agressieve vorm mamatumoren

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: agressieve vorm mamatumoren

Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Do wij hebben ooit een kat van 15 laten opereren en daarna had hij nog  mooi jaar en was helemaal verkankerd.
Dit is alweer meer dan 10 jaar geleden...

Als ik heel eerlijk ben - en wij waren gek op die kat het was onze eerste kat - dan zou ik het nu niet meer gedaan hebben.
Dan had ik hem liever die operatie bespaard en gewoon van hem genoten totdat ik zag dat hij zelf geen lol in het leven meer had en hem dan in laten slapen.
Later heb ik ook steeds die keuze gemaakt en er nooit spijt van gehad.

Do je moet doen wat jullie samen het beste vinden.
DA-en verdienen aan operaties en dat kleurt bij sommigen - niet allemaal gelukkig - hun advies...

Sterkte Do - wat je ook beslist en geniet van haar  ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

He gatverdamme Do, wat vreselijk voor jullie :'(

Ik denk dat je in je hart weet wat je moet doen. Ik denk persoonlijk dat je gewoon even heel rustig moet gaan zitten ergens en goed moet luisteren naar wat je hartje je in geeft. En dan komt het antwoord vanzelf.

Verder heb ik geen idee of je wat aan mijn mening hebt, maar gut, kwaad kan het ook niet als ik 'm geef... Toch? Persoonlijk zou ik er voor kiezen om niet te opereren. Het zijn behoorlijk zware operaties. Zou mijn hondje 17 jaar zijn, overal tumoren hebben die dus snel groeien en ze ook best veel gewicht zou verliezen in korte tijd, dan zou ik er zelf voor kiezen om het lot het lot te laten zijn en haar nog zo'n leuk mogelijke tijd te gunnen, zonder pijn en zonder nare operaties. Want hoe rot het ook klinkt, maar je weet toch niet wat de vooruitzichten zijn na de operatie.... En als iets zo snel groeit en een hond zo snel afvalt, dan ben ik zelf bang dat de vooruitzichten niet gunstig zullen zijn. En de kanker snel ergens anders terug komt. En is het zinvol om een hond door 2 van zulke zware operaties te halen terwijl ze misschien daarna toch na een paar maanden overlijdt? Ik vind zelf van niet, maarrrrr, dit is puur persoonlijk! Zou mijn hond overigens een jaar of 9 a 10 a 11 zijn en nog in zo'n conditie, dan zeg ik eerlijk: dan liet ik haar wel opereren.

Ik wens je ontzettend veel wijsheid toe! Heel veel sterkte Do!
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

Ik lees nu pas dat ze al 17 is... dat wist ik niet, dan zou ik toch ook al serieus beginnen twijfelen hoor, 2 operaties en het herstellen daarvan op die leeftijd, het is niet niks natuurlijk, waarschijnlijk zou ik dan toch ervoor kiezen om haar nog te laten genieten van de tijd die ze nog heeft. :-\
Sterkte Do, dit is niet makkelijk. :'(
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Do, ik heb het gehad met onze Nouschka (Mechelaar teefje). Ik heb haar uit het asiel gehaald 20 jaar geleden, toen was ze 2,5 jaar. Een geweldige hond.
Toen ze bijna 14 was kreeg ze mammatumoren over 1 hele melklijst. Ze was nog in goede conditie, dus de complete melklijst is weggehaald. De operatie is prima gelukt, snel genezen zonder toestanden, maar een half jaar later is Nouschka toch vrij snel overleden. Haar hart was 'op' en uiteindelijk is ze 14,5 jaar geworden.

Ik heb nooit spijt gehad van die operatie.
Achteraf gezien weet ik niet of ik het over zou hebben gedaan. Ik weet niet in hoeverre de narcose, de operatie en het herstel van invloed is geweest op haar algehele gezondheid. Feit is wel dat ze nadien toch snel is 'verouderd'.
Mientje is nog kwiek, maar ze is wél 17.....
Wat je ook besluit; het zijn en blijven ontzettend moeilijke keuzes. Ik wens je wijsheid en sterkte. :-\ :-* :-* :-*
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Ach jakkesjakkesjakkes Do, wat een rotbericht! Ja, je vreesde het al maar als het dan echt zo blijkt te zijn is het een klap met een grote hamer op je kop. En dan zit je nog voor die akelige rot-keuze ook. Kan me helemaal voorstellen dat je denkt, laat het maar uitgezaaid zijn dan is het tenminste duidelijk en klaar.
Ik denk dat je je ook moet afvragen, wat je zelf eigenlijk al deed, is het de narigheid van opereren waard. Hoeveel langer kan Mientje reeel gezien nog leven als er geen uitzaaiingen zijn en ze goed door de operaties heenkomt? Er zijn natuurlijk honden die 20 worden dus het zou kunnen maar de meeste honden halen de 17 al niet. Het is echt moeilijk en akelig om over leven en dood van jouw Mientje te moeten beslissen meid!

Als het Tara zou overkomen dan liet ik niet opereren. Nu misschien nog wel, ze is 11 en zo fit als een hond van 5, maar over een jaar of wat denk ik gewoon niet meer. Ik heb wel Kruimel van toen 15 aan haar poot laten opereren, maar katten leven iha langer dan honden en het was weliswaar een zware operatie maar met hele goeie herstelkansen. Dat blijkt ook, want ze is er nog. Maar dat was geen kanker.

Ach meissie, ik kan je niet helpen helaas, ik kan je alleen maar heel veel wijsheid en sterkte wensen  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Wat een moeilijke beslissing zal dit worden. Waar doe je goed aan of juist niet. Dat weet echt niemand. Wat jullie ook besluiten,ik weet zeker dat het een goede zal zijn. Heel veel wijsheid en sterkte wat jullie ook beslissen  :'( :-*
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Jeetje Do, wat verschrikkelijk dat je het ergste bevestigd krijgt.  :'(

Ik kan me heel goed voorstellen dat de zegt: ik hoop dat er uitzaaiingen zijn. Het is ook zó ontzettend moeilijk om zo'n beslissing te nemen.  :(

Ik wens jullie beiden heel veel sterkte.
roefus

Bericht door roefus »

Lieve Do, ik kan me voorstellen dat je niet weet wat je moet kiezen.  :'(

Kan hooguit zeggen hoe ik er zelf over denk.
Mientje heeft een prachtige leeftijd en loopt er nog kwiek bij. Daar zou ik dankbaar voor zijn.
En ik zou haar niet gaan belasten met twee vrij zware operaties, waar ze dan ook nog eens van moet herstellen...en dat zal niet makkelijk zijn voor een oud hondje.

Ik vraag me dan ook af of je haar leven hier werkelijk waardig mee rekt, of feitelijk 'alleen maar' haar doodgaan.
Persoonlijk denk ik dat ik het over zou laten...en geen invloed meer zou willen uitoefenen.
Ik zou oog houden voor de kwaliteit van haar leven, zo mogelijk pijn bestrijden en haar koesteren voor zolang als dat mogelijk is. :-*

Ik weet niet of dit hard klinkt, zo is het in ieder geval niet bedoeld.
Ik wens jullie heel veel sterkte.  :-* :-* :-*
Tineke *
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tineke * »

Och Do,wat erg voor jullie.
Veel sterkte bij het nemen van een beslissing.
Maar ik denk dat je in je hart al weet wat het beste is.
:bigarmhug:

Tineke
Edelgrijsje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Edelgrijsje »

Lizzy schreef: He gatverdamme Do, wat vreselijk voor jullie :'(

Ik denk dat je in je hart weet wat je moet doen. Ik denk persoonlijk dat je gewoon even heel rustig moet gaan zitten ergens en goed moet luisteren naar wat je hartje je in geeft. En dan komt het antwoord vanzelf.

Verder heb ik geen idee of je wat aan mijn mening hebt, maar gut, kwaad kan het ook niet als ik 'm geef... Toch? Persoonlijk zou ik er voor kiezen om niet te opereren. Het zijn behoorlijk zware operaties. Zou mijn hondje 17 jaar zijn, overal tumoren hebben die dus snel groeien en ze ook best veel gewicht zou verliezen in korte tijd, dan zou ik er zelf voor kiezen om het lot het lot te laten zijn en haar nog zo'n leuk mogelijke tijd te gunnen, zonder pijn en zonder nare operaties. Want hoe rot het ook klinkt, maar je weet toch niet wat de vooruitzichten zijn na de operatie.... En als iets zo snel groeit en een hond zo snel afvalt, dan ben ik zelf bang dat de vooruitzichten niet gunstig zullen zijn. En de kanker snel ergens anders terug komt. En is het zinvol om een hond door 2 van zulke zware operaties te halen terwijl ze misschien daarna toch na een paar maanden overlijdt? Ik vind zelf van niet, maarrrrr, dit is puur persoonlijk! Zou mijn hond overigens een jaar of 9 a 10 a 11 zijn en nog in zo'n conditie, dan zeg ik eerlijk: dan liet ik haar wel opereren.

Ik wens je ontzettend veel wijsheid toe! Heel veel sterkte Do!
Wat een rotteige tijd voor jullie,
ik ga mee in Lizzy haar mening, ik zou daar ok voor kiezen, 17 is echt oud voor een hond en dan zou ik zeker geen 2 operaties laten verrichten.  Maar je moet natuurlijk zelf de keuze maken. Ik hoop dat je dat kunt.  Sterkte ermee!
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

he getver,
Ik wens je heel veel sterkte toe met je beslissing, geniet nog maar heel veel van haar
ellen
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

:'( :'(  Wat een onheilsbericht.

Je hebt er in deze weinig aan omdat je toch vanuit je eigen hart moet beslissen, maar toch in deze ook mijn mening.

Ik vind dat je da jou een onrealistisch beeld van de stand van zaken heeft gegeven en je daarmee met een keuzemogelijkheid heeft opgescheept die ik niet hondwaardig vind en eigenlijk vind ik het ook een onaardige streek naar jou toe. Een oude hond herstelt minder snel dan een jonge hond, dus afgezien van een goed hart speelt naar mijn mening de leeftijd zeker een rol. De operaties waar het om gaat zijn erg zwaar en pijnlijk en omdat Mientje al behoorlijk op leeftijd is is maar de vraag hoeveel extra kwalitatief goede tijd je ervoor terug krijgt en of al deze pijn en moeite dat wel waard is.
Omdat je zelf al zegt dat je stiekem op uitzaaingen hoopt zodat je deze afweging niet hoeft te maken zegt volgens mij al genoeg over hoe je er zelf over denkt. Volgens mij wil jij Mientje deze operaties ook niet aandoen maar heb je door de gekleurde info van de Da misschien het gevoel dat als je niet opereert dat je dan niet "alles" gedaan hebt wat in je macht ligt. Dat haar hart nu nog goed is zegt zo weinig, Chica haar hart was ook nog prima toen we haar moesten laten gaan i.v.m. Lymfeklierkanker.
Ik kan je niet zeggen wat te doen, enkel dat ik in deze de hond niet had laten opereren. Ik had de tijd genomen die ons nog gegund was en dan zou het goed geweest zijn.

Ook ik wens je veel wijsheid en sterkte.
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Jeetje Do wat een kl*tebericht  :'( :'( :'( :'( :'(

Ook ik zou (zoals ik er nu tegenaan kijk) niet meer opereren. Ik sluit me aan bij heel veel dingen die al gezegd zijn. Daarbij is er gewoon een zeer grote kans dat ze binnen 1 of hooguit 2 jaar alsnog overlijdt. Dan heb je deze twee ingrepen (vlak ook de kans op complicaties niet uit; oudere honden hebben gewoon een veel slechtere weerstand!!) gedaan, Mientje heeft van dat jaar toch zeker een paar maanden nodig gehad om te herstellen dus ik ben bang dat je wel rekt, maar de kwaliteit er gewoon niet meer is.

En daar zou ik persoonlijk altijd voor kiezen, kwaliteit van leven in plaats van nog een jaartje extra tegen elke prijs.

Desondanks blijft het een klotebeslissing. Mientje is al 17 jaar jouw hondje en jij houdt gruwelijk veel van haar.

Veel wijsheid toegewenst, en niet te vergeten een hele dikke knuffel  :-* :-* :-* :-*
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Jeetje Do wat rot allemaal  :'( :'(

Tsja een beslissing nemen, is altijd een stuk eenvoudiger van de zijlijn. Realistisch gezien, is niet opereren de beste optie. Geen uitzaaiingen op de foto, wil niet zeggen dat er geen uitzaaiingen zijn, ze moeten een flinke omvang hebben om ze te kunnen zien. En zo operatie is zwaar en hoeveel tijd win je er nog mee?  :-\
Maar dat is gemakkelijk gezegd door mij, ik hoef het besluit niet te nemen. Ik zou wel proberen de boel met prednison wat te rekken tot het voor Mientje niet meer leuk is.
Jeannette b
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Jeannette b »

Ach jeetje... ik kan je hier niet in adviseren, behalve, volg je hart. Sterkte meid! :'(

Plaats reactie