnen we het ook niet goed thuisbrengen.
uhm ,nee, maarr
wij (en de 'nond) kunnen iets langer zonder voedsel voordat we serieuze problemen krijgen zoals de kat die kan krijgen
Chubby schreef:
Ik zou moeten googlen voor het onderliggend artikel wat ik laatst las, maar katten hebben beduidend mínder smaakpapillen dan bijvoorbeeld honden en mensen. Katten proeven dus inderdaad vooral met hun neus..
Ik denk echt dat het voor katten belangrijker is dan voor honden om te leren dat vlees het enige is wat ze krijgen. En als ze dat niet opeten, dan hebben ze niks meer... Dat is een knop die moet omgaan... En zolang je dus brok blijft voeren naast je vlees, blijft dat vlees in vergelijking geur- en smaakloos.
dat denk ik dus ook,
en ben eigenlijk ook wel nieuwschierig naar dat artikel
maddoc schreef:
@chubby, zie eerder ervaring laat zien dat dat absoluut niet zo hoeft te zijn.
welke ervaring bedoel je nou precies?
@maddoc:
verontschuldig je niet, ben hier zelf ook nog niet zo lang in thuis:
Ik ook niet! Beetje discussie en sparren stel ik op prijs
Maar ik heb het over katten die niet willen eten met een mogelijke verklaring daarvoor (ook een fysieke verklaring!) en jij spreekt over katten die het weer uitspugen.. Toch?
mijn ervaring met mijn katten bedoelde ik, dat zoals ik het nu doe, ze het uitzich zelf beginnen te eten en te jatten zelfs, betekent dus dat ze het nu lekker vinden en dat dus gewoon naast de brokken.
flin schreef:
uhm ,nee, maarr
wij (en de 'nond) kunnen iets langer zonder voedsel voordat we serieuze problemen krijgen zoals de kat die kan krijgen
nou beide he,
ik zeg dat al zou ik ze cold turkey willen dwingen en dus forceren dat ik in mijn geval dan nog altijd met het feit blijf dat het lichaam het nog niet kan verdragen en het er weer uitgooit.
wat om meerdere redenen niet wenselijk is, een daarvan die niets met de katten te maken heeft is dat er ook nog een hond rondloopt die overgevoelig is voor kip, dus al zou ik alle andere redenen aan kant willen schuiven dan nog is het wat dat betreft ook geen strak plan (want die laat zo'n maaltje natuurlijk niet aan zich voorbij gaan) maar dat heeft dus niks met de katten te maken.
het gaat er ook niet specifiek om dat het vlees is dat het geregurgiteerd wordt, het is iets dat lichaam niet kent en herkent, de slokdarm prikkelt en afgewezen wordt (oftewel eruitgegooid). dat zou dus ook met iets anders dat ze niet kennen kunnen gebeuren (en is ook wel eens gebeurd).
maddoc schreef:
het gaat er ook niet specifiek om dat het vlees is dat het geregurgiteerd wordt, het is iets dat lichaam niet kent en herkent, de slokdarm prikkelt en afgewezen wordt (oftewel eruitgegooid). dat zou dus ook met iets anders dat ze niet kennen kunnen gebeuren (en is ook wel eens gebeurd).
ik snap 't niet?
bedoel je nou te zeggen dat je stoere carnivoren van 't vlees spugen?
of is't dan vlees/ bot ?