Kuikuhnek schreef:Snap en weet ik, maar dat gaat dan in mijn ogen voorbij aan de functie van die lijst.
Want er zijn zat rassen die misschien nog wel een tandje gevaarlijker zijn dan bv een Rottweiller, de Sarplaninac bv, de Kaukaas, de Kangul.
Stuk voor stuk honden die ik liever niet tegen kom tijdens mijn werk en ik ben er zat gewend.
Ik heb dikwijls tegenover Rottweillers gestaan en Staffs met een grote smoel die niks doen.
En ja ik weet dat het in dit geval met name over hond - hond gaat maar toch. Die berg rassen zijn vooral gefokt om zeer zelfstandig te zijn zonder inmenging van een baas.
Zeer mogelijk staat ze niet op de lijst omdat ze inderdaad niet veel voorkomen.
Maar wat als straks die wet ingaat, loopt heel tokkie Nederland ineens met een Kaukaas, nou dan zijn de rapen gaar vrees ik.
Maar we gaan het meemaken, ik hoop dat dit het gewenste effect gaat krijgen want het is er de laatste tijd niet leuker op geworden, daar is iedereen het wel over eens.
Edit: kangal moet dat zijn.
Die tokkies gaan geen kangal of kaukaas nemen. Want die tokkies nemen een staff omdat dat voor hun baasjes in de regel de aller leukste, mafste, gezelligste en meest tollerante honden zijn. Waar je foto's mee kan maken met kleuter in hun nek, kleuter aan de staart enz. En waarbij vrienden en familie allemaal over de vloer kunnen komen en in het ergste geval getongzoend worden. De meeste rassen die ik persoonlijk vrij potentieel griezelig vind naast de vechthondenrassen, zijn rassen die veel minder "eenvoudig" voor tokkies zijn. Een kaukaas die een keer gromt naar het vriendje van peuter, is niet leuk meer.
Ach en ja, misschien vind er eerst een verschuiving plaats en zien we dan andere rassen problemen geven en massaal in het asiel komen. Niet leuk. Maar misschien wel nodig om een grote groep tokkies van hun "ik wil een hond en wel gisteren, stoer en zonder moeite voor te hoeven doen" idee af te kunnen krijgen.