1x per dag eten
Moderator: Lizzy
Re: 1x per dag eten
Wij voeren ook maar 1x per dag. Sinds we dat doen en niet op vaste tijden is het bedelen stukje minder geworden. Ok eerlijk is eerlijk een RR heeft altijd trek, maar ze komen nu meer tevreden over zeg maar.
Wanneer je je hond rauwe voeding geeft kan het wel tot 30 uur duren voor dat zijn eten is verteerd. Als je iedere dag je hond eten zou geven, betekent dat zijn maag nooit rust heeft. Daarom is het verstandig om minimaal 1 vaste dag per week te hebben. Zelf geef ik m'n hond gemiddeld om de dag eten en doe dat dan vaak na het uitgaan. Daarna kan hij in alle rust zijn eten gaan verteren zo'n 2 tot 2,5 kg (hond= 37 kg). Het betekent dus 3 tot 4 maaltijden per week. Hond verteert zijn eten beter en heeft een meer voldaan gevoel. Hij krijgt nog wel wat kleine (natuurlijke) tussendoortjes. Dit in het kort hoe ik er over denk. Verder kan ik een ieder aanraden om het boek ''rauwe voeding voor honden'' van Mogens Eliasen te lezen, daar staan veel interessante zaken in over het hoe en waarom. Succes.
Ik denk dat je in de war bent met brokken die er zolang over doen om te verteren?wilfred schreef: Wanneer je je hond rauwe voeding geeft kan het wel tot 30 uur duren voor dat zijn eten is verteerd.
Wanneer er hier s'morgens rauw vleesbot naar binnen word gewerkt dan is dat er dezelfde dag weer uit,
en de avondmaaltijd is s'morgens verteerd en opgenomen,en de restanten worden dan zo'n 12 uur na het eten
netjes uitgepoept.
Dus rauwe voeding blijft echt geen 30 uur in het honden lichaam zwerven,maar is meestal tussen de 6-8 uur uit de maag verdwenen
Er zijn meerdere topic over Mogens en de vastendagen of 1 x per dag voeren of om de dag voeren,maar ik denk dat
het geen geschikte methode is voor alle honden.
Die van mij krijgen normaal gesproken elke dag 2 maaltijden.
Bij een hond kan het langer dan 24 uur duren om een volledige maaltijd helemaal te
verteren…
Er is nog een belangrijk aspect: de relatie tussen de rustende maag en het werkschema van
de lever. De essentie van dit ingewikkelde proces is als volgt: zolang de maag actief bezig is
met het verteren van voedsel, worden de voedingstoffen uit de darmen opgenomen in het
bloed. Er zitten veel kleine moleculen bij deze voedingstoffen, ook kleine koolhydraten die
het lichaam onmiddellijk kan gebruiken als brandstof.
Terwijl dit aan de gang is, functioneert de lever hoofdzakelijk als "puinruimer"; hij doet
praktisch niets aan de productie van enkelvoudige koolhydraten. Wanneer de maag echter
"op slot gaat", begint de lever aan iets heel nieuws: hij begint vetten uit de vetdeposito's in
het lichaam om te zetten – in koolhydraten! Op deze manier is er een stabiele aanvoer van
essentiële koolhydraten, die het hondenlichaam nodig heeft als brandstof voor de spieren en
om de lichaamstemperatuur op peil te houden.
Het heeft allemaal te maken met wat er in de maag gebeurt: zolang de maag werkt, rust de
lever. Wanneer de maag rust, wordt de lever actief en begint hij de vetreserves in het
lichaam aan te spreken om er energie van te maken. Dit is een van de belangrijkste
redenen waarom het niet wreed is om je hond af en toe te laten vasten. Het is juist wreed
om het niet te doen, omdat het belangrijk is dat de hond dit vermogen blijft gebruiken…
Door deze belangrijke activiteit van de lever kan de hond optimaal blijven bewegen, ook
met een lege maag! Het is niet moeilijk om te begrijpen hoe belangrijk dit is voor de
overlevingskansen van de wolf, in evolutionair opzicht. Bij mensen is dit vermogen niet zo
goed ontwikkeld als bij de hond. Wanneer de bloedsuikerspiegel daalt, is ons lichaam eerder
geneigd om eiwitten te gebruiken dan vet. Dit maakt het onmogelijk om goed te kunnen
blijven functioneren tijdens een vastenperiode: we worden moe en kunnen niet optimaal
functioneren! Dit gebeurt niet bij de hond – hij voelt de vermoeidheid die wij ervaren als we
een maaltijd overslaan, niet.
verteren…
Er is nog een belangrijk aspect: de relatie tussen de rustende maag en het werkschema van
de lever. De essentie van dit ingewikkelde proces is als volgt: zolang de maag actief bezig is
met het verteren van voedsel, worden de voedingstoffen uit de darmen opgenomen in het
bloed. Er zitten veel kleine moleculen bij deze voedingstoffen, ook kleine koolhydraten die
het lichaam onmiddellijk kan gebruiken als brandstof.
Terwijl dit aan de gang is, functioneert de lever hoofdzakelijk als "puinruimer"; hij doet
praktisch niets aan de productie van enkelvoudige koolhydraten. Wanneer de maag echter
"op slot gaat", begint de lever aan iets heel nieuws: hij begint vetten uit de vetdeposito's in
het lichaam om te zetten – in koolhydraten! Op deze manier is er een stabiele aanvoer van
essentiële koolhydraten, die het hondenlichaam nodig heeft als brandstof voor de spieren en
om de lichaamstemperatuur op peil te houden.
Het heeft allemaal te maken met wat er in de maag gebeurt: zolang de maag werkt, rust de
lever. Wanneer de maag rust, wordt de lever actief en begint hij de vetreserves in het
lichaam aan te spreken om er energie van te maken. Dit is een van de belangrijkste
redenen waarom het niet wreed is om je hond af en toe te laten vasten. Het is juist wreed
om het niet te doen, omdat het belangrijk is dat de hond dit vermogen blijft gebruiken…
Door deze belangrijke activiteit van de lever kan de hond optimaal blijven bewegen, ook
met een lege maag! Het is niet moeilijk om te begrijpen hoe belangrijk dit is voor de
overlevingskansen van de wolf, in evolutionair opzicht. Bij mensen is dit vermogen niet zo
goed ontwikkeld als bij de hond. Wanneer de bloedsuikerspiegel daalt, is ons lichaam eerder
geneigd om eiwitten te gebruiken dan vet. Dit maakt het onmogelijk om goed te kunnen
blijven functioneren tijdens een vastenperiode: we worden moe en kunnen niet optimaal
functioneren! Dit gebeurt niet bij de hond – hij voelt de vermoeidheid die wij ervaren als we
een maaltijd overslaan, niet.
wilfred schreef: Wanneer je je hond rauwe voeding geeft kan het wel tot 30 uur duren voor dat zijn eten is verteerd.
Kijk we gaan goed zo, nu al van 30 naar 24 uurwilfred schreef: Bij een hond kan het langer dan 24 uur duren om een volledige maaltijd helemaal te verteren
-
judith1967
- 5-sterren

Ik ga Dorian ook maar 1 x per dag eten geven.hij is een jaar oud
Ga er morgen mee beginnen.
Kijken hoe hij het erop doet!!
Ga er morgen mee beginnen.
Kijken hoe hij het erop doet!!
Ik ga denk ik over een maandje afbouwen naar één keer per dag. Bo bedeld eigenlijk nooit om eten (geen nooit op vaste tijden eten) dus ik denk dat het best zou kunnen. Hij is dan 8 maanden en heeft zijn hoogte al wel ongeveer bereikt.
-
Minna
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik doe ook zo vanaf 7 maanden over op een keer per dag, en vanaf een jaar vastendagen inbouwen. Hoopje zat op 9 maanden bij de vorige baas op onbeperkt brokjes eten (eten bleef staan) heir gelijk over op vers en een keer per dag (wat makkelijk ging omdat madam in het begin niet wou eten...
) en vanaf 13 maanden eet ze om de dag. Nergens geen problemen mee gehad.
Ik geef sinds kort 1 x p.d eten in de avond op verschillende tijden.
Ze is erg gek op eten
en ook altijd op zoek naar eten. Daar wordt ik weleens gek van :cryss:
Tijdens de ochtend wandeling eet ze veel gras, nu geef ik haar voor het lopen een pensstaafje om te kijken of het minder wordt.
Nu wil ik wel een vastedag inlassen maar ik ben bang dat ze dan helemaal op zoek gaat naar eten.
Mijn vraag is dus:
1. Wat is verstandig, gewoon elke dag 1x of toch een vastedag.
Wie heeft hier ervaring mee.
2. Als ik een vastedag doe moet ik dan de dag ervoor een maaltijd geven voor 2 dagen?
Ze krijgt, Carnibest en soms sardien, runderstrot.
Alvast bedankt.
Ze is erg gek op eten
Tijdens de ochtend wandeling eet ze veel gras, nu geef ik haar voor het lopen een pensstaafje om te kijken of het minder wordt.
Nu wil ik wel een vastedag inlassen maar ik ben bang dat ze dan helemaal op zoek gaat naar eten.
Mijn vraag is dus:
1. Wat is verstandig, gewoon elke dag 1x of toch een vastedag.
2. Als ik een vastedag doe moet ik dan de dag ervoor een maaltijd geven voor 2 dagen?
Ze krijgt, Carnibest en soms sardien, runderstrot.
Alvast bedankt.
Ik weet niet of het verstandig is om te vasten met een hond die kvv eet. Ik heb daar geen ervaring mee en durf daar geen uitspraak over te doen. Kvv is toch echt niet hetzelfde als zelf samengesteld voer. Zo passeert het veel sneller het maag/darmkanaal dan ongemalen voer.
Ik herken het helemaal, het als een gek op zoek gaan naar eten. En dan vreet Linga dus echt alles he. Van gras tot alle soorten stront tot karkassen tot noem het maar op. Voor mij reden om niet te vasten. Ik wil iedere dag naar het bos om haar los te laten lopen (tis een Dalmaat, dat heeft ze gewoon nodig) en dat werkt gewoon niet. Sterker nog, als ze zo debiel achter voedsel aan blijft gaan en blijft jagen: dan gaat ze weer op 2 maaltijden per dag. Want als dit niet veranderd: komen er ongelukken van. Dus yep, ik begrijp je helemaal hoor. Kan vasten gezond wezen, je hond onder een auto vandaan schrapen omdat hij/zij op zoek is gegaan naar voer is ongezonder dan 2 keer per dag eten. Mijn Brutus is gezond en gelukkig en 12 jaar en heeft 12 jaar lang 2 x per dag gegeten.
Ik herken het helemaal, het als een gek op zoek gaan naar eten. En dan vreet Linga dus echt alles he. Van gras tot alle soorten stront tot karkassen tot noem het maar op. Voor mij reden om niet te vasten. Ik wil iedere dag naar het bos om haar los te laten lopen (tis een Dalmaat, dat heeft ze gewoon nodig) en dat werkt gewoon niet. Sterker nog, als ze zo debiel achter voedsel aan blijft gaan en blijft jagen: dan gaat ze weer op 2 maaltijden per dag. Want als dit niet veranderd: komen er ongelukken van. Dus yep, ik begrijp je helemaal hoor. Kan vasten gezond wezen, je hond onder een auto vandaan schrapen omdat hij/zij op zoek is gegaan naar voer is ongezonder dan 2 keer per dag eten. Mijn Brutus is gezond en gelukkig en 12 jaar en heeft 12 jaar lang 2 x per dag gegeten.
-
judith1967
- 5-sterren

Gisteren dus de dag dat ik maar 1 x eten zou geven.
Ik heb sochtends wel een pensstaafje gegeven,verders zijn wij eigenlijk de hele dag weggeweest(Dorian is meegeweest)
Hij heeft om een uurtje of 20.00 gegeten,was een maaltijd van ruim 700 gram,hij is gelijk gaan eten,soms wil die nog weleesn miepen met eten(bot)maar nu dus niet.
dus das ook weer een voordeel van 1 x per dag eten
Vanmorgen een pensstaafje gegeven en vanavond krijgt ie Bibi,denk dat ik de Bib dan maar eens later geef dan 20.00,denk na zijn laatste avondwandeling,even afwisslelen met de voertijden.Maar als ik werk dan kan ik niet zo erg afwisslelen qua tijd,Sochtends geef ik liever geen grote maaltijd
Ik heb sochtends wel een pensstaafje gegeven,verders zijn wij eigenlijk de hele dag weggeweest(Dorian is meegeweest)
Hij heeft om een uurtje of 20.00 gegeten,was een maaltijd van ruim 700 gram,hij is gelijk gaan eten,soms wil die nog weleesn miepen met eten(bot)maar nu dus niet.
dus das ook weer een voordeel van 1 x per dag eten
Vanmorgen een pensstaafje gegeven en vanavond krijgt ie Bibi,denk dat ik de Bib dan maar eens later geef dan 20.00,denk na zijn laatste avondwandeling,even afwisslelen met de voertijden.Maar als ik werk dan kan ik niet zo erg afwisslelen qua tijd,Sochtends geef ik liever geen grote maaltijd
Laatst gewijzigd door judith1967 op vr 30 mei 2008, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Eliasnarda
- 1-ster

Hier werkte 1 x p/d ook niet Baliesh spuugde 's ochtends schrokt erg als hij 1x p/d eten krijgt met het gevolg dat het er net zo hard weer uitkwam.Ook kon hij in dienst bij de vuilophaaldienst
niets was veilig op straat.
-
Minna
- 5-sterren

- Contacteer:
Hier is het als een gek eten zoeken en constant hongerig zijn over gegaan met om de dag eten.
Daarmee schuiven totdat je NA het vastendag een dubbele portie geeft.
Ik zou juist op de dagen voor en na het vasten zelf samengesteld geven (runderstrot, sardientjes) en de resterende dagen dan CB.
Ik vind het verstandigste een keer per dag eten en een vastendag. Met een vastendag heb ik altijd voor de vastendag een anderhalve-portie gegeven, en na de vastendag ook anderehalve portie.1. Wat is verstandig, gewoon elke dag 1x of toch een vastedag.
Daarmee schuiven totdat je NA het vastendag een dubbele portie geeft.
Ik zou juist op de dagen voor en na het vasten zelf samengesteld geven (runderstrot, sardientjes) en de resterende dagen dan CB.
De hond is een prooieter... Een hondenmaag is elastisch, te vergelijken met een accordeon. Als de maag leeg is, vouwt hij zich in en lijkt hij op een stukje darm. Als hij vol zit, kan er 7-8% van het gewicht van de hond in zitten! (Dit is hetzelfde als een mens van 60 kilo, die een maaltijd van 5 kilo eet – maar een mensenmaag is een zakje zonder elasticiteit – er kan gewoon niet meer dan ongeveer 10% hiervan in…) Verder zit de hondenmaag vol met kleine kliertjes die verteringsenzymen produceren. Ze beginnen te werken wanneer ze in contact komen met voedsel. Er zijn wel kliertjes die meteen beginnen te werken als er voedsel in de maag komt maar de meeste komen er niet mee in contact, zolang de maag nog ingevouwen is. Dit gebeurt pas als de maag zich vult en alle vouwen rechtgetrokken zijn! Een verrassend gevolg hiervan is, dat de spijsvertering van de hond efficiënter is bij een grote maaltijd! Hij kan nog steeds een bepaald gedeelte van een kleine maaltijd verteren, maar dat gedeelte is veel groter bij een grote maaltijd! Honden die bijna uitsluitend gevoed worden met "volledige maaltijden" (maaltijden die de maag vullen) hebben over het algemeen 20-30% minder voedsel nodig dan honden die veel kleine maaltijden eten. (Precies het omgekeerde van de gang van zaken in een mensenmaag…) Honden hoeven net als alle carnivoren niet constant over voedsel te kunnen beschikken. In feite kijken wolven niet eens uit naar een nieuwe prooi, als hun maag vol is of net vol is geweest. Integendeel, carnivoren voeden zich zeer onregelmatig – als er eten is nadat ze succes gehad hebben bij de jacht. Dan is het feest en eten ze zich helemaal rond – en er valt niet over te twisten dat ze daar heel erg van genieten! Veel mensen hebben ervaren dat, wanneer ze problemen hebben om de hond iets nieuws te laten eten, dit heel gemakkelijk gaat als ze eerst iets geven wat hij heel lekker vindt – daarna eet hij bijna alles om zijn maag vol te krijgen! Hieruit blijkt dat voor een hond het vullen van de maag belangrijker is dan een "een klein hapje krijgen". Toch maken de meeste honden dit nooit mee… Je kunt niet zomaar ineens beginnen om een hond zijn maag vol te laten eten, als hij dit niet gewend is. Het zou gevaarlijk zijn door de kans op maagkanteling door de veel te zwakke spieren, die nog nooit hebben hoeven werken. Met brokjes kan het al helemaal niet – die
voeding is veel te geconcentreerd. Ook kun je niet meer dan 3-4 maaltijden per week voeren, als de hond bij elke maaltijd mag eten zoveel hij wil! Als je besluit om hier toe over te gaan, zul je merken dat je hond niet meer op zoek gaat naar eten plus dat hij dikker wordt als hij te mager is en afvalt als hij te dik is. Je moet een belangrijke hindernis nemen voordat het veilig is om je hond 3-4 volledige maaltijden per week te geven – naast het overwinnen van je eigen emoties: Je moet de maagspieren trainen om meer eten tegelijk aan te kunnen. De omschakeling heeft twee doelstellingen, in deze volgorde: 1. Je hond mag op geen enkele manier weten wanneer hij eten krijgt: dit kan een maand of twee duren. Het is niet eerlijk tegenover de hond om deze fase over te slaan. 2. De maagspieren moeten de gelegenheid krijgen om zich te ontwikkelen en zo
sterk mogelijk te worden in een zorgvuldig geplande omschakelingsperiode van minstens 3 maanden – als je begint met 2 maaltijden per dag. Je doet dit door geleidelijk meer eten per maaltijd te geven en de tijd tussen de maaltijden te verlengen, waarbij de grootte van de maaltijd en het moment waarop gevoerd wordt bepaald worden door "toevallige slordigheden". Succes...
voeding is veel te geconcentreerd. Ook kun je niet meer dan 3-4 maaltijden per week voeren, als de hond bij elke maaltijd mag eten zoveel hij wil! Als je besluit om hier toe over te gaan, zul je merken dat je hond niet meer op zoek gaat naar eten plus dat hij dikker wordt als hij te mager is en afvalt als hij te dik is. Je moet een belangrijke hindernis nemen voordat het veilig is om je hond 3-4 volledige maaltijden per week te geven – naast het overwinnen van je eigen emoties: Je moet de maagspieren trainen om meer eten tegelijk aan te kunnen. De omschakeling heeft twee doelstellingen, in deze volgorde: 1. Je hond mag op geen enkele manier weten wanneer hij eten krijgt: dit kan een maand of twee duren. Het is niet eerlijk tegenover de hond om deze fase over te slaan. 2. De maagspieren moeten de gelegenheid krijgen om zich te ontwikkelen en zo
sterk mogelijk te worden in een zorgvuldig geplande omschakelingsperiode van minstens 3 maanden – als je begint met 2 maaltijden per dag. Je doet dit door geleidelijk meer eten per maaltijd te geven en de tijd tussen de maaltijden te verlengen, waarbij de grootte van de maaltijd en het moment waarop gevoerd wordt bepaald worden door "toevallige slordigheden". Succes...
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Is dit jouw vertaling van Mogens Eliasen of je eigen ervaring?