vraag rondom boosteren Lepto vaccinatie

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: vraag rondom boosteren Lepto vaccinatie

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Annemarie Rijnveld schreef: Tja, ik zou het dus zelf ook niet geven :-X
Leg me dat eens uit want jouw quote en onderstreping lezende denk ik juist "goed idee hoor, die lepto enting". Het verminderd de kans op koorts en dood neervallen en het verminderd het uitscheiden van de Lepto bacterie bij de hond via de urine. Wat is daar mis mee?

(behalve dan dat ik ook niet zo happig ben op de Lepto enting hoor, maar ik snap jouw quote + onderstreping niet als argument tegen).
Elvira
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Elvira »

ik Engeland werd het nieuwe vaccin afgelopen week aangeboden door de dierenarts van mijn fokker (hij ging voor de enting van Monty's zusje)
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

''Herhalingsvaccinatie:
Elke 6 tot 12 maanden.
Een hervaccinatie interval van 6 maanden wordt aangeraden om
bescherming te verkrijgen tegen klinische leptospirose
veroorzaakt door serovar icterohaemorrhagiae.

Vaccinatie met Nobivac
Lepto geeft een vermindering van de klinische verschijnselen
(koorts en mortaliteit) en vermindert het aantal dieren met
bacteriëmie en leptospirurie na infectie in vergelijking met
ongevaccineerde controledieren.''

Helemaal persoonlijk en zonder een discussie erover te willen beginnen: Voor mijzelf vind ik de voordelen van deze vaccinatie niet opwegen tegen de nadelen...Het vaccin geeft geen afdoende bescherming, maar kàn de symptomen verminderen, en kàn het uitscheiden van bacterien verminderen...en je moet dan toch 2x per jaar laten enten..

In mijn ogen zou dit vaccin best een vals gevoel van veiligheid kunnen geven...ikzelf kies dan liever ervoor de hond alleen in veilig water te laten gaan.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik begrijp je beredenering Annemarie. Het 2 x per jaar moeten vaccineren om te beschermen tegen de - als ik het goed begrepen heb - meest voorkomende variant in Nederland, staat me meer dan tegen. Opvallend vind ik dat Intervet zelf adviseert jaarlijks te vaccineren en allen het 1e jaar, in geval van verhoogd risico, halfjaarlijks te overwegen. Dat snap ik niet. Biedt het dan tóch bescherming tegen ook deze varaint, ook als je jaarlijks vaccineert..? 'k Zou wel héél graag willen weten hoe het nu zit met de bescherming tegen serovar icterohaemorrhagiae bij 'slechts' jaarlijkse vaccinatie, na boosteren.
Ik zou graag mee gaan in jouw idee, maar ik geloof niet dat ik 'veilig' water ken m.b.t. Lepto, op de zee na. En juist in de periode dat ze het meeste zwemmen, is het risico op besmet water het hoogst. Als je googled in welke waters ratten bivakeren wordt je niet vrolijk, in de meest mooie, 'zuivere' vennetje komen die beestjes drinken/zwemmen.. :-\ Voor mij is het geen optie mijn hondne uit het water te houden, dat zou ons ernstig beperken in onze variatie qua wandelgebied, onze hondensport (jachttraining) en belangrijkste hun dagelijkse pret.
Een vals gevoel van veiligheid geeft het vaccin m.i. niet, omdat het i.i.g. het aantal dieren met klinische verschijnselen vermindert. Het geeft dus weliswaar geen totale bescherming tegen Lepto, maar de ernst van de klachten wordt er wel mee beperkt en dat vind ik voor een ziekte die - in tegenstelling tot bijv. kennelhoest - veelal ernstige gevolgen heeft niet onbelangrijk.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Parelridder, dit is misschien ook handige info: http://www.annemarierodenburg.nl/upload ... enburg.pdf
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Parelridder schreef: Ik begrijp je beredenering Annemarie. Het 2 x per jaar moeten vaccineren om te beschermen tegen de - als ik het goed begrepen heb - meest voorkomende variant in Nederland, staat me meer dan tegen. Opvallend vind ik dat Intervet zelf adviseert jaarlijks te vaccineren en allen het 1e jaar, in geval van verhoogd risico, halfjaarlijks te overwegen. Dat snap ik niet. Biedt het dan tóch bescherming tegen ook deze varaint, ook als je jaarlijks vaccineert..? 'k Zou wel héél graag willen weten hoe het nu zit met de bescherming tegen serovar icterohaemorrhagiae bij 'slechts' jaarlijkse vaccinatie, na boosteren.
Ik zou graag mee gaan in jouw idee, maar ik geloof niet dat ik 'veilig' water ken m.b.t. Lepto, op de zee na. En juist in de periode dat ze het meeste zwemmen, is het risico op besmet water het hoogst. Als je googled in welke waters ratten bivakeren wordt je niet vrolijk, in de meest mooie, 'zuivere' vennetje komen die beestjes drinken/zwemmen.. :-\ Voor mij is het geen optie mijn hondne uit het water te houden, dat zou ons ernstig beperken in onze variatie qua wandelgebied, onze hondensport (jachttraining) en belangrijkste hun dagelijkse pret.
Een vals gevoel van veiligheid geeft het vaccin m.i. niet, omdat het i.i.g. het aantal dieren met klinische verschijnselen vermindert. Het geeft dus weliswaar geen totale bescherming tegen Lepto, maar de ernst van de klachten wordt er wel mee beperkt en dat vind ik voor een ziekte die - in tegenstelling tot bijv. kennelhoest - veelal ernstige gevolgen heeft niet onbelangrijk.
''volgens bijsluiter: Immuniteitsduur: 1 jaar tegen serovar canicola en 6 maanden tegen serovar icterohaemorrhagiae.''
Het vaccin geeft dus bescherming tot hooguit 6 maanden tegen deze serovar icterohaemorrhagiae...volgens mij houdt dat in dat je dan ieder half jaar moet inenten.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Annemarie Rijnveld schreef: Parelridder, dit is misschien ook handige info: http://www.annemarierodenburg.nl/upload ... enburg.pdf
Dank je wel! Interessant :) Ik vraag me wel af waar de cijfers t.a.v. de frequentie van voorkomen vandaan komen. Ik heb begrepen van div. artsen dat er in 2009 idd nog 10 meldingen gedaan werden, maar het aantal de afgelopen jaren duidelijk is toegenomen. De introductie van Lepto 4 zou ook een reactie zijn op het vaker voor komen van andere varianten in Nl.
Als tijdig wordt herkend dat de klachten ernstig zijn én herkend wordt dat het Weil is, is behandeling vaak nog sccesvol begrijp ik uit deze scriptie. Echter, ik heb eerder ook gehoord dat Weil vaak te laat wordt gediagnosticeerd (hetzij omdat de eigenaar de ernst aanvankelijk onderschat, hetzij omdat de da de oorzaak aanvankelijk in een andere hoek zoekt).
Recent zijn in de nabije omgeving hier 2 honden (Labradors) met Weil gediagnosticeerd. Dat had letterlijk dus mijn maatjes kunnen treffen..

Hoe het nu zit met de bescherming tegen de serovar icterohaemorrhagiae blijft mij onduidelijk. Is dit idd nog steeds de meest voorkomende/belangrijkste in Nederland? Ik vind de info van de fabrikant tegenstrijdig:
- jaarlijkse vaccinatie na het 1e jaar is voldoende
- tegen deze serovar is de bescherming slechts 6 mnd
- zonder boosteren werkt het onvoldoende, oftewel voortaan herhalen voor het vaccin is uitgewerkt
Is er een dierenarts op dit forum die hier meer over kan vertellen? Of iemand die hierover recent Intervet al mailde?
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Parelridder schreef: Dank je wel! Interessant :) Ik vraag me wel af waar de cijfers t.a.v. de frequentie van voorkomen vandaan komen. Ik heb begrepen van div. artsen dat er in 2009 idd nog 10 meldingen gedaan werden, maar het aantal de afgelopen jaren duidelijk is toegenomen. De introductie van Lepto 4 zou ook een reactie zijn op het vaker voor komen van andere varianten in Nl.
Als tijdig wordt herkend dat de klachten ernstig zijn én herkend wordt dat het Weil is, is behandeling vaak nog sccesvol begrijp ik uit deze scriptie. Echter, ik heb eerder ook gehoord dat Weil vaak te laat wordt gediagnosticeerd (hetzij omdat de eigenaar de ernst aanvankelijk onderschat, hetzij omdat de da de oorzaak aanvankelijk in een andere hoek zoekt).
Recent zijn in de nabije omgeving hier 2 honden (Labradors) met Weil gediagnosticeerd. Dat had letterlijk dus mijn maatjes kunnen treffen..

Hoe het nu zit met de bescherming tegen de serovar icterohaemorrhagiae blijft mij onduidelijk. Is dit idd nog steeds de meest voorkomende/belangrijkste in Nederland? Ik vind de info van de fabrikant tegenstrijdig:
- jaarlijkse vaccinatie na het 1e jaar is voldoende
- tegen deze serovar is de bescherming slechts 6 mnd
- zonder boosteren werkt het onvoldoende, oftewel voortaan herhalen voor het vaccin is uitgewerkt
Is er een dierenarts op dit forum die hier meer over kan vertellen? Of iemand die hierover recent Intervet al mailde?
Voor Lepto is er meldingsplicht..vandaar de cijfers...
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Annemarie Rijnveld schreef: Voor Lepto is er meldingsplicht..vandaar de cijfers...
Dus dit zouden de cijfers van 2012 zijn (jaar dat de scriptie werd geschreven) en onverandert van die van 2009, terwijl menig da zegt dat het aantal honden met Weil toe neemt.. :-\ Ik twijfel of daadwerkelijk nieuwe cijfers gebruikt zijn of het gepubliceerde artiel uit 2009 (misschien bijzonder wantrouwend van mij? :-[)
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Parelridder schreef: Dus dit zouden de cijfers van 2012 zijn (jaar dat de scriptie werd geschreven) en onverandert van die van 2009, terwijl menig da zegt dat het aantal honden met Weil toe neemt.. :-\ Ik twijfel of daadwerkelijk nieuwe cijfers gebruikt zijn of het gepubliceerde artiel uit 2009 (misschien bijzonder wantrouwend van mij? :-[)
Misschien contact opnemen met schrijfster van scriptie?

Parelridder, hier nog een artikel betreffende het nieuwe tetravaccin...:
http://veterinaryrecord.bmj.com/content/172/7/181.full
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op ma 30 sep 2013, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie