MISSEN VAN BELANGRIJKE BOUWSTOFEN VOOR DE GROEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: MISSEN VAN BELANGRIJKE BOUWSTOFEN VOOR DE GROEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Wat een duidelijk verhaal Antonia !!  Mijn complimenten hoor !! 
Jeannette b
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Jeannette b »

Jake's eerste groentemixje bestond uit snijboontjes en worteltjes. In stukjes gesneden en even heel kort laten koken, nog geen 2 minuten. Dan door de blender, een courgette erbij, en dat in porties in de vriezer. Hij heeft ook al boontjes gehad, doperwtjes en worteltjes, een mexicaanse mix van doperwten, worteltjes, mais, en paprika. En vanavond krijgt hij er broccoli bij. Ik ga straks even kijken welke gesneden groeten in de aanbieding zijn, en maak daar ook weer een mixje van.  ;)
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

Ik ben zelf geen voorstander van het geven van doperwten en zeker niet van mais (mais is geen groente maar een graansoort).
Paprika behoort tot de familie van de nachtschade. Veel honden (en overigens ook mensen) reageren daar heel gevoelig op. Het zou niet een groentesoort waar ik mee zou starten, zeker niet als er net sprake is geweest van diarree.
poohbeertje52

Bericht door poohbeertje52 »

;) ;D antonia en jeannette reuze bedankt ik ga er gelijk mee aan de slag denk dat ik start met worteltjes zijn we zelf hier allemaal gek op dus wie weet misty ook wel ;D
Henk en Donja
4-sterren
4-sterren

Bericht door Henk en Donja »

Na meegemaakt te hebben dat mijn pup heel ziek en broodmager van brokken is geworden en vervolgens helemaal weer opbloeide van alleen maar vuile pens denk ik zo mijn eigen ding over hoe kompleet kompleet nu eigenlijk is.

In die periode heb ik hier en op het net heel veel gelezen over voeding voor honden en volgens mij is het 1 grote nepperij, dus ook de komplete kvv die ik nu voer.

Zonder meer denk ik dat als je in je menu, min of meer, een compleet dier weet te verwerken, je dan ook kompleet voert. Door middel van het af en toe aanbieden van andere diersoorten kun je hun algehele gezondheid zonder meer nog verder verbeteren, maar ik geloof absoluut niet dat een hond wegkwijnt als hij te weinig van een bepaalt stofje krijgt, veel eerder denk ik dat de hond zelf zal aangeven dat hij bepaalde dierlijke produkten erg lekker vind omdat hij merkt dat zijn lichaam dat goed doet. Dit vervolgens implementeren in je menu is dan dus wel noodzakelijk.

Even dus heel simpel gedacht, is een menu van dagelijks een hele kip(dan dus geen battereikippen uiteraard, want dan heb je het ook over de kwaliteit van het voer), eventueel aangevult met wat sardientjes en wat je verder zo tegen komt, dus gewoon goed.

Daarnaast vind ik al helemaal dat je een hond helemaal geen granen hoort te verteren anders dan als zegmaar een bepaalde hoeveelheid vezels die de ontlasting helpt te verbeteren(darmflora hecht zich aan de oppervlakte van voedingsvezels). T is toch te gek voor woorden dat mensen niet eens meer weten dat een hond vet als energiebron hoort te hebben en dat ze dit dus ook moeten verbranden.

Het is verdikkeme toch te gek voor woorden dat we hamburgers in brokjesvorm aan onze honden aan het voeren zijn, en me dunkt moet daar van allerlei toevoegingen in, want anders zit er absoluut geen voedingswaarde in.

De commercie draait alles gewoon om, omdat er een megalading toevoegingen in brokken moeten om ze verteerbaar en voedzaam genoeg te maken betekend natuurlijk NIET dat dit OOK bij een volledige vleesmaaltijd zou moeten.

Zielig hoor, die vette zetmeelhondjes, ze slaan gewoon al het vet in hun dieet op omdat wij hun vertering verkl*ten met al die hamburgerbroodjes. Ze kunnen soms amper nog rennen van al die ellende en moedeloosheid. En dan nog roepen dat het zon tevreden hondje is, JA NATUURLIJK is ie dan rustig als je hem laat VERHONGEREN!

Mijn Donja verbrand gewoon alles wat ze binnen krijgt en als ik haar een dubbele portie zou geven staat ze de dag erna gewoon te stuiteren, en zo hoort dat ook, vraag het maar aan een topsporter. Geef een topsporter maar eens geen koolhydraten, maar alleen vlees, dan krijg je precies hetzelfde, want de vertering van een mens is uiteraard WEL afhankelijk van de verbranding van koolhydraten.

Maargoed, sorry voor de vrij emotionele reactie, dit is echter nog niets in vergelijking tot wat mijn DA te horen kreeg toen het eindelijk goed ging met Donja aan de pens en de DA vond dat ze maar weer direct aan de hamburgers moest! Oei, wat was ik toen lekker op dreef zeg!

Ik zal me verder weer rustig gedragen hoor, mocht het een beetje te contraversieel zijn dan haal ik mn post er wel weer uit, zegt maar Lizzy....

Groetjes Henk en Donja
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Henk en Donja schreef: In die periode heb ik hier en op het net heel veel gelezen over voeding voor honden en volgens mij is het 1 grote nepperij, dus ook de komplete kvv die ik nu voer.

Groetjes Henk en Donja
? Het tweede gedeelte van deze zin begrijp ik niet.
poohbeertje52

Bericht door poohbeertje52 »

:o henk dat zou dus betekenen dat volgens jou de kvv ook niet goed is??????
of lees ik nu verkeerd  :-[
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik ben Henk niet maar volgens mij wil Henk alleen maar zeggen dat de hele term "kompleet" 1 grote farce is. Het is gewoon een term die verzonnen is door de voedsel-industrie, om ons allemaal angst aan te jagen dat we onze honden tekort doen. En zo houden zij ons in de tang. En als dat is wat Henk bedoelt: ben ik het glad met hem eens.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Fido schreef: ? Het tweede gedeelte van deze zin begrijp ik niet.
En ik begrijp dan weer het tweede gedeelte van die zin niet........wat ik nu voer
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Lizzy schreef: Ik ben Henk niet maar volgens mij wil Henk alleen maar zeggen dat de hele term "kompleet" 1 grote farce is. Het is gewoon een term die verzonnen is door de voedsel-industrie, om ons allemaal angst aan te jagen dat we onze honden tekort doen. En zo houden zij ons in de tang. En als dat is wat Henk bedoelt: ben ik het glad met hem eens.

Ook ik ben het hier volledig mee eens!
Jeannette b
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Jeannette b »

Antonia schreef: Ik ben zelf geen voorstander van het geven van doperwten en zeker niet van mais (mais is geen groente maar een graansoort).
Paprika behoort tot de familie van de nachtschade. Veel honden (en overigens ook mensen) reageren daar heel gevoelig op. Het zou niet een groentesoort waar ik mee zou starten, zeker niet als er net sprake is geweest van diarree.
Waarom geen doperwten? Om de schil? Of het zetmeel? De mais zat in een mexicaanse mix, en daar zaten maar een paar stukjes van in.  Je hebt het ook over nachtschade, hoort daar courgette, aubergine, aardappels, tomaat, paprika, komkommer ook niet bij?  :)
Henk en Donja
4-sterren
4-sterren

Lizzy schreef: Ik ben Henk niet maar volgens mij wil Henk alleen maar zeggen dat de hele term "kompleet" 1 grote farce is. Het is gewoon een term die verzonnen is door de voedsel-industrie, om ons allemaal angst aan te jagen dat we onze honden tekort doen. En zo houden zij ons in de tang. En als dat is wat Henk bedoelt: ben ik het glad met hem eens.
Dat is precies wat ik bedoel Lizzy. Nog erger trouwens, want ze pakken gewoon een kilo graan en doen daar wat soja, botmeel en gist bij om het het toch nog enigszins voedzaam te laten lijken, even volstouwen met chemische troep, smaakstoffen en zout, stempeltje compleet erop en voila, weer een kilo graan duur verkocht!
Fido schreef: ? Het tweede gedeelte van deze zin begrijp ik niet.
Donja eet nu kvv, en jawel, de 'komplete versie'. Ik zie dat echter als een redelijk compleet rund dat vermaalt wordt en ik vul dat aan met vanalles en nog wat. Soms is Donja helemaal wild van fruit en dan in een keer van komkommers, sardientjes of weet ik veel wat en dan krijgt ze daar wat extra van, of doe ik dat als maaltijd ipv kvv.

Overigens, stel dat het zo was geweest dat Donja het heel slecht deed op vers, maar alleen brokken verdroeg, zou ik dat ook gewoon geven hoor, ik vind het heel wat anders om mijn ideeen door Donja's strot te douwen.

Langzamerhand denk ik dat er steeds meer barf produkten in haar bakje terecht komen, maar zoals ik al zei, Donja is nog een jonge hond die behoorlijk wat verteringsproblemen heeft gehad dus experimenteren doen we rustig aan.
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op di 10 jun 2008, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

Jeannette b schreef: Waarom geen doperwten? Om de schil? Of het zetmeel? De mais zat in een mexicaanse mix, en daar zaten maar een paar stukjes van in.  Je hebt het ook over nachtschade, hoort daar courgette, aubergine, aardappels, tomaat, paprika, komkommer ook niet bij?  :)
Waarom ik niet kies voor doperwten / peulvruchten?
Peulvruchten zijn de vruchten van een plant en ze bevatten veel voedingsstoffen. Omdat verse peulvruchten maar heel kort in het jaar verkrijgbaar zijn, ben ik er van uitgegaan dat je niet de verse variant geeft, maar die in blik, glas op diepvries. En die variant bevat:
· koolhydraten: 55%
· eiwit: 25%
· mineralen: onder andere calcium en ijzer
· B-vitamines
· voedselvezels
Op zich klinkt dat heel goed. Maar zoals ik hierboven al schreef heb je verschillende soorten koolhydraten. Je hebt enkelvoudige koolhydraten en meervoudige koolhydraten. Peulvruchten bevatten voornamelijk meervoudige koolhydraten. Om meervoudige koolhydraten te kunnen verteren heeft het lichaam specifieke enzymen nodig die de meervoudige koolhydraten afbreken naar enkelvoudige koolhydraten. Een hondenlichaam mist die specifieke enzymen. Oftewel: een hondenlichaam heeft moeite met de vertering van peulvruchten. Van daar dat ik er voor kies om mijn honden geen peulvruchten te geven. En vandaar ook dat ik anderen niet adviseer om peulvruchten op te nemen in het menu van hun hond, met name als het gaat om een hond die dit nog niet gewend is.
Bovendien gaat mijn voorkeur uit naar het voeren van rauw (ook als het om groenten gaat). Rauwe peulvruchten bevatten stoffen (onder andere protease-remmers en lectines) die nadelige gevolgen voor de alvleesklier kunnen hebben.

De nachtschade familie bestaat uit paprika’s, aardappels (uitgezonderd de zoete aardappels), aubergine en tomaten. Courgettes en komkommers dus niet.

Laatst gewijzigd door Antonia op wo 11 jun 2008, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk en Donja
4-sterren
4-sterren

Ik heb toch fotos van Donja staan dus ik dacht misschien is het net zo handig om te laten zien hoe belangrijk dat kompleet verhaal nu werkelijk was.

Donja toen we haar een week of vier hadden(+/- 3 maand oud)

Afbeelding

Maar toen ging het weer een stuk beter, Donja ruim een maand aan de pens(+/- 4,5 maanden oud).

Afbeelding

En Donja een maand of twee geleden, toen was ze bijna anderhalf.

Afbeelding

Lijkt me wel duidelijk dat ze niet zo heel veel tekort komt toch? Nouja, een fikse wandeling wil ze natuurlijk altijd wel he :dog:

Edit: ik had me vergist in de leeftijd van Donja bij de eerste twee foto's, nu klopt het in ieder geval
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op di 10 jun 2008, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Edelgrijsje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Edelgrijsje »

Ze ziet er prachtig uit!! :-* Mooie bespiering :D

Ja, ik gaf van het weekeinde mijn honden Smuldier, daar zaten erwen in, nou, die kwamen er geheel onverteerd weer uit. Heeft dus geen enkel nut gehad.

Je moet wel je plant op de derde foto een keer water geven ;D ;D

Plaats reactie