Silica-grit vraagje...

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Silica-grit vraagje...

maddoc
5-sterren
5-sterren

Bericht door maddoc »

Femke schreef:
Is er een kans dat het Oliver aan te leren is om door het luikje te gaan? Hij is minstens 10 jaar...... :-\
het handigste aan te leren bij een luikje in deur;
kat aan ene kant, zelf aan andere kant luikje openhouden en lokken met iets lekkers, gaat dat goed dan luikje iets minder ver open houden en zover verder totdat ie helemaal zelf moet doen.
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

Femke schreef: ik heb trouwens bij mijn nieuwe kattenbak een luikje ervoor maar omdat ik problemen voorzag met Oliver heb ik het luikje er voor weggehaald (bij mijn moeder durft hij ook niet door het kattenluikje in de deur).
Heb nu een hoekbak, neemt lekker weinig ruimte in maar het nadeel is dat je wel recht die bak in zit te kijken.
Is er een kans dat het Oliver aan te leren is om door het luikje te gaan? Hij is minstens 10 jaar...... :-\
Wanneer het niet lukt met het luikje...dan de bak omdraaien en de opening naar de muur toe..
met genoeg ruimte tussen de muur en de bak, zodat de kat met 'n boog aan de voorkant van de bak kan komen...
Dat deed ik toen ik nog huiskatten had,lekker privacy voor de katten en de honden konden er ook op deze manier geen snacks uit halen :-X
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

maddoc schreef: wat is de website van DTS?
http://www.diertotaalservice.nl

Viel mij mee dat ik voor mijn (best wel grote en zware) bestelling maar 4,95 verzendkosten hoefde te betalen.
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

202spots schreef: Wanneer het niet lukt met het luikje...dan de bak omdraaien en de opening naar de muur toe..
met genoeg ruimte tussen de muur en de bak, zodat de kat met 'n boog aan de voorkant van de bak kan komen...
Dat deed ik toen ik nog huiskatten had,lekker privacy voor de katten en de honden konden er ook op deze manier geen snacks uit halen :-X

gunst, dat ik daar niet aan gedacht heb! Alleen nou heeft een hoek-bak niet zoveel zin meer want dan neemt die 2 keer zoveel ruimte in  ;D ;D ;D
Gewoon de bak maar zo schoon mogelijk houden, ook wel lekker voor Oliver..
EllenL
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door EllenL »

[quote="Femke"]

gunst, dat ik daar niet aan gedacht heb! Alleen nou heeft een hoek-bak niet zoveel zin meer want dan neemt die 2 keer zoveel ruimte in  ;D ;D ;D
Gewoon de bak maar zo schoon mogelijk houden, ook wel lekker voor Oliver..
[/quote]

;D zo'n luikje is vaak ook eng voor een kat, want wie weet wat er aan de andere kant zit? (Geldt volgens mij voor zowel een katteluikje als kattebak-luikje bij veel katten, lol, en voor sommige katten ook voor een overkapping, want dan kan je er nog maar aan één kant uitvluchten!!) Mijn katten maken gelukkig wel gebruik van het katteluikje, maar als het even kan hebben ze toch liever dat ik de deur voor ze open doe  ::)

Ik heb gelukkig de ideale kattebak plaats: onder de trap! De vorige en eerste bewoner van dit huis heeft dat zo laten bouwen, aan de ene kant zit er een kast onder de trap, maar de eerste 3 treden is dan normaal toch wat loze ruimte, die treden kan ik nu omhoog klappen en met haakjes vastzetten, en daaronder passen precies 2 kattebakken! De trap is open beneden (de onderste 'verticale trede' zit er niet in) dus kunnen de kattebeesten daar makkelijk onderdoor en zitten veilig en beschut. En je ruikt vanzelf als je de trap af komt of je de bak moet verschonen  ;D
YaYa
5-sterren
5-sterren

Bericht door YaYa »

Ik heb voor 8 katten 5 bakken, schep ze ieder dag 2x uit en vervang het grit 1x in de 2 weken. En tussendoor vul ik bij. Gaat prima. Er zijn geen wildplassers dus ik neem aan dat ze er tevreden mee zijn ;) Ik heb allemaal bakken met kappen maar zonder luikje. Want dat willen ze dus echt niet.
Ik bestel mijn grit altijd bij gropet. Die komen het gratis thuisbezorgen en zetten het ook nog eens in de schuur voor me.
ingeastrid
4-sterren
4-sterren

Bericht door ingeastrid »

Hallo,
wij hebben 6 katten (waarvan 4 coons en twee htk ukken)  en hebben 4 bakken waarvan er 2 intensief gebruikt worden. Die twee worden elke 2/3 dagen verschoond, de andere twee 1 x per week/10 dagen. (Ze komen ook allemaal buiten!)
Ik verschoon ze dan helemaal en sop ze uit met groene zeep. Wij gebruiken geen grit, maar hemparade. Knerpt helemaal niet, stuift niet, maar echt lekker graven kunnen ze ook niet. Groot voordeel is dat je helemaal niets in de kliko hebt, maar alles op de composthoop of groenbak...zeer milieuvriendelijk dus. Het is ook niet zo zwaar en ook niet duur. (6 euro per 2/3 weken)
De katten vinden het prima.
Nadeel, ze kunnen niet heel goed graven in dat spul en voor de geuroverlast is het ook niet geweldig, maar door het verse vlees stinken ze niet zo. (of ik gooi er een handje hemparade overheen)
Als ik geen tijd heb om te verschonen gooi ik er een nieuwe laag op.
Inge
Beppie1
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Beppie1 »

Ben vast een muppet, maar wat is "hemparade"????
ingeastrid
4-sterren
4-sterren

hemperade is afval van de hennepplant...het lijkt zeg maar op zaagsel, maar is dus véél milieuvriendelijker. We kochten het voor de knaagdieren en hebben het toen es geprobeerd in de kattebak en dat bevalt heel goed dus :-)
Het wordt verkocht in kleine pakjes in veel dierenwinkels en in heeeele grote verpakkingen.
Groet,
Inge
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Wij jhebben 5 Maine Coons en 3 grote bakken, 2 open bakken en een met een kap erop die in de woonkamer staat.
Die laatste bak is favoriet en wordt wekelijks verschoond en ververst.
De open bakken ongeveer maandelijks.
Wij gebruiken litter pearls.
Vroeger waren die korrels rond - was een ramp - lagen door het hele huis heen...
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

[quote="Saille"]kattebak plaats: onder de trap! De vorige en eerste bewoner van dit huis heeft dat zo laten bouwen, aan de ene kant zit er een kast onder de trap, [/quote]

Ha! hier ook, niet zo ingenieus, maar wel in de kast onder de trap,
er zat een kap op de bak, maar die heb 'k verwijderd, eigenlijk omdat 'k een beetje vergat om de bak uit te scheppen (vroeger stonk 't als er 1 had zitten 'dirken' , en werd 't regelmatig snel erna verwijderd) ...maar nu moet 'k meer de piesklonten verwijderen, die niet ruiken, en da's makkelijker in de gaten te houden zonder kap-op-de-bak...de kruimeltjes bak-vulling zwerven wel wat in de kast, maar eigenlijk niet in de kamer en de bak staat uit 't zicht...
er staat 1 bak voor 3 katten, met Lidl-grit, 1 x in de week verschoon 'k 'm helemaal en probeer (als 'k 't niet vergeet.. 8)) elke dag uit te scheppen...
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

hmmm hier staat de bak gewoon in de kamer. Omdat ik het niet zo mooi vond heeft mijn schoonvader ooit  de kattenbak met een wasmand/salontafeltje van Ikea gepimpt.
Helaas was het hout niet gelakt, en de katten deden nog wel eens iets naast de bak, en uiteindelijk begon hij te ruiken naar 'zeik' en heb ik hem weggedaan.

Maar....ik wil dit wel nog een keer! Het stond mooi in de kamer en het smeerde niet zo met grit.

Alleen dan lak ik het hout eerst  ;D ;D

Afbeelding
ingeastrid
4-sterren
4-sterren

leuk!!! :idea:
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

[quote="Femke"]heeft mijn schoonvader ooit  de kattenbak met een wasmand/salontafeltje van Ikea gepimpt.[/quote]

oohhh, dat ziet er leuk uit! :yes:
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

nou de Nullodor is van de week binnengekomen en het zijn inderdaad veel kleinere gritjes dan de Bento Kronen. En ze zijn gladder.
Ondanks dat de BK er nog maar anderhalve week in zat heb ik de bak leeg gekieperd en de Nullodor erin gedaan. Ik zag dat Oliver gewoon met tegenzin op de bank ging, en ik wilde het risico niet lopen dat hij straks dusdanig de balen de bak heeft dat hij mijn bank als kattenbak ging gebruiken.

Dit lijkt hem beter te bevallen, het maakt nog wel lawaai maar niet zoveel als het andere. Hij zit in elk geval niet meer met z'n oren naar achteren op de bak.

Plaats reactie