Welk kippenras?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welk kippenras?

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

pike schreef: vr 05 sep 2025, 14:48 Ik heb geen aanwijzing dat er hier ook bunzings rondstruinen. Maar, is het eigenlijk nodig om de omheining een stuk de grond in te laten lopen? Als dat zo is beperkt dat wel de mogelijkheden tot uitbreiding die ik zojuist bedacht heb.
Graag jullie oordeel. Ik heb een paar foto's gemaakt. De eerste foto toont wat ik altijd de "bosrand" noem. Is geen echte bosrand hoor. Maar in het midden dat donkere is Taxus. Wat daarboven uitsteekt is een oude appelboom. Rechts daarvan staan wat lage, zielige plantjes. Ik had gedacht daar in de lengte langs de beplanting een overdekte ren te maken met daarin het hok. De lengte is zo'n 6-7 meter. Hij kan ca. 2 m diep worden. Hier groeit nu dus alleen gras. Uh, mos en gras ::) Aan de rechterkant zou ik dan, daar waar die lage plantjes staan, in de achterzijde een deurtje kunnen maken met een doorloop naar het achterliggende bosplantsoen. Als ik daar draad zet kan ik ca. 6 meter naar achteren. Dan zit ik aan mijn looppad .Vandaar weer terug naar links, en dan weer een hoek terug naar het gras en dan kom ik uit aan de linkerkant van de foto, daar sluit het gaas dan weer aan op de ren. Als de ren 2 meter het gras in komt is dat alles bij elkaar een stuk van zo'n 6x8=48m2. Dat begint dan ergens op te lijken. Ik denk dat ik er wel draadhek geplaatst krijg, mits ik hier en daar wat snoei. Maar dat is geen probleem. Ik kan dat deel niet afdekken vanwege de hoge begroeiing, maar roofvogels kunnen er niet echt landen vanwege de vele takken en het blad. Althans, dat denk ik. 's Nachts kan het deurtje naar de achterren gewoon dicht blijven en zitten ze veilig binnen. Daglichtslotje op het hok en ze gaan pas naar achter als ik voor hen het deurtje opendoe. Zoiets. Maar wat vinden jullie van het terrein? Aan de voorkant is dus gras (althans in den beginne ::) ) de achterkant staat vol met struikgewas en een paar bomen. Ik denk dat kippen daar leuk kunnen scharrelen, maar is dat ook zo?
IMG_6455.jpeg. IMG_6452.jpegIMG_6453.jpeg
Ik vind het er geweldig uitzien! Echt perfect voor kippen. Daar gaan ze het heel leuk vinden.
En 48m2 is echt heel mooi!

Draad in de grond is 20tal cm voldoende om de kippen binnen te houden. Tenzij je heel losse grond hebt, dan is 30cm misschien beter. Maar dat zou wel genoeg moeten zijn..
Op plekken waar je roofdieren wil tegenhouden moet je veeeeel dieper of gewoon de hele boel ondergazen.

Dichte bomen werkt normaal goed tegen roofvogels. Zeker die uitzondering die je bij ons tegenkomt. Bij MillyMol in Hongarije is dat een beetje anders, veel vogels en regelmatig verliest ze er toch eentje, maar daar is ook vrij veel open ruimte, dacht ik.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: vr 05 sep 2025, 22:20 Ja idd, 2000m2 heb ik ook niet hoor. :P
Katten doen aan volwassen kippen normaal niets. Je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk.

De meeste mensen hebben een ren die gewoon de kippen op hun plek houdt. Zeker als er veel beschutting is door struiken is dat vaak voldoende. Je moet dan idd wel een proof hok. De volledige ren echt proof krijgen, zelfs voor ratten en muizen vind ik echt wel super ambitieus. Dat doe ik ook niet.
Ik doe een open hok met aansluitende ren van samen ongeveer 15m2 die volledig proof zou zijn. Binnen in de 200m2 ren. Dat is het plan. Wss komt er wel uitbreiding met een veilige kuikenren. Omdat die hier ook niet veilig zijn anders.
Ja dat is vooralsnog inderdaad een beetje het idee dat zich vandaag heeft uitgekristalliseerd. Een hok in een kleinere goed gesloten ren, die toegang kan geven tot een grotere, niet afgedekte ren waarin ze dan overdag kunnen scharrelen. Aangezien de bodem van het terrein niet vlak is is het werken met panelen lastig. Dus misschien moet ik daar werken met kippengaasnet met prikpennen (net zoiets als een schapennet maar dan fijner).
Dat betekent wel dat de eekhoorns die hier overdag ook rondstruinen, via de overhangende takken toegang hebben tot de ren en daarmee ook tot het kippenhok. Of dat nou zo wenselijk is? Ze lusten eitjes en ze lusten kippenvoer. :-\
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: vr 05 sep 2025, 22:24 Ik vind het er geweldig uitzien! Echt perfect voor kippen. Daar gaan ze het heel leuk vinden.
En 48m2 is echt heel mooi!

Draad in de grond is 20tal cm voldoende om de kippen binnen te houden. Tenzij je heel losse grond hebt, dan is 30cm misschien beter. Maar dat zou wel genoeg moeten zijn..
Op plekken waar je roofdieren wil tegenhouden moet je veeeeel dieper of gewoon de hele boel ondergazen.

Dichte bomen werkt normaal goed tegen roofvogels. Zeker die uitzondering die je bij ons tegenkomt. Bij MillyMol in Hongarije is dat een beetje anders, veel vogels en regelmatig verliest ze er toch eentje, maar daar is ook vrij veel open ruimte, dacht ik.
Draad in de grond :-X De grond op zich is los (zandgrond) maar het zit natuurlijk vol met wortels van de bomen en de struiken..... Overdag hoef ik in principe geen roofdieren tegen te houden tenzij de katten lastig doen. De marters komen alleen in het donker en dan zitten de kippen er niet meer. Maar die kippen moeten overdag natuurlijk wel binnen de ren blijven. Er zijn nog wat beren op de weg dus wat de afzetting van de extra ren betreft. Als ik de grond in moet zal ik een weg door de bodem moeten zoeken én gaat mijn idee van kippennet weer de prullenbak in ::) .
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

48 m2 vind ik zeker niet slecht. Het stukje "bos" is iets wat kippen ideaal vinden. Die houden wel van een hoop struiken om onder te scharrelen en dichte struiken en kleine boompjes maken het inderdaad voor roofvogels moeilijker.

Ik hoor van mensen die vrij goede resultaten hebben met electrische omheining, maar ook regelmatig dat het toch in een bloedbad eindigt. Zelfde met netten als dak gebruiken of niet heel de bodem van gaas. En roofvogels die dan toch op die ene plek de ren binnen gaan waar de netten niet op de omheining aansluiten. Niets is 100%. fijnmazige martergaas op de zijden dak en volledige bodem is het meest betrouwbaar, maar dat wil niet zeggen dat het nooit stuk kan gaan en het is zeker niet makkelijk werken. Bij jouw bosje zou het zo goed als onmogelijk zijn. Het is aan jou welke afweging je maakt.

Marters, bunzings en vossen jagen soms trouwens wel overdag. Met name in de lente en liefst een beetje beschut dan. Wezels, hermelijnen en roofvogels jagen overdag.
Of iets goed gaat is ook een beetje geluk en hoe hoog de roofdierdruk in een omgeving is, hoe alert de kippen zijn en best niet kortwieken om hen meer kans te geven weg te komen).

De ren vooraan waar het hok in komt zou je volledig roofdierproof kunnen maken. Het bosstukje zou extreem moeilijk worden. Je zou, zoals je zelf aangaf, dat stukje gewoon kunnen omheinen zodat de kippen er niet uit kunnen. Er zelf veel in rondlopen en Ties in laten rondlopen zou ook kunnen helpen om het minder veilig te laten ruiken voor roofdieren en ruim na en voor schemering buiten en binnen laten zou ook al veel moeten schelen. In de lente zou je ze er ook enkel met jouw gezelschap in kunnen laten.

Anne heeft trouwens ook tegen ongelijke grond aangelopen en het, als ik het mij goed herinner, met boomstammen waar de draad onder vast zat opgelost.

Ik heb zelf bij de buren nagevraagd of en hoeveel slachtoffers ze hebben gehad en welke veiligheidsmaatregelen ze hebben. Opgelet wat ik zelf zoal tegen kwam, zowel qua roofdieren als qua dode dieren in mijn tuin. In mijn omgeving was mijn conclusie : niets minder dan fort nox en buiten spelen enkel met bodyguards.
pearlsofpassion
Moderator

Weinig mensen maken zo'n bunker van hun kippenren hoor.

Ik al zeker niet.
Ik zie dat echt niet zitten zowel praktisch als financieel als gevoelsmatig en voor een mooie invulling van hun leven vind ik een bepaald risico aanvaardbaar.
'S nachts moeten ze zeker goed opgesloten en er moet beschutting voor de buizerd zijn.

Is het geen optie gewoon met draad op rol en palen te werken?
Zo heb ik het gedaan en dat ging ook onder de bomen best vlot.
20241026_141927.jpg
Deze dit ongeveer 15cm in de grond schat ik. Dus gewoon eerst palen slaan ( met grondboor) en dan een gleufje afsteken met de spade, draad erop en gleuf weer dicht. Kon zo 10m per dag doen. Om de draad erop te krijgen en hem strak te krijgen moest ik wel een 2e persoon hebben.
20241026_141915.jpg
De voorkant staat nog niet goed, daar moet een deur in komen. En er staan niet zoveel bomen, maar dat moet bij meer ook lukken. Een grondboor is dan wel een goed idee omdat je dan niet moet graven waarmee je veel meer wortels tegen komt.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Dat bedoelde ik met gaasnet :D alleen jij gebruikt dus palen ipv pennen dat is een stuk steviger. Ik vind zo’n bet optisch ook prettiger dan die panelen, dan lijkt mijn leuke bosje zo’n gevangenis plus de prijs :-X plus dat je makkelijker ergens omheen kan werken mocht dat nodig zijn. Die gleuf zal wel en ding worden maar misschien valt het mee. Mooi, dan ben ik daar in elk geval uit. Hoe hoog is jouw draad?
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: za 06 sep 2025, 06:53 Weinig mensen maken zo'n bunker van hun kippenren hoor.

Ik al zeker niet.
Ik zie dat echt niet zitten zowel praktisch als financieel als gevoelsmatig en voor een mooie invulling van hun leven vind ik een bepaald risico aanvaardbaar.
Klopt helemaal dat het praktisch en financieel geen fijne is. Voor een mooie invulling van hun leven zou ik niet zeggen. Ik heb niet de indruk dat mijn kippen niet gelukkig zijn met wat ze hier hebben.
pearlsofpassion
Moderator

frodo quin schreef: za 06 sep 2025, 09:52 Klopt helemaal dat het praktisch en financieel geen fijne is. Voor een mooie invulling van hun leven zou ik niet zeggen. Ik heb niet de indruk dat mijn kippen niet gelukkig zijn met wat ze hier hebben.
Zo bedoelde ik het niet he! :-*
Bij jou hebben ze ook een mooi terrein!
Maar ik zou nooit kunnen wat jij gerealiseerd hebt. Das heel erg knap. Bij Anne ook trouwens.
Ik zou dan wss een heel stuk kleiner gaan, om het haalbaar te houden. En dan gaat er wel ontzettend veel kwaliteit verloren. ;)
pearlsofpassion
Moderator

pike schreef: za 06 sep 2025, 07:14 Dat bedoelde ik met gaasnet :D alleen jij gebruikt dus palen ipv pennen dat is een stuk steviger. Ik vind zo’n bet optisch ook prettiger dan die panelen, dan lijkt mijn leuke bosje zo’n gevangenis plus de prijs :-X plus dat je makkelijker ergens omheen kan werken mocht dat nodig zijn. Die gleuf zal wel en ding worden maar misschien valt het mee. Mooi, dan ben ik daar in elk geval uit. Hoe hoog is jouw draad?
Voor de kippen heb ik 1m50 geloof ik. Bovengronds.
Voor de konijnen iets lager.
Maar eigenlijk zou voor de volwassen kippen 1m20 ook voldoende kunnen zijn want ik heb kippen die vrij zwaar zijn. Maar ik kweek ook en de jonger dieren gaan wel over 1m20, geregeld zelfs nog over 1m50 maar dat kan ik dan oplossen met wat vleugelpennen te knippen.
De omheining om de tuin is ongeveer 2m.

Het hangt een beetje af van wat voor kippen je hebt. Normaal werkt kortwieken ook prima, zeker als je het preventief doet- dus niet wacht tot ze er al overheen gegaan zijn. Want eens ze denken dat het moet lukken doen ze meer moeite.
En motivatie speelt ook mee. Op zo'n mooi groot stukje gaan ze minder geneigd zijn om te proberen ontsnappen dan in een kleine ren. Als er bij mij dieren overheen gingen waren het eigenlijk altijd die opgejaagd werden ( jonge dieren worden wel wat weggejaagd door de volwassenen, zeker de hanen) of gescheiden waren van hun vrienden.
Als ze echt schrokken konden de jonge dan zelfs over 2m. Een paar keer meegemaakt. :o

Denk er goed over na wel. Het zou zonde zijn als je er achteraf nog een stuk bij moet op zetten omdat het te laag blijkt. :-\

Dat stukje draad in de grond is eigenlijk puur omdat ze gaan scharrelen en badderen en daarbij een put graven. Die kan toch redelijk diep worden soms. Zeker in zandgrond gaan ze snel diep.
En dan wil je niet dat ze er onderdoor gaan he.

In je afgesloten ren is het een ander gegeven he. Om marter en vos tegen te houden, moet het echt heel diep of je moet een strook verhard rondomrond leggen. Naar het schijnt hebben ze dan niet het idee om voor de steen te gaan graven maar blijven ze aan de draad proberen. Of dat helemaal veilig is weet ik niet zeker en ratten hou je er niet mee tegen.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: zo 07 sep 2025, 08:09 Zo bedoelde ik het niet he! :-*
Bij jou hebben ze ook een mooi terrein!
Maar ik zou nooit kunnen wat jij gerealiseerd hebt. Das heel erg knap. Bij Anne ook trouwens.
Ik zou dan wss een heel stuk kleiner gaan, om het haalbaar te houden. En dan gaat er wel ontzettend veel kwaliteit verloren. ;)
Als je ze kleiner zet, helemaal mee eens. Hangt er natuurlijk ook wat vanaf hoe klein, maar kippen hebben ruimte nodig. En ja je ziet veel mensen kippen houden op een heel klein stukje. Zelden een roofdierproof hen hoor. De mijne zitten ook niet zo super groot en zitten inderdaad veel groter dan wat je vaak ziet. En ze mogen dan nog "buiten spelen".

Maar op zich kan je een ren eindeloos groot maken. Zeker roofdierproof is wel iets wat moeite en geld kost. Fijnmazige martergaas is echt geen toffe om mee te werken. Laten we zeggen dat ik blij ben dat het achter de rug is...

Maar, mijn kippen zijn wel zo blij met hun ren dat ik tegenwoordig vaak op hen zit te passen in de tuin en er gewoon een deel al weer in de ren is gegaan. En dat maakt het het voor mij wel waard.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Hier is weer veel veranderd. Veel overlijdens en ook veel nieuwe kipjes.

Dus besloot ik van eens een voorstelronde te doen :biggrin2:

Olivia is een Orpington kuiken van 17 weken. Nog heel nieuw, dis moet vooral nog enorm wennen.

Lavendel is een ex legkip. Niet einde leg deze keer, maar meegenomen door een medewerker die een zieke kip naar de opvang bracht en Lavendel, Pioen en Lotus ook mee nam. Eigenlijk moet hij de zieke kippen doden, maar hij kan dat niet en brengt ze naar een opvang hier in de buurt. De missende pluimen zijn geen rui, maar kapotgepikt in de stallen. Lavendel is een heel lief kipje.

Pioen is dus van de groep van Lavendel. Ook een lieverd. Nogal nieuwsgierig en wil overal bij zijn.
Bijlagen
Pioen
Pioen
Lavendel
Lavendel
Olivia
Olivia
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Penny is 1 van mijn sussexen. Heel toffe kip. Komt graag bankhangen en heeft altijd honger. Ook lief met de andere kippen. Zeer makkelijk op te pakken tenzij ze niet wil en dan mag je het vergeten. 😁

Jane is mijn andere Sussex. Even lief, altijd makkelijk op te nemen, hardnekkige inbreker in de afgezette bloemenheivel. Of nuja, poging daartoe.

Aster is van een eerdere groep ex legkipjes. Zij heeft een implantaat, maar het was jammer genoeg en gelukkig snel uitgewerkt. Jammer genoeg omdat ze het nodig heeft voor haar gezondheid, gelukkig omdat ze er mentaal slecht aan toe was met het implantaat. Het is dus niet vernieuwd. Ik vond haaf levenskwaliteit niet goed en dan heeft een langer leven weinig zin.
Bijlagen
Aster
Aster
Jane
Jane
Penny
Penny
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Louise is een X Cream legbar net als Thelma en ze zijn 18 weken oud. Hele lieve kipjes, maar wat een paniekvogels. Het gaat gelukkig al veel beter dan een maand geleden. Thelma is de dapperste van de twee.

Lotus is de laatste van de nieuwe lichting legkipjes. Zij heeft het duidelijk heel zwaar gehad in de stal. Hopelijk gaat zij nog in de rui, want zo de winter in is niet ideaal. Heel lief en zit graag bij je. Waar lavendel en Pioen al de lol van het leven zien heb ik de indruk dat dat bij haar er nog niet echt is.
Bijlagen
Lotus
Lotus
Thelma
Thelma
Louise
Louise
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Iris, ook een ex legkipje uit een vorige groep. Zij is altijd lief tegen mij, mijn klein Iris vogeltje. Maar met introducties is ze mijn moeilijke kip en dan kan ze echt wel lelijk uit de hoek komen. Eens aanvazrd is ze wel oke met andere kippen.

Margriet is van mijn eerste kipjes. Mijn top hen en eentje waarvan ik hoop dat ze minstens 10 wordt, want zonder haar zie ik echt niet zitten. De kans is wel klein, want voor een ex industrie kip is ze al heel oud.
Bijlagen
Margriet
Margriet
Iris
Iris
frodo quin
5-sterren
5-sterren

En dan als laatste Willow en Phoenix. Zij zijn hier samen met Olivia komen wonen. Even oud uit dezelfde nest. Zij zijn een kruising van een rhode island red papa en orpington mama. Bij Phoenix moest ik spontaan denken aan ring of ire en vervolgens I'm on fire. Maar na lang twijfelen vond ik Bruce en Cash toch niet echt passen bij haar gezicht en toen kwam een vriendin met Phoenix en dat vond ik beter passen. De meesten zullen het niet weten, maar Willow is dus Quin haar naamgenoot. Die heet op haar stamboom ook Willow. Weet ze zelf wel niet.
Bijlagen
Phoenix
Phoenix
Willow
Willow

Plaats reactie