Dankjulliewel voor het advies.
Dacht al dat ik met hetgeen jullie aanraden zou moeten beginnen (had de link al eens gelezen hier, over botten), dat krijgt ze nu al af en toe en het gaat goed. Ik moet het wel in kleine stukken aan haar geven, anders wordt het gevaarlijk. Ze probeert grote stukken in een keer naar binnen te werken en door te slikken, ze scheurt niet, dus mits het heel grote botten zijn, moet ik ze kleiner maken.
Als ik dit nu een tijdje gevoerd heb en 't gaat nog steeds goed, kan ik dan wel met botten van grotere dieren beginnen? Van zo jong mogelijke dieren, dus van lam is dan zachter als van schaap als ik 't goed begrijp..
Je zou kunnen proberen om lamsribben te geven, maar ik zou dan geen enkele rib geven, ik zou dan een groot stuk geven van ongeveer vier ribben en als ze genoeg heeft gegeten wegnemen.
Eigenlijk is het niet nodig botten van grotere dieren te voeren met zo'n kleintje als mijn Mopsje, maar af en toe, ter afwisseling, lijkt het me toch niet verkeerd, toch?
Je hoeft idd geen botten te geven van grotere dieren, maar als jij daar een goed gevoel bij hebt kan je het gewoon doen, ik ben helemaal niet bang bij het geven van botten aan mijn honden, maar ik heb geen ervaring met kortsnuithondjes. Maar als jij denkt dat jouw hond goed in staat is om lamsribben te eten zou ik het zeker proberen.
Ik ga ze dan wel kleiner proberen te maken denk ik, of goed vasthouden voor haar. Om dat ze klein is zullen grote botten geen inslikgevaar met zich meebrengen denk ik, toch?
Je kan ze kleiner maken of juist hele grote stukken geven, zodat ze wel moet kauwen, dus een stuk van vier ribben naast elkaar en dan afnemen als jij vindt dat ze genoeg heeft gegeten. Ik vind het kleiner maken juist eng, want juist dan ben ik bang dat mijn honden niet kauwen, maar nogmaals jij weet wat het beste is voor jouw hond, ik heb hele rustige eters en ben dus nooit bezorgd.
Hoe zit dit eigenlijk met kalfsstaarten? Kun je die ook klein maken trouwens?
Ik heb weleens kalfsstaarten gegeven, maar niet in kleine stukken, volgens mij loop je kans met kalfsstaarten dat ze klem blijven zitten in de mond, aangezien het ronde botten zijn, dus ik zou deze niet in kleine stukken geven, het lijkt mij verstandiger om platte botten te geven.
Daarnaast is Satu ook nog eens een schrokop.

Ik weet niet of ik wat dit alles betreft nog op speciale dingen moet letten..
Dus als er mensen zijn die ook een kortsnuitje hebben en advies voor me hebben, hoor ik 't graag.
Groetjes.
Ik heb geen honden met een kort snuitje, maar wat betreft dat schrokken moet je gewoon heel voorzichtig zijn. Bij sommige honden helpt het om het bot beet te houden, zodat ze leren kauwen, maar bij anderen werkt dit juist averechts, ze gaan juist nog erger schrokken. Ik zou goed kijken naar je hondje en als grote botten niet lukken zou ik het gewoon bij de kleine botten houden (eend, parelhoen, fazant, konijn, kip, haas, kwartel, duif, patrijs en je kan af en toe een rauw visje geven als ze dat lekker vindt).
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt. Succes met barfen!