Kitten 4mnd & diaree

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Is het normaal als je overstapt naar vers (Haakse Barf om te beginnen) dat een kat Diaree krijgt?

Diaree
0
Geen stemmen
Haakse Barf en diaree
2
100%

Totaal aantal stemmen: 2

Re: Kitten 4mnd & diaree

Locusta
1-ster
1-ster

Bericht door Locusta »

Too schreef: Welkom op barfplaat Ellen en Mattie!  :)

Of de combinatie Haaks en brok diarree oplevert weet ik eigenlijk niet... ik heb nooit gecombineerd.
[Ik zal daar s naar speuren.. Je hoort t als ik iets vind!]
Thanks  :biggrin2:
Tof, bedankt! Je bent waarschijnlijk iets sneller en adequater met zoeken hier dan ik  ;)
Heb me trouwens ook geen moment afgevraagd of ze rauw wel lekker zouden vinden  ;), de zak brok bleef voor de vorm staan maar verdween uiteindelijk geruisloos in de kliko. :D
Bij een volgende kat gaan  we gewoon vanaf dag 1 lekker vers eten!
Kitten nr. twee (Rinus) die willen we inderdaad vanaf dag één mee laten draaien in het ritme van s'morgens brokken (RC kitten) en s'middags/s'avonds haaksbarf.
Hmmm, we hebben twee zakken RC kitten staan, waarvan één aangebroken.
Misschien is de portie een beetje groot voor de hummel,  vindt ie 3x daags een hapje beter te overzien? Hoeveel kreeg hij nu?
Een scheutje kokend/heet water er over maakt t ook erg lekker [wel even laten afkoelen ::)]
Dat hij teveel kreg is ook al bij mij opgekomen (later pas  :D :-[) en zou een verklaring kunnen zijn. Hij had namelijk zo'n 60 gram brokjes staan (niet alles opgegeten) en zo'n 60 gram haaksbarf rund/kip, die hij uiteindelijk wel allemaal heeft opgegeten (zag ik toen ik thuis kwam van dansles).
Als je de verschillende Haaks-barf soorten afwisselt krijgen Mattie en de uk  alles wat ze nodig hebben.
We hebben van nagenoeg alle smaken (behalve kip, dat zit overal al doorgemengd) 2x 500 grams rollen, ook met het oog op Rinus die binnenkort bij ons komt. Misschien vindt hij andere smaken wel veeeeel lekkerder! Morgen krijgt hij zalm *smikkel*  ;)
Laatst gewijzigd door Locusta op di 13 okt 2009, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

dichte zak terug brengen naar de winkel en open zak doneren aan kliko of asiel.

het kan zijn dat de combi brok-rauw niet lekker valt, er zijn meer katten die daar last van hebben. of het is een vorm van gewenning. rauw verteert immers iets anders dan platgekookte brokjes.
het kan ook net zo goed 1 of ander virusje zijn.

ik merk dat mensen snel geneigd zijn om alles wat beesje mankeert op de verse voeding te gooien. stel poezie kotst een paar keer op brok, ligt het dan per definitie ook aan de brok? waarom zou het dan wel aan rauwe voeding kunnen liggen.
ik voer al ruim 2 jaar geen brok meer en ik heb ze er hier alleen maar op vooruit zien gaan.

je poezie is nog klein, met bijpassend klein maagje. ik zou zeker meerdere keren per dag voeren. kvv loopt niet zo snel weg hoor, even laten staan kan best. ik merk zelfs hier dat gemalen prak minder snel weg is dan blik.
hele grote dingen als hele duiven liggen hier gewoon wel eens 2 dagen in de woonkamer. ik heb geen ongedierte en geen stank er van. laat blik maar eens 2 dagen in de woonkamer staan. dat ziet er toch heel raar uit en je hebt risico op een grote gezellige vliegenfamilie.

de meeste katten moeten wel wennen aan de smaak van rauw. of beter gezegd; afkicken van de smaak- en geurstoffen van brok/blik. kittens doen meestal niet zo moeilijk over de overstap en zijn sneller gewend. je hebt er natuurlijk altijd zeikstralen tussenzitten; bij ot kreeg ik ook neigingen om dan maar het er met de trechter in te doen. maar mijn poot is stijver en de aanhouder wint.
voer eens 2 maanden geen brok/blik meer, en ruik daarna eens -bij voorkeur op nuchtere maag- aan een zak brok of een net open gemaakt blikje  :D
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Op Bp ben ik  diarree vanwege de combi brok/vers eigenlijk niet tegen gekomen, ws omdat de meesten hier al snel volledig vers voeren  ;)
Op Kp daarentegen lees je t wat vaker, net als Koekje vermoed ik dat de combi dan niet optimaal 'valt'
of dat er op dat moment iets heel anders speelt [virusje/haarbal/gewoon geen zin..]
Het hoeft helemaal niet voedsel-gerelateerd te zijn.

Zelf zou ik trouwens de brok weghalen zolang de kvv er staat [lijkt mij, gevoelsmatig, logischer :verschillende zuurgraad voor vertering ed]
Je kunt ze trouwens best snel wennen aan beperkte eettijd, bij zulke kleintjes zou ik t nog niet doen maar later.. ik vind t ideaal
Ook met brok hadden de meidjes [toen ca5 maanden] zo door dat er voor elk een bakje eten was.. 10 minuten de tijd.. vanavond weer een gelegenheid. Maw hier blijft nooit iets staan.

[quote="koekje"]
dichte zak terug brengen naar de winkel en open zak doneren aan kliko of asiel.  ;D ;D ;D

jvoer eens 2 maanden geen brok/blik meer, en ruik daarna eens -bij voorkeur op nuchtere maag- aan een zak brok of een net open gemaakt blikje  :D
[/quote]

Test 2.. voer 2 maanden geen brok/blik en ruik aan je eigen 'verse' kat en aan een brokjes poes  :o
Idem voor de kattenbak  :D

Plaats reactie