[quote="carnivora"]
Ja daar ben ik bang voor, dat de dierenarts dan met speciale brokjes aankomt of speciaal blikvoer.
[/quote]
Die kans is absoluut heel groot. Het enige wat jij kunt doen is zeker weten dat vlees beter is voor je hondje en stevig in je schoenen staan. De dierenarts is geen voedingsdeskundige.
Als jij daar naar toe zou gaan om je hondje te laten nakijken, moet je de aandacht focussen op het feit dat hij plotseling weer slechter is gaan eten en opeens erg is afgevallen. Hij at daarvoor toch ook al langere tijd vers? Dus daar kan het niet aan liggen.
hallo,
ziggy mijn westie weegt 9kg en krijgt 2x100 gram energiqu 4.
ik heb hem sinds anderhalve week hierop gezet.
ziggy kwam uit het asiel en was verwaarloosd en in beslagegenomen.
hij kreeg in het asiel brokjes.(dat was al een stap vooruit)
verder krijgt hij alleen lam en rijst snoepjes zonder kleurstoffen.
hij vindt zijn eten lekker maar is in 5 min. klaar.
hij krijgt nog wel een kluifje van buffelhuid voor zijn tanden.
mijn vraag is heeft hij genoeg aan zijn eten?
hij is iets mollig door casteratie.
groetjes sylvia
mijn Westie van 7,5 kg kreeg 175gr energique toen hij nog op KVV stond. Omgerekend kom je dan bij een hond van 9 kg op 200gr. 't Is alleen de vraag of hij niet te zwaar is, dan zou je nog iets kunnen minderen. In principe heeft hij genoeg aan alleen energique, maar ze vinden het ook geweldig als je af en toe een maaltijd vervangt door bijvoorbeeld kippennekken.
fijn dian,
dat je reageert ik moet me nog inleven in barven.
ik zit in een dorp dus ik weet niet of dat te krijgen is.
(kippenekjes) ik ben al blij dat hij het goed doet.
hij kon van die brokjes verschrikkelijk stinken.
zo ik eventueel de energique kunnen mengen met groenten,
en welke?
dan kan ik hem misschien iets minder geven.
het probleem is bij ziggy dat ik het moet uitvinden.
er is weinig bekend van zijn voorgeschiedenis hij is inbslaggenomen.
em omdat hij alles binnen mocht doen (plassen en poepen) is hij gecastreerd.
volgens het asiel was dit nodig.(hij was ook enorm vervuild al zijn haar was lang en alle stront hing er aan).
dus fijn dat ik hier terecht kan met mijn vragen.
sylvia
ik weet of er een markt in de buurt is of een poelier in het dorp woont? Die verkopen wel vaak kippennekken. Als je ook botten wilt gaan geven, kun je het beste met kippennekken beginnen, die zijn makkelijk te verteren. Als dat goed gaat kun je botten van andere diersoorten gaan toevoegen.
Is Ziggy echt te dik? Die van mij is wel echt mager, maar heeft ook vrij tengere botten. Kun je de ribben makkelijk voelen en de ruggegraat? Waarom wil je extra groente gaan geven naast de kvv? Als maagvulling? Daar worden nog wel eens sperciebonen voor gebruikt. Je mag alle soorten groente geven, behalve prei en ui. Ook moet je oppassen met groenten uit de nachtschadefamilies (paprika, tomaat etc). Groenten kun je rauw geven, maar je moet ze wel pureren anders heeft de hond er niets aan. Ik zou echt gewoon iets minder gaan voeren en kijken hoe hij het er op doet. Hij zal best meer lusten en willen, maar dat wil niet zeggen dat hij honger heeft!