Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

pike schreef: wo 06 aug 2025, 22:20 Een complex gebeuren ;D
Maar wat grappig, er staat een aanduiding voor de scherpte op het zakje. Dat kende ik niet dus even gegoogled. Is er een hele schaal voor scherpte van pepers. 35000 is dus, ik zou denken, gemiddeld pittig?:
Naamloos.png
Wist je dat niet?

Ik denk ook gemiddeld. Niet overdreven maar toch al mooi.

Ik heb dit jaar een plantje op de markt gekocht van 2 vrouwen die veel pepers kweken en chilisaus en dat soort dingen ermee maken.
Ik vroeg een lekkere, citrus achtige, met wat pit maar niet overdreven natuurlijk.
Ik ben benieuwd. Ik ben er zo blij mee, dus ik hoop dat het ook zo is als ik de eerste ga proeven. :P
17545904443582592381211375874843.jpg
Nu zijn ze nog groen maar er hangen er toch al veel aan.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: do 07 aug 2025, 20:14 Wist je dat niet?
Nee daar had ik nog nooit van gehoord. Maar ik kweek dan ook geen pepertjes. Die koop ik altijd in de winkel ::)
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Lekker mee naar kantoor. Verpest voor het leven want deze zijn zoveel lekkerder dan uit de winkel. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

:D
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

De laatste tomaatjes zijn rijp en ik benieuwd of ik hiervan zaadjes kan bewaren om volgend seizoen zelf nieuwe plantjes van te kweken. Iemand dit weleens gedaan?

(Het is jammer dat het aantal zonuren zo laag is, mijn tomatenplanten zitten nog vol bloemen. Anders hadden we tot november wel eigen kweek tomaten gehad)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

zurca schreef: wo 15 okt 2025, 11:00 De laatste tomaatjes zijn rijp en ik benieuwd of ik hiervan zaadjes kan bewaren om volgend seizoen zelf nieuwe plantjes van te kweken. Iemand dit weleens gedaan?

(Het is jammer dat het aantal zonuren zo laag is, mijn tomatenplanten zitten nog vol bloemen. Anders hadden we tot november wel eigen kweek tomaten gehad)
Het kan, maar het is nooit zeker of je dan dezelfde tomaten kweekt. Dat ligt eraan wat voor kweekvorm het is.

Ik heb ook nog veel groene tomaten hangen, maar ga ze eerdaags ook weghalen. Het wordt niet meer rood helaas.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Kaela schreef: wo 15 okt 2025, 12:40 Het kan, maar het is nooit zeker of je dan dezelfde tomaten kweekt. Dat ligt eraan wat voor kweekvorm het is.

Ik heb ook nog veel groene tomaten hangen, maar ga ze eerdaags ook weghalen. Het wordt niet meer rood helaas.
Vanwege het korte zomerseizoen blijven wij ook altijd met een heleboel groene tomaten zitten, maar die leggen we dan binnen neer en ze zijn nu bijna allemaal mooi rood. De smaak is wel minder sensationeel dan van tomaten die in de zon hebben mogen rijpen, maar het is altijd nog goed genoeg voor een paar bakken tomatensaus :D
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Kaela schreef: wo 15 okt 2025, 12:40 Het kan, maar het is nooit zeker of je dan dezelfde tomaten kweekt. Dat ligt eraan wat voor kweekvorm het is.

Ik heb heel veel binnen na laten rijpen op een dienblaadje met een appel, deels met plastic zak erover (gaat sneller) en deels zonder. Ging verrassend goed. Seizoen is hier kort, en het werd heel snel koud in de nacht dit jaar
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Hier ook nog een hoop onrijpe tomaten. Ik ga ze ergens komende week ook binnen halen om verder te rijpen.

Weet iemand of dat ook werkt met paprika's? Ik heb maar twee rode gehad, er hangen er aan, maar nog allemaal groen. Ik heb nooit het idee gehad dat ze verder rijpen met supermarkt paprika's, maar misschien ben ik mis.

Ik wil mijn paprika planten binnen laten overwinteren in de hoop dat ik dan wel paprika's heb volgend jaar en niet tegen eind seizoen maar een plant die onrijpe heeft hangen. Weet iemand wanneer ik die best binnen haal?

@Zurca: ja, vaak zelfs. In principe zou je enkel dezelfde krijgen als het geen hybride soort is die je hebt staan. Ik had vroeger enkel tomatenplanten van tomaten uit een biowinkel. Ik plante gewoon van een tomaat die ik zelf erg lekker vond en de nakomelingen waren ook zeer lekker.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ik heb meerdere groene paprika’s binnen rood laten worden. Ging prima, heb ze gewoon op ons groente-hoekje van het aanrecht bij de rest gelegd en ze werden mooi rood.
Tomaten ook hoor. Maar ik heb inmiddels ook appels staan en het wordt allemaal wat vol. Maar ik heb sinds de cavia’s er zijn ze bijna dagelijks tomaatjes gevoerd, een dikke pan soep gemaakt en liters saus. Ik ben dik tevreden over de oogst en het is prima dat het nu een beetje voorbij is.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Die groene tomaten, die leg je gewoon binnen. Gewoon op het aanrecht bijvoorbeeld of beter in het raamkozijn?
Hier niet heel veel groene tomaten, alles is aardig rijp geworden. Hier zitten de planten gewoon weer vol met bloemen.
En mijn snackkomkommer groeit ook nog altijd en er komen nog komkommertjes af :D

Enne hoe hebben jullie eigen plantjes gekweekt? Zaadjes laten drogen en tegen het voorjaar zaaien?
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

frodo quin schreef: wo 15 okt 2025, 18:35 Hier ook nog een hoop onrijpe tomaten. Ik ga ze ergens komende week ook binnen halen om verder te rijpen.

Weet iemand of dat ook werkt met paprika's? Ik heb maar twee rode gehad, er hangen er aan, maar nog allemaal groen. Ik heb nooit het idee gehad dat ze verder rijpen met supermarkt paprika's, maar misschien ben ik mis.

Ik wil mijn paprika planten binnen laten overwinteren in de hoop dat ik dan wel paprika's heb volgend jaar en niet tegen eind seizoen maar een plant die onrijpe heeft hangen. Weet iemand wanneer ik die best binnen haal?

@Zurca: ja, vaak zelfs. In principe zou je enkel dezelfde krijgen als het geen hybride soort is die je hebt staan. Ik had vroeger enkel tomatenplanten van tomaten uit een biowinkel. Ik plante gewoon van een tomaat die ik zelf erg lekker vond en de nakomelingen waren ook zeer lekker.
Ik heb mijn peper planten naar binnen verhuisd en de pepers rijpen nu aan de plant voor het raam. Ik wil er ook graag een paar overhouden tot volgend jaar maar vorige winter is dat mislukt, althans alles kwam onder de luis. De lucht in ons huis is denk ik te droog. En ik had ze niet terug gesnoeid. Dat ga ik nu wel doen als de pepers gerijpt zijn.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Siberienne schreef: do 16 okt 2025, 07:25 Ik heb mijn peper planten naar binnen verhuisd en de pepers rijpen nu aan de plant voor het raam. Ik wil er ook graag een paar overhouden tot volgend jaar maar vorige winter is dat mislukt, althans alles kwam onder de luis. De lucht in ons huis is denk ik te droog. En ik had ze niet terug gesnoeid. Dat ga ik nu wel doen als de pepers gerijpt zijn.
Paprika planten schijnen daar binnen wel gevoelig voor te zijn. Ik dacht ze in mijn logeerkamer te zetten. Wel weinig rechtstreeks zonlicht, maar aangezien de was daar hangt te drogen wel vrij vochtig denk ik
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

frodo quin schreef: do 16 okt 2025, 07:59 Paprika planten schijnen daar binnen wel gevoelig voor te zijn. Ik dacht ze in mijn logeerkamer te zetten. Wel weinig rechtstreeks zonlicht, maar aangezien de was daar hangt te drogen wel vrij vochtig denk ik
Proberen waard toch? Bij mij staan ze boven op de ‘vide’ nu nog wel met zo veel mogelijk licht voor het rijpen. We gaan het zien.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

zurca schreef: wo 15 okt 2025, 20:03 Die groene tomaten, die leg je gewoon binnen. Gewoon op het aanrecht bijvoorbeeld of beter in het raamkozijn?
Hier niet heel veel groene tomaten, alles is aardig rijp geworden. Hier zitten de planten gewoon weer vol met bloemen.
En mijn snackkomkommer groeit ook nog altijd en er komen nog komkommertjes af :D

Enne hoe hebben jullie eigen plantjes gekweekt? Zaadjes laten drogen en tegen het voorjaar zaaien?
Hier ook komkommers opnieuw. Deze zomer niets. De planten waren ongeveer dood. Ze groeien wel erg traag.

Je kan zaden drogen, maar ik vind dat wat te veel moeite. Ik neem gewoon wat zaad van een verse tomaat en doe dat in een potje. Later verplant ik de zaailingen dan in eigen potjes. Tomaten kan je gewoon nu al doen. Binnen houden natuurlijk. Het is eigenlijk een meerjarige plant, dus je kan hem ook weer binnen halen in de winter als je dat wil. Wil je ze bewaren en pas binnen een paar maand zaaien, dan moet je ze wel drogen.

Plaats reactie