Jeukende plekken Joep

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: jeukende plekken, willen jullie meedenken? start elimineren

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Plekje kan ik niet meer vinden, zal er vast nog wel zitten, maar dat betekend dat hij er niet meer aan jeukt, dus dan denk ik dat het meevalt :)

Joep heeft nu wel enorme snotogen 's ochtends. Dus heb hem vanacht als een princes op een ert verwend, en boven op het dekbed nog een extra vetbedje gelegd.

Nieuw vlees is ook weer binnen. De hartjes zitten in de droger.
Wat zou een logische volgorde zijn van voeren? Hierna konijn, en dan? Wanneer kan ik een diersoort gaan toevoegen die hij al eens een beetje gehad heeft, zoals lam en vis? En die vis, moet ik die ook per see per soort geven? (lotgering heeft een vis mix waar van alles in zit, kiezenbrink ook)
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

die snotoogjes kan ook ontgiften zijn hoor!

ik zou de diersoorten die je het meest verdenkt, als laatste toevoegen. dan heb je al een lekkere basis van diersoorten waar hij het wel goed op doet om op terug te vallen als het mis mocht gaan.

die vis weet ik niet, Reus kreeg voor zijn eliminatiedieet nog geen vis.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik verdenk vooral de kip en de rund. Het meest nog de rund, en granen.
Dan wordt de volgende konijn, dan evt paard, dan een vissoort (van kiezenbrink hebben ze zalmmix, ik ga eens even kijken wat daar in zit) en dan lam denk ik.

Zijn snotogen zijn wel sneu hoor, sochtends zitten zijn ogen onder de mega klodders. Heeft hij als pup ook een tijdje gehad. Maar ik ga vanavond ergens een mand ophalen, dan ligt ie nog wat warmer.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Snot ogen zijn weg, nu alleen nog wat meer tranen zeg maar. Joep heeft een mand gekregen  8) ligt ie nog wat warmer in de keuken. Beetje lastig, want Gijs gaat er snachts het liefst mee voetballen.  ;D

Moet ik echt 6 weken wachten met een andere diersoort? Ik ben ff kwijt of we nu 2 of 3 weken bezig zijn...volgens mij 2, ga ik ff hier nakijken. Maar het gaat zo goed met hem, kan ik dan bv niet al na 4 weken een andere soort introduceren? Als hij helemaal jeukvrij is en blijft?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ja 6 weken is toch echt wel het minimum hoor! ik zie het zo: die 6 weken zijn een soort mega ontgiften van het hondenlichaam. doordat hij maar 1 eiwit bron binnen krijgt, en niets anders, kan het systeem optimaal herstellen van alle ellende daarvoor. het krijgt de kans alles er uit te werken wat het niet meer nodig heeft, ook van de medicijnen enzo. (dit kan ik niet echt onderbouwen met iets, meer wat ik er zelf over bedacht heb) elimineren wil je natuurlijk maar 1 keer doen, dus het is heel belangrijk dat je basis goed is. het zou kunnen dat het een weekje ofzo heel goed lijkt te gaan, en je  hond dan alsnog even een ontgift periode heeft. stel je hebt dan net je nieuwe diersoort ingevoerd, dan weet je niet of ie nou gewoon aan het ontgiften is, of last heeft van de nieuwe diersoort.

ik zou dus echt die 6 weken, minstens, aanhouden!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Oke, geduld is een schone zaak natuurlijk :)
Maar we zijn zo enthousiast over hoe het nu met hem gaat, mijn vriend begon ook al over nóg een vriezertje erbij etc :P
De belgische konijn komt ook deze kant uit, heb orgaan, karkas en spiervlees besteld, dus daar kan hij dan van mee-eten. Als dat goed gaat, kan ik vanaf dan wel elke 2 - 3 weken een andere diersoort gaan toevoegen he?
Hij is nu 'gewoon' aan het verharen. Hij verloor al vanaf afgelopen zomer steeds erg veel haar, maar dat was er niet uit te kammen. Als ik nu met het harkje doe, komen er hele bergen vanaf! Dus volgens mij is hij nu gewoon in de rui, ik hoop dat als hij daar mee klaar is, hij weer een 'normale' vacht gaat hebben. Met minder haar verlies.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Toch weer een plekje ontdekt...maar hij heeft er geen jeuk van. Hij houdt het wel spannend zo...

Heb een oproep gehad van de dierenarts om te enten eind deze maand, begin volgende maand. Wat moet/kan ik daar mee? Heb al gelezen dat jaarlijks enten eigenlijk niet altijd nodig is, maar is dat nu verstandig om juist wel of juist niet te doen?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

hè balen dat ie toch weer een plekje heeft!

misschien is dat al eerder voor bij gekomen, maar hou je bij wat je allemaal met hem doet op een dag?

ik zeg: niet enten. jaarlijks enten is inderdaad niet altijd nodig (wat wanneer precies weet ik ook niet), en nu je net zo bezig ben met het dieet enzo is het niet handig. je hebt blijkbaar een hond die op iets reageert, dus gevoelig is. gevoelig voor het een gaat in mijn ervaring vaak samen met gevoelig in het algemeen, dus de kans dat hij last krijgt van de entingen en je daarmee weer van alles verstoort lijkt mij te groot.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Oke, weer bedankt voor het meedenken.

Ik houd niet helemaal precies bij wat ik allemaal doe, maar onthoud veel. Maar dat heeft ook weinig nut, want misschien zit dat plekje er al een week, misschien nog maar een dag... ik krijg het nu eenmaal niet voor elkaar om echt elke dag elke milimeter van zijn lijf te bestuderen. Ik speur hem regelmatig helemaal af hoor, maar Joep heeft zo veel vacht en zo een oppervlak om dat helemaal te bestuderen...
Plus dat hij vanaf zondagavond mank liep, en ik hem ook niet op zijn rug wilde leggen daardoor.
Wellicht heeft hij toch wat zeewier binnen gekregen van zondag, of toch een grasspriet. Of hij heeft bij mijn moeder een kattenbrokje gejat, hij heeft een neus voor dat soortdingen. Of een kruimeltje van Gijs zijn vlees. Of een blaadje van buiten...
Zolang het bij 1 klein niet jeukend plekje blijft, ga ik er niet vanuit dat het van de grote hoeveelheden eendenvlees komt (wellicht toch 1 graantje die in een nek zat bv?)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Ik zou ook zeggen niet enten.
Hondenziekte, hepatitis en parvo hoeft maximaal 1x per 3 jaar. Maar heeft de hond eenmaal immuniteit opgebouwd dan houdt dat veel langer. Wil je weten hoe het ermee staat dan kun je laten titeren op antistoffen tegen deze ziektes. Een van mijn honden was 10 jaar niet meer gevaccineerd en had een prima titer. En zelfs als er geen antistoffen meer in het bloed zitten heeft de hond geheugencellen die in geval van een infectie direct in actie kunnen komen. Bedenk maar dat je zelf ook niet elk jaar je DKTP en BMR gaat halen  ;)
Dit zijn de echt ernstige ziektes waar in hond in principe dood aan kan gaan. Kennelhoest/PI is vergelijkbaar met een flinke verkoudheid of een griepje, daar hoef je dus niet tegen te vaccineren.

Ziekte van Weil/leptospirose is er een die wel elk jaar herhaald moet worden als je een zekere mate van immuniteit belangrijk vindt (er zijn meer vormen van en het vaccin werkt maar gedeeltelijk). Hoe groot het risico is? Van Tannetje begreep ik dat het zeer zelden voorkomt, ook bij niet-gevaccineerde honden. Het risico om ermee in aanraking te komen is het grootst als de hond in een omgeving komt waar veel ratten voorkomen.
Het is een nare inenting met vaak bijwerkingen. Dus dat is een afweging die je zelf moet maken: bijwerkingen, zeker bij een niet gezonde hond, versus risico.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ik heb Reus begin dit jaar een Weil enting laten geven, omdat het moest van de hondenschool waar van ik dacht dat we heen gingen om te trainen. nou, dat doe ik niet zomaar nog een keer, Reus was er naar van en het duurde weken voor we weer verder konden met het elimineren.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

PI komt me niet eens bekend voor... Kennelhoest heb ik me nog nooit voor laten strikken :)
Hondenziekte, hepatitis en parvo zijn dus de enige die zouden moeten. Joep krijgt deze enting omdat hij 2 wordt, heeft hij dan ook al zeker te weten genoeg opgebouwd?
Wellicht dan toch maar weil en lepto, we komen echt wel in omgevingen met ratten etc.
Joep heeft verder nog geen vreemd reactie's gegeven op de entingen, maar goed, ben er ook pas drie keer bij geweest natuurlijk, 1 x jaarlijkse cocktail, en 2 keer puppy enting...
Wellicht eens vragen of ze ook kennis hebben van titeren, andere ent schema's etc. Maar vind het altijd spannend om de dierenarts te bellen met dat soort dingen, stiekem ben ik ook een beetje 'bang' om op mijn sodemieter te krijgen omdat ik eigenlijk 2 weken terug op controle had moeten komen met Joep, nadat hij de prednison had gehad...maar ben dus op 'eigen houtje' verder gegaan en het elimineren gestart.

Eigenlijk maar ik me dus ook weinig zorgen nog om het plekje. Hij ziet er verder echt zo goed uit...glim vacht, en mega zacht. Zelfs van het verharen durf ik te zeggen dat hij dat minder doet.

Enten dan misschien begin volgend jaar doen, als we op 3 of 4 diersoorten zitten, zodat we al wel een afwisselende basis hebben kwa voer, en dan even een soort van eliminatie pauze inlassen? (dan weer 6 weken geen nieuwe diersoort toevoegen ofzo)

Heb extra eenden hartjes besteld want zijn ontlasting wordt vrij hard door de kiezenbrink, deze krijgt hij ook niet veel. En ook nog eendenkarkas, kunnen we dat in het weekend ook eens gaan proberen :) nu heeft hij eigenlijk geen knaagwerk, doordat hij geen buffel huid botjes meer krijgt.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

lijkt mij een goed idee, een paar maandjes wachten. dan kan je na de enting inderdaad even een  tijdje wachten met nieuwe diersoorten en hoef je je geen zorgen te maken dat je dan nog een tijd erg eenzijdig voert. enten zodra je op 4 diersoorten zit, en dan 6 weken niks. ik heb begrepen dat ent-reacties ook pas wat later kunnen komen.

in de  tussen tijd kan je misschien iemand in de buurt vinden waar de titers bepaald kunnen worden?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

En de plekken die er zaten zijn groter geworden, en er zijn er meer bijgekomen...

En nu? Joep heeft er nog niet veel jeuk aan ofzo, kan ik dit nog de tijd geven? 
eelke
Moderator

Re: jeukende plekken, willen jullie meedenken? elimineren/toch weer plekken

Bericht door eelke »

Kleine kanttekening, zijn poep was knal geel!  ??? :o En erg droog, maar dat is van de kiezenbrink denk ik.

Re: jeukende plekken, willen jullie meedenken? elimineren/toch weer plekken

Plaats reactie