Maagdilatatie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re:Maagdilatatie

Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Er wordt ook wel gezegt, dat in het voorjaargras, veel eiwitten zitten die ze nodig hebben.
Een paard te lang in het voorjaar in de wei, vreet zich klem en heeft een verhoogt ricico.
Zou dat ook zo zijn met honden?
Ineke
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Ik weet dat het geen Leonberger-probleem is, maar ja, ik heb er net een lopen en wist natuurlijk van de maagtorsie af.

Lizzy had het over de grond likken en de tafelpoten.
Mufasa likt ook graag de plavuizen en als hij de kans krijgt mijn eikentafel.
In het begin schraapte hij daar (plavuizen en tafel) ook zijn tanden aan. Dat heb ik hem dus even verboden >:(
Ik merk verder niets aan misselijkheid of boeren en gassig zijn.
Hij eet wel heel veel gras. Het is soms net of ik met mijn pony aan het wandelen ben. Hij hapt grote happen in de rondte.
Is dit echt een teken aan de wand of hoeft het niet persé iets te zijn dat likken en gras eten?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nee, het graseten is veelal niet in relatie te brengen met maagdilatie. Zie ook vorige pagina: het verschil tussen een hond die gras eet omdat hij een bloat heeft en een hond die gras eet omdat tie het lekker vindt: een verschil van dag en nacht!

Als een hond misselijk is en de grond likt, dan kun je dit niet verbieden. De hond zal doorgaan omdat hij zich echt beroerd voelt! En ook hier kun je het verschil zien. Wanneer een hond een bloat/dilatie gaat krijgen of heeft zal hij een beetje hikkend de grond likken (als hij dat al doet hoor - niet elke hond doet dat bij een aanval). Je ziet overigens ook vaak de buik aan beide zijde opzwellen (bij een bloat - bij een torsie is dat vaak aan 1 kant).

Je moet het zo zien volgens mij: als de hond een aanval van misselijkheid heeft en daarom de grond/tafelpoten gaat likken en gras/takjes en bladeren wil eten en niet te stoppen is en een beetje hikt en lucht naar binnen slikt: dan gaat het dus NIET goed!!! Hoog tijd voor ACTIE!!

En nogmaals, al deze verschijnselen zul je herkennen als je ze ziet..... Je kunt gewoon echt goed aan je hond zien dat het niet goed met hem gaat en hij het heel benauwd heeft....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 11 mei 2004, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Timmy schreef:

Analyses van gasmonsters van MDV patienten hebben aangetoond dat het gas in de maag hoofdzakelijk bestaat uit ingeslikte lucht.
MDV komt voor zowel bij honden die brokken eten als bij honden die (vers) vlees eten. Versvlees bemoeilijkt echter het eventuele ontluchten van de maag.
Er is onderzoek gedaan bij Duitse Doggen en daaruit blijkt dat grof gesneden voedsel (>3cm) een mindere kans geven op een MDV dan voedsel dat < 3cm. Een ander onderzoek geeft aan dat het toevoegen van tafelresten aan brokvoeding de kans op een MDV ook verlaagd (waarom dan niet gewoon de brokken weglaten??).
Denk dus dat het geven van BARF een grotere verlaging geeft van de MDV kans, dan versvleesvoeding (zoals Energique e.d., want dat is ook fijngemalen voeding).

Gr.
Linda
Hi Linda, bedoel je hier echt de maagtorsie?
Timmy

Bericht door Timmy »

Lizzy schreef: Hi Linda, bedoel je hier echt de maagtorsie?
Ja, de kanteling inclusief zwelling, om het maar even makkelijk te zeggen :D

Gr.
Linda
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Timmy schreef:

Ja, de kanteling inclusief zwelling, om het maar even makkelijk te zeggen :D

Gr.
Linda
OK!

Mijn ervaring is dus dat het niet uitmaakt: zelf gemaakte voeding in grote stukken of gemalen vlees.... Mijn hond heeft inmiddels al weer wat misselijkheid en opzwel-aanvallen gehad..... :'(
Ineke
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Lizzy schreef: Nee, het graseten is veelal niet in relatie te brengen met maagdilatie. Zie ook vorige pagina: het verschil tussen een hond die gras eet omdat hij een bloat heeft en een hond die gras eet omdat tie het lekker vindt: een verschil van dag en nacht!

Als een hond misselijk is en de grond likt, dan kun je dit niet verbieden. De hond zal doorgaan omdat hij zich echt beroerd voelt! En ook hier kun je het verschil zien. Wanneer een hond een bloat/dilatie gaat krijgen of heeft zal hij een beetje hikkend de grond likken (als hij dat al doet hoor - niet elke hond doet dat bij een aanval). Je ziet overigens ook vaak de buik aan beide zijde opzwellen (bij een bloat - bij een torsie is dat vaak aan 1 kant).

Je moet het zo zien volgens mij: als de hond een aanval van misselijkheid heeft en daarom de grond/tafelpoten gaat likken en gras/takjes en bladeren wil eten en niet te stoppen is en een beetje hikt en lucht naar binnen slikt: dan gaat het dus NIET goed!!! Hoog tijd voor ACTIE!!

En nogmaals, al deze verschijnselen zul je herkennen als je ze ziet..... Je kunt gewoon echt goed aan je hond zien dat het niet goed met hem gaat en hij het heel benauwd heeft....
Juist. Dan heeft Mufasa nog nooit last gehad van een bloat. Hij vindt het likken van de grond waarschijnlijk gewoon leuk of lekker. Zolang hij daarbij niet zijn tanden gebruikt vind ik dat best.

Dat lucht happen. Lijkt dat er een beetje op of er iets in zijn neus zit? Hij haalt zijn neus dan op en slikt dat dan door. Een paar keer achter elkaar. Net of er een snotje ;D dwars zit?
Dat doet hij wel vaker. Het viel me vanmiddag op dat dat wel eens luchtzuigen zo kunnen zijn. Of is dat heel iets anders?

Ik zal me er verder niet ongerust over maken. Je kun je van alles in je hoofd halen. Als je dingen WILT zien dan ZIE je ze ook. Dan heb je dus geen leven meer en sterf JEZELF straks van de spanning en stress aan je hart en leeft je hond een gelukkige 14 jaar in gezondheid.
Laatst gewijzigd door Ineke op di 11 mei 2004, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Timmy

Bericht door Timmy »

Lizzy schreef:Mijn ervaring is dus dat het niet uitmaakt: zelf gemaakte voeding in grote stukken of gemalen vlees.... Mijn hond heeft inmiddels al weer wat misselijkheid en opzwel-aanvallen gehad..... :'(
Misschien had ik er even bij moet zetten dat er ook vermeld werd dat ze na dat onderzoek niet konden veronderstellen dat het bij andere gevoelige rassen ook zo was, omdat het onderzoek uitsluitend gedaan was onder Doggen.

Gr.
Linda
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Boef heeft ook een paar keer zo'n aanval gehad. Ze krijgt Barf en alles in zo groot mogelijke stukken. De aanvallen vonden vrij kort na het eten plaats. Ik vermoed zelf dat dit komt doordat Boef een schrokker is. Bij zo'n aanval gedraagt ze zich nerveus en pieperig en likt aan een stuk door de muren en vloeren af. Hierbij hoor je haar lucht slikken.
Ik probeer in zo'n geval het likken en lucht slikken te stoppen door inderdaad een rustig wandelingetje met haar te maken of door haar neer te leggen en over haar buik te wrijven. Dan kalmeert ze na verloop van tijd wel. Maar ik vind het altijd wel beangstigend en heb de autosleutels al klaar liggen.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Ik moet zeggen als ik dit zo lees dat ik blij ben een ras te hebben waar dit niet voorkomt,want ik vind dat knap enge dingen die ik zo lees wat regelmatig bij jullie honden voor schijnt te komen.
Ik heb één keer een spinone een maagkanteling zien krijgen en ik hoop het nooit meer te zien,ik ben altijd gek geweest op bloedhonden maar de reden dat er nooit één gaat komen is dat deze honden bijna allemaal vroegtijdig overlijden aan een maagkanteling.
Boerenfox
1-ster
1-ster

Re: Maagdilatatie

Bericht door Boerenfox »

Ik heb een Boerenfox reu hij is 3 jaar. Van pup af aan is hij al misselijk en/ of aan de diarree. Hij is vaak 's nachts misselijk, word eerst onrustig en dan begint hij te smakken en vervolgens de grond te likken en eet dan het liefst gras maar als je zijn bak vol eten doet eet hij dat ook helemaal op. Overgeven doet hij niet hij heeft zijn oren slap hangen en staart tussen zijn poten met een bolle rug loopt hij dan zielig de grond/muur/kastje af te likken en te slikken of hij heel veel slijm heeft. Bij die onrust moet ik ook vaak over zijn buikje wrijven. Hij boert best vaak zeker na het drinken en winden doet hij soms. Moet ik nu ook hier aan gaan denken de dierenarts dacht aan een vlees allergie maar bij zijn visbrokken heeft hij het ook. Ik ben nu al 3 jaar met zijn eten aan het rommelen van brokken naar volledig op vlees (Rodi) en dan weer op alleen vis, niets blijkt te helpen. Hij is de hele nacht van ongeveer 12.00 uur tot 6.00 uur ieder uur misselijk. Nu krijgt hij wel iets dat voor katten is als ze hun haarbal niet kwijt kunnen en dat helpt even..
Laatst gewijzigd door Boerenfox op ma 14 feb 2011, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Maagdilatatie

Plaats reactie