Als ik een hond van 17 had die fief is en die de wil heeft om verder te willen ...dan zou ik haar gewoon laten opereren, wie weet kan ze nog een paar jaar mee.Do schreef: afspraak is gemaakt voor de foto op dinsdag ochtend
wat me opvalt is dat DA's stimuleren om te opereren
agressieve vorm mamatumoren
Moderator: Lizzy
Re: agressieve vorm mamatumoren
- MoniqueAppels
- 5-sterren

- Contacteer:
Lieve Do, ik lees dit bericht nu pas 
Ja het is vreselijk om zulk slecht nieuws te krijgen over je hond.
Maar 17 jaar is een prachtige leeftijd; er zijn weinig honden die dat halen. Verder sluit ik me aan bij het merendeel van mijn voorgangers en heb je zelf ook al die beslissing genomen! Heel veel sterkte ermee de komende tijd..... 
Ja het is vreselijk om zulk slecht nieuws te krijgen over je hond.
Do, Mara van mij heeft op 7 jarige leeftijd dezelfde operatie ondergaan. Overigens niet wegens een agressieve tumor groei maar er zat wel iets dat we niet vertrouwden. Het is een behoorlijk zware operatie (bij Mara is het overigens in 1 keer gegaan tezamen met een sterilisatie) maar mij is toen verteld dat het afhankelijk is van hoe de hond zich houdt tijdens de operatie. Van te voren werd verteld dat ze het in 1 keer wilden doen (2 melklijsten) maar als het te lang zou duren of er zouden complicaties optreden zou het in 2 keer gebeuren.
Ondanks dat de operatie zwaar was is het ons en Mara ontzettend meegevallen. Natuurlijk was ze jaren jonger dan Mientje nu is maar toch. Een dag na de operatie voelde ze zich weer helemaal top en wilde mee wandelen. De rust die ze nodig had heeft ze ook gekregen maar dat strookte niet met de planning die mevrouw zelf had.
Ik denk dan ook dat je in moet schatten wat Mientje aan zou kunnen en als jij denkt dat ze het zou kunnen doorstaan is een operatie het overwegen waard, ondanks de hoge leeftijd van Mientje.
Ondanks dat de operatie zwaar was is het ons en Mara ontzettend meegevallen. Natuurlijk was ze jaren jonger dan Mientje nu is maar toch. Een dag na de operatie voelde ze zich weer helemaal top en wilde mee wandelen. De rust die ze nodig had heeft ze ook gekregen maar dat strookte niet met de planning die mevrouw zelf had.
Ik denk dan ook dat je in moet schatten wat Mientje aan zou kunnen en als jij denkt dat ze het zou kunnen doorstaan is een operatie het overwegen waard, ondanks de hoge leeftijd van Mientje.
-
conleeuw
- 5-sterren

- Contacteer:
oh jee, Do ik lees het nu pas, kan me helemaal voorstellen hoe moeilijk het is, heel veel sterkte, en vooral wijsheid

Ik kan je niet zeggen wat ik zou doen, want ik heb nog nooit voor zo'n moeilijke beslissing moeten maken, maar ik weet zeker dat jij de juiste beslissing zal maken. Heel veel sterkte met het maken van je beslissing 
dit is Mientje vanavond 

Hier smelt je toch van,wat een vreselijke lieve foto.

sterkte

Hier smelt je toch van,wat een vreselijke lieve foto.
sterkte
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
wat een smoeltje 
en wat een vreselijke moeilijke tijd, do
wens je nogmaal erg veel sterkte
ellen
en wat een vreselijke moeilijke tijd, do
wens je nogmaal erg veel sterkte
ellen
-
Do
maar....ze is 17!!! ze heeft zin in het leven maar dat duurd niet lang meer mischien 1 jaar? dus als ik haar laat opereren bezorg ik haar een halfe jaar ellende om dan? na een halfe jaar of 1 jaar dood te gaansylvia schreef: Als ik een hond van 17 had die fief is en die de wil heeft om verder te willen ...dan zou ik haar gewoon laten opereren, wie weet kan ze nog een paar jaar mee.
ik weet het niet
17 is toch 17 hoe fief ze ook is en ik wil juist voorkomen om haar de laatste dagen van haar leven ellende te bezorgen
IK WEET HET WEER NIET MEER!!!!!
als ik haar niet laat opereren ben ik dan slecht> heb ik dan niet goed gehandeld? wat een drama
ik heb veel over gelezen en er is een genezing % van 50%
dat vind ik niet veel voor op deze leeftijd
nu weet ik zeker dat ze nog een paar maanden gaat genieten
als ik haar laat opereren weet ik dat niet
wat ik weet is dat ik haar wel pijn ga bezorgen, want..ze is oud de celdeling ed gaat vele male laangzaam dan een jonge hond de kans op complicaties is groot blablablabla
ik probeer dus mijn beslissing zelf te overtuigen
Laatst gewijzigd door Do op za 31 mei 2008, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Angelique
- 5-sterren

Zet DAT asteblief van je af. Dat is echt onzin om te denken dat je dan slecht bent. Handel vanuit je hart, met Mientjes belang voorop en je beslissing zal altijd goed zijn. Twijfels over wel/niet goed handelen horen bij het mens zijn, maar in deze gevallen kun je altijd pas achteraf concluderen of je beslissing juist was en daar moet je het maar mee doen. Het is net als vaak met het inslapen van een hond, de tijd is ineens daar, je neemt met je volle verstand een beslissing en de volgende dag begint dat brein alweer op volle toeren te draaien, "was ik te vroeg..was ik te laat" enz.Do schreef: maar....ze is 17!!! ze heeft zin in het leven maar dat duurd niet lang meer mischien 1 jaar? dus als ik haar laat opereren bezorg ik haar een halfe jaar ellende om dan? na een halfe jaar of 1 jaar dood te gaan
ik weet het niet
17 is toch 17 hoe fief ze ook is en ik wil juist voorkomen om haar de laatste dagen van haar leven ellende te bezorgen
IK WEET HET WEER NIET MEER!!!!!![]()
![]()
als ik haar niet laat opereren ben ik dan slecht> heb ik dan niet goed gehandeld? wat een drama
ik heb veel over gelezen en er is een genezing % van 50%
dat vind ik niet veel voor op deze leeftijd
nu weet ik zeker dat ze nog een paar maanden gaat genieten
als ik haar laat opereren weet ik dat niet
wat ik weet is dat ik haar wel pijn ga bezorgen, want..ze is oud de celdeling ed gaat vele male laangzaam dan een jonge hond de kans op complicaties is groot blablablabla
ik probeer dus mijn beslissing zelf te overtuigen![]()
Ik vind het een goede zaak dat je je ingelezen hebt in de materie, want mocht je dan weer eens aan je beslissing die je vanuit je hart genomen hebt twijfelen, dan kun je jezelf nog atijd met de keiharde cijfers om de oren slaan.
Ach Do, ik kan je alleen maar vertellen wat mijn keuze zou zijn:
Niet opereren. Omdat Mientje al heel oud is en nu nog wel heel vief lijkt/is, maar toch behoorlijk lang zal moeten herstellen van zo'n zware operatie.
Ik zou haar de resterende tijd heerlijk verwennen en voordat ze echt pijn krijgt, een mooi afscheid bezorgen en haar de weg naar de regenboogbrug wijzen
.
Ik wens je heel veel sterkte toe

Niet opereren. Omdat Mientje al heel oud is en nu nog wel heel vief lijkt/is, maar toch behoorlijk lang zal moeten herstellen van zo'n zware operatie.
Ik zou haar de resterende tijd heerlijk verwennen en voordat ze echt pijn krijgt, een mooi afscheid bezorgen en haar de weg naar de regenboogbrug wijzen
Ik wens je heel veel sterkte toe
Het is een moeilijke beslissing, maar volg je hart Do. Je hebt Mientje een mooi leven bezorgd, bezorg haar ook een mooi einde en bespaar haar de ellende van die operaties. Ze zal je dankbaar zijn. :-*
-
roefus
Meid, je bent niet slecht, niet als je haar niet laat opereren en niet als je haar wel laat opereren.
Een glazen bol hebben we met z'n allen niet.
Mijn verstand zegt bijvoorbeeld: 'hoeveel honden van 18, 19 of 20 kom je in het dagelijkse leven tegen?'
Ik weet het niet, eigenlijk kom ik ze nooit tegen, maar goed er zullen uitzonderingen zijn.
Maar 2 operaties is wel 'n heleboel...2 keer herstellen...op deze leeftijd.
Maar goed...je gevoel kan soms anders zijn...en dan wil je toch alles doen, of gedaan hebben.
Het is een afweging.
Maar wat je ook beslist....slecht is het nooit.
Dat kan niet eens, want je doet alles om je te verdiepen en je handelt enkel in het belang van Mientje
Een glazen bol hebben we met z'n allen niet.
Mijn verstand zegt bijvoorbeeld: 'hoeveel honden van 18, 19 of 20 kom je in het dagelijkse leven tegen?'
Ik weet het niet, eigenlijk kom ik ze nooit tegen, maar goed er zullen uitzonderingen zijn.
Maar 2 operaties is wel 'n heleboel...2 keer herstellen...op deze leeftijd.
Maar goed...je gevoel kan soms anders zijn...en dan wil je toch alles doen, of gedaan hebben.
Het is een afweging.
Maar wat je ook beslist....slecht is het nooit.
Dat kan niet eens, want je doet alles om je te verdiepen en je handelt enkel in het belang van Mientje
Do, alleen jij kunt de beslissing nemen hierin, samen met Hans.
Je hebt een beslissing genomen en die heel goed uitgelegd.
Die beslissing heb je genomen uit liefde voor Mientje. Hoe kan die dan fout zijn?
Geniet van haar, zoals zij nog van het leven geniet. Verwen haar lekker, want ach, zij zal het heerlijk vinden.
Kijk naar haar en je weet, wanneer het tijd is.

Je hebt een beslissing genomen en die heel goed uitgelegd.
Die beslissing heb je genomen uit liefde voor Mientje. Hoe kan die dan fout zijn?
Geniet van haar, zoals zij nog van het leven geniet. Verwen haar lekker, want ach, zij zal het heerlijk vinden.
Kijk naar haar en je weet, wanneer het tijd is.
ook ik leef met je mee, kan me helemaal in je verplaatsen; mijn vorige hondje is met 161/2 jaar nog gesteriliseerd vanwege problemen met de baarmoeder en daarna
ontzettend opgeknapt, wat ouderdom leek bleek dus vanwege last vd baarmoeder, en daarna heeft ze nog 2-21/2jr geleefd (waarbij ze de laatste ong 11/2jr wel echt een oud hondje was), maar dat is dan een wat wij noemen dankbare operatie
en ik denk zelf dat dat in dit geval wsch geen haalbare kaart zal zijn (zonder dan haar situatie precies te kennen),
vooral omdat als ze zo snel op komen zetten in zo'n korte tijd ze meestal aardig kwaadaardig zijn en als dat flink vermageren in deze periode is gebeurd,
kan dat betekenen dat het niet meer beperkt is tot het melkklier weefsel. ik ben zelf bang dat je probleem niet opgelost zal zijn met deze operaties
die toch best wel heel ingrijpend en belastend zijn op deze leeftijd, ook mentaal voor haar.
een aspiratie biopt zou een mogelijkheid zijn om meer te weten kunnen komen over het type tumor en de prognose en dus helpen bij het beslissen wat verstandig is, dan worden er met een spuitje wat celletjes uitgezogen en opgestuurd.
Sterkte met beslissen en 17jr is echt heel oud, dat worden er nog steeds niet veel!
ontzettend opgeknapt, wat ouderdom leek bleek dus vanwege last vd baarmoeder, en daarna heeft ze nog 2-21/2jr geleefd (waarbij ze de laatste ong 11/2jr wel echt een oud hondje was), maar dat is dan een wat wij noemen dankbare operatie
en ik denk zelf dat dat in dit geval wsch geen haalbare kaart zal zijn (zonder dan haar situatie precies te kennen),
vooral omdat als ze zo snel op komen zetten in zo'n korte tijd ze meestal aardig kwaadaardig zijn en als dat flink vermageren in deze periode is gebeurd,
kan dat betekenen dat het niet meer beperkt is tot het melkklier weefsel. ik ben zelf bang dat je probleem niet opgelost zal zijn met deze operaties
die toch best wel heel ingrijpend en belastend zijn op deze leeftijd, ook mentaal voor haar.
een aspiratie biopt zou een mogelijkheid zijn om meer te weten kunnen komen over het type tumor en de prognose en dus helpen bij het beslissen wat verstandig is, dan worden er met een spuitje wat celletjes uitgezogen en opgestuurd.
Sterkte met beslissen en 17jr is echt heel oud, dat worden er nog steeds niet veel!
Laatst gewijzigd door maddoc op zo 01 jun 2008, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Do, denk dit alstjeblieft niet! Want dat is niet waar! Je doet alles met de intentie het beste voor Mientje te willen, dan is geen enkele beslissing slecht.Do schreef:
Maar ik ken het gevoel, toen ik de chemo voor Gitte weigerde heb ik me een flinke tijd schuldig gevoeld, zeker toen ik een nieuw bultje vond. Toen heb ik toch maar een afspraak gemaakt om haar die chemo te laten ondergaan. Maar het voelde ZO verkeerd, de avond voor de afspraak heb ik alles afgezegd, ik kreeg er gewoon buikpijn van, alles in mij verzette zich tegen die chemo. En toen had ik er ook vrede mee ondanks dat er daarna nog bulten bij zijn gekomen en bestaande bulten gegroeid.
Nouja, wat ik hiermee wil duidelijk maken is: GA OP JE GEVOEL AF! Als jouw gevoel zegt: niet opereren, dan is dat de juiste beslissing. En laat je niet van de wijs brengen wat andere mensen zeggen wat ze ZOUDEN doen.
Jij zit NU in deze klote situatie. Het is jouw hond, jouw beslissing, jij moet met de gevolgen leven, welke beslissing je ook neemt. En dan kun je maar beter 100% achter die beslissing staan, het moet goed voelen. En als jij je beter voelt bij opereren moet je dat doen, maar als het niet goed voelt is mijn advies: niet doen.
Nogmaals, sterkte ermee