versvleesvoeding

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re:versvleesvoeding

Lupa

Bericht door Lupa »

[quote="Ordell"]
Je bent het in ieder geval niet vergeten ;D

Maar wanneer was je dan van plan om te gaan?......... ;D ;D
[/quote]

nou helaas is het al geweest! ::)
nee ordell zoiets vergeetje niet gauw ;D
Ordell

Bericht door Ordell »

Nou, d'r komt vast nog wel eens een volgende keer dus ik zal het scherp in de gaten houden.... ;D ;)
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

Goh en nu heeft Monique nog geen antwoord op de vraag die ze stelde. En de vraag brengt mij vervolgens op het volgende: sommige fabrikanten van compleet vers vlees voeding hebben ook een puppy variant (Energique b.v.). Waarom?, gewoon om beter te concurreren met de brokkenfabrikanten die met al die soorten brokken gooien?
Persoonlijk denk ik, dat een pup inderdaad geen ander voer nodig heeft, dan een volwassen hond, behalve bij de brokkenvoerders omdat puppy brokken vaak wat kleiner zijn. Anderzijds heeft bij mijn weten nooit iemand onderzocht of opgebraakt, voorverteerd voer niet toch op de één of andere manier anders van samenstelling is geworden dan het oorspronkelijke produkt. Er zijn toch maagsappen aan toe gevoegd. Verder moet ik Monique gelijk geven als ze zegt, dat een Chihuahua toch anders groeit, dan een Duitse dog. Verhoudingsgewijs zal de groei gelijk zijn, maar een kleine hond groeit heel anders uit en is eerder uitgegroeid dan een groot ras. Bij een klein ras zie je ook dat de verhoudingen veel eerder kloppen, dan bij een groot ras. Hiermee zeg ik niet, dat die brokkenfabrikanten gelijk hebben die puppen, junior, volwassen en senior voer maken en dan ook nog in allerlei varianten voor kleine, grote en reuzenrassen, maar wel dat je in mijn ogen niet zo maar aan mag nemen dat wat goed is voor een klein ras, dat ook automatisch voor een groot ras is. Toen ik nog brokken voerde, kregen mijn puppen het hele 1e jaar puppybrokken, geen enkel probleem. Moet je eens met een groot ras proberen, zit je zo met allerlei groeiproblemen.
Op de één of andere manier hebben wij door het manipuleren van honden tot rassen van mini-mini formaat tot groter dan groot formaat, dingen gedaan die maken dat het ene ras toch anders reageert dan het andere en bovendien heel veel ellende ingebracht die we niet bedoelden. Dat Duitse doggen van nu niet oud meer worden, is niet alleen een voer kwestie. Het moest groter en groter, gevolg was dat het hart het niet bijhield en dus eerder op is.
gr.
Nicolette
yalla

Bericht door yalla »

[quote="Ordell"]
Ben jij dat Yalla?? :o

had ik toch naar die lezing moeten gaan..... ;D ;D
[/quote]

Ja, ik heb je gewaarschuwd. ;)
yalla

Bericht door yalla »

[quote="oebaya"]
Goh en nu heeft Monique nog geen antwoord op de vraag die ze stelde. En de vraag brengt mij vervolgens op het volgende: sommige fabrikanten van compleet vers vlees voeding hebben ook een puppy variant (Energique b.v.). Waarom?, gewoon om beter te concurreren met de brokkenfabrikanten die met al die soorten brokken gooien?
Persoonlijk denk ik, dat een pup inderdaad geen ander voer nodig heeft, dan een volwassen hond, behalve bij de brokkenvoerders omdat puppy brokken vaak wat kleiner zijn. Anderzijds heeft bij mijn weten nooit iemand onderzocht of opgebraakt, voorverteerd voer niet toch op de één of andere manier anders van samenstelling is geworden dan het oorspronkelijke produkt. Er zijn toch maagsappen aan toe gevoegd. Verder moet ik Monique gelijk geven als ze zegt, dat een Chihuahua toch anders groeit, dan een Duitse dog. Verhoudingsgewijs zal de groei gelijk zijn, maar een kleine hond groeit heel anders uit en is eerder uitgegroeid dan een groot ras. Bij een klein ras zie je ook dat de verhoudingen veel eerder kloppen, dan bij een groot ras. Hiermee zeg ik niet, dat die brokkenfabrikanten gelijk hebben die puppen, junior, volwassen en senior voer maken en dan ook nog in allerlei varianten voor kleine, grote en reuzenrassen, maar wel dat je in mijn ogen niet zo maar aan mag nemen dat wat goed is voor een klein ras, dat ook automatisch voor een groot ras is. Toen ik nog brokken voerde, kregen mijn puppen het hele 1e jaar puppybrokken, geen enkel probleem. Moet je eens met een groot ras proberen, zit je zo met allerlei groeiproblemen.
Op de één of andere manier hebben wij door het manipuleren van honden tot rassen van mini-mini formaat tot groter dan groot formaat, dingen gedaan die maken dat het ene ras toch anders reageert dan het andere en bovendien heel veel ellende ingebracht die we niet bedoelden. Dat Duitse doggen van nu niet oud meer worden, is niet alleen een voer kwestie. Het moest groter en groter, gevolg was dat het hart het niet bijhield en dus eerder op is.
gr.
Nicolette
[/quote]

Dank je Nicolette, een zeer duidelijk verhaal.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hoe lang braakt een moederwolf het voer op voor de pups? Dat is echt geen 12 maanden hoor! Een wolfje krijgt zo snel mogelijk niet-voorverteerde voeding.

En overigens weten we dat speeksel en maagsap geen invloed heeft op het eiwit en de verhouding calcium en fosfor. En daar gaat het in de brokindustrie om.....

En om ons mensen weer tevreden te stellen, gaat Royal Canine in op onze gevoelens. Zij hebben nu in het assortiment:

Yorkshire Terrier brokjes
Labrador brokjes
German Shephard brokjes
Adult Giant
Giant Junior
Maxi Light
Maxi Mature
Enzovoorts enzovoorts

En ik vind: een hond heeft geen andere voedingsbehoeftes wanneer hij groter of kleiner is. Hij eet meer of minder. Niet anders. Tenminste, als het vreten van een fatsoenlijke kwaliteit is....
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 30 apr 2004, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul_Barte
5-sterren
5-sterren

Bericht door Paul_Barte »

Wat betreft het verschil tussen de groei van een kleine en een grote hond zal ik de woorden van Bertus herhalen.
Een klein hondje kun je met een gerust hart FOUT voeren, de consequenties zijn nihil maar maak deze fout nooit bij een grote hond.

Er zijn trouwens ook brokfabrikanten die geen puppyvoer kennen hoor. Farmfood heeft sinds kort wel een puppyvoer op de markt gebracht maar de samenstelling is precies hetzelfde als van de normale brok alleen is het formaat veel kleiner. Dit heeft dan weer te maken met het idee van de consument dat kleine hondjes die grote brokken niet zouden kunnen eten.

Op dit moment zijn er al speciale brokken voor Labradors en de vraag is welke gekte allemaal nog gaat volgen om de omzet te vergroten. (er zijn tenslotte altijd mensen die het geloven).

Puppyvoer heeft meestal een hogere eiwitfractie als het normale voer maar wat is de zin hiervan als het grootste merendeel van de eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en niet van natuurlijke zoals de 'natuur' het heeft bedoelt. Voor de rest is er weinig verschil behalve dat het natuurlijk VEEL DUURDER is en daar gaat het tenslotte om.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

(Grappig trouwens he. Dat size en rassen-gedoe van Royal Canin bestaat nog niet zo lang. Voor die tijd werd het dus NIKS met honden op hun brokken!!).
Timmy

Bericht door Timmy »

[quote="Paul_Barte"]Klere Moon..een olifant groeit ook veel sneller als een muis maar dat is toch geen reden om puppy-olifanten-voer uit te vinden??
[/quote]

Ik lig nou echt onder mijn buro, hoor.... whoehaa! Hoe kom je erop!

Een hond groeit naar aanleiding van het lichaamsoppervlak...

Maar-eh... hoe komt het nou toch dat de "goede" orthopedische dierenartsen ineens niet meer zo wild zijn van al dat puppy- kleine- en grote rassen gedoe? Juist... omdat het achteraf dus helemaal niet zo goed blijkt te zijn als dat ze gedacht hadden...
Nee, bij mij zal er nooit van dat soort spul in huis komen... wat zeg ik... ik heb zelfs helemaal geen brok in huis ;D

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op vr 30 apr 2004, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Marieke
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Marieke »

hihi, ik heb wel één brok in huis; een brok vol energie, die nu trouwens heerlijk ligt te dutten in de zon ;D
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

[quote="yalla"]
[quote="Paul_Barte"]
[quote="yalla"]
[quote="Lizzy"]En een pup van een wolf eet ook geen puppy brokjes. [/quote]

Mag ik hier even op inhaken en dat is niet om te zieken (want je weet hoe ik over hondenvoeding denk), maar toch even een vraag in de hoop dat je die wilt beantwoorden:

Brokkenfabrikanten zeggen inderdaad dat er verschil moet zijn tussen voeding voor kleine, grote en zeer grote rassen en dan ook nog puppy's en volwassen honden. Er wordt zelfs nog onderscheid gemaakt tussen actieve, minder actieve en oudere honden.
Maar nu de vraag: waarom is dit onzin? Jouw vergelijking met wolvenpups gaat natuurlijk niet op. Wolven zijn namelijk allemaal ongeveer even groot en groeien ongeveer even snel. Wij hebben honden gefokt die - als ze volwassen zijn - 4 kg of minder wegen of een schofthoogte hebben van meer dan 80 cm. Deze honden groeien ook meerdere kilo's in de week als ze pup zijn; er is geen wolf die 4 kilo in de week groeit. M.a.w.: mij lijkt het wel een steekhoudend verhaal dat er verschil is in puppyvoer voor snelgroeiende rassen. Er is gewoon een verschil tussen een Chihuahua en een Ierse Wolfshond. En dat verschil vind je nergens in wolven. Kun je dat uitleggen?
[/quote]

...dat heeft de natuur namelijk zo geregeld.
[/quote]

Ja maar daar gaat het nou juist om. Onze hondenrassen zijn door ons gefokt; dat heeft de natuur helemaal niet geregeld. Als de natuur het zou regelen, dan zouden er helemaal geen Engelse Bulldoggen en Sharpei's bestaan want die overleven namelijk niet in de natuur. Bij voorbaat al sorry als ik mensen beledig die zo een ras hebben, maar die weten dat ik stiekem wel gelijk heb, hoop ik.... ;)
[/quote]
Yalla ik denk dat je hier een grote denkfout maakt,wij selecteren ouders in de hoop dat hun uiterlijk en karakter samen een bepaalde uitkomst geven,maar van conceptie tot dood regelt de natuur toch echt alles.Wij beslissen alleen voor onze dieren welke partner ze krijgen ipv dat ze het zelf mogen kiezen zoals een vrij en wild dier in de natuur.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 30 apr 2004, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Toran
2-sterren
2-sterren

Bericht door Toran »

WAUW bedankt voor de uitleg :-*
Ik had kritiek gegeven op die winkel omdat ik niet eens was met hun manier van benaderen en hun manier van advies geven en daarnaast ook hun voermerken (geen versvlees en alleen commerciele brokken).
Hij probeerde mij wijs te maken van FF troep is.. op zich maakt me dat niets uit want mijn ervaringen ermee zijn ook niet zo goed. Maar daarnaast dat versvlees dus veel erger is, vanwege het hoge aantal eiwitten.
Maar dat is dus niet zo, gelukkig :-*
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

[quote="Paul_Barte"]
Wat betreft het verschil tussen de groei van een kleine en een grote hond zal ik de woorden van Bertus herhalen.
Een klein hondje kun je met een gerust hart FOUT voeren, de consequenties zijn nihil maar maak deze fout nooit bij een grote hond.
[/quote]

Paul, dit is dus ongeveer wat ik betoogde: een kleine hond zal zelden problemen vertonen als je hem een jaar lang puppybrokken voert, een groot ras wel. (even los van dat we tegen brokken zijn). Bertus had dat dus uitstekend door. Blijft de vraag: Waarom wel de grote rassen en niet de kleine? Heeft de mens toch iets mee geselecteerd toen hij selecteerde op grootte om kleine rassen of juist grote te creëren?
Ik denk dus van wel. We zien een mutatie en denken: Goh, leuk gaan we mee door, zonder de flauwste notie van waar we nog meer mee door gingen.
gr.
Nicolette
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

[quote="Lizzy"]
Hoe lang braakt een moederwolf het voer op voor de pups? Dat is echt geen 12 maanden hoor! Een wolfje krijgt zo snel mogelijk niet-voorverteerde voeding.

En overigens weten we dat speeksel en maagsap geen invloed heeft op het eiwit en de verhouding calcium en fosfor. En daar gaat het in de brokindustrie om.....

En om ons mensen weer tevreden te stellen, gaat Royal Canine in op onze gevoelens. Zij hebben nu in het assortiment:

Yorkshire Terrier brokjes
Labrador brokjes
German Shephard brokjes
Adult Giant
Giant Junior
Maxi Light
Maxi Mature
Enzovoorts enzovoorts

En ik vind: een hond heeft geen andere voedingsbehoeftes wanneer hij groter of kleiner is. Hij eet meer of minder. Niet anders. Tenminste, als het vreten van een fatsoenlijke kwaliteit is....
[/quote]

Lizzy ik vind al die verschillende brokken ook nonsens, maar denk eens aan je eigen Dalmatiërs die gevoeliger zijn voor bepaalde voedingsstoffen en dan blaasstenen ontwikkelen. De Thai Ridgeback schijnt helemaal niet te gedijen op rijk voer (uiteraard: er is een brok voor). Dat ras is gewend geraakt aan een dieet van rijst met een visje of een stukje vlees, maar meestal was het meer rijst dan vlees. Het zou dus wel eens kunnen zijn, dat een Thai Ridgeback het stukken beter doet op een dieet van zeg maar 50% rijst en 50% vlees of vis, dan op compleet vers of barf. Toch stamt ook die Thai van de wolf af.
En ik denk dat Monique dat een beetje bedoelde met haar vraag: is het mogelijk dat er voor sommige rassen toch een ander dieet moet zijn dan een dieet dat op dat van de wolf lijkt, zonder daarmee brokken te bedoelen.
gr.
Nicolette
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

[quote="oebaya"]
[quote="Paul_Barte"]
[/quote]

Paul, dit is dus ongeveer wat ik betoogde: een kleine hond zal zelden problemen vertonen als je hem een jaar lang puppybrokken voert, een groot ras wel. (even los van dat we tegen brokken zijn). Bertus had dat dus uitstekend door. Blijft de vraag: Waarom wel de grote rassen en niet de kleine? Heeft de mens toch iets mee geselecteerd toen hij selecteerde op grootte om kleine rassen of juist grote te creëren?
Ik denk dus van wel. We zien een mutatie en denken: Goh, leuk gaan we mee door, zonder de flauwste notie van waar we nog meer mee door gingen.
gr.
Nicolette
[/quote]

Ik denk dat dat toch iets te simpel gedacht is ,ik denk namelijk dat dit gewoon met de grootte te maken heeft ,hetzelfde geld voor lange mensen ,die hebben ook vaker last van banden enzo omdat ze te snel gegroeid zijn ,mezelf als voorbeeld stellende bij mij zijn al mijn banden te groot doordat ik te snel ben gegroeid (banden zijn te snel opgerekt) waardoor mijn ene knieschijf las zat,ben ik aan geopereerd en mijn onderste ruggenwervels los hangen wat hernia achtige problemen geeft. Ongetwijfeld zijn er legio afwijkingen die meegefokt zijn ,maar de problemen bij grote honden en hun afwijkingen in skelet liggen denk ik toch vaak in het feit dat ze vrij snel een enorme hoogte bereiken.

Plaats reactie