Ingevroren herkennen...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Ingevroren herkennen...

Hertog
3-sterren
3-sterren

Bericht door Hertog »

HIer gaat het eten in porties de vriezer in per ongeveer een pond voor vlees en vleesbot als dat kan. Porties met wat mag per week van de orgaantjes. Ik maak van oud papier, enveloppen ed strookjes en schrijf daar het gewicht en inhoud op en niet dit aan de knoop van het zakje. Er raakt wel eens iets los maar wat dan nog? Soms kan ik zien wat het is en mbt de hoeveelheid heeft het hondje een keer mazzel of pech. Als er nieuw komt gaat het oude in de onderste la zodat iets niet een eeuwigheid in de vriezer blijft. Voor mij werkt het.
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Wat een ideeen allemaal. Op een of andere manier, krijg ik wel notificaties van reply's maar niet van mij eigen topic  :-[  vandaar geen reactie.

Ik dacht, laat nu toch maar eens kijken.... Eticetstickers van de Hema is een idee. en labeltjes eraan. De rest even rustig lezen.

Ik heb nu orgaan, spier en karkas allemaal apart. Misschien een idee het per dagportie in te vriezen?? Of is dat onhandig met verwerken?
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

dagporties maken is ff tijd ervoor  nemen , maar voor de rest van de aankomende maanden super makkelijk .
hier heb ik 2 honden  en maak spiervlees , vleesbotporties appart .
dus als ik iets uithaal is t een spier en een vleesportie  , verder heb ik kleine orgaanporties maar die krijgen ze hier maar 2x per week ( naast de pensmaaltijd) :biggrin2:
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Ik heb ook van spiervlees, orgaan en bot dagporties gemaakt, maar ze niet tesamen ingevroren.
Dus ik haal er nu iedere keer 3 zakjes uit.
Misschien had ik beter bot, spier en orgaan voor 1 dag in 1 zakje kunnen doen.

Nu moet ik toch een beetje zoeken om te herkennen wat wat is.
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Wat ook kan helpen... Wanneer je grotere hoeveelheden koopt van bepaalde dingen om deze allemaal in 1 la te leggen. Zo is bij mij de onderste la voor groenten en pens. De la erboven is weer voor kipkarkas en kwartel, die kun je heel goed onderscheiden. Zo gebruik is heel veel in de vriezer in delen. Alle soorten liggen bij elkaar.
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

ik zelf heb 2 (kleine 100L )  en 2 lades ,  de vriezers  zijn gevuld met karkassen (1 gevogelte en 1 overige karkassen )
waarvan 1 diepvriesmandje met orgaan , en de lades met spiervlees  :biggrin2:
in de vriezer van gevogelte zitten plastic mandjes met daarin t kleine spul, verder hangt er een papiertje waar wat in de vriezer ligt waardoor ik weet wat ik tijdig moet bestellen  ::) ::)
de producten zijn gelabeld ( brede schilders tape is makkelijk om te schrijven) met naam en indien erg afwijkend het gewicht ;)

lijkt allemaal omslachtig , maar als je het een  beetje gewent ben is het super makkelijk !!
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Wij hebben er een vriezer van 102 liter voor gekocht. Maar nog moest ik 1 lade van mijn eigen vriezer lenen. Dus ik hoop in de toekomst toch samen met iemand anders samen te kunnen doen.

Ik heb in ieder geval al zoveel mogelijk bot, orgaan en spier gescheiden van elkaar.
Maar je maakt een mooi afwisselend  menu en als het ingevroren is, kan ik nauwelijks nog zien wat wat is.
Schilderstape is ook een goeie!!

Ik ben bang dat ie daardoor in de week toch teveel van hetzelfde krijgt.
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

Afbeelding

ik weet niet of ik deze foto eerder heb laten zien , maar op deze manier je vlees plat maken , dan kun je t gemakkelijk op elkaar stapelen in de vriezer of lade en scheelt het ook tijd met ontdooien mocht je het te laat uitgehaald hebben :biggrin2:

zo kun je dus ook 7 stapels maken , voor iedere dag variatie ;)
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Dank je voor de foto!!!! Dat is een heel goed idee!!!!!
Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

Maar met een karkas lukt je dat toch niet zo mooi?
flos
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door flos »

Ik bestel meestal voor een week of 8. Als het binnenkomt laat ik het een beetje ontdooien en dan is het inderdaad een paar uurtjes werk om alles herpakt te krijgen, maar dan ben ik er weer voor een paar weken vanaf.

Ik maak dagporties (steeds 1 kilo) en doe voor 1 week in een plastic zak.

Voor de katten maak ik porties van 2 dagen en doe dat in een zakje bij elkaar. En dan per grote zak 4 x 2 dagen.
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Voor 8 weken vlees kom ik niet aan het minimum om het te laten leveren door Herby.
Maar om het de volgende keer voor 1 dag alles in 1 zak te doen is wel een goed idee.

Nee met karkas lukt het op die manier niet nee.
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

Irish schreef: Maar met een karkas lukt je dat toch niet zo mooi?
heb ik dus ook 2 apparte vriezers voor :biggrin2: het voordeel is ook dat ik niet zulke grootte honden heb ;)
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Ik heb 1 extra vriezer voor mijn tibetaan. En 1 vriezer voor onszelf.
orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

Ik laat om de zoveel tijd een lading vlees komen (vorige keer zo'n 170kg vlees + 2 hele pensen).
Ik verpak dan alles per: 250gr - 500gr - 1kg - 3kg (al moet ik de volgende lading per 4 of 5kg werken dan voor die producten)
Ik heb een 4 tal uur bezig geweest om alles te versnijden, verpakken, labelen :)
Alles word in porties in diepvrieszakjes gestopt die toegelast worden, alle zakjes worden dan met alcoholstift gelabeld (gewicht + inhoud).
In de vriezer heb ik ook verschillende vakken gemaakt.
Linkse koffer : 3 vakken
Vak 1: pens - zalmkoppen en schapenkoppen
Vak 2: fazantenkarkassen - kipkarkassen - kippennekken - strotjes - konijnkarkassen
Vak 3: poezen: dus spiervlees - orgaan - prooidieren (kuikens)

Rechtse koffer: 2 vakken
Vak 1: spiervlees en sterk bevleesd bot (schapenribben - lamsribben - geitenribben)
Vak 2: orgaan

Ik zie ook aan de hand van de zakjes wat er in zit (afhankelijk van de leveranciers :p)

Plaats reactie