Daantje is aangevallen door een ontsnapte Sarplaninac

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Daantje is aangevallen door een ontsnapte Sarplaninac

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Parelridder schreef:Mijn 1e gedachte is ook "Als je zo'n hond hebt, dan in vredesnaam maar in een 'buitengebied", waar minder mensen en dieren langs komen en relatief veel van hen zullen weten dat daar een serieus gevaarlijke hond woont (en hoe de eigenaar met de veiligheid om gaat). Maar juist als de pakkans laag is (ja, dat woord heeft even een andere betekenis..) dan neem je meer risico, toch? Als je meent wie wanneer langs komt, meen je ook dat er tijden zijn dat er nooit iemand.. (Anne uit Duitsland had laatst zo'n mooi voorbeeld tav haar honden en passerende paarden: vast op gerekend dat de weg niet gebruikt zou worden en ze dus wel even terug kon zonder het hek te sluiten). Dus of het daadwerkelijk veiliger is..??
En wat als je zo'n hond hebt en je gaat failliet of scheiden of... Wiens leven loopt volgens plan??
Ik hoorde van Tannetje een verhaal over een Sarplaninac die behandeling nodig had (overigens helemaal niet zo eenvoudig, strategisch te werk gaan om als eigenaar een duidelijke boodschap te geven.. pff..) en in Nl terecht gekomen was omdat de eigenaar de hond al had toen ze nog in een geschikte omgeving woonde, in verweggistan.
Echt hoor, soms vind je iets prachtig maar ligt het niet binnen je bereik, soms kan iets gewoon niet. Ik zou voor een heel aantal rassen graag regelen dat dit het geval is als je in Nl woont.
Jij verwoord heel mooi wat ik bedoel. Want dit is hoe er vaak gedacht wordt. Je schrijft: "waar minder mensen en dieren langskomen en veel van hen zullen weten dat daar een serieus gevaarlijke hond woont".
En weet je, dit is precies hoe het voor mij hier vaak voelt. Je weet toch dat die hond gevaarlijk is? We zitten toch in het buitengebied? Er is toch ruimte genoeg? Ja, er is ruimte genoeg. Maar er woont tegenwoordig in bijna iedere straat wel een serieus gevaarlijke hond waardoor ik niet meer met mijn hond vanaf mijn huis een blokje om kan maken maar iedere dag in de auto moet stappen naar een veilig gebied en ik ben hier echt niet de enige die dat doet! Ik woon hier prachtig, echt, werkelijk waar. En ik kan er niet van genieten want het is gewoonweg te gevaarlijk om hier met je hond te wandelen. Mensen die wonen in het buitengebied hebben toch net zoveel recht op een gevoel van veiligheid, en ook daadwerkelijke veiligheid, als iemand in de stad?!
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Hope schreef:Jij verwoord heel mooi wat ik bedoel. Want dit is hoe er vaak gedacht wordt. Je schrijft: "waar minder mensen en dieren langskomen en veel van hen zullen weten dat daar een serieus gevaarlijke hond woont".
En weet je, dit is precies hoe het voor mij hier vaak voelt. Je weet toch dat die hond gevaarlijk is? We zitten toch in het buitengebied? Er is toch ruimte genoeg? Ja, er is ruimte genoeg. Maar er woont tegenwoordig in bijna iedere straat wel een serieus gevaarlijke hond waardoor ik niet meer met mijn hond vanaf mijn huis een blokje om kan maken maar iedere dag in de auto moet stappen naar een veilig gebied en ik ben hier echt niet de enige die dat doet! Ik woon hier prachtig, echt, werkelijk waar. En ik kan er niet van genieten want het is gewoonweg te gevaarlijk om hier met je hond te wandelen. Mensen die wonen in het buitengebied hebben toch net zoveel recht op een gevoel van veiligheid, en ook daadwerkelijke veiligheid, als iemand in de stad?!
Zo te lezen heb je dat dus ook, hier voel ik me ook niet veilig in de wijk en ben ik genoodzaakt uit te wijken
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Martine-Tom schreef:Zo te lezen heb je dat dus ook, hier voel ik me ook niet veilig in de wijk en ben ik genoodzaakt uit te wijken

Nou, waar ik me soms aan stoor is de opmerking dat gevaarlijke hondenrassen niet in een woonwijk gehouden zouden mogen worden maar wel in het buitengebied. Er wordt soms gedaan alsof dat soort honden in het buitengebied niet voor overlast zouden zorgen en dat is gewoon niet waar.
Nu mag je ieder hondenras overal houden en daarom hebben jij en ik er evenveel last van. Als er een verbod zou komen, zorg dan dat bepaalde hondenrassen gewoon nergens gehouden mogen worden, dat bedoel ik. Niet "in woonwijken niet, in het buitengebied wel". Want in het buitengebied wonen ook gewoon maar mensen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hope schreef:Nou, waar ik me soms aan stoor is de opmerking dat gevaarlijke hondenrassen niet in een woonwijk gehouden zouden mogen worden maar wel in het buitengebied. Er wordt soms gedaan alsof dat soort honden in het buitengebied niet voor overlast zouden zorgen en dat is gewoon niet waar.
Nu mag je ieder hondenras overal houden en daarom hebben jij en ik er evenveel last van. Als er een verbod zou komen, zorg dan dat bepaalde hondenrassen gewoon nergens gehouden mogen worden, dat bedoel ik. Niet "in woonwijken niet, in het buitengebied wel". Want in het buitengebied wonen ook gewoon maar mensen.
De enige reden waarom ik vind dat dit soort honden in buitengebied moeten wonen is omdat daar meer ruimte is op EIGEN terrein. Op de dam kun je nou eenmaal geen boerderij met 2000 m2 grond kopen.
Spikkelneus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Spikkelneus »

Hope schreef:Nou, waar ik me soms aan stoor is de opmerking dat gevaarlijke hondenrassen niet in een woonwijk gehouden zouden mogen worden maar wel in het buitengebied. Er wordt soms gedaan alsof dat soort honden in het buitengebied niet voor overlast zouden zorgen en dat is gewoon niet waar.
+1!

Ik woon ook in het buitengebied, maar kan alsnog maar een paar routes lopen, omdat langs alle andere wegen honden los op het erf lopen. En de meesten zijn geen schatjes, en die komen op je afgestormd. Dat is echt doodeng. Op een paar schrammen na gaat dat tot nu toe goed (we wonen hier ten slotte al 8 maanden ::) ) maar het is wachten totdat er ernstiger gewonden vallen.
Vlak bij ons huis heb ik al 4 straten waar ik niet langs kan met respectievelijk 1 Rottweiler, 1 Mechelse herder, 1 Amerikaanse Bulldog en 1 Rhodesian ridgeback. Twee achter een heel laag hekje (minder dan 1m) en twee helemaal zonder hek. Alle vier zo agressief als de neten; leuk hoor, dat soort honden in het buitengebied!
Maar ik wil ook zo graag veilig wandelen....
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nou, troost je dan met het feit dat ik gemiddeld vier vechthonden per wandeling tegen kom en er stuk of 20 bij mij in de wijk wonen.
Spikkelneus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Spikkelneus »

Ja, da´s ook gezellig :-X
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Over het buitengebied he. Ik denk wel dat een hond die minder heeft met andere honden daar veel gelukkiger is. En een gelukkige hond is minder agressief. ( dan heb ik het niet over leipo's). Meer rust minder stress. Wat niet wil zeggen dat je niks met de hond doet he.
Nu heb ik het niet over de wildgroei aan allerlei niet in deze maatschappij horende honden. Want naast dat het niet leuk is voor de omgeving vind ik het ook reinste dierenmishandeling om zo'n honden te 'fokken' en in druk bevolkte gebieden neer te zetten waar ze dus bijna ieder moment van de dag stress ervaren. En NL is overal drukbevolkt, ook in het buitengebied. ( een enkel middle in the nowhere dorpje daargelaten ;) )

Overigens ben ik heel blij met het buitengebied hier, er zijn drukkere en rustigere stukken. Uiteraard zo goed als geen bepaalde type honden, aangezien daar een 'iets' ander beleid voor is. Dus ik woon prima, voor Kaio kan ik honden opzoeken, die vind dat leuk. En de rest kan rustig wandelen :)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef:De enige reden waarom ik vind dat dit soort honden in buitengebied moeten wonen is omdat daar meer ruimte is op EIGEN terrein. Op de dam kun je nou eenmaal geen boerderij met 2000 m2 grond kopen.
Ik snap wel dat je op de dam niet zoveel grond hebt, maar wat is in jouw ogen dan het voordeel van zoveel grond? Ik bedoel, op de dam kan je toch ook een hek van drie meter hoog plaatsen met driedubbele sluis? Dat gaat dan in een tuintje van 10 m2 weer makkelijker dan op een terrein van een paar hectare.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hope schreef:Ik snap wel dat je op de dam niet zoveel grond hebt, maar wat is in jouw ogen dan het voordeel van zoveel grond? Ik bedoel, op de dam kan je toch ook een hek van drie meter hoog plaatsen met driedubbele sluis? Dat gaat dan in een tuintje van 10 m2 weer makkelijker dan op een terrein van een paar hectare.
Dan hoef je toch het terrein niet af om hondjelief 5 keer per dag uit te laten? Als ik op de dam woon met een tuin van 3 m2, moet ik er 5 keer per dag af, van mijn eigen terrein, om hondjelief te laten pissen.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Hope schreef:Ik snap wel dat je op de dam niet zoveel grond hebt, maar wat is in jouw ogen dan het voordeel van zoveel grond? Ik bedoel, op de dam kan je toch ook een hek van drie meter hoog plaatsen met driedubbele sluis? Dat gaat dan in een tuintje van 10 m2 weer makkelijker dan op een terrein van een paar hectare.
Ik zou zeggen dat een hond in de stad met 3 dubbele sluis ook tig keer per dag dat beveiligde terrein af moet, en tig honden moet tegenkomen. Tig honden hoort en ruikt de hele dag, dus opperste standje paraatheid heeft.
Op een groot terrein hoeft dat niet. Alles staat of valt ook in het buitengebied met het hebben van een verantwoordelijke baas uiteraard.
Martine-Tom

Kaio schreef:Ik zou zeggen dat een hond in de stad met 3 dubbele sluis ook tig keer per dag dat beveiligde terrein af moet, en tig honden moet tegenkomen. Tig honden hoort en ruikt de hele dag, dus opperste standje paraatheid heeft.
Op een groot terrein hoeft dat niet. Alles staat of valt ook in het buitengebied met het hebben van een verantwoordelijke baas uiteraard.
Dat dus, dat lijkt me toch niet zo ingewikkeld om te bevatten :-\
yazzie
5-sterren
5-sterren

Bericht door yazzie »

Buitengebied heeft veel minder prikkels dan in de stad. Meer rust voor de hond, minder stress. Dat zie ik toch echt als een heel groot voordeel. Ook voor mezelf. ;) Het aantal hectare daargelaten maar simpelweg minder zichtprikkels en minder geluid. En ja ik wandel echt 10 keer liever in buitengebied dan in de stad. Erfhonden kan je zelf ontwijken maar ik moet al op mijn hoede zijn als ik hier mijn voordeur uitstap: Honden die los over de stoep rennen, straat overvliegen naar losloopgebied op de dijk. En nee, mijn herders vinden dat niet prettig als een hond tegen ze aan knalt. :-X Dus als ik met mijn honden naar buiten ga, luister ik eerst in de deuropening of er een hond aangewalst komt. En dat is nog maar het begin van de wandeling... Soms moet ik gewoon wachten voor ik met mijn honden naar mijn auto kan lopen omdat er een groep 'spelende' honden op het grasveld voor mijn huis bezig zijn en vervolgens 'leuk' op mijn honden willen duiken als ik naar buiten kom. Geef mij dus maar het buitengebied, zeker met een hond die weinig prikkels kan verdragen. Maar uiteindelijk staat of valt alles met de verantwoordelijkheid van een eigenaar al is een rustige woonomgeving in mijn ogen een enorme plus. :)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef:Dan hoef je toch het terrein niet af om hondjelief 5 keer per dag uit te laten? Als ik op de dam woon met een tuin van 3 m2, moet ik er 5 keer per dag af, van mijn eigen terrein, om hondjelief te laten pissen.
Nouja, oké, als je hond er blij van wordt om de hele dag alleen op eigen terrein te zijn dan kan dat. Dat klopt. Maar ik denk dat wonen in het buitengebied vaak wel wordt overschat. Want óf je hond heeft geen klap te doen omdat er nooit wat gebeurd, gaat zich vervelen en de baas gaat er mee op pad, óf je hond blaft en doet omdat er mensen langslopen en geeft overlast.
En eerlijk? Je moet een hond gewoon entertainen op een groot terrein. Dat rondje van vijf of tien minuten kennen ze na een week net zo goed als dat rondje in dat kleine tuintje. Een tuin is gewoon saai voor de meeste honden.

Het komt aan op een verantwoordelijke baas, niet op de plaats waar zo'n beest woont. Want loopt zo'n dier gemuilkorft en aan een lijn in een wijk en woont hij achter een hoog hek met een driedubbele sluis heb je minder kans op ongelukken dan wanneer zo'n beest in het buitengebied woont zonder een baas die begrijpt wat hij in huis heeft gehaald en gewoon lekker het bos in gaat met zijn hond. Dus sorry, maar ik kan nog steeds niets met "groot hek, goed beveiligd en dan in het buitengebied". Een groot hek en goed beveiligen kan je in de stad ook, dan moet je dáár je argument leggen en niet op de plaats waar een dier woont. Zolang we te maken hebben met mensen die denken dat gevaarlijke hondenrassen niet zo gevaarlijk zijn en hun verantwoordelijkheden niet nemen maakt het mij geen drol uit waar die hond woont. Onverantwoordelijke mensen heb je overal, ook in het buitengebied. Ik ken er hier tenminste wel een aantal.
Martine-Tom

Hope schreef:Nouja, oké, als je hond er blij van wordt om de hele dag alleen op eigen terrein te zijn dan kan dat. Dat klopt. Maar ik denk dat wonen in het buitengebied vaak wel wordt overschat. Want óf je hond heeft geen klap te doen omdat er nooit wat gebeurd, gaat zich vervelen en de baas gaat er mee op pad, óf je hond blaft en doet omdat er mensen langslopen en geeft overlast.
En eerlijk? Je moet een hond gewoon entertainen op een groot terrein. Dat rondje van vijf of tien minuten kennen ze na een week net zo goed als dat rondje in dat kleine tuintje. Een tuin is gewoon saai voor de meeste honden.

Het komt aan op een verantwoordelijke baas, niet op de plaats waar zo'n beest woont. Want loopt zo'n dier gemuilkorft en aan een lijn in een wijk en woont hij achter een hoog hek met een driedubbele sluis heb je minder kans op ongelukken dan wanneer zo'n beest in het buitengebied woont zonder een baas die begrijpt wat hij in huis heeft gehaald en gewoon lekker het bos in gaat met zijn hond. Dus sorry, maar ik kan nog steeds niets met "groot hek, goed beveiligd en dan in het buitengebied". Een groot hek en goed beveiligen kan je in de stad ook, dan moet je dáár je argument leggen en niet op de plaats waar een dier woont. Zolang we te maken hebben met mensen die denken dat gevaarlijke hondenrassen niet zo gevaarlijk zijn en hun verantwoordelijkheden niet nemen maakt het mij geen drol uit waar die hond woont. Onverantwoordelijke mensen heb je overal, ook in het buitengebied. Ik ken er hier tenminste wel een aantal.
Niet elke hond word blij van lopen, daar vergis je je echt heel erg in. De echte erfhonden blijven veel liever op hun eigen terrein dan dat ze alle prikkels van een wandeling moeten verwerken. En dat heeft niks te maken met dat ze dan een slecht leven hebben, een erfhond kan prima een leuk leven hebben en verder ook ongevaarlijk zijn, daarmee valt en staat alles weer met de baas. Maar deze honden maak je echt niet blij met een rondje door het bos.

Gesloten