MISSEN VAN BELANGRIJKE BOUWSTOFEN VOOR DE GROEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: MISSEN VAN BELANGRIJKE BOUWSTOFEN VOOR DE GROEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

ze moeten ook zeker niet de hoogte in vliegen, veel beter is dan ze heel netjes en gelijkmatig gaat groeien.
De ene keer zet ze meer aan in volume en de andere keer groeit ze weer wat centimeters de hoogte in.
Weet nog dat iedereen Da Vinci zo lang klein vondt blijven, terwijl nu hij 17 mn zelfs iets groter is dan zimba, dus het zegt niets hoor!
Zeker de eerste 24 mn groeien ze!
ellen
roefus

Bericht door roefus »

spreeuwtje schreef: tis grappig dat je dat zegt..
maar ik vind het echt enorm ingewikkeld..
met brokken weet je niet zeker dat je het goed doet.. want net wat je zegt.. je weet niet hoe te goeder trouw die producent van die brokken is..
maar met vers vlees twijfel ik ook hoor...
ik vind het erg ingewikkeld.. en ik heb het menuutje op bp gezet.. maar ik blijf het moeilijk vinden..
ik heb nog steeds het gevoel dat ik "maar wat doe".
ik zou me een stuk zekerder voelen wanneer de leverancier me een bak zou geven met alles er op en er aan netjes in prakkies verdeeld met de dag en de tijd erop.. :P

je ziet ook zoveel verschillende menu's!
natuurlijk.. allemaal verschillende honden.. maar ook.. de een vind dit belangrijk.. de ander dat..
persoonlijk vind ik het bijna niet te doen..
ik heb al mijn vleessoorten per dag in een zakje gedaan..
kiki krijgt dus iedere dag hetzelfde.. zo was het voor mij overzichtelijk..
maar nu lijkt dat ook weer niet juist te zijn..
ik vraag en vraag.. maar blijf door de bomen het bos niet zien..  :-[
Ja...en dit begrijp ik dus niet, waarom het niet 'te doen' is.
Je ziet waarschijnlijk veel verschillende menue's omdat iedereen het weer net wat anders invult. (precies zoals ze het waarschijnlijk het makkelijkst vinden.
Als alles binnen 'n paar weken maar aan bod komt, dus de één kan de ene week een volle maaltijd pens geven, en de andere week geen pens, weet ik veel.

Maar als je het puur makkelijk wilt doen, na...dan geef je elke dag de helft aan vleesbotten.
En de andere helft is dan vlees (spiervlees of orgaanvlees).

Kortweg gezegd: stel je hond eet 500 gram per dag, dan geef je 2 dagen 250 gram vleesbot + 250 gram orgaanvlees (bijvoorbeeld hart, nier, lever) en 1 dag 250 gram vleesbot + pens.
Na, dan geef je nog 1 dag 250 gram vleesbot + vis.
Dan blijven er nog 3 dagen over waarop je het vleesbot met spiervlees aanvult.
Dan geregeld nog wat scheppen groente erbij, eitje, slok yoghurt, wat nootjes of wat je wilt.
Dat is het dan toch?
(qua orgaanvlees zul je dan op een ruime 20% zitten, inclusief pens).

En gaandeweg doe je het allemaal wat makkelijker, of roest je vast in dit patroon  ;)
Kan me voorstellen dat je dan ook wel eens gewoon een pensdag hebt, en 'n dag met enkel vleesbotten.
En ga zo maar door.
Zo komen tenslotte de verschillende menue's tot stand, door wat speelser ermee om te gaan.
Maar als je dit 'n paar weken doet, dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat het moeilijk is.
Even je hoofd erbij en je doet het net zo makkelijk als je eigen maaltijden.
Want volgens mij struikelt het allemaal niet op een procent minder of meer.
Gewoon de dingen wat 'in je hoofd' hebben, waar het om draait.
poohbeertje52

Bericht door poohbeertje52 »

ja koekje ze doet het verder goed ze eet goed,poept goed,en plast goed ,dat is allemaal nu wel oke ,en ja elln het klopt ook wat jij zegt over dat ze nog maanden groeit maar dat is dan niet meer in de hoogte maar wel in de breedte , want de hoogte is met 9maanden gedaan en aangezien ze er nu al 7maanden is  :-[
roefus

Bericht door roefus »

poohbeertje52 schreef: ja koekje ze doet het verder goed ze eet goed,poept goed,en plast goed ,dat is allemaal nu wel oke ,en ja elln het klopt ook wat jij zegt over dat ze nog maanden groeit maar dat is dan niet meer in de hoogte maar wel in de breedte , want de hoogte is met 9maanden gedaan en aangezien ze er nu al 7maanden is  :-[
Ik kan geen groei voorspellen, maar volgens mij is de grootste groei in de hoogte met 'n maand of 9 ook zeker wel gebeurd.
Maar goed, in de periode van de sterkste groei...heeft jouw hond dan toch brokken gehad ?
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat brok of kvv op de uiteindelijke hoogte van invloed is.
Het is beide een complete voeding, dus veel meer kun je niet aan de groei doen, lijkt mij.
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

poohbeertje52 schreef: ja koekje ze doet het verder goed ze eet goed,poept goed,en plast goed ,dat is allemaal nu wel oke ,en ja elln het klopt ook wat jij zegt over dat ze nog maanden groeit maar dat is dan niet meer in de hoogte maar wel in de breedte , want de hoogte is met 9maanden gedaan en aangezien ze er nu al 7maanden is  :-[
Waar komt toch jouw ongeduld vandaan? Als ze inderdaad groeit tot 9 maanden en als ze nu 7 maanden oud is, dan heeft ze toch nog 2 maanden te gaan? Goed bereid kost gewoon even wat tijd, gun dat kind die tijd.
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

spreeuwtje schreef: maar ik vind het echt enorm ingewikkeld..

met brokken weet je niet zeker dat je het goed doet.. want net wat je zegt.. je weet niet hoe te goeder trouw die producent van die brokken is..
maar met vers vlees twijfel ik ook hoor...

ik vind het erg ingewikkeld.. en ik heb het menuutje op bp gezet.. maar ik blijf het moeilijk vinden..
ik heb nog steeds het gevoel dat ik "maar wat doe".

ik zou me een stuk zekerder voelen wanneer de leverancier me een bak zou geven met alles er op en er aan netjes in prakkies verdeeld met de dag en de tijd erop.. :P
Met brokken weet je zeker dat je het niet goed doet! Het te goeder trouw zijn van de brokkenfabrikanten doet helemaal niet ter zake. Zelfs al is er sprake van volkomen te goeder trouw zijn, dan nog kan iedereen die een beetje logisch nadenkt bedenken dat brokken een volkomen ongeschikt hondenvoer is. De samenstelling is verkeerd, de verhoudingen zijn onjuist en bovendien is het bewerkt (verhit) waardoor het hondenlichaam er weinig meer mee kan. Ja, het vult, maar daar houdt het dan ook mee op!

Het samenstellen van een menu voor een carnivoor (hond) is eenvoudiger dan het samenstellen van een menu voor een omnivoor (mens). Dat laatste lukt ons wel. Of geef jij jouw kleintje ook alle dagen Olvarit met hetzelfde smaakje? En eet jij ook alle dagen aardappelen met dezelfde groente en hetzelfde stukje vlees?

Wat kunnen we doen om te zorgen dat het kwartje bij je valt.
Laatst gewijzigd door Antonia op zo 29 jun 2008, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

De grote (hoogte ) van je hond is genetisch bepaald dus daar verander je weinig aan met vers of brokken.
Het is de snelheid waarmee ze groeien die van belang is en bij een berner is te snel groeien niet goed voor het skelet net zoals bij alle grote rassen.
Wij hebben ridgebacks en die groeien ook hard maar onze laatste twee zijn opgegroeid op versvlees en die gingen heel geleidelijk.
Af en toe leek het wel te stil te staan maar Fynn is nu bijna 3 jaar en hij is zo mooi uitgegroeid .
Asani is 13 maanden en groeid heel langzaam hij heeft veel tijd nodig ,de ene hond is vroeg af en de andere doet er gewoon langer over.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

ik snap niet dat jij nog steeds zo gefocused bent op die centimeters en 9 maanden, ondanks alle reacties die je hier al op gekregen hebt de laatste weken. De hoogte van je hond is genetisch bepaald, en dat houdt zelfs niet in dat als papa 65 cm is en mama 63 dat jouw hond dan 64 cm hoog wordt. Het ligt allemaal wat gecompliceerder dan dat. Maar dit is nu al een paar keer geschreven, en ergens landt het niet volgens mij :confused:

Na 9 maanden loopt er écht geen wekkertje af waarop je hond stopt met groeien. Wees blij dat ze rustig groeit, dat voorkomt veel problemen, met name bij grote rassen.
En een berner groeit minstens tot ze anderhalf zijn. Eerst vooral in de hoogte, daarna gaan ze uitzwaren maar het gaat echt niet zo statisch zoals het hier nu zwart op wit staat.

Wat zegt je fokker van je hond? En hoe is ze in vergelijking met nestgenoten?
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

roefus schreef: Ja...en dit begrijp ik dus niet, waarom het niet 'te doen' is.
Je ziet waarschijnlijk veel verschillende menue's omdat iedereen het weer net wat anders invult. (precies zoals ze het waarschijnlijk het makkelijkst vinden.
Als alles binnen 'n paar weken maar aan bod komt, dus de één kan de ene week een volle maaltijd pens geven, en de andere week geen pens, weet ik veel.

Maar als je het puur makkelijk wilt doen, na...dan geef je elke dag de helft aan vleesbotten.
En de andere helft is dan vlees (spiervlees of orgaanvlees).

Kortweg gezegd: stel je hond eet 500 gram per dag, dan geef je 2 dagen 250 gram vleesbot + 250 gram orgaanvlees (bijvoorbeeld hart, nier, lever) en 1 dag 250 gram vleesbot + pens.
Na, dan geef je nog 1 dag 250 gram vleesbot + vis.
Dan blijven er nog 3 dagen over waarop je het vleesbot met spiervlees aanvult.
Dan geregeld nog wat scheppen groente erbij, eitje, slok yoghurt, wat nootjes of wat je wilt.
Dat is het dan toch?
(qua orgaanvlees zul je dan op een ruime 20% zitten, inclusief pens).

En gaandeweg doe je het allemaal wat makkelijker, of roest je vast in dit patroon  ;)
Kan me voorstellen dat je dan ook wel eens gewoon een pensdag hebt, en 'n dag met enkel vleesbotten.
En ga zo maar door.
Zo komen tenslotte de verschillende menue's tot stand, door wat speelser ermee om te gaan.
Maar als je dit 'n paar weken doet, dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat het moeilijk is.
Even je hoofd erbij en je doet het net zo makkelijk als je eigen maaltijden.
Want volgens mij struikelt het allemaal niet op een procent minder of meer.
Gewoon de dingen wat 'in je hoofd' hebben, waar het om draait.

langzaam aan leer ik.. :)
ik denk dat veel mensen een beetje vergeten zijn hoe zij in het begin geworsteld hebben??
of de een is beter in worstelen dan de ander.. :P
ik zal jouw maniertje ook even opslaan.. en wie weet goochel ik over een tijdje net zo makkelijk als de rest..:)
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Antonia schreef: Met brokken weet je zeker dat je het niet goed doet! Het te goeder trouw zijn van de brokkenfabrikanten doet helemaal niet ter zake. Zelfs al is er sprake van volkomen te goeder trouw zijn, dan nog kan iedereen die een beetje logisch nadenkt bedenken dat brokken een volkomen ongeschikt hondenvoer is. De samenstelling is verkeerd, de verhoudingen zijn onjuist en bovendien is het bewerkt (verhit) waardoor het hondenlichaam er weinig meer mee kan. Je het vult, maar daar houdt het dan ook mee op!

Het samenstellen van een menu voor een carnivoor (hond) is eenvoudiger dan het samenstellen van een menu voor een omnivoor (mens). Dat laatste lukt ons wel. Of geef jij jouw kleintje ook alle dagen Olvarit met hetzelfde smaakje? En eet jij ook alle dagen aardappelen met dezelfde groente en hetzelfde stukje vlees?

Wat kunnen we doen om te zorgen dat het kwartje bij je valt.
eum.. geduld hebben??
niet alle mensen zijn even geweldig.. ;)

kiek krijgt gewoon netjes haar barf hoor.. dus kennelijk ben ik het wat dat betreft wel met jou eens..
ze deed het heel slecht op brokken.. en ik gun haar net als andere hondenliefhebbers het beste van het beste..
dat ik het moeilijk vind en dat ik onzeker ben is geen fout.. voor mij is dat vervelender dan voor de  anderen  hier...
het is dat kvv voer zo ontiegelijk duur is.. anders was ik gewoon bij de energique gebleven.. daar deed ze het ook goed op..
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

@ poohbeer.. voor wat het waard is..
ik vind jouw hondenkind een prachtig koppie hebben..
stralende oogjes.. een grote grijns op dr kop..
ik word iig vrolijk van die foto.. ;) 
de rest van haar lichaam zie ik niet.. maar ook koppies zeggen veel over hun gezondheid.. ;)

aanmoedigingsknuf van spreeuw..  :bigarmhug:
poohbeertje52

Bericht door poohbeertje52 »

:-*
:bigarmhug: dank je wel spreeuw voor je lieve knuf kan ik gebruiken  ;) en ja ons hondekind heeft een lief koppie , ze straalt ook elke dag en is super lief maar ook lekker ondeugend ;)
en dat ik me druk maak om de hoogte ja klopt .
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

de groei stopt echt niet met 9mn hoor, het is net wat femke zegt, er loopt dan echt geen wekkertje af!
Wacht nou maar rustig af.....
en als ze wat kleiner zou blijven, dan doe je daar toch niets aan!
En als ze (stel he!) dat ze stopt met 9mn in de hoogte te groeien en ze groeit door tot een mn of 24.......in de breedte????
Wel nee joh!
Zag met mijn honden ook dat ze een possje stilstonden en dan ineens weer groeide(in de hoogte).
Wees nou maar blij met wat je hebt, ze is een moppie, gezond en met een ontzettend lekker bekkie en bovenal is ze voor jullie de liefste benner die er rondloopt!
ellen
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

poohbeertje52 schreef: :-*
:bigarmhug: dank je wel spreeuw voor je lieve knuf kan ik gebruiken  ;) en ja ons hondekind heeft een lief koppie , ze straalt ook elke dag en is super lief maar ook lekker ondeugend ;)
en dat ik me druk maak om de hoogte ja klopt .

zoals al eerder gezegd.. het is juist goed als je hond niet zo hard groeit..
ze groeien uit hun krachten vandaan en krijgen groeiproblemen met hun skelet en spieren enzo..
een pup kan beter een beetje aan de dunne kant zijn en rustig aan groeien dan een dik bolletje wezen en als een speer de lucht in schieten..
op de dierenkliniek zag ik honden die de rest van hun leven met pijn moesten lopen omdat ze als pup flink wat brokken te verstouwen geven..
t werkt nou eenmaal niet zoals baby's die dik, vet en mollig mogen zijn.. ;)

en die knuffel was graag gedaan hoor..  8)

Plaats reactie