KatjaC schreef:
Hallo allemaal! Komend weekend halen wij onze nieuwe Cane Corso pup op. Al vanaf de eerste dag dat we hier begonnen met barf (nu alweer 2 jaar geleden), stond het voor mij vast dat wanneer er een pup bij kwam, deze met Barf zou opgroeien. Nu is het dus bijna zover, en ik moet toegeven dat het me toch wel aardig wat zorgen baart. Ik ben niet van plan haar ook maar één brokje te voeren, maar het is wel een hele uitdaging voor me om een zo evenwichtig mogelijke voeding samen te stellen. Ik ben vooral bang fouten te maken wat betreft de nodige voedingsstoffen voor een pup van een zwaar ras, met betrekking tot latere (eventuele) gewrichtsproblemen tgv tekorten, of overdaad
Ter info, de pup krijgt bij de fokker zowel brokken als rauwe voeding, en ik las hier al dat een pup jonger dan 12 weken op de 'cold turkey' manier mag overgezet worden op barf (ze is nu 9 weken).
In het werk van Mogens Eliasen las ik over de verschillende maaltijden die je een pup moet geven (vervanging moedermelk, lunch-energiehap en de rauwe maaltijd 's avonds) maar ik las er en der al dat dit alles door weinig mensen zo toegepast wordt. Oa. heb beendermeel zou niet nodig zijn, en zelfs niet gezond.
Ja, je kunt dat van Eliasen over wat pups moeten eten gerust vergeten. Echt onzin.
Wel zou ik toch graag een aantal dingen ervan opnemen in het menu van de pup. Ik heb al verse geitenmelk ingeslagen (wordt wekelijks ingevroren per liter bij de boer), havermout en lijnzaad (energie), en verse (vette) kaas. Voor de rauwe voeding 's avonds heb ik genoeg in stock, dat ik ook aan de volwassen honden hier geef. Maar natuurlijk kan niet alles aan de pup gegeven worden (zoals hertenribben), dus zullen het wat bot betreft vooral (platgeslagen) kippennekken en karkassen worden. Voor de rest van vers vlees dacht ik aan rundspiervlees (dat ik ook in stock heb), en om aan andere diersoorten te geraken wou ik diepvriesvoeding van duck gaan kopen (lams, pens enkelvoudig en eventueel nog andere soorten). Orgaan van diverse diersoorten heb ik ook in voorraad. Ook zullen er groenten op haar menu komen te staan, en rauwe eieren, en tafelresten indien voorradig.
Waarom zou je geitenmelk, havermout, lijnzaad en vette kaas geven? Dit heeft je pup niet nodig. Rauwe geitenmelk mag wel hoor, maar hoor je eigenlijk niet meer aan een pup te geven die al afgespeend is. Havermout : ik zie niet in waarom je dit aan een pup zou willen geven? Lijnzaad: heeft je pup ook niet nodig Verse vette kaas: ook niet.
Je pup heeft als basis nodig: vleesbotten, vlees, orgaanvlees en ik vind ook groente. En dan als extra kun je vette vis, eitjes, rauwe nootjes, zuivel, etc. voeren. Ik vind kip als enige vleesbot een beetje karig. Kun je niet aan wat anders komen? Eendennek? Parelhoenkarkas? Konijnkarkas? Hertenribben: ik gaf Linga vanaf 10 a 12 weken gewoon ribben. Van lam en geit en hert. Ik weet niet hoe oud het hert is? Als het jong hert is, is het vrij zacht. Met een huishoudschaar nog door te knippen. In eerste instantie kon ze het bot nog niet eten en vrat ze alleen het vlees eraf (hetgeen prima is, dan tel je het alleen niet mee als vleesbot maar wel als vlees). Ik weet niet meer precies hoe oud ze was maar al redelijk snel at ze ook het bot. Geef alleen geen enkele ribben. Pups willen die nog wel eens in 1 keer inslikken.
Ik vind gemalen Duck geen BARF eerlijk gezegd en ik vind gemalen vlees niet ideaal. Beter geef je vlees in grote stukken.
Maar ik zit nog met een heleboel vragen...
1. Groenten: geef ik deze meteen rauw (gemalen), of kan ik ze in het begin beter koken ivm verteerbaarheid?
Rauw mag. Ik gaf het rauw. Gekookt mag ook. Ik vind rauw persoonlijk net een tikkie beter dan gekookt maar ik vind gekookt weer beter dan geen groente.
2. Botten: hebben jullie tips voor me, wat betreft botten van andere dieren die een jonge pup mag krijgen?
Kippennek, kipkarkas, kippenvleugels (ik knipte het bot in met een schoeischaar), eendennek, eendkarkas, parelhoenkarkas, hele parelhoen, konijnkarkas, hele konijnen, haas karkas, hele kwarteltjes. En later ook zalmkop, lamsribben, geitenribben, hertenribben, kalfswervel. Dat laatste hangt erg van de pup af. Ik ken pups die met 20 weken nog steeds liggen te sabbelen aan geitenribben en ik ken pups die met 12 weken al geitenribben helemaal opeten. Let alleen goed op dat je pas dit soort botten gaat voeren (van grotere dieren) als je pup de kleinere botten goed verteerd en ze goed 'kauwt'.
3. Supplementen, die ik geef aan de andere honden (zoals olijfolie, zeewier, notenmix), mag een pup die ook al hebben?
Prima, dit kun je aan je pup ook geven. Olijfolie is alleen vrij zinloos om te geven. Dat bevat niet echt iets nuttigs voor de hond.
4. Hoe denken jullie over havermout, geweekt in geitenmelk?
Ik vind het geen puppenvoer en ook geen hondenvoer en ik zie er toegevoegde waarde niet van. Mijn pup heeft het niet gehad. En ik geef het mijn honden nog steeds niet. Maar goed, af en toe een eetlepeltje geweekte havermoutvlokken kan ook niet direct kwaad.
5. Ik las dat het beter was in het begin 3 maaltijden te geven, maar aangezien ik 's middags op het werk ben, en niet thuis, wordt het wel heel moeilijk een 'lunch' te voorzien.
Ik vind drie keer per dag, zeker voor een pup van dit formaat, toch wel een goed idee.
6. Ivm die 1 maaltijd per dag, veronderstel ik dat dit pas kan vanaf de leeftijd van 1 jaar, bij honden van grote rassen?
Ja, dat lijkt me een goed plan.
7. Houden jullie voor een pup dezelfde percentages aan als voor volwassen honden, of is er wat dat meer of minder moet zijn wanneer ze in de groei zijn?
Ik houd voor pups dezelfde percentages aan als voor de volwassen honden: 40% a 50% vleesbot, 15% a 20% orgaanvlees, inclusief pens, 10% a 15% groente en de rest spiervlees, eitje, visje, beetje zuivel, rauwe gemalen nootjes, etc. Pups eten meer dan volwassen honden.
8. Er zit hier nog een hele doos eendagskuikens in de vriezer, die de honden niet lusten. Ik zou ze wel graag aan de pup geven. Klopt het dat de voedingswaarde hiervan gelijk is aan die van een rauw ei? Ik zou haar graag zo'n twee stuks hiervan per dag geven, bovenop de andere voeding, of is dit teveel van het goede?
Ja, zo ongeveer klopt dat wel. Ik zou zelf niet iedere dag eendagskuiken voeren. Eerder een kuiken of 4 per week.