Nou ik zou het wel kunnen verklaren: een gecastreerde hond maakt nog steeds een beetje testosteron aan in z´n bijnieren, een hond met een implantaat heeft nul komma nul testosteron.henneke schreef: weet je het zegt gewoon niets hoor vandaag nog gezien Bo heeft geen ballen meer en die raakte op het kookpunt door een loops klein teefje dat haar kontje tegen hem aan stond te duwenStorm rook eens even en ging gewoon weer aan het rennen met de andere honden .
Als ik hier zou moeten gokken dan zou ik toch zeggen dat Storm er meer oren naar zou hebben dan Bo maar nee dus![]()
GNRH implantaat
Moderator: Lizzy
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: GNRH implantaat
dus als ik dit goed begrijp; al zou het inplantaat goed werken en je overweegt daardoor castratie, dan kan het zijn dat de castratie neit hetzelfde effect geeft als het implantaat?*Dorothea* schreef: Nou ik zou het wel kunnen verklaren: een gecastreerde hond maakt nog steeds een beetje testosteron aan in z´n bijnieren, een hond met een implantaat heeft nul komma nul testosteron.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
yep, dat is dus ook mijn dilemma, de verwachting is dat een implantaat beter werkt als een castratie.Jolly schreef: dus als ik dit goed begrijp; al zou het inplantaat goed werken en je overweegt daardoor castratie, dan kan het zijn dat de castratie neit hetzelfde effect geeft als het implantaat?
Bij fretten zijn er al uitgebreide studies gedaan en daar lijkt het er op dat de fretten met een implantaat minder agressief zijn als hun gecastreerde soortgenoten.
oke zeg, dat wordt dan ffies kijken hoe het gaat werken bij Pim.
Weet je al wat meer?
Weet je al wat meer?
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
volgens de laatste berichten half juni....Jolly schreef: oke zeg, dat wordt dan ffies kijken hoe het gaat werken bij Pim.
Weet je al wat meer?
-
Ziviaantje
- 4-sterren

Ik weet niet of het er inmiddels al staat ( heb niet alle pagina's doorgespit
), maar ik heb gisteren de folder gezien in de praktijk en daar staat op dat de implantaat oplost ! Dus er blijft niks achter als het uitgewerkt is. Ik hoorde dat er al wel diverse dierenartsen het zelf importeren uit Amerika, vandaar misschien dat er al dierenartsen zijn die het gebruiken.
Ik heb het topic er al verschillende keren voor doorgespit, maar jij bent de eerste die het dus nu duidelijk zegt. Mooi dat er niks achter blijftaussie schreef: Ik weet niet of het er inmiddels al staat ( heb niet alle pagina's doorgespit), maar ik heb gisteren de folder gezien in de praktijk en daar staat op dat de implantaat oplost ! Dus er blijft niks achter als het uitgewerkt is. Ik hoorde dat er al wel diverse dierenartsen het zelf importeren uit Amerika, vandaar misschien dat er al dierenartsen zijn die het gebruiken.
Ik heb vorige week met mijn d.a gesproken over Didots hormonen
Gelukkig had ik meteen een goed voorbeeld in de wachtkamer zitten (=teefje) niet loops ofzo, maar meneer zat dus met de snuit onder de deur door te piepen en te trillen
Een "normale" chemische castratie zag mijn d.a dan ook niet zitten : "Daar breekt hij binnen twee dagen doorheen met die hoeveelheid hormonen van hem. "
Zij gaat voor mij navraag doen over alle ins en outs en we praten er dan nog eens verder over.
Ik blijf het een moeilijke beslissing vinden
had het maar gewoon gevraagd dan hadden we het je wel verteld want dit wisten wij ookaussie schreef: Ik weet niet of het er inmiddels al staat ( heb niet alle pagina's doorgespit), maar ik heb gisteren de folder gezien in de praktijk en daar staat op dat de implantaat oplost ! Dus er blijft niks achter als het uitgewerkt is. Ik hoorde dat er al wel diverse dierenartsen het zelf importeren uit Amerika, vandaar misschien dat er al dierenartsen zijn die het gebruiken.
-
Ziviaantje
- 4-sterren

O, maar ik was er verder niet in geïntereseerd hoor, bij Indy is het hele kippenhok er uit gehaald en ik heb geen reumargreet schreef: had het maar gewoon gevraagd dan hadden we het je wel verteld want dit wisten wij ook![]()
ach dan is hij echt niet de enige hoor.aussie schreef: O, maar ik was er verder niet in geïntereseerd hoor, bij Indy is het hele kippenhok er uit gehaald en ik heb geen reuMaar zag toevallig de folder liggen. Mijn baas wil er voorlopig niet aan : eerst zien, dan geloven. Zucht.... ja, zo'n man is het, stronteigenwijs
![]()
er zijn er meerdere die er nog nooit van gehoord hebben en eerst resultaten willen zien voor ze het zelf gaan doen.
- *Monique
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik zit met hetzelfde dilemma*Dorothea* schreef: Vandaag onderwijs gehad over de voor- en nadelen van castratie bij reu en teef.
Even een korte samenvatting: 25% van de intacte teven krijgt mammatumoren, waarvan de helft kwaadaardig is. 15% van de intacte teven krijgt baarmoederontsteking.
5-20% van de teven raakt incontinent als gevolg van castratie. Rassen waarbij dit veel voorkomt: boxer, dobermann, miniatuur poedel, weimaraner, english sheepdog, schnauzer, rottweiler, bouvier en ierse setter.
Toedienen van progestagenen blijkt net zo schadelijk als niks toedienen. Is ook wel logisch omdat de intacte teef bijna continu wordt blootgesteld aan hoge concentraties progestagenen.
Maar goed ik was natuurlijk vooral geinteresseerd in castratie bij de reu.
Heb het maar weer eens gehad over Indy z´n aanvaringen met reuen. Het kleine succespercentage (50% kans dat dit afneemt door castratie) is voor mij een reden om hem niet te laten castreren. Bovendien is Indy een angstige hond en ben ik bang dat de problemen verergeren. Ook lijkt het me heel vervelend als er steeds hitsige kerels op z´n rug klimmen.
We hebben het over tardak(progestagenen) gehad. En dat wordt dus afgeraden. Schijnt ongezond te zijn voor een reu en bovendien heeft het helemaal niet het effect van een echte castratie.
Maar nu schijnt er dus iets nieuws op de markt te komen, een GnRH implantaat (deslorelin). Het wordt tussen de schouders aangebracht en werkt ongeveer een jaar. De hele productie van testosteron wordt platgelegd. Dit preparaat wordt ook humaan gebruikt. Grote voordeel is dat het dus hetzelfde effect heeft als een castratie en dat het omkeerbaar is.
In utrecht loopt nu een onderzoek bij fretten met dit middel en daarom kan ik het bij Indy ook proberen.
Ik zit nu dus een beetje in dubio. Ik heb alle artikelen die er over gaan opgezocht. Er worden voor als nog geen bijwerkingen gemeld en er zijn al heel veel studies naar gedaan. Tsja voor mij is het misschien wel een ideaal middel om na te gaan of castratie zou helpen. Aan de andere kant als het een negatief effect heeft dan zit dat ding daar ook een jaar. En wat er nog bijkomt, dat implantaat kost 150 euro.
Het implantaat kan trouwens ook bij teven gebruikt worden.
Hier een artikel wat er over gaat:
Continuous low-dose administration of a GnRH analogue postpones oestrus in bitches and suppresses reproductive function in dogs. A new drug delivery formulation that could enhance the practicality of this approach for the control of reproduction has been developed. The objective of the present study was to determine whether this method of delivery could, by sustained release of the GnRH analogue deslorelin, act as a reversible anti-fertility agent in domestic male and female dogs for periods exceeding 1 year. Several long-term studies were performed, which monitored reproductive function in 30 dogs and 52 bitches. Suppression of reproductive function in male dogs was dose-related. Spermatogenesis was suppressed for more than a year in 14 of 16 dogs that received doses of > 0.25 mg deslorelin kg-1. In females, postponement of oestrus for periods of up to 27 months was observed, but there was no relationship between the stage of the oestrous cycle at the start of treatment and the duration of efficacy. Treatment-induced effects on fertility were reversible in both sexes. In summary, sustained release deslorelin implants were shown to elicit reversible long-term reproductive control in male and female domestic dogs.
Hmmm, ik peins nog even verder, ben er nog niet uit.![]()
![]()
Didge is geen "vervelende" reu die vecht of gevechten/reuen opzoekt. Hij zal het denk ik niet uit de weg gaan, maar heeft gelukkig nog nooit gevochten, en hoop dit ook zo te houden!
Nu is hij afgelopen november 3 jaar geworden, en geestelijk nu ook volwassen. En dat begin ik met name op wedstrijden te merken dat hij heel erg met zijn omgeving bezig is. Een van de laatste wedstrijden in Culemborg was hij net een stofzuiger. Hij bleef zijn werk wel doen maar minder geconcentreerd.
Omdat ik hem wil inzetten als dekreu, maar hij helaas nog geen dekkingen heeft gehad, ben ik inderdaad ook eens wat navraag gaan doen bij verschillende mensen, waaronder een gedragsbegeleider. Didge is ook niet altijd even zeker van ichzelf en kan af en toe wat angstig zijn/doen.
Dit schijnt dus na castratie niet te verergeren mits goede begeleiding vooral de eerste weken na castratie.
Tardak lijkt mij ook niets en van het nieuwe middel vind ik dat er nog te weinig gegevens over bekend zijn. Wat doet die chip na 1 jaar? Wat zijn de bijwerkingen? Is hij gelijk onvruchtbaar? enz
Omdat ik hier ook nog een grote poedel heb rondhuppelen die loops gaat worden, heb ik de knoop doorgehakt en een afspraak gemaakt voor een castratie 2 juni
Maar ik begon vreselijk te twijfelen, vooral nadat we met de laatste wedstrijd in Alphen gewoon met zijn allen in de tent zaten en de honden ook. Didge tussen 4 reuen in, en gaf er helemaal niets om!!
Dus was allemaal een beetje dubbel bij mij. Maar ik heb dus ook weer de afspraak afgebeld.
Ben blij dat ik het gedaan heb, want heeeeeeeeel toevallig kreeg ik afgelopen week een mailtje uit Frankrijk dat men geinteresserd is in Didge en hem willen gebruiken
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Pff het is al uitgebreid getest, in Australie en Nieuw-Zeeland is het al een tijd op de markt. Even googlen en je vindt een schat aan info op buitenlandse forums.Jolly schreef: ach dan is hij echt niet de enige hoor.
er zijn er meerdere die er nog nooit van gehoord hebben en eerst resultaten willen zien voor ze het zelf gaan doen.
Gelukkig heb ik zelf al een gebruikerservaring
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Pfhoe heej, ben jij even blij dat je de knoop niet hebt doorgehakt.trimsalon schreef: Ik zit met hetzelfde dilemma
Didge is geen "vervelende" reu die vecht of gevechten/reuen opzoekt. Hij zal het denk ik niet uit de weg gaan, maar heeft gelukkig nog nooit gevochten, en hoop dit ook zo te houden!
Nu is hij afgelopen november 3 jaar geworden, en geestelijk nu ook volwassen. En dat begin ik met name op wedstrijden te merken dat hij heel erg met zijn omgeving bezig is. Een van de laatste wedstrijden in Culemborg was hij net een stofzuiger. Hij bleef zijn werk wel doen maar minder geconcentreerd.
Omdat ik hem wil inzetten als dekreu, maar hij helaas nog geen dekkingen heeft gehad, ben ik inderdaad ook eens wat navraag gaan doen bij verschillende mensen, waaronder een gedragsbegeleider. Didge is ook niet altijd even zeker van ichzelf en kan af en toe wat angstig zijn/doen.
Dit schijnt dus na castratie niet te verergeren mits goede begeleiding vooral de eerste weken na castratie.
Tardak lijkt mij ook niets en van het nieuwe middel vind ik dat er nog te weinig gegevens over bekend zijn. Wat doet die chip na 1 jaar? Wat zijn de bijwerkingen? Is hij gelijk onvruchtbaar? enz
Omdat ik hier ook nog een grote poedel heb rondhuppelen die loops gaat worden, heb ik de knoop doorgehakt en een afspraak gemaakt voor een castratie 2 juni
Maar ik begon vreselijk te twijfelen, vooral nadat we met de laatste wedstrijd in Alphen gewoon met zijn allen in de tent zaten en de honden ook. Didge tussen 4 reuen in, en gaf er helemaal niets om!!
Dus was allemaal een beetje dubbel bij mij. Maar ik heb dus ook weer de afspraak afgebeld.
Ben blij dat ik het gedaan heb, want heeeeeeeeel toevallig kreeg ik afgelopen week een mailtje uit Frankrijk dat men geinteresserd is in Didge en hem willen gebruiken![]()
Overigens worden ze na het implantaat gewoon weer vruchtbaar hoor, bij de een duurt het wat langer dan bij de ander. Maar bij het 6 mnd werkende implantaat, duurt het max een jaar voor ze weer kunnen dekken, de meeste honden zijn al weer sneller vruchtbaar.
Hoi Dorothea,ff en vraagje,jij had toch ook het idee dat het uit ging werken na 7 maanden? bram begint weer te grommen tegen Nick maar zijn ballen zijn maar een klein beetje gegroeid.
Hoe is het verder gegaan bij jou?
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Het is hier een stukje gecompliceerder allemaal. Heel veel gedrag wat indy de laatste tijd liet zien waarvan ik dacht dat het kwam door het uitwerken van het implantaat, blijkt te komen doordat ie rugproblemen heeft (lumbosacrale instabilliteit). Hij liep tijdens het uitlaten alleen nog maar te snuffelen, luisterde niet en was niet zo leuk met andere honden. Achteraf had íe dus last van z´n rug. Hij krijgt nu pijnstillers en hij rent weer en luistert weer (andere honden probeer ik liever niet uit). Z´n ballen zijn nu ongeveer de halve grootte van wat ze waren. Achter ons woont een teefje, die nu loops is, het doet hem niks. Dus wat dat betreft, werkt het allemaal nog.margreet schreef: Hoi Dorothea,ff en vraagje,jij had toch ook het idee dat het uit ging werken na 7 maanden? bram begint weer te grommen tegen Nick maar zijn ballen zijn maar een klein beetje gegroeid.
Maar Indy had inderdaad ook zo rond de 7 maanden dat z´n ballen weer groter werden.
Indy krijgt trouwens geen nieuw implantaat. Nu ik weet dat hij rugproblemen heeft, wil ik zeker voorkomen dat hij afname krijgt van spiermassa (al vond ik het erg meevallen die spieratrofie vergeleken met gecastreerde reuen).