BPWR: voedseldroger
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: BPWR: voedseldroger
Ja dat zou prima moeten gaan. Dit is mijn oogst van gisteren
de trechtercantharellen zijn zie grote hoop, ze gaat sowieso doormidden ivm schoonmaak (die holle steel is mooie schuilplek voor zoel slakjes als dennennaalden. Dit jaar zijn ze groot! Groter dan vorig jaar. En ja ze krimpen behoorlijk bij het drogen. Ik doe nu maar 2 trays per keer in de droger, staat ‘ie wat langer te draaien maar denk dat er toch een stockli gaat komen
Menwer zei over de prijs ‘dat valt toch wel mee’
Wat een mooie verzameling paddenstoelen! Om jaloers op te worden.
Overigens zijn er voor de Stockli ook nog afstandsringen te koop. Dus kan je nog hogere dingen ertussen leggen: https://www.marmelot.com/droogetage-sto ... sring.html
Overigens zijn er voor de Stockli ook nog afstandsringen te koop. Dus kan je nog hogere dingen ertussen leggen: https://www.marmelot.com/droogetage-sto ... sring.html
Siberienne schreef: zo 12 okt 2025, 16:43 Ja dat zou prima moeten gaan. Dit is mijn oogst van gisterende trechtercantharellen zijn zie grote hoop, ze gaat sowieso doormidden ivm schoonmaak (die holle steel is mooie schuilplek voor zoel slakjes als dennennaalden. Dit jaar zijn ze groot! Groter dan vorig jaar. En ja ze krimpen behoorlijk bij het drogen. Ik doe nu maar 2 trays per keer in de droger, staat ‘ie wat langer te draaien maar denk dat er toch een stockli gaat komen
Menwer zei over de prijs ‘dat valt toch wel mee’
IMG_8615.jpeg
Ik zie groen van jaloezie! Op de goede manier hoor, dat wel. Ik gun je van harte deze mooie verzameling paddenstoelen
Mijn eerste was een Severin. Toen die na 16 jaar de geest gaf heb ik weer zo'n zelfde gekocht. De roosters van de oude heb ik bewaard zodat ik meer kon stapelen. Nu droog ik niet zo heel veel meer tegenwoordig, maar ik heb het altijd een super apparaat gevonden. Door de roosters een slag te draaien kun je de hoogte wat wijzigen.
Ik heb de roosters altijd met de hand afgewassen, en die zijn nu nog steeds helemaal goed. Ook de oude. Niks verkruimelen of uitdrogen.
Ik heb de roosters altijd met de hand afgewassen, en die zijn nu nog steeds helemaal goed. Ook de oude. Niks verkruimelen of uitdrogen.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Dank!pike schreef: zo 12 okt 2025, 17:46 Wat een mooie verzameling paddenstoelen! Om jaloers op te worden.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Het is zoooooo leuk om te doenLizzy schreef: ma 13 okt 2025, 17:27![]()
![]()
![]()
Ik zie groen van jaloezie! Op de goede manier hoor, dat wel. Ik gun je van harte deze mooie verzameling paddenstoelen![]()
Inderdaad een prijs om van achterover te vallen, maar toch ben ik er nieuwsgierig naar.Lizzy schreef: wo 08 okt 2025, 12:54 Wij hebben ooit deze gekocht in onze rijke dagen:
https://www.slowjuice.nl/nl/counter-int ... v-EALw_wcB
Ding doet het perfect maar is natuurlijk veel te duur....
Ik wil voornamelijk lamslong drogen en ook wel orgaanvlees en misschien kipfilet. Is het echt de moeite waard, Lizzy?
Ik heb een Hendi rvs staan die helaas al na 2 jaar geen warme lucht meer gaf. Iemand kan m voor me repareren, als ik de juiste fuse vindt die er verantwoordelijk is en nu al een jaar ongebruikt staat.
Heb mijn oude stockli _(2008) maar weer in gebruik genomen omdat die het nog steeds goed doet na jaren al trouwe intensieve dienst geboden te hebben en heb er een 2e hands stockli bijgekocht. daar droog ik nu weer mee. Is wat minder gebruiksvriendelijk omdat motor en ventilator onder en tussendoor trays wisselen. Het moet maar. Die dingen zijn ijzer sterk. leg de eerste uren bakpapier onder het te drogen spul wat ik in een later stadium verwijder. Het scheelt doorlekken naar het motorgedeelte. droog er ongeveer 6 tot zeven trays per sessie in en heb voor hoger dingen ook bodemloze ringen bij aangeschaft.
Heb mijn oude stockli _(2008) maar weer in gebruik genomen omdat die het nog steeds goed doet na jaren al trouwe intensieve dienst geboden te hebben en heb er een 2e hands stockli bijgekocht. daar droog ik nu weer mee. Is wat minder gebruiksvriendelijk omdat motor en ventilator onder en tussendoor trays wisselen. Het moet maar. Die dingen zijn ijzer sterk. leg de eerste uren bakpapier onder het te drogen spul wat ik in een later stadium verwijder. Het scheelt doorlekken naar het motorgedeelte. droog er ongeveer 6 tot zeven trays per sessie in en heb voor hoger dingen ook bodemloze ringen bij aangeschaft.
oef dat is duur dit apparaatTanna schreef: za 22 nov 2025, 10:57 Inderdaad een prijs om van achterover te vallen, maar toch ben ik er nieuwsgierig naar.
Ik wil voornamelijk lamslong drogen en ook wel orgaanvlees en misschien kipfilet. Is het echt de moeite waard, Lizzy?
Voor enkel lamslong en misschien kip vind ik deze wel een beetje veel overdoneTanna schreef: za 22 nov 2025, 10:57 Inderdaad een prijs om van achterover te vallen, maar toch ben ik er nieuwsgierig naar.
Afgelopen weekend heb ik de torenflat van 10 traytjes op de Stockli gezet, vol met reepjes long. Regelmatig wisselen is dan wel nodig om snel resultaat te hebben. Voorlopig kunnen we weer vooruit.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Wij hebben sinds een tijdje ook een nieuwe droger, nadat de Sedona de geest gaf. Deze is van Arendo en het grote voordeel is dat hij grotendeels van metaal en glas is; volgens mij is alleen de draaiknop rechtsboven van kunststof (maar misschien is ook die van metaal). Maar alles wat met het voedsel in aanraking komt, is van roestvrijstaal.
Ik schrok eerst omdat hij me zo klein leek (is hij ook, vergeleken met de Sedona), maar hij heeft tien rekjes en we krijgen er per keer 4 kilo runderlong in, in plakjes van een centimeter dik. Het voordeel is ook dat de meegeleverde lekplaat gewoon op de bodem wordt gelegd, ipv dat die de onderste richels in beslag neemt - bij de Sedona verloren we daardoor altijd 1 van de 9 droogrekjes.
En hij is superstil. Ik ging in het begin regelmatig kijken of hij het nog wel deed, omdat ik niks hoorde wanneer ik vlakbij stond.
O, en hij hep verlichting aan de binnenkant.
Het is deze:
https://www.amazon.nl/Arendo-Voedseldro ... 179&sr=8-1
Let niet op de fantastisch vertaalde tekst op Amazon ("Roestvrij stalen deurmat van luxe klasse met 10 etages.")
Ik schrok eerst omdat hij me zo klein leek (is hij ook, vergeleken met de Sedona), maar hij heeft tien rekjes en we krijgen er per keer 4 kilo runderlong in, in plakjes van een centimeter dik. Het voordeel is ook dat de meegeleverde lekplaat gewoon op de bodem wordt gelegd, ipv dat die de onderste richels in beslag neemt - bij de Sedona verloren we daardoor altijd 1 van de 9 droogrekjes.
En hij is superstil. Ik ging in het begin regelmatig kijken of hij het nog wel deed, omdat ik niks hoorde wanneer ik vlakbij stond.
Het is deze:
https://www.amazon.nl/Arendo-Voedseldro ... 179&sr=8-1
Let niet op de fantastisch vertaalde tekst op Amazon ("Roestvrij stalen deurmat van luxe klasse met 10 etages.")
Mooi! Ziet er goed uit.
Zo'n deurmat heeft niemand
Zo'n deurmat heeft niemand
klinkt goed veel succes er mee.
lijkt heel veel op andere rvs drogers. komen wellicht allemaal uit dezelfde fabriek.
lijkt heel veel op andere rvs drogers. komen wellicht allemaal uit dezelfde fabriek.
Ik heb deze gemistTanna schreef: za 22 nov 2025, 10:57 Inderdaad een prijs om van achterover te vallen, maar toch ben ik er nieuwsgierig naar.
Inmiddels heb ik er al eentje gekocht, best een hoop geld vond ik maar niet zo duur als die van jullieLizzy schreef: do 05 feb 2026, 11:57 Ik heb deze gemist. Voor alleen een paar snackies vind ik het overdone. Wij drogen er echt van alles in, ook tomaten enzo.