Vragen over voedselmolen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Vragen over voedselmolen

koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik denk dat ik binnenkort met mn mantra eens bij duikelman moet gaan shoppen.
het opzetstukje voor de kitchen-aid ziet er ook erg leuk uit, maar ik denk dat ik een kitchen-aid niet voor mn verjaardag ga krijgen.
waar koop je trouwens de bio-kip in adam en wat betaal je ervoor?

ik ben trouwens ook niet zo'n voorstander van extra vitaminesupplementen, zeker geen extra A, aangezien dat al volop in lever zit (en volgens mij ook bepaalde vissen).
rawfan
1-ster
1-ster

Bericht door rawfan »

Im voegde niets extra toe omdat ze ziek is, ik voegde toe omdat tijdens Pasen waren de schappen mestal leeg. Dus, bv, extra vit A omdat ik onvoldoende EKO lever kon vinden en ik heb  gelezen dat taurine breekt af met koken. Bit E en B op advies omdat het geen complete prooidieren zijn
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

ah, ja, geen voorraadje is een probleem, natuurlijk,

en idd blijft er niks over van de taurine als je 't kookt, maar je geeft 't rauw toch?
en eigenlijk denk 'k dat als je afwisselend voert heel geen toevoegingen nodig hebt hoor...

de vit b, komt ook al ruim voldoende voor in eieren/1-dagskuikens die je geeft?
b-12 : oa in lam kip forel eieren
b-2  : orgaanvlees
b-3  : vlees vis
b-5  : lever nier eieren
b-6  : vis vlees eieren

e-    :meest in plantaardige producten, en minder in vlees

een belangrijk aspect van overdosering van vitamines, (en, hoe weet je precies dat je dat niet doet?) is namelijk
dat een teveel van het ene leidt tot een verminderde opname van het ander.
Bijvoorbeeld : een teveel aan ijzer belemmert de opname van vitamine A en D. Of de grote aanwezigheid van een stof maskeert dat er van een andere stof te weinig aanwezig is. Zo maskeert teveel foliumzuur het te weinig aanwezig zijn van B12
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Ik ben het helemaal met flin eens, ik zou niks gaan toevoegen aan een compleet rauw dieet. Wateroplosbare vitamines is niet zo'n ramp, alleen zonde van het geld en de moeite, maar vetoplosbare kan link wezen.
Er circuleren op internet een aantal rauwe menu's voor katten waar idd van alles en nog wat wordt gesupplementeerd, mi totaal onnodig. Zolang je niet kookt en de goeie percentages voert komt je kat niks tekort.
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

dit lijkt mij een hele mooie molen, (heb nog geen prijsopvraag gedaan) iemand ervaring met deze?

http://www.dejager.com/vleesmolens.html ... MAod9k94XA

Plaats reactie