Low budget menu

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Low budget menu

Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lazy Garfield »

pearlsofpassion schreef:2kg per dag is 60 kg per maand.
60 kg per maand voor 150 euro is, ongeveer 2,5 euro per kg.
Dat is perfect te doen volgens mij. Ik zit op zoiets en ik heb katten en kattenmenu's zijn duurder.
En ik kijk echt niet op een diersoort meer of minder, ik heb er minstens 10 altijd. Dus als je wat oplet kan je zeker lager.

Je voert vleesbot aan gemiddeld 1,5 of zelfs 1,7 euro per kg. Kip kan rond de euro, eend is 2 euro, konijn en parelhoen daartussen. Daar kan dan orgaan aan gemiddeld 2 euro per kg bij. Pens is de helft van je orgaandeel en het goedkoopst, 2 euro gemiddeld is echt te doen als je een beetje rondkijkt. Groenten is ook 2 euro per kg of goedkoper.
Als ik een beetje kan schatten mag daar spier van gemiddeld zo'n 4-4,5 euro bij om op een menu van zo'n 2,5 euro per kg te komen.
Dat is ook perfect te doen. Rund, paard, hert, vind je vaak goedkoper al mooi vlees. Dus dan kan er ook al eens iets duurder bij.

Ook kan je eitjes bij voeren, die kosten toch ook niet zoveel. Of je voert kuikens, dat is 1 euro per kg.
Vis kan je gratis vragen bij het viskraam of voor max 2 euro wel vinden.

Dit lijkt me nog niet eens zo moeilijk. Ik zou dus dat besparen wat loslaten en gewoon een goed menu opstellen voor je honden. Niet 4 dagen kip want dat is te veel van het goede. Een kwart van je menu uit 1 diersoort laten bestaan en niet meer is een goed idee. Dat is dus minder dan 2 volle dagen.
En voer een normale hoeveelheid lever. Een normale verhouding orgaan. Meer dan 5% lever kan gevaarlijk worden, want dat kan je overdoseren.

Als je te weinig vriesruimte hebt om veel diersoorten op te slaan, wissel dan af bij het inkopen. De ene keer kippenhart, de volgende lamshart enz...
Kijk eens waar je vleesjes kan vinden in je buurt en kijk eens rond bij de vraag en aanbod zou ik zeggen.
Als je moeite hebt met betaalbare diersoorten te vinden, en je ziet dat wij hier andere prijzen noemen, vraag dan even waar ze vandaan komen. ;)
Jij gaat uit van 60 kg per maand?
Als je zes honden hebt en je voert gemiddeld zoals Pluk zegt 750 gram per hond per dag dan heb je al 160 kg per maand nodig!
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Precies.. 2kg brokken per dag wordt nu gevoerd
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Yada schreef:Goedendag, hoop dat jullie me verder kunnen helpen met het samenstellen van een degelijk low budget menu. Ik zie dat sommige hier peperdure menu's hebben samengesteld met tig verschillende diersoorten en allerhande. Dit is natuurlijk super enkel onbetaalbaar met meerdere honden. Ik heb 7 honden die nu op een brok staan. Dit kost me 150 euro per maand. Doel is om alles op vlees te zetten voor hetzelfde geld! Honden wegen tussen de 18 en 23 kg.

Ik heb het volgende in gedachte.
-Kippenbouten. +-400 gr Deze zijn in doos te koop voor 15 euro per 10 kg.
-Kippenlever +-50 gr Deze zijn in doos te koop voor 20 euro voor 10 kg.
-Rijst een kopje Kan heel goedkoop 30 kg zakken rijst kopen bij de toko
-Diepgevroren groentemix. Deze koken, en vervolgens mixxen. Porties maken ( een flinke eetlepel) en invriezen.
-Yoghurt. Een scheut
-Een goedkope olie

Wat denken jullie hiervan? Misschien wat basic, maar alleszins beter dan brok!!

Welke olie zouden jullie adviseren? Ik wil nog niets van omega vetzuren in mn menu. Zou 2x per week sardientjes kunnen geven, die zijn 25 euro per 10 kg. Rijk in omega 3, maar laag in 6. Zou omega 3/6 capsules kunnen toevoegen. Of als olie, dagelijks zalmolie gebruiken en geen vis voeren.

Heeft het nut om lever af te wisselen met hartjes of maagjes? maagjes zijn dezelfde prijs, hart iets duurder.
Runderpens is ook goedkoop. Evenals eendenkarkas.

Alvast bedankt iedereen !
Ik zeg eerlijk wat ik er van vind: niet goed genoeg.

Kippenbouten zijn leuk als vleesbot maar niet voor de beginnende vleesbot-etende-hond. Dus je zult moeten beginnen met wat anders. Ingeknipte kippenvleugels zijn beter. Maar in eerste instantie zul je die zelfs goed moeten pletten.

Verder zie ik geen spiervlees op je menu. Kippenbout bevat vlees, maar dat is niet genoeg voor een goed menu. Misschien kun je via lijntjes aan kwalitatief goed en betaalbaar spiervlees kopen. Denk daarbij aan rundvlees of paardenvlees ofzo.

Je hebt te weinig orgaanvlees op je menu. Je moet lever, hart en nier voeren. En pens. Pens is goedkoop. Hartjes in de regel duurder. En niertjes ook. Maar je honden hebben het wel nodig dus je kunt dat niet weglaten.

Rijst hebben je honden echt niks aan, maar als je dan al perse koolhydraat wilt voeren (waarom eigenlijk?), dan voer je beter gekookte zilvervliesrijst. Daar zit nog iets aan voedingsstof in.

Waarom zou je de groentenmix eerst koken en daarna mixen? Waarom niet rauw mixen of vers gekookt geven?

Goedkope olie? Wat voor olie? Veel goedkope olie zijn zinloos voor je honden en kunnen zelfs schadelijk zijn!

En verder voer je dus te weinig diersoorten. Je zou kunnen proberen om gratis zalmkoppen te kunnen scoren en je honden 1 keer per week (moet je ook niet vaker geven) een zalmkop kunnen geven. Dan krijgen ze ook wat omega 3 vetzuren binnen. Als je ze gratis kunt scoren, kun je vast wat je daar bespaard weer investeren in iets anders.

En verder, ja, links of rechtsom moet je dus aan je aantal diersoorten werken (4 moet je er toch wel voeren en als dat echt echt echt niet lukt, dan toch zeker 3), moet je spiervlees gaan toevoegen en meerdere orgaanvleessoorten. Anders gaat dit 1 groot fiasco worden. En dan krijgt het zelf samenstellen weer eens onterecht de schuld ("ik gaf BARF maar mijn honden deden het er helemaal niet goed op") en dat zou toch heel erg jammer en zonde wezen.

Qua voedingssupplementen kun je een paar keer per week een snufje zeewier gaan geven. Niet duur en toch gezond. Je honden kunnen met zo'n beperkt menu zeker wel wat extra sporenelementen gebruiken. Ik raad je verder aan om toch wel 2 a 3 eitjes (rauw met schil) per week te geven. Hoeft ook niet de kop te kosten en is wel heel gezond.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Lazy Garfield schreef:
Jij gaat uit van 60 kg per maand?
Als je zes honden hebt en je voert gemiddeld zoals Pluk zegt 750 gram per hond per dag dan heb je al 160 kg per maand nodig!
TS geeft in de voorgaande post zelf aan 2 kg per dag te voeren.

Maar oh ja, dat is brok zeker bedenk ik me nu door jouw post? Hmmm, even te snel gedacht. :doh:
Nu als dat geen goede brokken zijn moet je op vers wel iets minder dan het dubbele voeren omdat er veel minder balast is. In het ergste geval is het het dubbele en dan wil TS dus tussen de 1,25 en de 1,70 euro per kg voeren. Hmmm.... dat is al een stuk lastiger natuurlijk... :-\
Dan moet je inderdaad wel wat toegevingen gaan doen op je kwaliteit. 2 euro moet volgens mij lukken, dat zie ik zelfs voor een kattenmenu zitten, eronder is lastig.

Ik blijf er wel bij dat je echt moet opletten met de lever en de juiste verhoudingen aanhouden. Tenslotte is pens goedkoper dan lever dus voor de prijs kan je dat wel correct doen. Verder goed uitkijken voor goede aanbiedingen van mooi spiervlees. Maar onder de 3 kg wordt dat moeilijk he.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het eens ben dat vers zowiezo beter is. Als je aan een aantal diersoorten komt, je verhoudingen respecteert en zelfs al voer je af en toe zelfs mdm, is dat beter dan brok. Dus dan toch liever dat.
Maar volg Lizzy, er zijn bepaalde regels die je toch moet respecteren.
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lazy Garfield »

pearlsofpassion schreef:TS geeft in de voorgaande post zelf aan 2 kg per dag te voeren.

Maar oh ja, dat is brok zeker bedenk ik me nu door jouw post? Hmmm, even te snel gedacht. :doh:
Nu als dat geen goede brokken zijn moet je op vers wel iets minder dan het dubbele voeren omdat er veel minder balast is. In het ergste geval is het het dubbele en dan wil TS dus tussen de 1,25 en de 1,70 euro per kg voeren. Hmmm.... dat is al een stuk lastiger natuurlijk... :-\
Dan moet je inderdaad wel wat toegevingen gaan doen op je kwaliteit. 2 euro moet volgens mij lukken, dat zie ik zelfs voor een kattenmenu zitten, eronder is lastig.

Ik blijf er wel bij dat je echt moet opletten met de lever en de juiste verhoudingen aanhouden. Tenslotte is pens goedkoper dan lever dus voor de prijs kan je dat wel correct doen. Verder goed uitkijken voor goede aanbiedingen van mooi spiervlees. Maar onder de 3 kg wordt dat moeilijk he.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het eens ben dat vers zowiezo beter is. Als je aan een aantal diersoorten komt, je verhoudingen respecteert en zelfs al voer je af en toe zelfs mdm, is dat beter dan brok. Dus dan toch liever dat.
Maar volg Lizzy, er zijn bepaalde regels die je toch moet respecteren.
Psies!! En dat gaat dus echt niet lukken voor 150 a 200 euro per maand!
pearlsofpassion
Moderator

Goh, het vergt wat rekenwerk en vooral adresjes zoeken.
Ik heb nu het geluk vlakbij iemand te weten die een adresje kent waar ze heel mooi vleesbot kan krijgen voor echt lage prijzen.
Konijnkarkas voor 1,2 euro per kg; parelhoen ook 1,2 ; fazantkarkas voor 1 euro.
Kipkarkas zijn kleine stukjes dus wat minder mooi maar zeker meer vlees dan bot. Dat en nekken kan je er krijgen voor 60ct per kg. Ik voer dat niet maar koop de kipoenrugstukjes van SW,ben nu kwijt hoeveel die precies kosten.
Dus gemiddeld zit dat rond de euro per kg.

Orgaan blijf ik op zo'n 2 euro per kg uitkomen. Alhoewel dat als je pens goedkoper is dat ook minder kan zijn want zowel hart, lever als nier kan je voor 2 euro vinden.

Diepvriesgroenten heb ik geen idee hoeveel dat kost. Maar dat zal niet erg veel zijn. Verse groenten kan al vlot onder de 2 euro blijven. Zo'n 1,5 euro per kg lukt me voor mijn konijnen als ik wil. Vers dan nog en diepvries zou goedkoper moeten zijn.

Spiervlees lukt wel niet voor minder dan 3 euro per kg of je moet minder mooi voeren.

Maar goed, eens rekenen...
50% vleesbot aan 1 euro per kg is op 100 kg dus 50 euro.
20% orgaan aan 2 euro per kg is op 100 kg dus 40 euro.
10% groenten aan 1,5 euro per kg is op 100 kg dus 15 euro.
20% spiervlees aan 3 euro per kg is op 100 kg dus 60 euro.

Samen is dat 165 euro per 100 kg is 1,65 euro per kg. Prima binnen de grenzen die TS stelt dus.
Dat is wat ik aan een goedkoop hondenmenu zou uitgeven. Ik kom dan gemakkelijk op een diersoort of 5, al drie of 4 in het vleesbot alleen. En dan heb ik de extra's nog niet in rekening gebracht.
Ik weet niet hoeveel eieren kosten want die koop ik niet maar kuikens kosten 1 euro per kg.
En als je visafval gratis kan vinden drukt dat de prijs ook nog. En dat lukt wel als je wat zoekt. Want 10% vis gratis en een aantal eitjes per week dat telt ook nog serieus door.

Zelf voer ik duurder want ik voer ook wat duurder vleesbot en orgaan ter afwisseling en mijn spier ligt doorgaans rond de 5 euro per kg. Behalve de kalkoen van SW vorige keer dus. Bovendien heb ik dus een kattenmenu en dat is rijker aan de duurdere producten zoals spier en hart-lever-nier.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Dubbel
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op vr 24 jun 2016, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Yada schreef:Thanks voor de reacties weer. Zitten erg nuttige tussen. Ga mn best doen. Kan best 1 diersoort nemen dat ietsje duurder staat. 4 dagen kippenbouten. En resterende 3 dagen 3 andere diersoorten Sardientjes of markeel zou ik 2 per week mee kunnen geven. Zelfde wil ik dan doen met orgaanvlees, 4 dagen lever, die kan ik dan inkopen. in dozen van 10 kg, en resterende dagen, nieren, pens en hart. Die kan ik dan per kilo inkopen. 4/5 dozen a 10 KG orgaanvlees gaat je vriezer een beetje te vol van zitten.

Mag best uitlopen tot 200 euro maar meer wil ik niet uitgeven. en dat lijkt me prima te doen!

Om even terug te komen op de vragen over 150 euro voor brokken. Mijn honden eten tussen de 200 en 300 gram per dag. Laten we het op 2 kg per dag houden. Bij de cranenbroek verkopen ze smulti premium. Deze zakken kosten 15 euro per 10 kg. Voor 90 euro per maand ben je klaar voor 7 honden. We hebben dit getest en de honden doen en werken er goed op, zien er tip top uit en hebben prima ontlasting. De laatste tijd voer ik royal canin medium adult. Deze kosten 58 euro per 18 kg. Kom ik tegen de 180 uit. Maar dan heb je over duur voer. Ik weet dat op de lange termijn vers vlees een betere keus is voor de honden, vandaar dat ik ik wil switchen. Ik denk dat zelfs het "eenzijdig"menu wat ik in eerste instantie heb beschreven beter is dan elke brok. Hetgeen ook erg eenzijdig is.
Niet mee eens, ook barf kan je fout doen en problemen in de hand werken. Wat je als 'menu' beschreef zou ik geen barf willen noemen omdat het totaal niet compleet is. Kort door de bocht voor 1,25 de kilo gaat je niet lukken met een verantwoord menu,bedenk even goed waarom je barf wil gaan voeren en beslis wat je belangrijker vind. Maat wat je in je openingspost voorstelt...ik zou het nooit voeren...en rijst al helemaal niet ;)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Voor 1,25 euro per kilo kun je net aan nog geen smuldier voeren (da's 1,50 de kilo). Wat je nu wilt is niet te doen. Dan zou ik nog eerder kiezen voor brok en een aantal barfdagen in de week, die wel verantwoord zijn.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

pearlsofpassion schreef: Maar goed, eens rekenen...
50% vleesbot aan 1 euro per kg is op 100 kg dus 50 euro.
20% orgaan aan 2 euro per kg is op 100 kg dus 40 euro.
10% groenten aan 1,5 euro per kg is op 100 kg dus 15 euro.
20% spiervlees aan 3 euro per kg is op 100 kg dus 60 euro.

Samen is dat 165 euro per 100 kg is 1,65 euro per kg. Prima binnen de grenzen die TS stelt dus.
Het zal misschien best kunnen voor deze prijzen, maar dan moet je wel véél moeite doen om dit te vinden én gevarieerd genoeg te voeren. Kippenruggen kon ik wel eens voor 90 cent de kilo krijgen, maar alles wat geen kip is kost al snel ruim meer dan 1 euro.

Als het dan toch om geld gaat, vind ik dat het beeld volledig moet zijn. Als je zó goedkoop weet te voeren, koop je groot in en moet je dus veel vriezerruimte hebben. Vriezers kosten geld in aanschaf en in stroom. Bovendien zijn dit prijzen van lijntjes of direct bij leveranciers en dan rij je er ook nog regelmatig wat km's voor met de auto, wat benzine kost.

Tenzij je bereid bent er heel erg veel moeite voor te doen en de vriezer + brandstofkosten wat buiten beschouwing te laten, geloof ik niet dat je binnen budget zoveel monden kan voeden met barf. En dan ga ik met Martine mee, als een menu vooral uit kippenbouten en lever moet bestaan om betaalbaar te gaan zijn, kun je mijn inziens beter geen barf willen voeren.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik vind het lastig. De honden eten nu waarschijnlijk ook meuk brokken (voor dat geld kun je mij niet wijsmaken dat je fatsoenlijke brok koopt). En of dat nou zo gezond is....? Als je dan niet goed zelf samenstelt is dat natuurlijk ook niet goed (zorg tenminste dat over 1 week gezien toch compleet voert en met het menu waar TS mee begint is dat onmogelijk, daar moeten aanpassingen aan gedaan worden), maar is dat veel slechter dan vieze meuk brokken? Ik denk dat je toch nog steeds beter iets vers geeft dan doodgekookte echte meuk brokken. En adviseren betere brokken te gaan voeren is ook lastig want het mag geen geld kosten......

Roep met zo'n menu in ieder geval NIET dat je BARFt. BARF krijgt hiermee gewoon wederom een slechte naam, maar zo'n menu is gewoon geen BARF. Het lijkt er niet eens op.

Ik denk wel dat de kosten die Kaela vermeld reëel zijn en daar ook rekening mee gehouden moet worden. Vlak ook het bezoeken van goede goedkope adresjes niet uit. Meestal zitten die niet om de hoek. En het thuis laten bezorgen is altijd duurder.

Misschien haal je dan nog beter een paar maal per week Smuldier voor je honden (de complete versie) die je opleukt met rauwe eitjes, restjes van je eigen maaltijd, gratis zalmkop, etc)?
pearlsofpassion
Moderator

Kaela schreef:Het zal misschien best kunnen voor deze prijzen, maar dan moet je wel véél moeite doen om dit te vinden én gevarieerd genoeg te voeren. Kippenruggen kon ik wel eens voor 90 cent de kilo krijgen, maar alles wat geen kip is kost al snel ruim meer dan 1 euro.

Als het dan toch om geld gaat, vind ik dat het beeld volledig moet zijn. Als je zó goedkoop weet te voeren, koop je groot in en moet je dus veel vriezerruimte hebben. Vriezers kosten geld in aanschaf en in stroom. Bovendien zijn dit prijzen van lijntjes of direct bij leveranciers en dan rij je er ook nog regelmatig wat km's voor met de auto, wat benzine kost.

Tenzij je bereid bent er heel erg veel moeite voor te doen en de vriezer + brandstofkosten wat buiten beschouwing te laten, geloof ik niet dat je binnen budget zoveel monden kan voeden met barf. En dan ga ik met Martine mee, als een menu vooral uit kippenbouten en lever moet bestaan om betaalbaar te gaan zijn, kun je mijn inziens beter geen barf willen voeren.
Je moet geluk hebben in je buurt ja.
Maar ik moet daar niet super ver voor rijden. En als je bij elke bestelling weer wat anders besteld en zo afwisselt hoeft die vriesruimte niet ontzettend groot te zijn.
Voor een maand of 2 voer wel, maar is dat niet altijd zo als je wil barfen? Wie rijdt er nu elke twee weken om voer?

Ik bestel vb veel bij Orinake. Als je haar bestellijst erbij neemt kom je niet zo gek ver van deze prijzen. De eendennekken staan bij haar vb aan 1,2 euro per kg, rundvlees aan 2,35 en hert aan 2,75 . Runderpens heeft ze voor 6,5 euro per stuk en hoeveel weegt zo'n ding? Toch al snel 10 kg?
En ik heb inderdaad het geluk dat ik het vleesbot via iemand anders nog goedkoper kan krijgen zonder kwaliteitsverlies.
Maar ik heb het even opgezocht en de kippenrugstukjes staan momenteel bij SW ook aan 80ct per kg te kopen per 5 kg dus dat is niet overdreven in hoeveelheid, en die zijn gewoon hetzelfde als overal. Ik snij er het vel vanaf zodat het niet zo vet is en dan is het nog steeds minder dan een euro per kg. Maar ik kan me voorstellen dat je bij honden het vel er gewoon aanlaat, zo overdreven vet is dat nu ook weer niet.

Ik zeg ook nergens dat het gemakkelijk is om met die prijs een menu samen te stellen. Ik zeg gewoon dat het misschien wel doenbaar is, afhankelijk van wat je in je buurt kan vinden. Dus ipv het meteen af te schieten zou ik gewoon een goed rondkijken wat mogelijk is en uitrekenen of je er komt.
TS kan toch ook via lijntjes bestellen? Net zoals zovelen. Misschien lukt dat niet, maar je kan het minstens bekijken. Het is toch wel de moeite waard voor de honden om eens even die moeite te nemen en te kijken of je een menu samengesteld krijgt voor die prijs. En lukt het niet, ok, spijtig maar je hebt tenminste geprobeerd. Dan is het een keuze maken, toch brok blijven voeren of ietsje meer uitgeven. Of eventueel zelfs wat meer vriezerruimte voorzien zodat je wat meer in een keer kan opslaan. Dat doen we toch allemaal?

Verder vind ik het ook wel vreemd dat er zat mensen zijn die hun honden dag in dag uit goedkope kvv zoals smuldier voeren en dan vinden we toch dat dat beter is dan brok. Maar als iemand zelf wil samenstellen en daarbij wat toegevingen doen op de kwaliteit van het vlees of wat eenzijdige wil voeren om de prijs te drukken, dan kan dat precies niet... Das niet erg eerlijk en correct vind ik.
Ik ben het ermee eens dat je een minimum aantal diersoorten moet voeren en dat je de verhoudingen moet respecteren. In al mijn posten ben ik daar nooit van afgeweken. Je kan niet incompleet voeren.
Maar als ik zie rondom mij hoeveel barfers er tevreden zijn met gemalen spiervlees of zelfs mdm, dat zijn er heel veel. Dat moet je niet aanraden, en je kan vermelden dat dat niet wenselijk is, het afraden. Maar om nu te zeggen dat het niet kan en niet mag, dat je dan nog beter brok voert, dat vind ik een brug te ver.
Iedereen moet zelf beslissen welke kwaliteit voer hij zijn honden wil voorschotelen. En zelfs al is dat met gemalen spiervlees of zelfs al is dat gewoon smuldier. Zolang het maar niet incompleet is en niet enkel en alleen rommel bevat.

Ps: Kaela, enkel het eerste deel.is een reactie op jouw post. Het laatste is gewoon iets dat mij al.vaak is opgevallen en ik niet begrijp. En dat wilde ik ook eens kwijt.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik je punt niet begrijp......?
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

[quote="pearlsofpassion"][/quote]

Dank je!

Het heeft denk ik veel te maken met waar je woont. Als ik bij lijntjes bestel, rij ik minimaal 30 km enkele reis om het op te halen. Niet zelden betaal ik dan ook nog vervoerskosten tot het afhaalpunt. Daardoor wordt goedkoop vlees al snel duur. Bovendien komen hier in het noorden niet zoveel lijntjes. De keuze is er echt wat beperkter. Bij leveranciers als SW zit je ook altijd weer aan minimale afnames vast, wat samen bestellen tot gevolg heeft, of je moet een grote vriezer hebben. Kan allemaal, maar elke keer is het zo dat er of veel tijd, of meer kosten in gaan zitten en dat is iets wat naar mijn idee gewoon gezegd mag worden.

Als je 7 honden wil voeren (en ik heb de indruk dat het geen mini's zijn aangezien ze al 200-300 gram brok per dag eten), moet je wel veel vriezerruimte hebben. Als je 2 a 3 soorten vleesbot wil voeren, zeker 2 soorten spier en dan nog pens, orgaan en vis. Dan kom je er echt niet met een kleine vriezer. Zeker niet als je groter in moet kopen om de prijs te kunnen drukken. Wat je zelf al zegt, je gaat niet elke 2 weken op pad voor vlees.

Tja, wij voeren nu noodgedwongen smuldier. Maar hoe enorme meuk dat ook is, daar zit wel een supplement in om het compleet te maken. En dat zit niet in een "barfmenu" wat vooral uit kippenbouten en lever bestaat.

Ik vind het volkomen logisch dat er hier kanttekeningen gezet worden. Met heel veel moeite en een iets ruimer budget kan het prima. Maar dan moet topicstarter zich wel realiseren hoeveel moeite dit zal kosten en dat het voor 150 euro per maand niet gaat lukken. En als ik dan topicstarter zie terugkomen op de ruime hoeveelheden lever, enkel omdat ie daar makkelijk en goedkoop aan kan komen, dan vind ik het heel terecht dat er geroepen wordt dat dit écht niet slim is. En dat mag wat mij betreft dan ook wel afgeraden worden en terug naar brok verwezen worden. Je zegt het zelf al: het moet niet incompleet zijn en voorlopig rammelt het menu nog aan alle kanten.
Jij raad nog altijd wel een heel behoorlijk menu aan, maar persoonlijk krijg ik nog niet voldoende terug van topicstarter dat ie ook in staat gaat zijn dat uit te voeren. Er is ook niemand het niet met jou menu eens, enkel de door jou genoemde prijzen worden als lang niet altijd haalbaar gezien.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Met Smuldier (waar ik ook geen voorstander van ben maar hee, is dat slechter dan Lidl brokken dan?) zit tenminste nog dit:

Complete maaltijd op vlees basis: Deze complete maaltijd bestaat uit een basis van 60% puur vers rundvlees, 16 % lever en hart, 20% runderpens, 0.75% schapenvet, 0.75% zonnebloemolie en vitamines en mineralen. Al onze grondstoffen voor deze complete maaltijd zijn afkomstig van runderen die geschikt zijn voor menselijke consumptie - zonder uitzondering.

Met andere woorden: de honden krijgen verse voeding binnen dat nog rijk is aan enzymen en natuurlijke vitamines en mineralen en gezonde bacterieen uit de pens, de honden krijgen dan tenminste nog spiervlees binnen (en ik weet het, dat is natuurlijk ook kwaliteitje allerbelabberts maar gut, wat dacht je dat er voor spiervlees in een Lidl brok zit?? Behalve dat daar dan ook nog eens, wat zal het zijn, 4% vlees in zit). En pens. En lever. En hart. En vergeet vooral niet: de toegevoegde vitamines en mineralen die dit gemalen prakje compleet maken. Als je dat opleukt met zalmkoppen (eens per week), gekookte of gepureerde groenten, 3 keer per week een eitje, etc. dan heeft dat als voordeel boven met 3 keer niks zelf samenstellen dat je er niet al teveel vriezers op na hoeft te houden want dit is in elke supermarkt te krijgen en je dus ook niet stad en land af hoeft te rijden om goedkoop iets te scoren.

Plaats reactie