Het verwarde cavia topic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het verwarde cavia topic

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Oh Eelke, wat vreselijk voor je van Jack. :'(
Dat is gewoon echt pech. Je hebt alles gedaan wat je kon.

Hopelijk vind je snel een nieuw maatje voor Ollie.
Ik vind het knap dat je dat even kan laten primeren op je eigen verdriet.

Ik zou wss wel castreren. Ongecastreerde volwassen beren koppelen, daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. De kans op een duurzame relatie achteraf lijkt me gewoon groter na castratie en mss eerder met een zeugje dan.
Maar dat is mijn gevoel. Caafjes zijn wel een stuk gemakkelijker te koppelen dan konijnen, dat weet ik.

Nog sterkte met alles meid. :-*
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Een jong beertje bij een oudere beer is in de regel zeer succesvol. Ik heb gekozen voor een gecastreerde beer met 2 zeugjes, omdat je dan bij een verlies niet direct met een eenzame cavia zit. Maar als je nu snel een jong beertje kan vinden lijkt me dat geen enkel probleem. En te verkiezen boven nu castreren, in deze stress situatie.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik heb een aantal reacties van opvangen, maar er zijn er geen met echt jonkies nu, dus dan zouden we kunnen kijken of er een match is met een iets oudere (op zich schat ik Ollie wel zachtaardig in). Maar het weer werkt natuurlijk ook niet echt mee. Ze zitten allemaal op een uurtje rijden dus het is nogal een activiteit.
Dus ondertussen ook maar kijken wat er aan nestjes in de buurt is. Dan maar een beetje minder volgens mijn principes.

Het is bij cavia's inderdaad weer anders dan bij konijnen. Ongecastreerde rammen kunnen eigenlijk nooit samen, en volgens mij zijn konijnen ook weer net iets makkelijker met narcose dan cavia's. Dus dat maakt dat er bij konijnen vaker voor castreren wordt gekozen dan bij cavia's. Was voor mij ook wel even wennen.
De konijnen bracht ik altijd voor een paar dagen naar een opvang en dan kozen ze daar een goede match uit en kreeg ik ze gekoppeld terug. Ook dat is bij cavia's weer ongebruikelijker; ik zag bij een opvang dat ze een koppelvakantie aanbieden, a 30 euro per dag :o
Konijnen moesten ook samen in het reismandje naar huis want dat versterkt de band. Bij cavia's is dat weer niet de bedoeling.
Het zijn natuurlijk ook wel echt verschillende diersoorten.

Ollie ontdooit gelukkig alweer een beetje. Loopt wat meer rond en ik kan hem weer aaien. De eerste dagen was ie echt gestresst en schrikachtig.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Wat 30€ per dag voor koppel vakantie :o
Die zijn koekoek.
Eelke ik zou toch voor zeker gaan en er een beertje bij kopen dan maar van 4 weken.
Mijn ervaring met koppelen van cavia beren die al iets ouder zijn , slecht kan ik wel zeggen.
Ik heb vroeger ook bepaalde rassen gefokt maar nooit een volwassen beer gekoppeld met een ouder beertje als 4/5 weken.
Echt je krijgt bonje. En zit je er straks met 2 die alleen zitten.

Is Nieuw Vennep te doen voor jouw?
Uiteraard niet nu met de hitte .
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Wat verdrietig Eelke dat je Jack hebt moeten laten gaan. Sterkte met het verlies. Hopelijk vind je snel een passend maatje voor Ollie :-*
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nou, jonge beertjes zitten er hier in de regio dus maar genoeg ::)

Duuuusss Ollie is nu oom Ollie. Hij is er zelf geloof ik wel gelukkig mee, ging het kleintje likken en kroop erbij om te slapen. Kleintje heeft al best praatjes, die laat de kaas niet van zijn brood eten. En is ook happy want al een hele boel popcorn sprongetjes. Het is wel echt vet veel te schattig hoor.
Heb ze eerst laten wennen aan elkaar in het hondenzwembad en nu zitten ze in de ren. Een naam heeft ie nog niet.
IMG20260525124508_01.jpg
IMG20260525141515.jpg
IMG_20260525_185741.jpg
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Aaah wat fijn voor Ollie :)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ooooh wat een leukie! Wat fijn dat ze zo blij zijn met elkaar. Dat is toch het belangrijkste, je beessie weer in zijn sas. Voor jou vast ook moeilijk zo snel na Jack, dikke knuf!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nou ik vind het maar raar ja, zo snel. Maar ja dat is van ondergeschikt belang natuurlijk.

Kreeg vandaag wel al de factuur van de dierenarts :-X niet echt netjes, want we zouden woensdag op controle komen, zou er nog een röntgenfoto gemaakt worden, en dat zou nog in de operatieprijs inzitten. En daar zouden we het ook nog over hebben, omdat ze wel een aantal verkeerde beslissingen hebben gemaakt en ik echt flink geschrokken ben van de prijs (laten we zeggen, Joep zijn castratie was goedkoper...). Denk dat ik maar een andere Dierenartsenpraktijk ga zoeken.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ach wat lief en wat een knapperd :-*
Heel veel plezier met hem
Naam komt vast wel goed.

Tja dierenartsen sommige bezopen duur.
Ik heb gelukkig 1 die niet is aangesloten bij Anicura of Evidensia
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Wat een schatje Eelke.In ieder geval voor Ollie fijn , maar voor jou wel dubbel zo. [emoji8]
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Belachelijk van die dierenarts.
Oh en ik vind dat hij Caramel moet heten.
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ha AI kwam ook al met caramel als optie! Sowieso eerst het diertje leren kennen want dat was bij Jack en Ollie in hun jeugd denk ik mis gegaan, Ollie heette eerst Jack en Jack heette Ollie, maar Jack was echt geen Ollie en Ollie echt geen Jack :D (volgt iemand het nog?).

Contact met de dierenarts gehad, de factuur had helemaal nog niet verstuurd mogen worden, en ik mag morgen alsnog langs komen om het door te spreken, op de afspraak die eigenlijk stond voor controle van Jack. Wel fijn dat dat even in het echt kan ipv steeds telefonisch via de assistentes (die overigens echt heel vriendelijk zijn maar ook steeds maar een boodschap moeten overbrengen).
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Och, wat een snoepje! Ik hoop dat jullie samen heel gelukkig mogen worden, zijn en blijven!
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Anne in Zweden schreef: di 26 mei 2026, 11:58 Och, wat een snoepje! Ik hoop dat jullie samen heel gelukkig mogen worden, zijn en blijven!
Snoepje - caramel - ik ga voor Dumle ;D

Plaats reactie