1,5 jaar geleden is er over dit onderwerp al een discussie geweest hier op het forum. Ik heb toen een gans uit elkaar gepeuterd, de schildklier blootgelegd en daarvan hier een foto geplaatst. Maar blijkbaar was dit niet genoeg om mensen te overtuigen dat de schildklier niet meer aan de schone nekken zit. Helaas heb ik die foto's niet meer. Ik heb geen zin om weer een vogel uit elkaar te peuteren dus ben maar weer op zoek gegaan op internet en ik heb een soortgelijke foto gevonden. De directe link krijg ik niet geplaatst maar als je de volgende stappen volgt krijg je een foto in beeld van de schildklier van de kip en zijn ligging in het geheel. En alles wat je op die foto ziet ligt buiten op de nek - dus niet in het vleesbot. Alles ligt tussen het vleesbot en het vel, hoog in de borstkast, een klein stukje boven het hart:
Klik op deze link:
http://partnersah.vet.cornell.edu/avian ... lesion/464
klik dan rechts op "new search"
klik op "lesion location" (de middelste van de drie)
tik bij search in: thyroid gland
tik op "go"
je krijgt dan 4 foto's, foto 3 geeft een mooi overzicht. Helemaal linksonder op foto 3 zie je de bovenkant van het hart.
Dus als die Duitse profs zeggen dat het in de nekken zit, dan hebben die het over nekken met alles erop en eraan en zo heb ik ze nog nooit te koop gezien in Nederland.