Vraag percentages pup/groei

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Vraag percentages pup/groei

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lizzy schreef: Nee, ik zie dit ook bij pups die op vers opgroeien. Linga had het ook. Niet extreem maar wel een beetje. Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen. Ze is wel regelmatig opgegroeid. En geen groeipijnen.

Aha, dan is het tijdelijk overbouwd zijn een normaal verschijnsel dus? Met regelmatig opgroeien dacht ik eigenlijk altijd dat je bedoelde "gelijkmatig", dus voor even snel als achter. Wat bedoel je dan precies met regelmatig opgroeien?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef:
Aha, dan is het tijdelijk overbouwd zijn een normaal verschijnsel dus? Met regelmatig opgroeien dacht ik eigenlijk altijd dat je bedoelde "gelijkmatig", dus voor even snel als achter. Wat bedoel je dan precies met regelmatig opgroeien?
Ik kan alleen maar zeggen wat ik gelijkmatige groei vind. Misschien dat andere mensen er andere ideeen over hebben!

Brutus groeide onregelmatig. De ene week kwam hij niet zo veel aan en de week erop gerust 2 kilo. Dit totdat ik met mijn DA heb afgesproken dat ik hem 2 keer per week zou wegen en gerust bijna geen eten zou geven als hij dreigde meer dan 1 kilo per week aan te komen. Dat kostte me giga veel moeite. En dan nog groeide hij erg slungelig op. Met horten en stoten. Ik zie hier ook met regelmaat pups van middelgrote/grote rassen (met kleine rassen is dat allemaal toch wat anders vind ik) opgroeien dat het gewoon pijn aan mijn ogen doet. Dan staan ze Frans, dan koehakkig, dan bijna met karperrug en je hebt dan ook wel eens zoiets dat ik denk "ai ai ai, wat moet dat worden". In sommige gevallen komt dat ronduit nooit meer goed.

Neem ik nou Linga: die kwam iedere week gewoon 600 a 700 gram aan. Nooit meer, nooit minder. En ik gaf haar ook op het oog voer hoor. En ik woog haar eerst 2 keer per week maar ben gauw 1 keer per week gaan wegen, want het was gewoon standard operating procedure met Ling. Ik ben op een gegeven moment ook gestopt met wegen. Gewoon niet nodig. En OK, ze stond op een gegeven moment wel met d'r kont hoger, maar ik zie dat vrijwel met iedere opgroeiende hond wel gebeuren, dat eerst achter even lijken omhoog te groeien en dan voor. Maar ze was nooit slungelig,  ze groeide niet op met horten en stoten en hoewel ik met arends ogen naar haar keek (en ook wel eens riep "ik denk dat ze Frans staat" en dan kwam Leo kijken en die zei dan "ik zie krek-rechte poten" ;D), groeide ze gewoon goed op. Beheerst, rustig en met krek dezelfde groeisnelheid.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Oké dat is heel duidelijk nu wat je bedoelt. Toch nog een vraagje. Je zegt dus, Brutus mocht eigenlijk niet meer dan 1 kilo per week aankomen. Hiervoor had je het al even over dat gemiddelde van 1 kilo. Een fauve zal wel wat minder zijn. Weet je of er groeicurves bestaan voor pups? Ik bedoel dan een curve door de tijd met daarin aangegeven de gewichtstoename per week bij een bepaald volwassen gewicht??? Dan zou je een mooie leidraad hebben waaraan je de groei van de pup zou kunnen toetsen/checken  ???
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

Onze ridgeback van 9 maanden krijgt versvlees en groeid qua gewicht heel gelijkmatig op.
In het begin 1kilo per week erbij soms iets meer en bij 7 maanden raakte hij wat uit balans qua hoogte en is dat nu nog .Zijn achterkant is wat hoger dan zijn voorkant.Wel lijkt het sinds deze week dat zijn lijf langer word .
We hebben vorig weekend met 1 van zijn broertjes gewandeld die staat hoger op zijn poten en is al wat vaster in zijn bewegingen.Hij krijgt brokken maar is eigenlijk altijd al wat groter geweest dan Asani.
Asani weegt nu 35 kilo en krijgt ongeveer 800 gram barf per dag.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
roefus

Bericht door roefus »

Ik heb eigenlijk nog nooit in mijn leven gekeken naar groeicurves.
Nog niet eens bij mijn kinderen.
Zal wel aan mij liggen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

nee hoor is tic van mij  ::)
waarschijnlijk omdat ik geen gevoel voor maat heb
zie niet hoe lang iets is zonder centimeter er naast te leggen
zie niet hoe zwaar iets is zonder weegschaal
zie niet hoe veel ergens in past, pas als het overloopt zie ik dat het bakje te klein was  :-[
dus zoek ik een referentiekader voor alles wat je maar kan bedenken
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: Oké dat is heel duidelijk nu wat je bedoelt. Toch nog een vraagje. Je zegt dus, Brutus mocht eigenlijk niet meer dan 1 kilo per week aankomen. Hiervoor had je het al even over dat gemiddelde van 1 kilo. Een fauve zal wel wat minder zijn. Weet je of er groeicurves bestaan voor pups? Ik bedoel dan een curve door de tijd met daarin aangegeven de gewichtstoename per week bij een bepaald volwassen gewicht??? Dan zou je een mooie leidraad hebben waaraan je de groei van de pup zou kunnen toetsen/checken  ???
Nee, ik weet helaas niet van het bestaan van groeicurve. En het was niet ikzelf die had bedacht dat hij niet meer dan een kilo mocht aan komen. Dat zijn mijn DA toentertijd en ik moest hem dat plechtig beloven enzo. Voor een kleine hond geldt natuurlijk wel dat ze minder aan komen. Voor een middelgrote hond is het volgens mij tussen de 500 en 1000 gram per week en voor een reuze ras volgens mij 1 tot maximaal 1,5 kg. Ik denk dat een hond van een klein ras dan tussen de 0 en de 500 zal zitten?

Ah! Voila, een groeicurve voor pups! : http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... curve.html
evenstar
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evenstar »

bedankt voor de link lizzy
Dit is en mooie aanvuling voor mijn puppy info wat de nieuwe eigenaren mee krijgen.

Zelf voer ik de puppen die thuis blijven op het oog ook toen ik nog br** voerde en nu met vers vlees ook
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

roefus schreef: Ik heb eigenlijk nog nooit in mijn leven gekeken naar groeicurves.
Nog niet eens bij mijn kinderen.
Zal wel aan mij liggen.
Hier nog zo een  :-[ ja, ik vond het altijd wel leuk als ze op het consultatiebureau gewogen en gemeten werden, en bij opa en oma langs de muur gezet werden om streepjes te zetten  ;D maar mijzelf interesseerde het maar matig, die getalletjes. Ik kon zo ook wel zien of het goed ging.
Mijn pupsels heb ik ook nauwelijks gewogen, ik voerde gewoon wat goed leek qua groei en formaat en dat werkte prima.
nee hoor is tic van mij 
waarschijnlijk omdat ik geen gevoel voor maat heb
zie niet hoe lang iets is zonder centimeter er naast te leggen
zie niet hoe zwaar iets is zonder weegschaal
zie niet hoe veel ergens in past, pas als het overloopt zie ik dat het bakje te klein was 
dus zoek ik een referentiekader voor alles wat je maar kan bedenken
Geen timmermansoog dus  ;D ;D
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lizzy schreef: Nee, ik weet helaas niet van het bestaan van groeicurve. En het was niet ikzelf die had bedacht dat hij niet meer dan een kilo mocht aan komen. Dat zijn mijn DA toentertijd en ik moest hem dat plechtig beloven enzo. Voor een kleine hond geldt natuurlijk wel dat ze minder aan komen. Voor een middelgrote hond is het volgens mij tussen de 500 en 1000 gram per week en voor een reuze ras volgens mij 1 tot maximaal 1,5 kg. Ik denk dat een hond van een klein ras dan tussen de 0 en de 500 zal zitten?

Ah! Voila, een groeicurve voor pups! : http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... curve.html
Hé dank je wel!!!!! PRecies wat ik nou zocht!!!!
Kruimel schreef:

Geen timmermansoog dus ;D ;D
nee bepaald niet  :-[ :-[ en ik zal het ook nooit meer krijgen ook vrees ik

(Kruimel, jij bent thuis in de paardenwereld. Vroeger moest ik bijvoorbeeld voltes rijden. Ik vond altijd dat ze die maar beter in het zand konden uitzetten, net zoals de lijnen op het voetbalveld, zodat ik wist waar ik moest rijden, vooral die van 15 meter waren een ramp :-X)
Beppie1
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Beppie1 »

Onze pup is nu 11 weken, en pas vanaf 8 weken overgezet op kvv, en sinds een week voorzichtig begonnen met een kippenekje(flink geplet)

Wat me vooral opvalt is het evenwicht in de hond, vergeleken met onze labradors in het verleden op br** Die groeiden de pan uit, en ineens niet meer, en dan weer heel erg!

Ze eet goed(wat al iets is bij een Shiba, die kunnen zo moeilijk doen), als het genoeg is eet ze het niet op. Maar als ze nog honger heeft geeft ze dat gerust aan. Ze doet het goed.
Ik ben mss een beetje raar, maar ik heb haar alleen gewogen bij de DA, bij de enting.

Ben wel blij met die groeicurve.. Ze zit goed qua groei(hihi, heb haar net gewogen)
roefus

Bericht door roefus »

Kruimel schreef: Hier nog zo een  :-[ ja, ik vond het altijd wel leuk als ze op het consultatiebureau gewogen en gemeten werden, en bij opa en oma langs de muur gezet werden om streepjes te zetten  ;D maar mijzelf interesseerde het maar matig, die getalletjes. Ik kon zo ook wel zien of het goed ging.
Mijn pupsels heb ik ook nauwelijks gewogen, ik voerde gewoon wat goed leek qua groei en formaat en dat werkte prima.
Streepjes op de muur hadden wij ook, maar dat was gewoon voor de leuk  :D
Ik weet dat ze dat heel speciaal vonden, toen ze als kind voor het eerst mee gingen naar het Anne Frank huis in A'dam.
DAt gaf een soort herkenning, het was een 'gewoon kind' geweest, waar ook de groei-streepjes van op de muur stonden.

Plaats reactie