Ik ben met Brutus heeeeeeeeeeeeel lang iedere 6 weken naar een fysio/manueel therapeut geweest. Op een gegeven moment had ik niet het gevoel dat hij er nog baadt bij had. Hij krijgt overigens Puur Spondy. Omdat Brutus inmiddels problemen heeft, door de LSI, met achterhandspieren (atrofie). Omdat door zenuw degradatie onvoldoende pulsen aan de achterhand spieren worden gegeven. (Puur Spondy: Bij Chronische achterhandslapte, met atrofie van de achterhandspieren, vertraagde stelreflexen, waarbij het dier soms over de eigen poten struikelt en op de voorkant van de voet staat. Puur Spondy heeft een gunstige werking op het
laatste deel van het ruggenmerg en daardoor ook op de functie van de achterhandspieren, blaas en endeldarm). Dit helpt bij Brutus erg goed. Wel steeds minder, naarmate hij ouder (en slechter) wordt. Maar, zonder dit loopt hij helemaal krakkemikkig.
Puur Rug doet bij hem alleen iets als hij acute pijn heeft. Dat heeft hij Godzijdank al lange tijd niet meer gehad. Wat je bij Brutus ziet, naarmate hij ouder wordt is dat zijn spieren in zijn achterpoten steeds dunner en zwakker worden. Zijn moeder had dit, zijn broer heeft dit ook. Op een gegeven moment raakt dan 1 poot verlamt. En als je pech hebt ook een 2de. En dan is het over en sluiten, helaas. Tenzij je nog "zin hebt" om een 12 of 13 jarige hond te laten opereren maar ik heb voor mijzelf definitief besloten dat ik Brutus niet meer laat opereren, mocht hij verlamt raken. Spier Support van de Groene Os heeft hem overigens erg lang heel goed geholpen zijn spieren in behoorlijk goede conditie te houden.
Wat ik verder doe is veel wandelen waarbij hij draaft. 's Morgens 20 minuten, tussen de middag 1 a 1,5 uur en dan 's avonds weer een half uurtje. Dat houdt de spieren in zijn achterhand nog een beetje sterk. Moet ik hem vergelijken met zijn broer: moet ik concluderen dat ik toch iets goed doe. Zijn broer is aan 1 poot zo goed als verlamt. Zijn moeder hebben ze op 12 jarige leeftijd aan een verlamming in laten slapen (eerst 1 poot en daarna de 2de erbij). Brutus loopt nog probleemloos iedere dag 1,5 uur mee in een rap tempo. Hij sjeest nog door de bosjes. Vraag Henneke maar, zij is mijn getuigen