Wie laat zijn hond vasten en waarom?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Wie laat zijn hond vasten en waarom?

Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Ja hier wordt onregelmatig regelmatig gevast  :biggrin2:
De honden worden op verschillende tijdstippen gevoerd. Daar kan dus een tijdsduur van langer dan 24 uur tussen zitten. Fido snaait niet tijdens het uitlaten. De bloterikken snaaien wel ongeacht wel of niet vasten. Er zit geen verschil in frequentie van het snaaien.
De kleintjes vasten minder lang dan de Border Collie. Simpel; buikjes zijn zo klein dat ze met minder maaltijden hun hoeveelheid benodigde energie dus voeding niet kwijt kunnen zonder buikpijn.

Niet alleen de honden vasten regelmatig maar ik ook. Ik zie wel degelijk het voordeel van vasten. Je moet eerst energie verbranden voordat je weer "bijtankt" en de organen krijgen rust en tijd om te herstellen.

Niet alle honden gaan goed met vasten dus ik zou zeker even aankijken hoe het gaat bevallen. Niks moet  ;) maar het is zeker de moeite van het proberen waard.
nova schreef: Hier wordt niet gevast. Mijn  honden vreten op zo een dag  dan beslist alles wat ze beter kunnen laten liggen.
Bovendien, ik zelf vast ook niet. Ik zie ook de meerwaarde niet van vasten voor honden.
Als wolven  dagelijks een maaltijd  te pakken zouden krijgen, zonder er moeite voor te moeten doen, dan zou een wolf ook niet vasten.
Maar succesloos jagen , levert wel eens een vastendag op voor de wolf . Dat is dan het lot,  niet de keuze, anders zouden ze niet jagen. ;)
En dan zou de wolf ook heel veel meer gezondheidklachten gaan ontwikkelen  ;)
sjuutje1969
1-ster
1-ster

Bericht door sjuutje1969 »

Hier wordt ook onregelmatig regelmatig gevoerd en ook onregelmatig gevast.
De maaltijden variëren in grootte en als de maaltijd fors is, dan krijgt Joy de dag erna geen eten.
Ik hou dan wel wat rekening mee of het een trainingsdag of misschien zelfs een wedstrijddag is want
dat zou niet handig zijn met een volle buik uiteraard. Dat zijn juist dagen dat ze mag eten, na de training en dus laat
in de avond pas.
Joy weegt 18 kilo, is een stuiterbal en mooi slank, ze krijgt ongeveer 700 gr. vlees per dag en vandaag had ze ongeveer 1400 gr. denk ik, de laatste eendenek paste er niet meer in want die is blijven liggen en heeft de kat zojuist nog opgepeuzeld  :)
Morgen is het dus vastendag.

Voor mij is een reden om te vasten dat ze zich vandaag gewoon helemaal tonnetje rond heeft mogen eten, gewoon zoveel als ze op kon, daarna de hele dag een beetje liggen uitbuiken en gewoon helemaal niets meer doen. Af en toe even een rustige wandeling en verder gewoon slapen, eten verteren.
De dag erna kan het systeem zichzelf weer reinigen en is het weer leeg, de maag kan weer krimpen tot een kleine maag en alles kan weer opnieuw beginnen. De rek van de maagwand blijft zo optimaal werken.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

In de zomer voeren we de honden geregeld een keer per twee dagen. Ze zijn dan lekker voldaan op de eerste dag, maar hebben flinke trek op de tweede dag. Boef eet zich wel eens per ongelijk tonnetje rond, soms vindt hij iets in het bos, of op een onoplettend moment duikt hij in de voorraad. Dan moet hij ook vasten. Maar ik geef hem dan wel altijd op etenstijd iets kleins, anders is hij strontvervelend de hele avond omdat hij denkt dat ik hem vergeten ben met voeren. Praktisch gezien vind ik het wel fijn in de zomer, af en toe een dagje niet te hoeve voeren. Voor de honden, die zeuren niet, ze kennen de routine, als ze niet worden aangelijnd dan weten ze dat er niets gebeurt en blijven ze gewoon rustig. Maar bij Boef zie ik heel sterk de drang naar routine. Hij zou wel kunnen wennen aan regelmatig vasten, maar niet aan de ene periode wel en de andere periode niet.
essie
3-sterren
3-sterren

Bericht door essie »

Ik heb hier jaren om de dag eten gegeven en dat werkte prima. Is "per ongeluk" zo begonnen, eten vergeten eruit te halen enzo.
En het beviel zo goed dat het uit kwam op om de dag eten.
Maar ook met de hoeveelheden hoe het verpakt is, komt het vaak handig uit. ;)
Oudste hond is altijd heel erg voerbelust(voernijd ook wel) geweest en voor hem was het heel goed dat ie grotere hoeveelheden in 1 keer kreeg, en dat ie lekker voldaan was.

Oudste hond (13,5 jaar) kreeg ruim een half jaar geleden moeite met de vertering van grotere hoeveelheden. Dus nu  krijgt de oudste 1 a 2 keer op een dag. Dat werkt gewoon even een stuk beter voor hem.
De andere hond krijgt zo'n 5 a 6 keer in de week eten. Ze vast nog wel af en toe, maar niet meer zoveel als vroeger. Gewoon omdat dit nu makkelijker is omdat de oudste niet meer kan vasten.

Ik geef sowieso op onregelmatige tijdstippen eten, ze weten het nooit van te voren. Vind ik wel zo prettig, anders gaan ze zo zeuren om eten.

Dus of je wilt/moet vasten.
Probeer het eens en kijk of het wat is.
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Ik laat mijn hond elke zondag vasten, waarom?
Heel simepel zondag is voor mij een Rust dag en de eninge dag dat mijn vriend vrij heeft,
en wil ik dat voer gedoe gewoon even niet  ::)
Ze krijgt dan zaterdag avond heel veel, ik kan haar dan rollen  :D
Zondag slaapt ze dan lekker uit, tot een uur of 11 en dan is het daarna 3 keer 5 minuutjes lopen.
Zou ik om 9 uur bij haar mand staan om haar uit te laten, steekt ze haar middel teen op en draat zich om en slaap veder  ::)
Dus we zijn zo allemaal heel gelukkig  :biggrin2:

Door de weeks haald ze dat ruimschoots in want dan loop ik bemiddelt 2 tot 3 uur met haar, waarvan 1x 1,5 tot 2 uur en dan nog 1 of 2 keer een half uur en dan nog een plas rondje er bij ;)
En op zaterdag gaan mijn vader en ik altijd een helen langen wandeling maken van een uur of 3 à 4, dus 's avonds word ik dan al vervloek door hondje lief omdat ik nog een plas rondje wil en ze wilt slapen  >:( ;D

Zij eet altijd na ik heb gegeten en ik de laatste wandeling met haar heb gedaan, en 's ochtens een ontbijten van groenten, yogert of ei.

Als ik haar in de ochtend voer en ik zou in de middag gaan wandelen geeft ze over, dus vandaar dat ik alleen in de avond voer.

Maar nu heeft ze trouwens al 3 dagen gevast, mevrouw bliefde het eten niet  ::)
Maar goed ik ben er nu over uit dat ik daar maar mee op hou, ze krijgt wat ze lust en de rest laat ik zitten of maal ik voor haar.
Gemalen voer eet ze hoe dan ook, maakt echt niet uit wat het is  ???
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Fido schreef: En dan zou de wolf ook heel veel meer gezondheidklachten gaan ontwikkelen  ;)
Is dat zo? Zijn er gezondheidsklachten die direct terug te voeren zijn op het al dan niet vasten?
Intressant...
wolfdolf
3-sterren
3-sterren

Bericht door wolfdolf »

Als hij een of meerdere dagen geen eten krijgt, voelt hij zich  fitter denk ik.
Hij heeft meer loopvermogen en energie.
Hij ligt ook minder snel te hijgen. Het verteren van voedsel creeert heel wat warmte.
Toen ik barf gaf (geef nu kvv) was hij ook veel minder kieskeurig door die vastendagen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

martine-tom schreef: Is dat zo? Zijn er gezondheidsklachten die direct terug te voeren zijn op het al dan niet vasten?
Intressant...
Ik denk dat Fido daarmee bedoelt dat de wolf, zich altijd voleet aan zijn prooi. En dus als die dagelijks een prooi kan vangen, zou hij veel te dik worden.
En dat breng wel gezondheidsrisico's met zich mee.

Ik geloof niet dat vasten slecht is voor een hond en rechtstreeks gezondheidsrisico's met zich meebrengt.  Vasten kan nuttig zijn, maar lijkt me zeker niet noodzakelijk.
En sommige honden willen het gewoon niet of doen het er niet goed op.
Ik denk dat het inderdaad iets persoonlijk is, wat je hond en jijzelf het aangenaamst vinden.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

pearlsofpassion schreef: Ik denk dat Fido daarmee bedoelt dat de wolf, zich altijd voleet aan zijn prooi. En dus als die dagelijks een prooi kan vangen, zou hij veel te dik worden.
En dat breng wel gezondheidsrisico's met zich mee.

Ik geloof niet dat vasten slecht is voor een hond en rechtstreeks gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Vasten kan nuttig zijn, maar lijkt me zeker niet noodzakelijk.
En sommige honden willen het gewoon niet of doen het er niet goed op.
Ik denk dat het inderdaad iets persoonlijk is, wat je hond en jijzelf het aangenaamst vinden.
Ben het hiermee eens.
Ik moet wel zeggen, sinds ik na de suggestie van Mevr. Kruim Yuma op 1x per dag voer heb gezet (voor haar dus bijna een soort van vasten :D) het idee heb dat ze een voldaner gevoel heeft en ook minder vaak poept. Verbeterde spijsvertering misschien?

Ik denk dan ook dat vasten zeer zeker nut kan hebben en de spijsvertering kan verbeteren.
Cupcake
4-sterren
4-sterren

Bericht door Cupcake »

Dat laatste heb ik ook gemerkt, hoe minder maaltijden per dag, hoe beter er verteerd wordt. Ik bedoel dan de hoeveelheid ontlasting en ook hoe het eruit ziet.
Ik vraag me wel af of er een maximum aan hoeveelheid voer zit wat je kunt geven per keer. Feit dat ik het een grote hoeveelheid vind zegt alleen iets over mijn gevoel, maar ik heb er geen argument voor en is ook nergens op gebasserd/
Ik bedoel, is er bijvoorbeeld een percentage van het lichaamsgewicht wat je aan kunt houden als maximum hoeveelheid om in 1x te geven???
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Dat vraag ik mij ook af!!!
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Cupcake schreef: Dat laatste heb ik ook gemerkt, hoe minder maaltijden per dag, hoe beter er verteerd wordt. Ik bedoel dan de hoeveelheid ontlasting en ook hoe het eruit ziet.
Ik vraag me wel af of er een maximum aan hoeveelheid voer zit wat je kunt geven per keer. Feit dat ik het een grote hoeveelheid vind zegt alleen iets over mijn gevoel, maar ik heb er geen argument voor en is ook nergens op gebasserd/
Ik bedoel, is er bijvoorbeeld een percentage van het lichaamsgewicht wat je aan kunt houden als maximum hoeveelheid om in 1x te geven???
Ik voer mijn hond 2% van haar lichaamsgewicht, en zou als ik haar liet vasten ( wat ik niet doe ) rustig 4% geven, het dubbele dus.
Er zijn honden die dagelijks 4 % of meer krijgen, vaak de wat kleinere honden, en pups.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Dat zou dan meer dan een kilo zijn @Ulla?
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

hier met de dames die 150 en 180 gram eten wel eens geprobeerd , dat ze zoveel konden eten als ze wilde .....
na alles gewogen te hebben heeft loeka (150 gram) maar 30 gram extra gegeten en noa(180 gram) net 20 gram extra op ...

edi:t was wel vleesbot , misschien dat spiervlees wat makkelijker naar binnen gaat , en wat meer zou kunnen zijn geweest..
Laatst gewijzigd door lauraV op za 24 nov 2012, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Annemarie Rijnveld schreef: Dat zou dan meer dan een kilo zijn @Ulla?
In mijn geval ja, Espen eet nu tussen de 1300 en 1400 gram per dag.
Als ze zou vasten zou ik haar rustig een hele eend van VSE geven die weegt 2300 gram.

Plaats reactie