Ja, de ontlasting van alle 3 is onderzocht op 13 aug. (uitslag 15 aug). Diagnose op 23 juni, dus vrij kort na afloop behandeling is de ontlasting een keer onderzocht. Dit was echter op de valreep van afronding van het spoelwormonderzoek en dat zal dit moment bepaald hebben. Het meerdagenonderzoek was 3 mnd. na aanvang behandeling, dus die termijn zou ik zeker aanhouden.Lizzy schreef:Wacht even hoor, want ik zie in je vorige berichtje niet dat je snel na de kuur een mestonderzoek heb laten doen...? (zit ik niet goed op te letten?).
Wij waren inderdaad ook van plan om 2 maanden na de laatste pil/3 maanden na aanvang kuur een uitgebreid mestonderzoek te laten doen (3 dagen mest opsturen - apart van elkaar).
Zo ver ik begreep was Linga zijn eerste geval. Maar ik weet niet of je daar iets uit op kunt maken want de meeste van zijn patienten worden preventief ontwormt met Milbemax. En ja, wie weet houden ze een besmetting daarmee een soort van in de tang...? Heb jij bij Daantje terug kunnen redeneren, of er een moment van verminderde weerstand is geweest of iets?
Hahaha, ja en bedankt he![]()
![]()
. Moet je je voorstellen, door de lamp van de microscoop verwarm je de poep
![]()
Middels eens per 3-4 mnd preventief ontwormen voorkom je geen Franse hartworm infectie, daarvoor moet je dat echt maandelijks doen. Er zijn regio's waar diverse dierenartsen werkelijk opmerkten dat ze meer te maken kregen met FH infectie. Zij hebben dat ook op hun website staan, als signalering binnen hun regio.
Als jouw da hiermee al te maken had, zou hij vast niet onmiddellijk eea hebben zitten opzoeken, want had hij dat recent al opgefrist tbv en andere patient.
Daantje is 2 mnd. voor diagnosticering (middels screening/spoelwormonderzoek) enkele keren per week in een regio wezen trainen waar verhoogd risico is (1e risico verhogende factor). Dat was een zeer stressvolle training (niet goed voor de weerstand, 2e risicofactor), waar ze vanwege die stress enorm gras heeft staan vreten (3e risico factor: slakjes en slakkenslijm kun je zo makkelijk naar binnen werken..). Ze was nog geen jaar, dus ook nog geen optimale afweer (4e).
Tussen haakjes: ik heb die serie lessen niet afgemaakt, vanwege de mate van spanning die het veroorzaakte.
In mijn agenda terug bladerend was het voor mij wel heel duidelijk dat het daar en toen gebeurd moest zijn. Past qua termijn ook helemaal binnen de periode die het Spoelwormteam mij noemde tussen het innemen v/d slak en het kunnen vast stellen van de infectie.
Maar puur en alleen de regio dekt de lading niet hoor, want de meeste honden daar lopen het niet op he!
[smiley met knijper op de neus]