Oww maar dat ben ik gedeeltelijk met je eens hoor.Angelique schreef: Het is idd al een tijdje geledenweet je, ik bemoei me gewoon niet meer met dallieRVgemorrel
Maar an sich heb je wel een punt dat je op voorhand akkoord gaat met regels en dat je dan niet moet "piepen" als ze ineens toegepast moeten worden op je eigen fokkerij. Daarnaast kan ik me ook wel voorstellen dat als je heel rationeel denkt en weet uit welke tijd deze regel stamt het voor de pup best genadig was als je 'm in zou laten slapen. Alleen wordt alles anders als je ineens met je eigen trots in de hand staat en je wordt geacht het te euthaniseren en dat beseffen sommige mensen zich wellicht vantevoren niet.
Neemt niet weg dat ik het wel een 1990 regel vindt en dat fokkers zelf maar moeten beslissen hoe te handelen in geval van een dove pup.
Ware het niet dat deze regel geen jaren 90 regel is maar ergens tussen 2000 en 2012 is vastgelegd nadat er diverse fokkersavonden georganiseerd zijn. Volgens mij was de desbetreffende fokker daar ook bij aanwezig en heeft mee gedebatteerd over de invullen van het RSF. De regels zijn tot stand gekomen met inspraak van alle fokkers en iedereen heeft daar zijn zegje kunnen doen.
Dove pups in laten slapen is geen kleinigheid en is ook niet iets wat je zo ff tussen de boodschappen door doet. Ik krijg weleens de indruk dat mensen dat kennelijk denken. Daar gaan hele processen aan vooraf.
En ook ik vind dat de regel aangepast moet worden van een verplichting naar een advies om dezelfde reden als jij. Fokkers moeten daar zelf over kunnen beslissen maar ook hun eigen verantwoordelijkheid in nemen. Voor mij heeft deze regel nooit veel belang gehad aangezien ik dove pups in laat slapen dus of het een advies of een verplichting is maakt voor mij niet uit. Alleen vind ik dat de regel inderdaad herzien moet worden en we het moeten gaan evalueren.
Op dit moment ben ik echt van mening dat regels regels zijn en dat je je daaraan moet houden als je daarvoor tekent. Er was namelijk wel degelijk een keuze. Royeren gaat mij te ver.