SandraH schreef:
Ik ga jou niet quoten, want dat gaat altijd verkeerd hier. Jouw stukje doe ik in cursief en ik reageer dan in vet zwart.
Geen probleem

. Kleurtjes werken niet op dit forum (omdat het soms net een kerstboom werd, in bepaalde topics).
Hij vertelt dat het hele percentage uitreken gedoe totaal nutteloos is. Als je je hond elke dag kleine prooidieren kan verstrekken en zoveel als mogelijk varieert, dan zit je altijd safe. Als je dan nog groentes, eieren etc. geeft, dan kan het gewoon niet fout gaan. Ook niet op 1% van het lichaamsgewicht. (Inmiddels bijgesteld naar 1,5% i.v.m. winter...)
Waarom zou ik dan moeten supplementeren?
Ja OK, maar dan ga je dus weer uit van een prooidieren. Als je hele prooidieren voert, kan ik me voorstellen dat hij (en jij) het nut niet zien van percentages uitrekenen. En nee, ik zie ook niet in waarom je zou moeten supplementeren. Ik zie zelf ook wel een verschil (hebben we pas ook een topic over gehad hier) tussen echt supplementen (als in vitaminepillen zoals Ian B die voorschrijft) en dingen als eieren, noten, zaden, zeewier, etc. Daar valt chlorella voor mij ook onder. Ik vind dat superfood, geen supplement. Maar in de letterlijke zin is het dat wel (Angelique had een mooie definitie van supplement gevonden). En ik denk dat als je hond veel kip eet en weinig wild en geen vis: is het wel aan te bevelen visolie te geven voor de omega 3 vetzuren. Ik geef zelf liever verse vette vis. Maar niet iedere hond knaagt dat. Zeker in geval van nier en huidproblemen is extra visolie aan te bevelen. En volgens het onderzoek van Eukanuba (

) zijn pups die visolie/voldoende omega 3 vetzuren hebben gekregen intelligenter dan pups die dat niet hebben gekregen. En verdomd dat die Linga van mij uitblinkt

. In sommige gevallen kan het bij sommige ziektes/afwijkingen wel nuttig zijn om te supplementeren, daar ben ik van overtuigt.
Nee, ik heb het over het andere clubje wat zowel BARF als NRV over 1 kam scheert. Die van Monica Segal, de boeken K9 Your Dogs' Diet; The truth behind the hype en Optimal Nutrition. In elk menu wat is berekend uit calorische waardes en niet uit de percentages van een prooidier, moeten daar supplementen bij. Of het nu jonge of oude honden zijn, dat maakt niet bar veel uit.
Aha, OK, die. Maar verkoopt die mevrouw zelf geen supplementen? Dan zou ik dat namelijk ook zeggen....
Dat weten we niet................
Nee, helaas. Dit punt blijft gokken.
Dat doe ik alleen als ik zie dat of dat ik vind dat ze het 'nodig' hebben.
Kan niet ontdekken op de manier zoals ik voer dat ze tekorten hebben van het een en ander. Maar is dat wel het geval, dan nog geloof ik meer in het oplossen met voeding dan in pilletjes en poedertjes.
Ja, je kunt het ook mogelijk oplossen met voeding. Maar ja, dit blijft toch een 'verschil van mening/opinie'. Op zich denk ik dat supplementen niet nodig zijn. Maar ja, hoe leg je uit dat ik dus serieus op mijn voeding let, niet rook, weinig alcohol drink en me toch beter voel als ik chlorella/spirulina in neem? Blijkbaar toch omdat mijn lijf wel een extraatje kan gebruiken? En kun je dat altijd aan de buitenkant zien?
Beiden eigenlijk. Het belachelijke van het supplementeren en het well balanced verhaal als je dagelijks kleine prooidieren verstrekt. Dan is het volgens hem gewoon niet nodig en kun je zelfs verantwoord zakken met percentages zonder dat je moet supplementeren. Mijn honden eten nl. onder de 2%, tijdje 1% i.v.m. afvallen en nu 1,5% omdat het winter is. Maar het blijft onder de 2%. Ik moet eerlijk zeggen dat het afzeiken van IB in deze wel erg meeviel. Denk dat hij wel degelijk begreep hoe ik met dit 'probleem' zat en er serieus op inging.
Ja, maar hij heeft ook het boek "de enige echte waarheid" natuurlijk niet geschreven... Ik weet niet op welke mails/info jij doelt maar ik heb genoeg mails/dingen van hem gelezen waar hij nou bepaald niet complimenteus is. Moet hij zelf weten natuurlijk maar een beeeeetje kinderachtig vind ik het wel. Maar goed, het is fijn dat hij je zo gerust heeft kunnen stellen.
Nee, heel direkt zegt hij dat je honden zelf aangeven wat ze nodig hebben. En zijn percentages daarin totaal onbelangrijk. Of dat nou 10% of 80% is, dat is hem om het even. Maar om met een hond zoals bv. Stanley op safe te spelen, dan komt het 'well balanced' verhaal om de hoek kijken en is het volgens hem zelfs verstandig om dagelijks kleine prooidieren te verstrekken/simuleren. Dan doet zelfs het 10% botverhaal er niet toe. Overigens heb ik het niet over puppen, daar gelden andere regels voor. Ook bij het NRV adviseren. Althans, ik adviseer dan geen 10% bot en ben nog niet tegen gekomen dat strak 10% werd geadviseerd voor een opgroeiende pup. Ik geef niet 50% pens, vul wat op met handjes grof gemalen pens/boekmaag hier en daar voor een goede ontlasting en voer niet volgens het wolvenmenu. Maar de hoofdmoot blijft toch echt dik bevleesde botten, al dan niet met orgaan eraan of apart met het 'overige'. Ik ga echt niet beweren dat jij (even als voorbeeld...) het dan allemaal zo verkeerd doet, want ik weet nog niet eens of ik het zelf allemaal zo goed doe in dit geval met mijn 'probleemhond'. Dat zal blijken over een aantal jaar. Maar voor deze paar jaar, 'weet' ik dus wel dat ik het goed doe. Omdat ik toch antwoorden ga halen waarvan ik denk dat ik het kan krijgen en baseer daar mijn eigen inzichten op. En het zijn nog steeds 2 bonken gezondheden. 
In zijn boeken praat hij niet over honden zoals Stanley en hij praat hij wel over wat wel en niet balanced is en wat je wel en niet moet doen. En als je een prooidier simuleert, dan doe je in feite natuurlijk hetzelfde als percentages berekenen (wat de meeste van ons natuurlijk al lang niet meer doen, berekenen, maar puur op het oog en gevoel doen). In mijn ogen voer je honden wel degelijk
gecalculeerd, indien je een prooidier
simuleert.
Ik blijf erbij dat dit voor beginners zeker wel nuttig is, een menu berekenen, zeker als ze geen hele prooidieren voeren. Zij moeten nog thuis raken in de materie. Zoals ik al eerder schreef, veel mensen weten nog niet het verschil tussen vlees, orgaanvlees en vleesbot. Je kunt je dat nauwelijks meer voorstellen, maar toch is het zo. En we hebben ook op het forum ook met mensen te maken die net beginne. Ik vind dat Tom L veel zinnige dingen zegt/schrijft maar hier en daar ben ik het dus niet met hem eens. Overigens heb jij Tom L op het percentage bot dan wel op dezelfde wijze geintepreteerd als ik. Maar waarom zou je een pup niet 10% geven?
Tja, ik kies vooralsnog voor mijn eigen prooidiermodel......
Niet omdat ik vind dat mijn honden wolven zijn, maar omdat ik vind dat het beter aansluit aan hun carnivoorzijn. En omdat ik er vanuit ga dat niet elke hond hetzelfde reageert op voeding, kun je ook op deze manier toch erg prettig en gezond voeren. Overigens geen problemen met slechte gebitjes. Ze hebben alle ruimte om genoeg vlees/botjes weg te werken door de week heen. 
Ja, ik kies vooralsnog ook mijn eigen prooidiermodel

.
Volgens mij wordt voor pups niet standaard 10% geadviseerd.........in elk geval zeker niet door mijzelf.
Wat adviseer jij dan voor pups?
Yep, ben ik met je eens. En waar ik moeite mee heb, met het opvoeren van een pup met eenderde groentes en een reeks aan supplementen. En dan weer de 'simpelheid' van Lonsdale daar tegenover. Dan denk ik, ik creëer mijn 'eigen waarheid' maar. Waarvan ik vind dat dat bij mijn pup/hond past. Van alle drie pak ik een beetje en dat werkt wat mij betreft nog het beste.
Bij wie heb je daar moeite mee, bij Mogens Eliasen? Hij heeft zijn pup menu (volgens zeggen) inmiddels aangepast. Ik heb dat nog niet teruggevonden in zijn boeken maar misschien wordt daar nog aan gewerkt door hem, dat weet ik niet. Ik vind Eliasen zijn pup menu (met die gekookte handel) echt helemaal nergens op slaan. Maar ja, zoals ik al zei, volgens mij vindt hij dat inmiddels zelf ook ofzo

. Verder denk ik dat hoe langer je je in de materie verdiept, hoe meer je je eigen waarheid creeert, op basis van je eigen ervaringen. En ik denk ook dat dat prima is. Zeker wanneer je ruimte over laat voor andere waarheden.
Ik haat zowieso clubjes en voel me dan nog steeds niet 'verbonden' tot het een en ander. Wel ben ik er 'trots' op dat ik NRV in die zin voer. Dat naampie maakt mij niet zoveel uit, ik noem het bewust geen BARF en als ik de reden daarvan zeg, krijg ik vast het halve forum over me heen. Dus dat hou ik maar wijselijk voor me. De naam zal me voor de rest een zorg zijn, de 1 is supertrots op zijn BARFmethode, ik ben trots op mijn manier van voeren. En dan met name omdat we allemaal zien dat het onze hondjes goed doet. Dat is voor mij echt het belangrijkste, hoor. En zeker geen strijd waard.
Weet je, ik denk dat er geen barfer is die nog voert volgens de barf-methode uit Give Your Dog a Bone. Het zijn vooral anderen die zeggen dat barfers hun honden volgens Ian B voeren. Ik ken vrijwel niemand die 60% vleesbot geeft en ik ken eigenlijk helemaal niemand die z'n honden zo volkiepert met supplementen zoals Ian B dat adviseert in zijn boeken. Dit idee-fix wordt een beetje mythisch levend gehouden, als argument waarom BARF allemaal 10 keer niks is. Veel van ons noemen het gewoon BARF omdat het staat voor Bones And Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food. Overigens, ik heb veel lof voor Ian B. Hij heeft BARF, het zelf samenstellen van voeding, een enorme boost gegeven. En hij schrijft en zegt ook niet alleen onzinnige dingen. Hij heeft heel goede dingen gedaan voor de honden op deze wereld. Dat vind ik gelden voor Tom L, Ian B, Mogens E, Kymythy S, etc.
Maar goed, ik ben er trots op dat ik BARF. Ik voer mijn honden een heel skala van allemaal voedzame gezonde rauwe verse kwalitatief zeer hoogwaardige voedingsmiddelen volgens mij eigen prooidiermodel en ze doen het er al heel veel jaren prachtig op.