Vol afgrijzen naar Brandpunt zitten kijken
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Vol afgrijzen naar Brandpunt zitten kijken
Met foto's maken heb ik nog niet zo'n probleem. Respectvolle foto's bedoel ik dan. Ik heb zo'n mooie, indrukwekkende, veelzeggende foto's van Auschwitz voorbij zien komen.
Ik doe het zelf ook bijvoorbeeld bij de begraafplaatsen van de 1e wereldoorlog in België. Proberen het gevoel in een plaatje te pakken als het ware.
Selfies... tja het is iets van deze tijd. Ook daarbij denk ik nog dat het respectvol kan maar er mag wel meer gedaan worden aan de bewustwording van de plek waar je je bevindt.
Ik doe het zelf ook bijvoorbeeld bij de begraafplaatsen van de 1e wereldoorlog in België. Proberen het gevoel in een plaatje te pakken als het ware.
Selfies... tja het is iets van deze tijd. Ook daarbij denk ik nog dat het respectvol kan maar er mag wel meer gedaan worden aan de bewustwording van de plek waar je je bevindt.
Ik ben in Auswitch en in Birkenau geweest, zo'n 15 jaar geleden... het heeft diepe indruk op me gemaakt.
Ik was toen mee met een project. Deze kampen werden/worden bezocht door nabestaande. Maar een deel vd wegen was slecht begaanbaar en wij hebben geholpen die wegen op te knappen... dus een week daar gewerkt, in de stilte, in het stof, in de zinderende hitte- nou dat zet je wel aan het denken hoor. Ik heb destijds ook foto's gemaakt... en die zijn me dierbaar, soms pak ik ze en blader ik er weer even door....
Ik was toen mee met een project. Deze kampen werden/worden bezocht door nabestaande. Maar een deel vd wegen was slecht begaanbaar en wij hebben geholpen die wegen op te knappen... dus een week daar gewerkt, in de stilte, in het stof, in de zinderende hitte- nou dat zet je wel aan het denken hoor. Ik heb destijds ook foto's gemaakt... en die zijn me dierbaar, soms pak ik ze en blader ik er weer even door....
Wat ik me dan afvraag is nog niet eens wat die persoon die zo'n selfie maakt bezielt, maar vooral ook zijn omgeving.
Als ik zoiets zou doen, dan zou mijn moeder mij bij het zien van die selfie een enorme oorvijg geven (ze slaat nooit!), mijn wederhelft zou woest zijn, op facebook zou minstens drie kwart van mijn vrienden me direct ontvrienden enz. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat mijn omgeving dit zou accepteren. En andersom ook niet.
Als ik zoiets zou doen, dan zou mijn moeder mij bij het zien van die selfie een enorme oorvijg geven (ze slaat nooit!), mijn wederhelft zou woest zijn, op facebook zou minstens drie kwart van mijn vrienden me direct ontvrienden enz. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat mijn omgeving dit zou accepteren. En andersom ook niet.
Deze foto's vind ik zo indrukwekkend en eigenlijk zeggen ze alles...Lizzy schreef:Ja, deze kunstenaar bedoel je
http://prankster.nl/kunstenaar-maakt-to ... -monument/
Ze zouden deze foto's bij de ingang moeten hangen
Bij de ingang hangen lijkt mij een goed idee!
Mijn hart huilt als ik zie hoe weinig historisch besef veel mensen hebben en hoe het woord respect iets van vroeger tijden lijkt te worden bij sommige mensen.
Gelukkig ken ik ook genoeg jonge mensen en kinderen die er heel anders over denken.
Daar zat ik ook al aan te denken.Borke schreef:Deze foto's vind ik zo indrukwekkend en eigenlijk zeggen ze alles...
Bij de ingang hangen lijkt mij een goed idee!
Mijn hart huilt als ik zie hoe weinig historisch besef veel mensen hebben en hoe het woord respect iets van vroeger tijden lijkt te worden bij sommige mensen.
Gelukkig ken ik ook genoeg jonge mensen en kinderen die er heel anders over denken.
Echt bizar, ik begrijp ook niet hoe je op het idee komt om daar selfies te gaan maken... Maar goed, dit is iets wat je steeds meer ziet, weinig respect voor je omgeving en ik vind dat echt heel erg jammer!
Is in mijn ogen eerder typisch Nederlands? Afgelopen week in Normandië geweest. Busladingen vol die muisstil langs de monumenten en de rijen met graven lopen. En bloemen? Die blijven daar gewoon liggen. Daar gaat niemand mee voetballen (of zo).
Ik vrees dat het mensen uit alle landen zijn die dit doen....Ronald schreef:Is in mijn ogen eerder typisch Nederlands? Afgelopen week in Normandië geweest. Busladingen vol die muisstil langs de monumenten en de rijen met graven lopen. En bloemen? Die blijven daar gewoon liggen. Daar gaat niemand mee voetballen (of zo).
Ja op dat filmpje zijn dat in ieder geval mensen uit allerlei landen en echt niet hoofdzakelijk pubers. Ik heb nou echt niet de indruk dat selfies maken of ongepsat selfies maken nou typisch Nederlands is.
Ik weet het niet, blijkbaar moet je "bewijs" hebben waar je bent geweest op vakantie. Dat kan, je kunt idd ook sfeer impressies doen, maar een lollige foto of een romantische omarm foto waar mensen met duizenden vermoord werden? Ben je toch een beetje eh....
Ik weet het niet, blijkbaar moet je "bewijs" hebben waar je bent geweest op vakantie. Dat kan, je kunt idd ook sfeer impressies doen, maar een lollige foto of een romantische omarm foto waar mensen met duizenden vermoord werden? Ben je toch een beetje eh....
Een van de selfies waar heel veel om te doen is geweest is een Amerikaans meisje....Kaio schreef:Ja op dat filmpje zijn dat in ieder geval mensen uit allerlei landen en echt niet hoofdzakelijk pubers. Ik heb nou echt niet de indruk dat selfies maken of ongepsat selfies maken nou typisch Nederlands is.
Ik snap dat ook niet. Ik vind het een gebrek aan heel veel (kan niet eens de juiste woorden vinden).
Het begint er al mee dat ze in Amerika bijna geen geschiedenis op school krijgen en wat ze krijgen is een slap aftreksel van wat wij hier leren. Ik verbaasde mij enorm in de tijd dat ik er zelf woonde.
Maar helaas komen ze uit alle windstreken deze selfie verslaafden en ik begrijp er echt niets van. Maar ligt er ook niet een stukje bij de opvoeding? Volgens mij zijn er ook een hoop ouders die het vak opvoeden niet optimaal beheersen.
Maar helaas komen ze uit alle windstreken deze selfie verslaafden en ik begrijp er echt niets van. Maar ligt er ook niet een stukje bij de opvoeding? Volgens mij zijn er ook een hoop ouders die het vak opvoeden niet optimaal beheersen.
- pearlsofpassion
- Moderator
Mijn schoonmoeder zou ook een foto willen daar waar ze zelf op staat. Moet altijd en overal. Of dat nu een selfie is of ze vraagt het iemand anders, das al hetzelfde.
Ze is trouwens ook totaal ongevoelig voor dit soort geschiedenis maar zou daar dus ook niet snel heen gaan.
Het gaat er mij vooral over HOE je op zo'n foto staat. Gekke bekken trekken en vrolijke poses zijn meer het probleem dan.dat je zelf ook even mee op de foto staat.
Ze is trouwens ook totaal ongevoelig voor dit soort geschiedenis maar zou daar dus ook niet snel heen gaan.
Het gaat er mij vooral over HOE je op zo'n foto staat. Gekke bekken trekken en vrolijke poses zijn meer het probleem dan.dat je zelf ook even mee op de foto staat.
Nog eentje. En ik vond Westerbork ook heel deprimerend. De wanhoop hangt er nog in de lucht.Pauline schreef:![]()
![]()
Ik begrijp heel vaak niets meer van de medemens....
![]()
Ik was al helemaal ziek toen ik in Herinneringskamp Westerbork ben geweest....., daar heeft Eddie me huilend naar buiten gebracht omdat ik echt niet meer kon. De foto's daar, de sfeer & het gevoel, het raakte me tot in het diepst van mijn ziel. En ik weet dat heel veel mensen het juist daar "mee" vinden vallen.
Van vernietigingskampen hoef ik geen foto, en helemaal geen selfie. Ik maak ze sws niet.