herkomst van onze vleesjes
Moderator: Lizzy
Re: herkomst van onze vleesjes
diepgevroren is zeker -24 of nog lager dat ontdooid echt niet snel!!Net wat Angelique zegt bij - 10 bewaren is een ander verhaal, mijn eigen vriezer staat op - 25, ik haal savonds vlees eruit om te ontdooien, (ik ontdooi buiten de koeling anders is met drie dagen nog bevroren) en dat vlees is voor de volgende morgen, dan is het net ontdooid bij deze huidige temperaturen maar nog steenkoud...
- pearlsofpassion
- Moderator
Het scheelt ook of jouw ene doos een paar uur buiten de koeling staat of je doos zit bedolven onder andere dozen in een bestelwagen waardoor de temp daar gewoon erg laat blijft.
Een doos apart ontdooit gewoon een stuk sneller dan een stapel dozen.
ook dat is waar! hoe meer er in een bult staat hoe langer het bevroren blijft!pearlsofpassion schreef: Het scheelt ook of jouw ene doos een paar uur buiten de koeling staat of je doos zit bedolven onder andere dozen in een bestelwagen waardoor de temp daar gewoon erg laat blijft.
nou ik kwam vandaag toevallig deze link tegen:
http://www.zita.be/lifestyle/2786949_sc ... vlees.html
Dit gaat dan over ons vlees... Dus tja, ik denk wel degelijk dat er vaak gesjoemeld (om het zo maar te noemen) wordt met vleesproducten.
En dan verwacht ik dat als dit voor de menselijke consumtie al een beetje gebeurt, dat ze het bij dierlijke consumtie nog meer durven doen.
Ik heb ook gewerkt in een frikandellen fabriek (tijd geleden maar toch) En ja er wordt gecontroleerd, en ja ze moeten aan eisen voldoen.
Maar om een voorbeeld te geven als er storing was gingen de bevroren frikandellen (voor in te pakken) tijdelijk in bakken, was de storing opgelost gingen ze de band weer op, maar waren ondertussen wel al bijna ontdooid... ook als er een op de grond viel. ja goed hij moet weggegooid worden MAAR ik heb ook wernemers daar ze gewoon zien oprapen en terug in de doos zien duwen..
ook zit ik in de paardenwereld. En ook hierbij weet ik dat dierenartsen lang niet alles in het paspoort invullen!! Dus wat medicijnen er allemaal in dat paard zit.. wie weet het?
het is ook zo dat zelfs mijn dierenarts overlaatst zijn enting in het boekje vergeten was te schrijven. Wat betekend doe ik hem die volgende dag toevallig na de slacht (hij breekt zijn been of wat er ook maar kan gebeuren) dan zal de slacht van niks weten. Daar mij toen wel is verteld dat na deze enting hij een maand niet geslacht mag worden.
Bij mijn paard zal dit niet gebeuren want ik heb hem uitgesloten voor de slacht, gewoon omdat ik wil dat hij normaal'' kan sterven als het zijn tijd is. maar nooit niet in de voedselketen terecht komt, of maar naar een slachterij vervoerd moet worden.
Verder deden ze bij mij op de landbouwschool bij de konijnen ook iets in het drinkwater om ziektes zo te verkomen. Ziektes die grotere kans hebben omdat ze met zoveel in zo klein draadkooihokje boven hun eigen uitwerpselbakken in de stank zitten...
Dus al met al wil ik er niet teveel aan denken waar het vlees vandaan komt. Zou heeel graag bio vlees voeren maar dit kan ik gewoon niet betalen, wil niet zeggen dat ik het niet af en toe doe wanneer mij de kans gegeven wordt.
Dit gaat dan over ons vlees... Dus tja, ik denk wel degelijk dat er vaak gesjoemeld (om het zo maar te noemen) wordt met vleesproducten.
En dan verwacht ik dat als dit voor de menselijke consumtie al een beetje gebeurt, dat ze het bij dierlijke consumtie nog meer durven doen.
Ik heb ook gewerkt in een frikandellen fabriek (tijd geleden maar toch) En ja er wordt gecontroleerd, en ja ze moeten aan eisen voldoen.
Maar om een voorbeeld te geven als er storing was gingen de bevroren frikandellen (voor in te pakken) tijdelijk in bakken, was de storing opgelost gingen ze de band weer op, maar waren ondertussen wel al bijna ontdooid... ook als er een op de grond viel. ja goed hij moet weggegooid worden MAAR ik heb ook wernemers daar ze gewoon zien oprapen en terug in de doos zien duwen..
ook zit ik in de paardenwereld. En ook hierbij weet ik dat dierenartsen lang niet alles in het paspoort invullen!! Dus wat medicijnen er allemaal in dat paard zit.. wie weet het?
het is ook zo dat zelfs mijn dierenarts overlaatst zijn enting in het boekje vergeten was te schrijven. Wat betekend doe ik hem die volgende dag toevallig na de slacht (hij breekt zijn been of wat er ook maar kan gebeuren) dan zal de slacht van niks weten. Daar mij toen wel is verteld dat na deze enting hij een maand niet geslacht mag worden.
Bij mijn paard zal dit niet gebeuren want ik heb hem uitgesloten voor de slacht, gewoon omdat ik wil dat hij normaal'' kan sterven als het zijn tijd is. maar nooit niet in de voedselketen terecht komt, of maar naar een slachterij vervoerd moet worden.
Verder deden ze bij mij op de landbouwschool bij de konijnen ook iets in het drinkwater om ziektes zo te verkomen. Ziektes die grotere kans hebben omdat ze met zoveel in zo klein draadkooihokje boven hun eigen uitwerpselbakken in de stank zitten...
Dus al met al wil ik er niet teveel aan denken waar het vlees vandaan komt. Zou heeel graag bio vlees voeren maar dit kan ik gewoon niet betalen, wil niet zeggen dat ik het niet af en toe doe wanneer mij de kans gegeven wordt.
Daar zal wat het slacht proces weinig tot geen verschil in zitten, alleen gaat er tijdens het transport (Ongekoeld door heel het land, zomer en winter maakt niet uit) en het verwerken van alles mis, laten het lekker ontdooien om te verwerken en hebben geen geschikte vriezers om het weer in te vriezen voor de zoveelste maal......Daisy12c schreef: nou ik kwam vandaag toevallig deze link tegen:
Dus ja daar gaat van alles mis.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Michiel (Mien 3-tal) is van de zomer bij mij in Zweden op bezoek geweest. 1900 km enkele reis, twee dagen over gedaan. Hij had 70 kilo vlees bij zich (vleesbot, spier en orgaan), had die in een deken gepakt en het hele zaakje zo in een koeltas gestopt (zonder koelelementen). De temperatuur onderweg was gematigd, overdag graadje of 20, 's nachts graadje of 10.Senta schreef: Daar zal wat het slacht proces weinig tot geen verschil in zitten, alleen gaat er tijdens het transport (Ongekoeld door heel het land, zomer en winter maakt niet uit) en het verwerken van alles mis, laten het lekker ontdooien om te verwerken en hebben geen geschikte vriezers om het weer in te vriezen voor de zoveelste maal......
Toen hij hier aankwam, was het vlees allemaal nog zo goed als stijfbevroren; alleen het konijnkarkas was aan de randen van de doos ietsje ontdooid. Dit alles dus na 2 dagen zonder koeling 1900 km in een gewone personenauto in de zomer. 70 lullige kilootjes.
Bij de barfleveringen die via Vraag en Aanbod gaan (waar jij naar eigen zeggen niet aan meedoet, dus waarvan jij eigenlijk niet weet hoe ze verlopen en hoe het vlees eruitziet), worden in de meeste gevallen honderden en soms duizend kilo's tegelijk vervoerd. In een klein land als NL duurt zo'n lijntje nooit meer dan een uur of vijf. Denk je nou echt dat het vlees de auto's uit komt kruipen na zo'n korte tijd? Ik heb gisteravond hier in huis vlees uitgelegd om te ontdooien; dat was om een uur of tien 's avonds. Vanochtend om een uur of halfelf, dus zeg maar twaalf uur later, waren bot, vlees en orgaan (die in verpakkingen van 700-1100 gram zaten) nog behoorlijk bevroren. Kleine verpakkinkjes, na 12 uur ontdooien bij kamertemperatuur. Het enige wat bijna helemaal ontdooid was, was de pens, omdat ik die in een pakje van 700 gram eenzaam en alleen in een afgesloten pannetje laat ontdooien.
De man van Ramses1 heeft in het voorjaar een keer 200 kilo barf (bot, vlees, orgaan) voor me meegenomen naar Duitsland. Uur of vijf rijden voor hem, daarna nog een uur of 1,5 naar waar ik woon in Leipzig. Na een rondleiding door hun huis van pak 'm beet drie kwartier. Toen ik in Leipzig aankwam, was alles nog gewoon bevroren.
Kortom, het valt allemaal wel mee met die volgens jou zo gruwelijke lijntjes. Gezien de hoeveelheden vlees waarom het gaat, en de relatief korte tijd dat het ongekoeld vervoerd wordt, ontdooien die spullen echt niet zo hard.
Maar als er tijdens die lijntjes van alles misgaat, dan heb je vast wel een paar voorbeelden die je met ons wilt delen?
- Angelique
- 5-sterren

Fijne posting Anne 
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Is toch zo? Dat gejammer over die lijntjes altijd.Angelique schreef: Fijne posting Anne![]()
Ik baalde er bijna van dat de spullen die Michiel had meegenomen nog bevroren waren. Had gehoopt dat ik het meteen kon portioneren als het al enigszins ontdooid was, maar nu moest ik het gewoon rechtstreeks in diepvries kiepen.
Ik kan er ook echt niet over uit dat je wel weigert om meet te doen met lijntjes want dat is slecht en ongezond, maar vervolgens wel zo lang kvv blijft geven waar je hond t niet lekker op doet, dat ie er ziek van wordt.
De kvv aanbieden hier via de vraag en aanbod is toch ook weer niet zo'n moeite? Of anders gewoon maar wegdonderen...
De kvv aanbieden hier via de vraag en aanbod is toch ook weer niet zo'n moeite? Of anders gewoon maar wegdonderen...
Hoe bedoel je daar gaat van alles mis?Senta schreef: Daar zal wat het slacht proces weinig tot geen verschil in zitten, alleen gaat er tijdens het transport (Ongekoeld door heel het land, zomer en winter maakt niet uit) en het verwerken van alles mis, laten het lekker ontdooien om te verwerken en hebben geen geschikte vriezers om het weer in te vriezen voor de zoveelste maal......
Ik zou graag voorbeelden horen of zien.
Ik maak me eerlijk gezegd veel minder zorgen over het ( ongekoelde) transport en verwerken van alle bevroren barfvlees
dan over de herkomst van dit vlees.
Waar ik mijn vlees vandaan haal ,daar wordt het niet betrokken van Chinese containerschepen die 3 jaar lang over de wereldzeeen varen.
Ik haal mijn vlees bij een bedrijf die zeker weten het wild vers inkoopt ( tenzij anders vermeld)
en 1 keer invriest.
De kip wordt vers geslacht en shock ingevroren.En ja ,dit is geen bio kip,dan weet je ook wat je krijgt.
Als ik het dan op bestelling afhaal ,wordt het uit de vriescel gehaald van min.30 .
Het is dan verpakt in bulkdozen van 10 kilo,of vacuum verpakt na slachten en direct shock ingevroren.
Ik vervoer 100-den kilo's ,soms duizenden ongekoeld .
Als ik alle dik ingevroren dozen op elkaar stapel
met isolatie dekens erover enz.enz.
dan rij ik ermee naar huis ,lever onderweg af voor andere mede -bestellers en ben binnen 5 uur op het honk/vriezers die op min 30 staan
en na 3 dagen buiten de koeling kan ik pas enigszins porties maken.
Alle vlees is diepgevroren en ik heb nog nooit enige klacht gehad integenstelling tot al die akelige verhalen over een bepaald merk KVV
die in ontdooide kratjes met losse verpakkingen in ongekoelde bussen meer dan 12 uur per dag onderweg zijn ,ook op hete dagen in de zomer.
Eerlijk gezegd denk ik dat de herkomst van onze vleesjes van meer belang is om te achterhalen
dan het transport ervan.
Daantje schreef: Hoe bedoel je daar gaat van alles mis?
Ik zou graag voorbeelden horen of zien.
Ik maak me eerlijk gezegd veel minder zorgen over het ( ongekoelde) transport en verwerken van alle bevroren barfvlees
dan over de herkomst van dit vlees.
Waar ik mijn vlees vandaan haal ,daar wordt het niet betrokken van Chinese containerschepen die 3 jaar lang over de wereldzeeen varen.
Ik haal mijn vlees bij een bedrijf die zeker weten het wild vers inkoopt ( tenzij anders vermeld)
en 1 keer invriest.
De kip wordt vers geslacht en shock ingevroren.En ja ,dit is geen bio kip,dan weet je ook wat je krijgt.
Als ik het dan op bestelling afhaal ,wordt het uit de vriescel gehaald van min.30 .
Het is dan verpakt in bulkdozen van 10 kilo,of vacuum verpakt na slachten en direct shock ingevroren.
Ik vervoer 100-den kilo's ,soms duizenden ongekoeld .
Als ik alle dik ingevroren dozen op elkaar stapel
met isolatie dekens erover enz.enz.
dan rij ik ermee naar huis ,lever onderweg af voor andere mede -bestellers en ben binnen 5 uur op het honk/vriezers die op min 30 staan
en na 3 dagen buiten de koeling kan ik pas enigszins porties maken.
Alle vlees is diepgevroren en ik heb nog nooit enige klacht gehad integenstelling tot al die akelige verhalen over een bepaald merk KVV
die in ontdooide kratjes met losse verpakkingen in ongekoelde bussen meer dan 12 uur per dag onderweg zijn ,ook op hete dagen in de zomer.
Eerlijk gezegd denk ik dat de herkomst van onze vleesjes van meer belang is om te achterhalen
dan het transport ervan.
Tja.. hier moet ik mij bij aansluiten en ben ik het volledig mee eens.
Natuurlijk is transport ook wel iets waar we rekening mee moeten houden, en ook hoe de mensen ermee omgaan (zuivere werkwijzes)
MAAR geef mij de keus tussen vers bio/wild zonder enige toevoeging van medicijnen en volledig natuurlijk voer op zuivere bodem (dus ook geen brokjes/krachtvoer enz..) Welke dan 6uur ontdooid moet vervoerd worden en vervolgens een keer wordt ingevroren en misschien nog eens vaker half ontdooit.
Of de keus tussen goed transport en onmiddelijk ten alle tijden ingevroren, maar dan van die kweekkippen/konijnen die hun hele leven standaard medicijnen in hun water krijgen, en leven op de door ons mens gemaakte brokjes waar alle rotzooi inzit..
Tja.. geef mij dan toch dat wild maar wat eens vaker is ingevroren.... xD
Als wij moeten kiezen willen we natuurlijk het beste van beide! Maar waar ga je dat zomaar even vinden.... ik ben doorgaans al blij als ik aan betaalbaar wild en bio vlees kan komen..
En ik denk (weet het niet maar dit is mijn mening en idee hierachter) dat een wolf in het wild zijn verse prooi lekker eet, maar in tijden van minder eten dat als ze een oud kadaver vinden, waar nog wat van te eten valt deze ook op zullen eten zelfs al ligt deze daar al enkele dagen te stinken...
De eerste keer dat ik vlees kreeg via een lijntje, was het buiten meer als 30 graden.
Ik had de hele achterbak bekleed met plastic, want ik dacht dat alles volledig ontdooit aan zou komen.
Er kwam nog geen druppel lekvocht uit en ik heb de grootste moeite gehad om het een beetje in porties te krijgen, zo hard was het bevroren.
En dan heb ik het nog niet over een klomp van 7 kilo lamspens, die ik met de grootst mogelijke moeite in porties heb gezaagd.
Ik doe enorm mijn best om alles hygiënisch en snel te verwerken en dan komen de honden met een volslagen verrot karkas uit het bos lopen. Ze kunnen best ergens tegen.
Ik had de hele achterbak bekleed met plastic, want ik dacht dat alles volledig ontdooit aan zou komen.
Er kwam nog geen druppel lekvocht uit en ik heb de grootste moeite gehad om het een beetje in porties te krijgen, zo hard was het bevroren.
En dan heb ik het nog niet over een klomp van 7 kilo lamspens, die ik met de grootst mogelijke moeite in porties heb gezaagd.
Ik doe enorm mijn best om alles hygiënisch en snel te verwerken en dan komen de honden met een volslagen verrot karkas uit het bos lopen. Ze kunnen best ergens tegen.
Zelfs mijn honden doen dat, al ligt dat kadaver al meer dan een week te rotten. Zo'n kadaver wordt met de dag aantrekkelijker.Daisy12c schreef:
Tja.. hier moet ik mij bij aansluiten en ben ik het volledig mee eens.
Natuurlijk is transport ook wel iets waar we rekening mee moeten houden, en ook hoe de mensen ermee omgaan (zuivere werkwijzes)
MAAR geef mij de keus tussen vers bio/wild zonder enige toevoeging van medicijnen en volledig natuurlijk voer op zuivere bodem (dus ook geen brokjes/krachtvoer enz..) Welke dan 6uur ontdooid moet vervoerd worden en vervolgens een keer wordt ingevroren en misschien nog eens vaker half ontdooit.
Of de keus tussen goed transport en onmiddelijk ten alle tijden ingevroren, maar dan van die kweekkippen/konijnen die hun hele leven standaard medicijnen in hun water krijgen, en leven op de door ons mens gemaakte brokjes waar alle rotzooi inzit..
Tja.. geef mij dan toch dat wild maar wat eens vaker is ingevroren.... xD
Als wij moeten kiezen willen we natuurlijk het beste van beide! Maar waar ga je dat zomaar even vinden.... ik ben doorgaans al blij als ik aan betaalbaar wild en bio vlees kan komen..
En ik denk (weet het niet maar dit is mijn mening en idee hierachter) dat een wolf in het wild zijn verse prooi lekker eet, maar in tijden van minder eten dat als ze een oud kadaver vinden, waar nog wat van te eten valt deze ook op zullen eten zelfs al ligt deze daar al enkele dagen te stinken...
-
Martine-Tom
Tom heeft zaterdag nog een kipkarkas weg staan werken wat er al precies een week lagpike schreef: Zelfs mijn honden doen dat, al ligt dat kadaver al meer dan een week te rotten. Zo'n kadaver wordt met de dag aantrekkelijker.
Hij leeft nog steeds
Hoi wij hebben reeds sinds vele jaren onze hond en ook onze vorige hond op vlees en botten staan, onze labrador is hier 16 jaar op geworden en had nog nooit een dierenarts voor een probleem gezien. Sinds maart zijn we lid van barfplaats en lezen hier regelmatig even dit is trouwens onze eerste post !!
Mijn man werkt op een slachthuis, en dus voeren wij best voordelig om het zomaar te zeggen door de jaren heen is er veel verandert op het werk van mijn man en is het superstreng geworden bij hem worden bij alle paarden een bloedmosterafgenomen en naar het labo gestuurd voordat het in de voedselketen terecht komt en bij het slachten zijn ook altijd keurmeesters aanwezig en word elk beesd rund kalf paard lam schaap of geit afzonderlijk nog eens door het nvwa gekeurd dit gebeurd op ieder slachthuis hoor. het sjoemelen gebeurd meeestal door groothandels en uitbeenbedrijven Willy Selten was geen slachterij ! maar kocht karkassen en leverde zo aan fabrieken van maaltijden en vleeswarenfabrieken. Het is echter zo dat de mensen niet goed begrijpen dat echt goedkoop niet bestaat iemand betaald de rekening de boer het beest de slachterij, en dat is het probleem van de supermarktketens het moet immers altijd voor de meest uitgeknepen prijs.
Als iedereen zich iets meer in de branche van het vlees zich zou verdiepen zou men graag iets meer voor dat stukje vlees betalen en dan hoeft het nog niet eens biologisch te zijn want wat is nu biologisch !!! als alle dieren biologisch gehouden moesten worden is Nederland veel te klein. er zijn natuurlijk zat aanbieders ook in kvv die zeggen dat ze biologisch zijn maar hoeveel in de barf aanbieders en het kvv gebeuren hebben dat Skal nummer. Zoveel biologisch vlees is Nederland totaal niet rijk dus word er ook het een en ander uit het buitenland gehaald wie bekijkt het daar ? en hoe biologisch is het dan nog het word hier niet op groengas of stroom naartoe gebracht !!
Sommige zijn natuurlijk echt wel te goeder trouw maar voor vele is het een mooie commerciele kreet.
op elke verpakking beoort een batch nummer en een e.e.g. nummer te staan dan weet je dat het klopt uiteraard voorzien van een recente datum, dan weet je 9 van de 10 keer dat het goed is je kunt bijvoorbeeld bij het nvwa kijken welke bedrijven goedgekeurd zijn om categorie 3 materiaal te verwerken dit zijn de slachtbijproducten waar wij onze viervoeters graag mee voeren.
dit moest me toch eens van het hart.
groetjes Jose
Mijn man werkt op een slachthuis, en dus voeren wij best voordelig om het zomaar te zeggen door de jaren heen is er veel verandert op het werk van mijn man en is het superstreng geworden bij hem worden bij alle paarden een bloedmosterafgenomen en naar het labo gestuurd voordat het in de voedselketen terecht komt en bij het slachten zijn ook altijd keurmeesters aanwezig en word elk beesd rund kalf paard lam schaap of geit afzonderlijk nog eens door het nvwa gekeurd dit gebeurd op ieder slachthuis hoor. het sjoemelen gebeurd meeestal door groothandels en uitbeenbedrijven Willy Selten was geen slachterij ! maar kocht karkassen en leverde zo aan fabrieken van maaltijden en vleeswarenfabrieken. Het is echter zo dat de mensen niet goed begrijpen dat echt goedkoop niet bestaat iemand betaald de rekening de boer het beest de slachterij, en dat is het probleem van de supermarktketens het moet immers altijd voor de meest uitgeknepen prijs.
Als iedereen zich iets meer in de branche van het vlees zich zou verdiepen zou men graag iets meer voor dat stukje vlees betalen en dan hoeft het nog niet eens biologisch te zijn want wat is nu biologisch !!! als alle dieren biologisch gehouden moesten worden is Nederland veel te klein. er zijn natuurlijk zat aanbieders ook in kvv die zeggen dat ze biologisch zijn maar hoeveel in de barf aanbieders en het kvv gebeuren hebben dat Skal nummer. Zoveel biologisch vlees is Nederland totaal niet rijk dus word er ook het een en ander uit het buitenland gehaald wie bekijkt het daar ? en hoe biologisch is het dan nog het word hier niet op groengas of stroom naartoe gebracht !!
Sommige zijn natuurlijk echt wel te goeder trouw maar voor vele is het een mooie commerciele kreet.
op elke verpakking beoort een batch nummer en een e.e.g. nummer te staan dan weet je dat het klopt uiteraard voorzien van een recente datum, dan weet je 9 van de 10 keer dat het goed is je kunt bijvoorbeeld bij het nvwa kijken welke bedrijven goedgekeurd zijn om categorie 3 materiaal te verwerken dit zijn de slachtbijproducten waar wij onze viervoeters graag mee voeren.
dit moest me toch eens van het hart.
groetjes Jose