Goedgekeurd of terug de schoolbanken in...?

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Re: Goedgekeurd of terug de schoolbanken in...?

Jipogelion
3-sterren
3-sterren

Bericht door Jipogelion »

@ Thessa en Shanti
Als ik met die samenstelling ook goed zit is dat voor mij inderdaad makkelijker. Dat kleine beetje orgaan wat ik dan over heb kan ik de maand daarop weer gebruiken.

@Mowgli
Nou daar ben je mooi klaar mee dan :(
Jipogelion
3-sterren
3-sterren

Verbeterde versie aan de hand van de geboden adviezen, als jullie deze nog even willen keuren heel graag!  O0

Samenstelling in onderdelen:
  • 20 kg vleesbot 50%
  • 10kg spiervlees 25%
  • 8kg orgaan 20%
  • 2kg groenten 5%
Samenstelling in soorten:
  • 26,25% Kip
  • 12,50% Rund
  • 11,25% Konijn tam
  • 10% Ree
  • 7,5% Fazant
  • 5% Parelhoen
  • 5% Geit
  • 5% Paard
  • 5% Kalf
  • 2,5% Haas
  • 2,5 Eend tam
Samenstelling van de organen:
  • 50% Runderpens
  • 18,25% Lever (2/3 Lam en 1/3 Eend)
  • 12,5% Nier (½ Konijn en ½ Rund)
  • 12,5% Hart (½ Eend en ½ Rund)
  • 6,25% Kippenmaag
Shanti en co
5-sterren
5-sterren

Bericht door Shanti en co »

Ziet er mooi uit, maar als die rundernier niet biologisch is zou ik die liever door een ander diersoort vervangen aangezien het een zuiveringsorgaan is en bio-industrie runderen krijgen toch aardig wat medicijnen.  :-X
Maar voor de rest ziet het er super uit, ook heel veel afwisseling.  :)
Laatst gewijzigd door Shanti en co op wo 09 jan 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Arkay
4-sterren
4-sterren

Bericht door Arkay »

Ziet er goed uit en veel verschillende diersoorten.
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

mag ik vragen waarom je geen weekmenuutj maakt? ..... dit is toch veel gemakkelijker ?
zo kunnen de mede-barfers ook zien wat je elke dag voert en of dit wel of niet goed gaat .....
Jipogelion
3-sterren
3-sterren

Ik bestel alles in 1 keer en bekijk dan per maand wat ik heb. Vandaar dat het allemaal zo opgesomd staat. Het idee wat ik had was om de organen in de juiste verhouding te mengen en per portie in te vriezen en datzelfde doe ik dan met het spiervlees. Ik zal dus niet echt een weekmenu hebben omdat het er op neer komt dat ik een pakje kant-en-klaar spier, kant-en-klaar orgaan en het gewenste gewicht aan karkas uit de vriezer zal trekken. Dit leek mij makkelijker omdat ze dan elke keer de juiste verhouding in organen binnen kregen en een goed gemengde serie spiervlees. Het karkas kan natuurlijk de ene dag bestaan uit fazant en kip en de volgende dag uit kip en konijn want dat is niet echt makkelijk te portioneren denk ik. Bij dat laatste zal ik dus gewoon een beetje moeten opletten dat ik de variatie er in houd.

Ik kan de organen en het spiervlees natuurlijk ook per week verdelen en ipv elke dag de juiste verhouding te geven deze juiste verhouding over een week heen te spreiden. Dit leek mij een goed systeem maar als ik het voor mezelf beter/eenvoudiger kan maken dan zijn suggesties natuurlijk altijd welkom! Ben momenteel aan het "BARF-sponzen", alle kennis/tips/weetjes/ideeën die ik kan oppikken worden onmiddelijk opgeslagen :biggrin2:
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

ok , maar  :) ....
als je bv orgaan bij vis gaat geven gaan gegarandeerd de meeste aan de schijt  ....
bedoel ook dit soort tips  :biggrin2:
persoonlijk zou ik 3x orgaan ( nier , lever ,nier enz mix) voeren in de week (natuurlijk met vleesbot ) en 1 pensdag
er zijn ook mensen die een visdag inplannen (maar dacht ook ergens gelezen te hebben dat je dit niet wilde doen?) ......deze visdag zou ik in t begin de hoeveelheid ook opvoeren i.v.m. laxeren
Jipogelion
3-sterren
3-sterren

Oh jawel hoor, alleen de dames moeten nog wat wennen aan de smaak. Verse zalm, vergeet het maar! De kat gaat ermee vandoor... Maar ze lusten wel de vismix van Lotgering (maar ja dat is dan ook vermalen ver voorbij het punt van enige herkenning) en als ik het niet al te bont maak en klein snijd mag ik ook al spiering door de pens roeren. Ik haal geregeld een zalmkop bij de visboer die kook ik dan in een scheut water en dat water/kookvocht vries ik in. In een ijsblokjes dispenser en dan zo nu en dan een blokje door het voer. Zo kunnen ze een beetje aan de smaak wennen. En als ik de ondankbaarheid zat ben flikker ik zo'n rauwe zalmkop bij de kippen en kan ik genieten van huisdieren die wel dankbaar zijn voor wat ze krijgen... :biggrin2:

Ik zou het mezelf makkelijk maken door per week te portioneren. Drie porties orgaan is makkelijker en sneller gemaakt dan zeven porties natuurlijk. Voer jij jouw orgaan en vleesbot dan ook nog in combinatie met spiervlees of bewaar jij het spiervlees voor de orgaan-vrije dagen?
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

[quote="Jipogelion"]
Oh jawel hoor, alleen de dames moeten nog wat wennen aan de smaak. Verse zalm, vergeet het maar! De kat gaat ermee vandoor... Maar ze lusten wel de vismix van Lotgering (maar ja dat is dan ook vermalen ver voorbij het punt van enige herkenning) en als ik het niet al te bont maak en klein snijd mag ik ook al spiering door de pens roeren. Ik haal geregeld een zalmkop bij de visboer die kook ik dan in een scheut water en dat water/kookvocht vries ik in. In een ijsblokjes dispenser en dan zo nu en dan een blokje door het voer. Zo kunnen ze een beetje aan de smaak wennen. En als ik de ondankbaarheid zat ben flikker ik zo'n rauwe zalmkop bij de kippen en kan ik genieten van huisdieren die wel dankbaar zijn voor wat ze krijgen... :biggrin2:

Ik zou het mezelf makkelijk maken door per week te portioneren. Drie porties orgaan is makkelijker en sneller gemaakt dan zeven porties natuurlijk. Voer jij jouw orgaan en vleesbot dan ook nog in combinatie met spiervlees of bewaar jij het spiervlees voor de orgaan-vrije dagen? [/quote]

mijn 1e manier was zoals hieronder , mijn dames kregen te snel krijtpoep

maandag    spiervlees
dinsdag       orgaan  en  vleesbot
woensdag    spiervlees
donderdag  pens
vrijdag        spiervlees
zaterdag    orgaan en vleesbot
zondag        spiervlees
(bij de spier regelmatig groente , zuivel of ei)

na een tijdje leer je je trouwe 4voeter beter lezen wb voeding en ontlasting , en toen ben ik de spier en de vleesbotten om gaan draaien (het verteren van de botten ging beter en heb ik onderstaande manier gebruikt)

maandag   vleesbot
dinsdag    orgaan en spiervlees
woensdag  vleesbot
donderdag  pens en spiervlees
vrijdag       vleesbot
zaterdag  orgaan en spiervlees
zondag      vleesbot  ( evt te vervangen door zalmkop of zalmlijf)

ook weer bij de vleesbot regelmatig groentemix , zuivel of ei )
toen begon er 1tje te mutsen met de pensdag .....en met wat spiervlees at ze wel  ;)

op dit moment zitten we in de lift met de vis ......eerst gedroogd en nu op half rauw  :biggrin2:
jep mn jackrusseldames houden me bezig ;)

maar wat ik dus eigenlijk met de voorbeeldjes probeer te zeggen :P....
iedere hond is anders en regeerd met vertering/kalkdrollen anders , zoek/probeer je ideale manier , zoals ook in het gezamelijk (voor meerdere honden) verpakken van vlees .
zie het als een berg vleesbot , spiervlees en orgaan wat ze iedere week binnen moeten krijgen , en verpak het in de juiste verhouding voor goede vertering van je 4voeter  ;)

solly voor de lange uitleg , is al laat  :-[
Laatst gewijzigd door lauraV op vr 11 jan 2013, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Jipogelion
3-sterren
3-sterren

Ik ben alleen maar heel blij met je uitgebreide uitleg! :biggrin2: ;)
Shanti en co
5-sterren
5-sterren

Bericht door Shanti en co »

Dit is hoe ik het per week heb:
1x hele lamspens pens
2x vleesbot+orgaan+groente
1x vleesbot+vlees+groente
1x vissenkop+vlees+groente
2x vlees

Ik geef nooit alleen vleesbot omdat Shanti daar krijtpoep van krijgt, na de pensdag is haar ontlasting wel wat zachter dan normaal maar voor die ene keer per week ga ik niet in die pens hakken.
Het is dus heel hond afhankelijk waar ze het goed op doen.  :)
Jipogelion
3-sterren
3-sterren

Ik dank u zeer! :)
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Hier doe ik zo

maandag  vlees/bot groente/orgaan
dinsdag    spier vlees/ ei
woensdag  vlees/bot/groente/orgaan
donderdag spiervlees
vrijdag      zalmkop of zalmgraat of sardientjes
zaterdag    vleesbot/groente/orgaan
zondag      spiervlees/ei

maandag    vlees/bot groente
dinsdag      spiervlees/ei
woensdag  vlees/bot groente
donderdag  spiervlees/ei
vrijdag      pens
zaterdag    vlees/bot/groente
zondag      spiervlees

Zodoende kunnen ze een groter stukje spiervlees of karkas eten.

En soms een dubbele maaltijd dan krijgen ze spiervlees en vlees/bot...
Berna
4-sterren
4-sterren

Bericht door Berna »

Ik zit je hele berekening te bekijken...het komt me nog al ingewikkeld over.

Ga je het vlees zelf malen dat je het voor 40 kilo berekend? Dan snap ik je berekening. Maar als je het gewoon zo geeft..dan kan het wel wat simpeler.
Ik zelf voer over 3 dagen kompleet. Iedere dag krijgen ze hier spiervlees en vleesbot. Dan krijgen ze er een dag pens bij, een dag hart+nier+lever en een dag groente. Dat patroon herhaal ik twee keer per week. Dan hou je nog een dag over...das de visdag ;-)
3 soorten spiervlees en 3-4 soorten vleesbot + de organen van verschillende dieren en je zit aan je variatie!

Zit dus tussen Marga en Thessa en Shanti in qua voeren. De ene dag hebben ze 1100 gram de andere dag 900 gram net wat ze krijgen die dag. Aan het einde van de week hebben ze ongeveer 7 kilo op ;-)
Jipogelion
3-sterren
3-sterren

Ik had het zo opgeschreven omdat ik het allemaal ineens zou inkopen en dan op die procenten uit zou komen. Maar ik had eerst het idee om ze per dag compleet te voeren, daar ben ik van afgestapt na de voorbeeldmenu's van een aantal van jullie door te nemen. Ik kan ze ook per week of paar dagen compleet voeren en dat scheelt mij een hoop gedoe. Ik hoef immers niet zoveel te snijden en alles per dagportie samen te stellen. De honden kunnen straks lekker genieten van een heel orgaan waar ze voor moeten werken ipv hapklare snippers en stukjes. Ik ga een excel sheetje in elkaar (laten) flansen om bij te houden wat ik in de vriezer heb liggen en per week stel ik het menu samen. Dan wil ik aan het eind van de week op de percentage's en het gewicht zitten van een complete maaltijd. Dan kan het gebeuren dat, net als bij jou, ze de ene dag meer eten dan de andere dag maar aan het eind van de week hebben ze hun score gehaald. :) Het menu zal qua verhoudingen wel zo zijn als hierboven maar ik wil proberen zoveel mogelijk in te kopen via de vervoerslijntjes, dat scheelt behoorlijk in kosten. Wat ik dan mis of wil aanvullen ter variatie bestel ik alsnog online.

Malen was ik niet van plan want ik wil ze lekker laten knagen. Maar ik hou er wel rekening mee dat ik het in begin even zal moeten doen om ze bijvoorbeeld aan nieuwe smaken te laten wennen. Nu krijgen ze KVV in verschillende smaken maar parelhoen bijvoorbeeld, dat hebben ze nog nooit gehad. Als ze dat nou niet willen eten dan ram ik het een keer door de gehaktmolen met een paar dingen die ze wel kennen en lusten om ze er aan te laten wennen. Al hoop ik dat het niet nodig is, ik heb tot nu toe wel geluk met wat ze eten. Het enige project is vis, dat willen ze nu alleen nog maar als ik het fijn snijdt tussen de KVV of in de KVV met vissmaak. D'r komen hier af en toe zalmkoppen voorbij waar vlees aan zit wat ik zo zelf sashimi van zou maken maar de dames halen er hun lange windhondenneus voor op. Trutjes.... 

Plaats reactie