SandraH schreef:
Leptospirosis Vaccine.
As a zoonotic disease, there is concern about contagion with leptospira spp.
However, vaccination does not prevent against shedding of the organism, so it is not protective of others. Even 2 vaccinations and annual boosters will not adequately protect against re-infection, because of the short-lived immunity induced (several months). Hypersensitivity reactions to leptosirosis vaccines (Type I hypersensitivity) are long-lived, and can be recalled acutely even after 4 years. Many dogs now have measurable titers against L. bratislava and L. autumnalis, but they do not have disease unless titers are in the thousands and clinical signs are present. Serovars of leptospira spp. cross-react, especially with L. grippotyphosa, L. pomona , L. canicola, and L. icterohemorrhagiae.Bron:
http://www.thepetwhisperer.com/Vaccinations.html
Update 13 mei 2008
Toch maar weer even een belletje gemaakt met de dierenarts die verbonden is aan Intervet/Nobivac.
Want tja, elk jaar weer slaat de twijfel me om het hart, wel of niet Leptospirose vaccineren.
1,5 jaar geleden had ik al eens met deze dierenarts uitvoerig de risico's besproken naar aanleiding van Stanley en toen was me verteld dat het ook nog mogelijk zou zijn om de Leptospirose 2-jaarlijks te vaccineren. Hiermee voorkom ik dan meer bijwerkingen dan nodig, maar de vraag die dan meteen bij mij opkwam was 'Als het geen probleem is om 2-jaarlijks te vaccineren, dan klopt het stukje hierboven niet en wat voor waarheid zit er dan in de onderzoeken dat de vaccinatie maar 6-9 maanden effectief werkt?'
Het antwoord van de dierenarts van Intervet is duidelijk: de Nobivac Lepto heeft een werkingsduur van gegarandeerd 12 maanden. Zelfs tot 18 maanden is de hond beschermd en dat heeft dan te maken met de cellulaire immuniteit wat dit vaccin geeft. Ik had ergens gelezen dat als je de Leptospirose vaccinatie na 2 jaar pas laat zetten, dat je dan extra moet boosteren. Dus 1x enten met een tussenpoze van 2 weken.
Dat is volgens Intervet niet nodig, omdat je uit mag gaan van de cellulaire immuniteit die dan aanwezig is tot 18 maanden. Als de hond gewoon de normale puppenvaccinaties heeft gehad, dan kun je vertrouwen op die cellulaire immuniteit wat op oudere leeftijd juist sterker reageert. De kans bestaat dat de hond ietsjes minder beschermt zou zijn, maar dat is volgens haar nihiel en geoorloofd.
Dit heeft Intervet mij ook verteld.
Of het waar is: ik twijfel er aan. Tot zover heb ik geleerd dat je geen cellulaire immuniteit opbouwt als het gaat om bacterieen. Intervet zegt hier dus dat dit wel gebeurd. Maar voor hoe lang dan? Want waarom zou er dan geen cellulaire immuniteit worden opgebouwd voor 5 jaar? Waarom maar tot 18 maanden? Ik snap dat dus niet....
Ook heb ik extra nagevraagd over de risico's van het niet vaccineren van Whooper tegen Lepto.
Omdat uit onderzoeken zou blijken dat als een niet gevaccineerde hond de ziekte zou oplopen en het zou verspreiden binnen zijn roedel, dat ook de gevaccineerde hond binnen die roedel de ziekte zou oplopen.
Maar ja, ik weet niet hoe vaak jij apart met ze gaat lopen: de kans lijkt me groot dat als ze samen ergens lopen waar een gigantisch hoeveelheid leptobacterieen aanwezig is: dan raken ze waarschijnlijk beide tegelijkertijd besmet. En dan is het natuurlijk de vraag: worden ze beide ziek? Dat kan, maar dat hoeft natuurlijk niet. Misschien heeft een van jouw honden een betere immuniteit opgebouwt tegen de bacterie (door natuurlijke immunisatie oftewel : in contact gekomen met de bacterie). Of misschien heeft een van jouw honden een beter-werkend immuunsysteem op dat moment.
Voor mij zou dit geen reden zijn om de ene hond te vaccineren (om de ander te beschermen).
Ik vraag me ook af of het helemaal waar is. Zie:
Domestic dogs are routinely vaccinated, and leptospirosis is therefore variable and rapidly evolving, as serogroups not within the vaccine gain footholds and then vaccines are updated. Dogs can present a direct risk of infection to humans though it is surprisingly rare for pets to infect their owners. Symptoms are general, including fever, vomiting, arched back, refusal to eat, lack of activity and failure of pregnancy. It is important to note that dogs must be regularly revaccinated, and in some cases they can still be carriers of the bacteria. Cases are known where vaccinated dogs showed leptospira in their urine even though they showed no clinical signs.
Van:
http://www.leptospirosis.org/topic.php?t=48&f=0
Ik vond deze trouwens ook wel interessant (zelfde site):
Some animals will recover from their first infection and then continue to shed bacteria in their urine, often for the rest of their lives. This 'carrier state' is found in most rodents and some mammals, but not in humans. Carriers are critical to the life cycle of leptospires because the carrier spreads bacteria into the environment, where they can hopefully infect a new individual. Without carriers, the infections would die with each animal. Rats are the most widespread and famous carrier, but in some areas it's another species that dominates (such as mice, marsupials or raccoons). Carriers are different from acute cases in recovery (where the urine may contain bacteria for severla months) as in carriers there is no sign of any reduction over time.
Deze is trouwens ook best boeiend:
Canine leptospirosis can be contracted indirectly from the environment – a waterway, marshy land, a ditch or even a puddle - or directly from unprotected, infected dogs. The disease is highly contagious and an infected dog can become seriously ill very quickly. The disease can also infect people, which means an infected dog is a real risk to the owner and attending veterinary staff. The disease has an exceedingly high mortality rate and even cases that receive the very best veterinary care are likely to die after two or three days, following presentation. Therefore, if your pet’s vaccinations are not kept up-to-date, any dog can be at serious risk of contracting this potentially fatal disease.
Van :
http://www.intervet.co.uk/news/2006-07- ... ur_pet.asp
Vraag jij je dan ook gelijk af waarom DA's niet worden gevacineerd, als het allemaal zo levensgevaarlijk is? Ikke wel. Jij denk ik ook
Maar goed, wat ik dan op een aantal sites lees van Intervet en andere DA sites: een hond die al besmet is geweest (ooit) met de bacterie: die blijft de bacterie in de urine uitscheiden. Daarom willen ze alle honden gevaccineerd hebben, als pup, dan voorkom je dat een besmette hond weer deze bacterie in het millieu brengt. Dus als je hond al ooit besmet is geweest: dan zal ie ook bacterieen blijven uitscheiden, ook na het vaccin. Maar het vaccin beschermt dus wel tegen het uitscheiden van de bacterie via de urine als de hond niet besmet is geweest.... Ik vind het vaag. En dat wat Intervet verteld maakt het nog vager, vind ik:
ntervet vertelde dat zij als enige het vaccin Nobivac hebben wat de ziektemakende bacteriën niet uitscheidt, maar verdund. Dus mocht Stanley de ziekte hebben en dat overbrengen op Whooper, dan is Whooper voldoende beschermd en verloopt voor hem de ziekte milder. De honden kunnen de bacterie wel uitscheiden, maar in veel mindere mate dan bij het gebruik van andere vaccins. Waardoor de honden minder besmettingsgevaar vormen voor andere honden.
Dus tja, wat gaat San toch doen? Om de twee jaar met Lepto vaccineren bij 1 hond.
Of dat wijsheid is, gezien de vele bijwerkingen uit dit vaccin weet ik niet. Maar het is wel iets beter voor mijn eigen gemoedsrust. Rotvaccinaties, was het maar zo simpel.
Maar wat nou als hond A weinig bacterieen uitscheidt maar hond B heeft een heel slechtwerkend immuunsysteem? Wordt hond B dan alsnog ziek?
Maar feitelijk zegt Intervet hier dus dat een vaccin het uitscheiden van de bacterie niet voorkomt. En dus gaat het verhaal van "we willen alle honden gevaccineerd hebben want de kans dat de hond dan via de urine weer bacterieen in het millieu brengt wordt daarmee kleiner" niet op. Want als de hond een beetje bacterieen uitscheid en dus in het millieu brengt: kunnen die bacterieen zichzelf daar lekker gaan zitten vermenigvuldigen. Toch?