Bone broth / bouillon
Moderator: Lizzy
Re: Bone broth / bouillon
Ik had precies hetzelfde idee vanmiddag. Het zit nu 7 uur in de snelkookpan. Ik ga 'm straks uitzetten. Ben ook zeer benieuwd!
Ik wil het eigenlijk in de kong doen. Die liggen al jaren ongebruikt in de kast omdat ik het een beetje 'pesterij' vind met die kleine gaatjes....
Maar misschien lukt het wel helemaal niet. Dat het er helemaal niet uitkomt maar erin blijft plakken....We zullen zien.
Ik wil het eigenlijk in de kong doen. Die liggen al jaren ongebruikt in de kast omdat ik het een beetje 'pesterij' vind met die kleine gaatjes....
Maar misschien lukt het wel helemaal niet. Dat het er helemaal niet uitkomt maar erin blijft plakken....We zullen zien.
Na 8 uur snelkookpan is het nog dun ??? Wordt het pas dik in de koelkast?
Ja, het wordt pas gelatine als het afkoelt lijkt mij. Ik heb het in een gewone pan gemaakt en vannacht uitgezet, net weer op het vuur gezet. Ik wil het 24 uur koken.
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Zolang het vocht warm is, blijft het water...het wordt gelatine als het is afgekoeld..niet altijd lukt het goed en wordt het gelatine, hangt ook af van de botten die worden gebruikt: ribben en botten waaraan kraakbeen zit geven veel gelatine, en varkenspootjes zijn helemaal ideaal...
Ik heb een varkenspoot gebruikt, kippenpoten en ribben. Ik wil het gewoon dagelijks bij het eten geven
Gewoon varkenspootjes als in de erwtensoep? Zijn die niet veel te vet ???Annemarie Rijnveld schreef: Zolang het vocht warm is, blijft het water...het wordt gelatine als het is afgekoeld..niet altijd lukt het goed en wordt het gelatine, hangt ook af van de botten die worden gebruikt: ribben en botten waaraan kraakbeen zit geven veel gelatine, en varkenspootjes zijn helemaal ideaal...
off topic: ik krijg trek in erwtensoep.
Als de bouillon afgekoeld is drijft het vet en dan kan je het er zo uitscheppen.Ruisje schreef: Gewoon varkenspootjes als in de erwtensoep? Zijn die niet veel te vet ???
off topic: ik krijg trek in erwtensoep.![]()
Oké, dank jullie wel. Dan ben ik nog steeds benieuwd 
Ja, da's waar.Laura2004 schreef: Als de bouillon afgekoeld is drijft het vet en dan kan je het er zo uitscheppen.
Ja.Ruisje schreef: Ja, da's waar.Maar je gebruikt dan diezelfde als de erwtensoep varkenspootjes?
Ik had trouwens volgens mij meer het gewricht van de poot, de elleboog, heet hier codillo.
En voor de erwtensoep kocht ik volgens mij meer de onderkant van de varkenspootjes, dus wat bij mensen de onderarm heet. Maar het lijkt mij niet echt belangrijk wel deel van de poot het is, want het gaat uiteindelijk om het bot. Daarnaast heb ik er ook varkensribbetjes in gedaan, die deed ik ook altijd in de erwtensoep.
Nu krijg ik ook trek in erwtensoep, maar je hebt hier geen rookworst
En voor de erwtensoep kocht ik volgens mij meer de onderkant van de varkenspootjes, dus wat bij mensen de onderarm heet. Maar het lijkt mij niet echt belangrijk wel deel van de poot het is, want het gaat uiteindelijk om het bot. Daarnaast heb ik er ook varkensribbetjes in gedaan, die deed ik ook altijd in de erwtensoep.
Nu krijg ik ook trek in erwtensoep, maar je hebt hier geen rookworst
Hier heeft de slager altijd varkensknietjes met zwoerd voor de erwtensoep. Dat is dus ook met gewricht. Oja, en ribbetjes zal hij ook wel hebben.Laura2004 schreef: Ik had trouwens volgens mij meer het gewricht van de poot, de elleboog, heet hier codillo.
Nu krijg ik ook trek in erwtensoep, maar je hebt hier geen rookworst![]()
Erwtensoep maak ik altijd zonder rookworst. Die worst verpest de soep.
Dat is dan hetzelfde jaRuisje schreef: Hier heeft de slager altijd varkensknietjes met zwoerd voor de erwtensoep. Dat is dus ook met gewricht. Oja, en ribbetjes zal hij ook wel hebben.
Erwtensoep maak ik altijd zonder rookworst. Die worst verpest de soep.![]()
Ik vond de biologische rookworst die ik bij de slager kocht anders erg lekker
Bij mij is de bone broth goed gelukt overigens. Goed gelatine-achtig. Ik denk dat Tequila het wel gaat waarderen[emoji4]
Ik heb al het vet eruit geschept.
Ik heb al het vet eruit geschept.
- Wodans avonturen
- 3-sterren

- Contacteer:
Geven jullie het alleen aan de hond of drinken jullie het zelf ook? Ik vermoed dat het een grotere toegevoegde waarde voor mensen heeft, omdat barfhonden al veel kraakbeen en calcium binnen krijgen